abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167530893
Ik heb een aantal topics gelezen betreft tuinen op het noorden, maar ik ben toch benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Mijn vriendin en ik hebben een woning op het oog we twijfelen alleen over de tuin op het noorden. Het betreft een woning van standaard 8,2m diep en we zijn van plan uit te bouwen tot 10,7m. De tuin is standaard 16m diep en wanneer we voor de uitbouw gaan blijft hier 13,5m van over.

Het betreft kavel 2 t/m 6

Aangezien we er beide van houden om in de zomer te zonnen is mijn plan om voor en achter in de tuin een terras te maken. Aangezien er niet direct woningen achter ons huis staan heb ik het idee dat we de nodige zon uurtjes kunnen meepikken in de zomer.

Zien jullie problemen of moeten we het gewoon doen? Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken

[ Bericht 9% gewijzigd door kerstbal082012 op 22-12-2016 19:31:31 ]
pi_167531106
En de hoogte?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 22 december 2016 @ 19:11:37 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_167531196
Hangt ook af van de hoogte van je woning (en natuurlijk eventueel nog hogere panden of bomen daar achter).
pi_167531263
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:08 schreef halfway het volgende:
En de hoogte?
Dat is mij nog niet bekent. Ik weet wel dat er op de zolder nog een mogelijkheid is een extra bergruimte met een vliering te laten maken. Ik gok dat de woning 9 meter hoog is
pi_167531458
quote:
7s.gif Op donderdag 22 december 2016 19:11 schreef TNA het volgende:
Hangt ook af van de hoogte van je woning (en natuurlijk eventueel nog hogere panden of bomen daar achter).
Dat is dus lastig in te schatten vanaf een tekening. Het betreft kavel 2 t/m 6
pi_167532177
Ik heb zelf een tuin op het noorden. Ja het duurt even voor de zon in de lente in de tuin staat maar daarna is het ideaal!

Mijn tuin is 10 meter diep en ik krijg mijn eerste straal zon op 11 maart (ja zo anal ben ik). Jouw tuin is 16 meter diep. Die uitbouw maakt niet uit want dat is waarschijnlijk alleen de begane grond. Het gaat om de nok waar de zon overheen moet komen. Kortom dat zou nog eerder kunnen zijn op dat terras.

In de vroege lente mis je niets en als het lekker wordt heb je al zon achterin. Alleen in de late herfst mis je wat.

De echte winst zit hem in de warme maanden. De schaduw aan de achterkant is heerlijk en maakt alles heel aangenaam.

Twee tips:
Bouw je terras aan de oostkant om aan het eind van de dag nog van de zo'n te kunnen genieten.

Zorg voor goede zonwering aan de voorkant :)

Ik vond aanvankelijk een tuin op het noorden bezwaarlijk maar zou eerlijk gezegd nooit meer anders willen...
pi_167532835
Tuin op het zuiden hier. Vind het maar niks in de zomer, veel te heet en die hitte trekt op termijn ook naar binnen. Mensen aan dr overkant (tuin op Noorden) zie ik in de lente of nazomer altijd voor hen huis zitten.
.
pi_167533639
Ik zou geen tuin meer willen die niet op het zuiden ligt nu ik een tuin op het zuiden heb. Dit is voor mij een reden om verder te kijken mocht ik een ander huis willen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_167535107
Ik woon sinds twee weken in een huis met tuin op het noorden. Het lijkt me prima in de zomer. Vorige tuin lag pal zuid. Ik vond het onaangenaam heet altijd.
pi_167535353
Afhankelijk van de nokhoogte is dit niet zo'n probleem. Ik heb een tuin op het noordwesten en kan 's middags en 's avonds heerlijk in de zon zitten. Maar juist in de zomer kun je met een tuin op het noorden veel meer van je tuin genieten, omdat je kan kiezen tussen een plek in de zon of juist in de schaduw als de zon te heet wordt.

Op computertekening krijgt het huis 3 woonlagen met daarboven nog een zolder/vlieren. Dan zit je zo aan een bouwhoogte van 11-12 meter.
En er staat ook nog een schuurtje getekend, waardoor er ook weer 2 meter af gaat van je tuin. In het voor- en najaar zal een vrij groot deel van je tuin in de schaduw liggen. In de zomer zal in de avond de zon ver genoeg naar het westen gedraaid zijn om nog in de avondzon te kunnen zitten.
pi_167535483
Hier heb je wat te doen, succes.
http://www.findmyshadow.com/
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 22 december 2016 @ 22:27:44 #12
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_167538916
Hoe breed is de tuin? Een groot deel van de dag komt de zon vanaf de zijkant. Hoe breder hoe meer mogelijkheid tot zo'n in je tuin.
pi_167542143
Probleem is imo niet zozeer de zomer. Dan staat de zon al hoog en heb je zon zat gedurende de dag. Zuidelijk of noordelijk gelegen maakt weinig uit, je gaat op den duur toch wel schaduw creëren dmv parasol oid.

Mijn grootste bezwaar zou de stand van de zon buiten t hoogseizoen zijn. Bij een lekkere nazomer nog even in t zonnetje kunnen zitten aan het eind vd middag is heerlijk. Dat is toch vrij lastig bij een tuin die volledig op t noorden ligt imo.

Maar als je voor t huis ook een zitplek maakt, hoeft t niet echt een probleem te zijn. Ik zou er echter niet voor hebben gekozen.
pi_167542332
Zon van 12 tot 18 uur ongeveer, en zorg dat je terras echt helemaal tegen de schutting aan de achterkant zit, zodat je niet een half uur zon verliest. En terrasje bij je achterdeur, kun je lekker ontbijten of koffie leuten 's morgens.
Resistance is futile.
pi_167542428
Ik heb een tuin op het noorden en ik jaag de hele middag achter de zon aan. Om 15:00 begint het gedonder. Verder is het een ramp qua planten want de meeste planten die ik tof vind houden juist van volle zon. Nooit meer een tuin op het noorden voor mij. Zuiden misschien wat veel van het goede maar je kunt makkelijker schaduw creeeren dan zon!
Resistance is futile.
  vrijdag 23 december 2016 @ 09:21:41 #16
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167545520
Volgens mij redt je het prima met die diepte van je tuin.

Ik ben zelf alleen groot voorstander van zuidelijker tuinen, omdat dat meestal betekent dat de zithoek van het huis ook aan die kant ligt, waardoor je het hele jaar door van de zon kunt genieten in je zithoek.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167545970
Na 5 jaar lang een tuin op het zuidoosten nu al 3 jaar een tuin op het noordwesten. Eigenlijk staat hierboven bijna alles al vermeld.

Zuiden:
- meer keuze in planten
- in de zomer erg heet
- in voor- naseizoen meer zon

Noorden:
- meer schaduw dus ook mos en alg
- keuze voor wel/geen zon
- in voor- naseizoen meer zoeken naar zon

E.e.a. is natuurlijk ook erg afhankelijk van diepte/breedte tuin en omliggende bebouwing en bebossing.

Uiteindelijk ben ik contenter met mn huidige noordwesten dan met zuidoost.
pi_167549919
Als je van zonnen houdt zou ik het niet doen. Je krijgt straks hoogzomer om 14.00 de zon in je tuin. Terwijl voor de zon brand.in het voor en naar jaar wordt dit gauw een uur of 17.00.

Wel lekker om na je werk in de tuin te zetten. Wij hebben een tuin op het zuiden en zitten in de zomer om 19.00 vaak in de voor tuin met een drankje.
pi_167551246
Bedankt voor al jullie reacties. De woning is van binnen 4,9m breed dus ik denk dat de tuin ongeveer 5,5m breed is. Dat is natuurlijk niet een hele brede tuin en het klopt dat er achter in de tuin ook nog een schuurtje komt te staan.

Een terras in de voortuin heeft niet direct mijn voorkeur. Het is wel mogelijk om een openslaande deur te maken bij de keuken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 09:57 schreef Captor het volgende:
Na 5 jaar lang een tuin op het zuidoosten nu al 3 jaar een tuin op het noordwesten. Eigenlijk staat hierboven bijna alles al vermeld.

Zuiden:
- meer keuze in planten
- in de zomer erg heet

Noorden:

E.e.a. is natuurlijk ook erg afhankelijk van diepte/breedte tuin en omliggende bebouwing en bebossing.

Hoe breed en diep is je tuin en wat is de nokhoogte van de woning?
  vrijdag 23 december 2016 @ 15:13:30 #20
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_167552199
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 09:57 schreef Captor het volgende:

Zuiden:
- meer keuze in planten
- in de zomer erg heet

Noorden:

Maar noordwesten is toch nog een tikkeltje anders dan puur op het noorden.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_167552435
In mijn ervaring is in een tuin van een paar meter bijna altijd wel een plekje te vinden waar zon is (tenzij er veel bomen zijn of een flatgebouw dat zonlicht tegenhoudt). Bij een appartement is het anders. Heb een paar jaar in een appartement met het balkon op het oosten gewoond en kon dan alleen 's ochtends tot een uur of 12 in de zon zitten. Vond dat wel waardeloos.
Nu wonen we in een huis met wederom de tuin op het oosten, echter schijnt de zon genoeg over het huis om ergens een plekje te vinden waar je kunt zonnen.

Met een tuin op het noorden zal dit denk ik niet anders zijn. Je moet dus iets meer zoeken naar de zon.
pi_167553346
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2016 21:16 schreef halfway het volgende:
Hier heb je wat te doen, succes.
http://www.findmyshadow.com/
Super! hier ben ik wel even mee zoet.
pi_167604217
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 14:19 schreef kerstbal082012 het volgende:
Bedankt voor al jullie reacties. De woning is van binnen 4,9m breed dus ik denk dat de tuin ongeveer 5,5m breed is. Dat is natuurlijk niet een hele brede tuin en het klopt dat er achter in de tuin ook nog een schuurtje komt te staan.

Een terras in de voortuin heeft niet direct mijn voorkeur. Het is wel mogelijk om een openslaande deur te maken bij de keuken.

[..]

Hoe breed en diep is je tuin en wat is de nokhoogte van de woning?
Nokhoogte is 7,7m, tuin is 12m breed bij 20m lang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')