abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171382603
Hier trouwens een duidelijk filmpje over fuzz vs overdrive en english vs us type amps. Wat wel en niet werkt.

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_171383036
Iemand trouwens ervaring met drive en digitale amps? Ik heb nu een Blackstar id:core 10 en als je de gain op de versterker naar rechts draait krijg je meer vervorming. In theorie zou je met de volume op de gitaar ook hetzelfde kunnen bereiken, maar in het echt lijkt het er niet op.

Zelfs de minste overdrive stand (Crunch) geeft met gain helemaal rechts en volume op de gitaar bijna dicht nog steeds veel vervorming. Terwijl gain naar links en volume vol open veel cleaner klinkt. Alsof die gain ook een beetje als een effect werkt.
.
pi_171383678
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:09 schreef Fer het volgende:
Iemand trouwens ervaring met drive en digitale amps? Ik heb nu een Blackstar id:core 10 en als je de gain op de versterker naar rechts draait krijg je meer vervorming. In theorie zou je met de volume op de gitaar ook hetzelfde kunnen bereiken, maar in het echt lijkt het er niet op.

Zelfs de minste overdrive stand (Crunch) geeft met gain helemaal rechts en volume op de gitaar bijna dicht nog steeds veel vervorming. Terwijl gain naar links en volume vol open veel cleaner klinkt. Alsof die gain ook een beetje als een effect werkt.
Gain is voorversterkerbuizen en geeft vnl de vervorming. Eindversterkerbuizen veel minder of je moet echt je oren willen laten bloeden.
pi_171383959
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 07:25 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Wat is 'niet de duur'?
Liefst niet meer dan 200 euro
pi_171384383
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:30 schreef ssebass het volgende:

[..]

Gain is voorversterkerbuizen en geeft vnl de vervorming. Eindversterkerbuizen veel minder of je moet echt je oren willen laten bloeden.
Ik bedoel niet de mastervolume op de versterker, maar volume op de gitaarbody zelf. Die knop die het volume regelt wat richting je versterker wordt verstuurd.
.
pi_171386288
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:51 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik bedoel niet de mastervolume op de versterker, maar volume op de gitaarbody zelf. Die knop die het volume regelt wat richting je versterker wordt verstuurd.
Tja ligt aan de output van je gitaar. Ook aan de versterker hoe snel de buizen oversturen. Ik gebruik zelf een overdrive voor een compressor. Dan regel ik overdrive met mijn volume knop op de gitaar zonder volume verlies. Het is een beetje de balans vinden. Verschilt per gitaar en versterker dus.
  donderdag 1 juni 2017 @ 23:27:21 #282
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_171387136
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:09 schreef Fer het volgende:

De gain op je versterker is een regelbare voor-versterker. Die draai je open om volume te krijgen, maar als je hem te ver open draait gaat de zaak vervormen en dat wil je in beginsel niet met een versterker.

Wat je normaal gesproken doet is je lawaai-producent (in dit geval je gitaar plus eventueel effecten) vol open zetten, en dan de gain open draaien tot de versterker begint te vervormen. En dan draai je de gain een tikkie terug. Dan weet je dat je je lawaai producent maximaal kan gebruiken zonder dat de versterker gaat vervormen.

Je kan gain wel gebruiken om vervorming te produceren, maar het resultaat is misschien niet bevredigend.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_171387402
Ik begrijp jullie niet, of jullie mij niet...
.
  donderdag 1 juni 2017 @ 23:38:51 #284
pi_171387515
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:35 schreef Fer het volgende:
Ik begrijp jullie niet, of jullie mij niet...
Je moet gain gewoon niet als effect zien maar als een manier om je versterker goed in te stellen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_171387942
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 20:08 schreef Fooshantay het volgende:

[..]

2e hands is idd veel beter.

Elke nieuwe gitaar van onder de ¤100,- klinkt kut ;(
Ik heb de gitaar uit de link en klinkt prima. Niet superieur maar prima genoeg, vrienden waren verbaast over het geluid voor de prijs :)

Ik klink als een verkoper, maar ik wil er zelf niet van af :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_171387978
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je moet gain gewoon niet als effect zien maar als een manier om je versterker goed in te stellen.
Huh deze versterker heeft crunch, supercrunch, overdrive 1+2 speciaal om hem te laten vervormen.

.
pi_171388061
quote:
7s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De gain op je versterker is een regelbare voor-versterker. Die draai je open om volume te krijgen, maar als je hem te ver open draait gaat de zaak vervormen en dat wil je in beginsel niet met een versterker.

Wat je normaal gesproken doet is je lawaai-producent (in dit geval je gitaar plus eventueel effecten) vol open zetten, en dan de gain open draaien tot de versterker begint te vervormen. En dan draai je de gain een tikkie terug. Dan weet je dat je je lawaai producent maximaal kan gebruiken zonder dat de versterker gaat vervormen.

Je kan gain wel gebruiken om vervorming te produceren, maar het resultaat is misschien niet bevredigend.
Die Blackstar id:10 werkt wel met een ampsim,eh?

Dan werkt die gain knop anders
pi_171390809
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:38 schreef xiemand het volgende:

[..]

Liefst niet meer dan 200 euro
Ik zou gewoon eens bij Bax of Keymusic langs gaan en wat gitaren proberen. Voor dat geld is daar wel wat leuks te vinden. Ik heb er ooit een gitaar op de kop getikt voor 160 Euro, waarvan bijna iedereen dacht dat die zo rond de 400 had gekost.
pi_171390865
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 20:08 schreef Fooshantay het volgende:

[..]

2e hands is idd veel beter.

Elke nieuwe gitaar van onder de ¤100,- klinkt kut ;(
Maar 2dehands moet je wel weten waar je op moet letten. Je kunt er, als beginner, flinke miskopen aan doen.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 10:19:47 #290
220906 Fooshantay
Klassieke gitaar (L)
pi_171392390
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 08:46 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Maar 2dehands moet je wel weten waar je op moet letten. Je kunt er, als beginner, flinke miskopen aan doen.
Klopt als een bus - goed om te vermelden, inderdaad ;)
Ik speel instrumentale stukken op gitaar. Te gusta? Check mijn YT-kanaal: https://www.youtube.com/channel/UC46kwWZ2zsaSQmt90-JL4Yg
pi_171403600
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 08:46 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ja klopt, ik ga denk ik maar even goed rondkijken :)
  vrijdag 2 juni 2017 @ 20:17:03 #292
pi_171403868
quote:
4s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:57 schreef Godshand het volgende:

[..]

Die Blackstar id:10 werkt wel met een ampsim,eh?

Dan werkt die gain knop anders
Als ik kijk naar mijn gear zie ik weinig verschil. In feite probeer je met een distortion een overstuurde buizenversterker na te doen. Op mijn distorion zit een gain en level knop, en op mijn versterker een gain en volume. En volgens mij is de werking hetzelfde.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 23:04:25 #293
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_171408195
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 20:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als ik kijk naar mijn gear zie ik weinig verschil. In feite probeer je met een distortion een overstuurde buizenversterker na te doen. Op mijn distorion zit een gain en level knop, en op mijn versterker een gain en volume. En volgens mij is de werking hetzelfde.
een buizenversterk heeft uit zichzelf overdrive, geen distortion, das weer net iets anders.
Lachen joh.
pi_171413013
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Huh deze versterker heeft crunch, supercrunch, overdrive 1+2 speciaal om hem te laten vervormen.

[ afbeelding ]
Je hebt versterkers die maar licht oversturen low gain amps en versterkers die heel snel en veel oversturen de high gain amps. Crunch is een rauw randje aan je geluid, overdrive overstuurd geluid en distortion en zwaar verzadigd en natuurlijke compressie. Meeste Fender amps oversturen bijna niet en Marshall amps zijn bijna niet clean te krijgen.

Wat jij probeert te doen is cleaning up the sound. Door input in de amp te verlagen het breekpunt (oversturing) van de amp te verminderen of zelf clean krijgen. Dat werkt niet even goed bij elke amp. Met amp sims mogelijk helemaal niet en hebben ze het zo gebouwd dat je bij elk input volume het zelfde geluid hebt. Of je nou een low output strat hebt of high output metal gitaar met actieve humbuckers.
pi_171466628
Hallo allemaal,

Toen ik 15 was heb ik een jaar of 2 gitaar gespeeld en les gehad. Door verschuiving van interesses en geen zin had om naast school en bijbaan nog eens te oefenen op de gitaar, ben ik ermee gestopt. Heb ik nu ( 28 jaar later :) ) toch wel een beetje spijt van.

Het lijkt me leuk om op mijn oude dag toch weer te gaan beginnen. Gewoon voor thuis, voor de lol. Beetje m.b.v. you tube wat leren en oefenen.

Maar wat zijn goede gitaren om mee te beginnen, en die niet te duur zijn. Ik heb zelf een beetje zitten rondkijken en kom uit op
- Ibanez GRG170DX of Ibanez GSA 60
Versterker
- Fender Champion 20 of Marshall MG15CFX
Distortion, snaren, kabeltjes en plectrums erbij

Dan kom ik uit tussen de 500 en 600 euro.

Is bovenstaande een beetje kwaliteit of hebben jullie andere tips?

Dan ben voor tussen de 500 en 600 euro klaar
pi_171468166
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 08:28 schreef zweefbij het volgende:
Hallo allemaal,

Toen ik 15 was heb ik een jaar of 2 gitaar gespeeld en les gehad. Door verschuiving van interesses en geen zin had om naast school en bijbaan nog eens te oefenen op de gitaar, ben ik ermee gestopt. Heb ik nu ( 28 jaar later :) ) toch wel een beetje spijt van.

Het lijkt me leuk om op mijn oude dag toch weer te gaan beginnen. Gewoon voor thuis, voor de lol. Beetje m.b.v. you tube wat leren en oefenen.

Maar wat zijn goede gitaren om mee te beginnen, en die niet te duur zijn. Ik heb zelf een beetje zitten rondkijken en kom uit op
Versterker

Mijn advies: naar de winkel gaan en een aantal gitaren die qua prijs binnen het budget liggen proberen. Als je vaardigheid ver is weggezakt, dan gewoon maar vasthouden. Of iemand meenemen die wat voor je kan spelen. Zoek er eentje uit die lekker klinkt en/of prettig in je handen ligt. Er moet iets zijn waar je enthousiast van wordt, want dan hou je straks het oefenen ook beter vol. En als je de gitaar hebt uitgezocht, ga er dan een passende versterker bij zoeken. Probeer een aantal versterkers in combinatie met je gitaar uit en luister of het goed klinkt.

Ik ben ook nog niet zo lang bezig, en ik ben een jaar geleden naar de winkel gegaan met een lijstje van mogelijke kandidaten en ik heb ook in de winkel nog een paar andere gitaren uit het rek getrokken. Ik kwam met iets heel anders thuis dan waar ik in eerste instantie mijn zinnen op had gezet. Geen seconde spijt van gehad.

Ibanez, Fender en Marschall zijn over het algemeen degelijke merken. En zo zijn er nog wel meer merken die prima van kwaliteit zijn.
pi_171468396
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 08:28 schreef zweefbij het volgende:
Hallo allemaal,

Versterker

De Ibanez is een prima gitaartje. Jarenlang zelf plezier van gehad. Ibanezzen spelen over het algemeen heel licht en heeft smalle halzen.

Heb nu een Fender en Squier gitaar en die hebben een iets bredere hals. Zou ook zeker naar Squier kijken, maar Yamaha heeft ook goede beginner gitaren.
pi_171469995
Die Fender Champion is trouwens wel heel anders dan de Marshall. Fender is meer goed in de klassieke Fender versterkers nadoen, de Marshall meer om te scheuren.

Ik heb zelf net een Blackstar, maar overweeg om hem nog in te ruilen voor die Champion, omdat ik toch meer van clean/lichte overdrive klanken houd.
.
pi_171470325
Beste tip inderdaad gewoon naar een zaak gaan waar ze veel hebben staan en dan van alles proberen. Ik kom inderdaad ook vaak thuis met hele andere dingen dan waar ik voor ging.

Versterkers moet je gewoon even horen icm de gitaar. Wat betreft Ibanez gitaren, dat zijn hele goede gitaren. Al moet ik zeggen de tremolo gitaren op goedkopen gitaren echt een frustratie bron is. Daardoor ontstemmen ze continu. Kan het op zich gewoon vast zetten met een blok hout. Halzen zijn ook erg dun (wizard necks). Goed voor shredden maar als je ook op andere gitaren wilt spelen of van akoestisch afkomt is het wel een groot verschil.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 22:37:46 #300
108913 Godshand
guide4you
pi_171512855
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2017 11:57 schreef Fer het volgende:
Die Fender Champion is trouwens wel heel anders dan de Marshall. Fender is meer goed in de klassieke Fender versterkers nadoen, de Marshall meer om te scheuren.

Ik heb zelf net een Blackstar, maar overweeg om hem nog in te ruilen voor die Champion, omdat ik toch meer van clean/lichte overdrive klanken houd.
Ik snap niet waarom je je overdrive met de volumeknop van de gitaar wil regelen? Daar heb je toch een effectpedaal voor?

Zet je Blackstar op de meest cleane stand en gooi er een crunch of distortion pedaal voor.

Als je dan crunch of distortion wil hebben, ff pedaal indouwen en klaar...

Scheelt weer vergissingen met teveel terugdraaien van het volume voor cleane stukken waardoor je niets hoort en weer bij moet stellen...

Overigens kan je met pedalen met elke versterker scheuren. Dan verhoog je de gitaaroutput :)

En Marshall valt wel mee qua scheuren hoor. Als je echt wil scheuren moet je een goede high gain amp als de Randall of ENGL hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')