abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167504481
Originele OP van Sylv3se:

quote:
Echte welvaart stokt al jaren

Anders dan de economische groeicijfers doen vermoeden, gaat de gemiddelde Nederlander er niet op vooruit. Sterker nog: de welvaart ligt fors onder het niveau van de crisisjaren. Dat concluderen Rabobank en de Universiteit Utrecht op basis van een nieuw, zelf ontwikkeld instrument, dat een alternatief moet vormen voor het Bruto Binnenlands Product.

Ze presenteren vandaag de Brede Welvaartsindicator (BWI), een welvaartsmaatstaf waarin naast economische groei ook zaken als gezondheid, veiligheid en baanzekerheid worden meegenomen. De nieuwe index, die van 2003 tot en met 2015 is becijferd en kan worden afgezet tegen andere indexen, toont volgens de initiatiefnemers veel beter dan het Bruto Binnenlands Product aan waarom mensen tegenwoordig zo ontevreden zijn, waarom populistische partijen zo populair zijn ook.

Het BBP per hoofd van de bevolking, dat sinds jaar en dag gebruikt wordt om de welvaart te meten, zou een 'eenzijdig' beeld laten zien. ,,Voor ons welbevinden is ons inkomen maar een van de vele factoren die van invloed is", zegt Jan Luiten van Zanden, hoogleraar economische geschiedenis aan de Universiteit Utrecht.

Waar het Bruto Binnenlands Product zich sinds 2009 ondanks enige haperingen serieus herstelt, blijft de nieuw ontwikkelde Brede Welvaartsindicator na de crisis achter (zie grafiek). Zaken die zich positief ontwikkelen zijn veiligheid, gezondheid en milieu, maar de negatieve ontwikkelingen wegen zwaarder door. Vooral het perspectief op een (vaste) baan en de woonsituatie zijn daar debet aan. Huren werd voor veel mensen duurder, op de koopmarkt hadden veel burgers te maken met een dalende waarde van hun huis.

Niet meer loon
Ook constateren de onderzoekers dat de groei van het nationale inkomen niet vertaald is in meer loon voor werknemers. Vooralsnog profiteren vooral bedrijven en de overheid ervan. ,,Ik denk dat de BWI veel beter aansluit bij het gevoel van burgers", zegt Hans Stegeman, hoofdeconoom bij Rabobank. ,,Het algemene gevoel dat het zoveel beter gaat met Nederland, is er niet", vult Van Zanden aan. Stegeman zegt dat het team achter het nieuwe instrument de afgelopen anderhalf jaar geprobeerd heeft om bestaande instanties (het Centraal Bureau voor de Statistiek, Centraal Planbureau, Sociaal Cultureel Planbureau, enz.) te betrekken bij de nieuwe index. Dat zou zijn stukgelopen omdat die partijen vooral hun eigen meetinstrumenten en -methodes willen beschermen, en daarmee hun bestaansrecht.

Meer dan een cijfer
Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, herkent zich niet in dat beeld. Volgens hem leeft ook binnen het CBS het besef dat welvaart meer is dan een BBP-cijfer. ,,We werken aan een dashboard waarin we veel meer indicatoren in beeld brengen die iets zeggen over welvaart. Maar we komen niet met één cijfer."

Kritiek op een samengestelde index als de BWI is er namelijk net zo goed. Het zou een kwestie zijn van appels en peren bij elkaar optellen: hoeveel waarde moet je toekennen aan veiligheid, hoeveel aan inkomen, hoeveel aan iets ontastbaars als maatschappelijke betrokkenheid? Stegeman erkent dat dit soort dilemma's spelen. ,,Maar als je naar de historie van het BBP kijkt, zie je dat dat ook best wel een vaag compromis is. En waarom kunnen we wel hamburgers en dijken bij elkaar optellen, en niet veiligheid en inkomen?"

Flexwerk
Aan iedere weging ging een uitgebreide discussie vooraf, vertelt de Rabo-hoofdeconoom. ,,We hebben alle besluiten zoveel als mogelijk wetenschappelijk onderbouwd." Maar neem nou iets als flexwerk, dat in de berekeningen een negatieve weging meekrijgt: is dat niet een politiek oordeel? ,,Het is algemeen bekend dat mensen zonder vast contract onzekerder zijn, dat weegt dus negatief door in de index. Maar aan de andere kant telt het geld dat deze mensen verdienen wel weer mee bij het besteedbaar inkomen, wat positief doorwerkt. Al met al is het dus een genuanceerd verhaal."

Bij gebrek aan officiële overheidsinstantie die de BWI omarmt, treden de onderzoekers maar zelf met de index naar buiten, in de hoop dat politici en andere opiniemakers hun voordeel doen met de informatie. André Knottnerus, voorzitter van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, ziet in de eerste uitkomsten van de nieuwe meetmethode 'een duidelijke boodschap voor een volgend kabinet'. ,,Staar niet blind op economische groei, maar kom met een heldere visie om bredere welvaart te verhogen."

En de Rabobank tenslotte, waarom verbindt die zijn naam eigenlijk aan een dergelijk concept? ,,We zijn een bank die lokaal geworteld is", vertelt Stegeman. ,,We werken ook aan een regionale variant van deze maatstaf: de regionale welvaart in Groningen is anders dan die in Amsterdam. Met de specifieke informatie uit de BWI kunnen we onze activiteiten veel beter focussen op wat een regio nodig heeft."
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_167504516
De relevante grafiek:

En nog 1:

Waar we dus duidelijk zien dat de economie groeit maar niet voor iedereen.

En voor de compleetheid waar het hem in zit, helaas zonder oplossing voor hen die het ondervinden:
quote:
7s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:32 schreef Gutmensch het volgende:
We zijn gewoon te verwend.
:) Lekker makkelijk, die aartsluie "conclusies".

[ Bericht 17% gewijzigd door Bart2002 op 21-12-2016 19:27:28 ]
pi_167504789
is toch ook logisch vroeger kon een fabrieksarbeider die 10 jaar in loondienst was bij een baas een heel gezin met 2 kinderen onderhouden. Tegenwoordig red je dat niet meer.
pi_167504870
quote:
2s.gif Op woensdag 21 december 2016 19:24 schreef Evertjan het volgende:
is toch ook logisch vroeger kon een fabrieksarbeider die 10 jaar in loondienst was bij een baas een heel gezin met 2 kinderen onderhouden. Tegenwoordig red je dat niet meer.
Wat is er dan zo logisch? Het is w.s. zo dat dat nu wellicht niet meer kan. Maar logisch is dat m.i. niet.
  woensdag 21 december 2016 @ 19:41:49 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167505324
Hoezo kan dat niet? Er zijn mensen met een uitkering die het wel kunnen.
pi_167505373
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 18:20 schreef Hexagon het volgende:
Kennelijk heeft de SP zijn marketing niet echt op orde
Dat klopt ja, marketing is sowieso een stuk geschikter om geld te verdienen met rotzooi dan om het leven beter te maken, dus het ligt voor de hand dat rechts dat wat beter voor elkaar heeft. De PvdA heeft gewoon een slecht verhaal, aangezien ze al decennia heulen met de neoliberalen en suf toekijken hoe die de kaas van het brood eten.

Maar het medialandschap helpt ook niet. De kiezer is niet alleen dom en weigert ook nog eens na te denken, maar alle media laten de Telegraaf de agenda zetten. Die bepaalt wat nieuws is en wat niet. Zelfs pseudolinkse oprispingen van mensen die misschien wel oprecht denken dat ze links zijn door Obama te aanbidden pakken in het nadeel van links uit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 21 december 2016 @ 19:45:52 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167505436
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat klopt ja, marketing is sowieso een stuk geschikter om geld te verdienen met rotzooi dan om het leven beter te maken, dus het ligt voor de hand dat rechts dat wat beter voor elkaar heeft. De PvdA heeft gewoon een slecht verhaal, aangezien ze al decennia heulen met de neoliberalen en suf toekijken hoe die de kaas van het brood eten.

Maar het medialandschap helpt ook niet. De kiezer is niet alleen dom en weigert ook nog eens na te denken, maar alle media laten de Telegraaf de agenda zetten. Die bepaalt wat nieuws is en wat niet. Zelfs pseudolinkse oprispingen van mensen die misschien wel oprecht denken dat ze links zijn door Obama te aanbidden pakken in het nadeel van links uit.
Maar wat ga je er nou aan doen?
pi_167505668
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 19:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De verdomming, de vervlakking, de afwezigheid van kritisch vermogen onder journalisten, het ontbreken van integriteit onder journalisten, het gebrek aan bagage dat men meekrijgt in het onderwijs?

Dat is niet zomaar op te lossen, ook omdat het went. Het hoeft ook niet per se opgelost, een linkse leider met zowel overtuiging als overtuigingskracht kan dat probleem in zijn eentje omzeilen. Helaas zitten we voorlopig met Roemer en Klaver, terwijl de PvdA eerst tot inkeer zal moeten komen voordat wie dan ook geloofwaardig met een anti-establishment boodschap aan zou kunnen komen.
pi_167505973
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat klopt ja, marketing is sowieso een stuk geschikter om geld te verdienen met rotzooi dan om het leven beter te maken
Sterker nog: met dat doel is het "uitgevonden".
pi_167506440
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Sterker nog: met dat doel is het "uitgevonden".
En dat vindt men ook maar normaal. Maar uiteindelijk wordt er voortdurend aan je kop gezeurd, verlelijkt de omgeving en worden er forse inbreuken op je privacy gemaakt en word je voortdurend misleid en bang gemaakt zodat we voor meer geld slechtere producten kopen.

Dat verschilt niet zo heel erg van wat rechts doet. "Het hoort er nou eenmaal bij" en "er zal vast wel wat in zitten". Nee, men laat zich knollen voor citroenen verkopen en accepteert de overlast van de verkopers gelaten alsof die onvermijdelijk zou zijn.
pi_167506530
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 19:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Beetje flauw dit.
  woensdag 21 december 2016 @ 20:15:40 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167506603
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Beetje flauw dit.
Nee helemaal niet. Men kan wat gaan mopperen maar men kan ook eens wat gaan doen.
pi_167506754
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee helemaal niet. Men kan wat gaan mopperen maar men kan ook eens wat gaan doen.
Hoe stel je je dat voor dan?
  woensdag 21 december 2016 @ 20:23:54 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_167507031
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Hoe stel je je dat voor dan?
Door jezelf met politiek bezig te gaan houden.
  woensdag 21 december 2016 @ 20:24:52 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167507067
Hier heb ik eerder al iets geschreven wat alles met dit onderwerp te maken heeft.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_167507228
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:24 schreef SeLang het volgende:
Hier heb ik eerder al iets geschreven wat alles met dit onderwerp te maken heeft.
Indrukwekkend stuk. Dat zei ik toen ook. :)
Anders plak je hem hier ook nog even. Past uitstekend.
pi_167507957
Huizenprijzen opnieuw flink in de lift

Het gaat lekker mensuh!

Met een stukje onnavolgbare LXIV "logica":

Door de combinatie van extreem lage rente, HRA en stijgende huizenprijzen woon je (vermogenstechnisch) al gratis. Stel dat je effectief 2% rente betaalt, dan hoeven de huizenprijzen maar 2% te stijgen en je woont voor niks.

:)
Deze stijging: het voor steeds meer geld hetzelfde ding aan elkaar verkopen is volgens velen ook een stukje "welvaart".
  woensdag 21 december 2016 @ 20:45:33 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167508002
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
Huizenprijzen opnieuw flink in de lift

Het gaat lekker mensuh!

Met een stukje onnavolgbare LXIV "logica":

Door de combinatie van extreem lage rente, HRA en stijgende huizenprijzen woon je (vermogenstechnisch) al gratis. Stel dat je effectief 2% rente betaalt, dan hoeven de huizenprijzen maar 2% te stijgen en je woont voor niks.

:)
Deze stijging: het voor steeds meer hetzelfde aan elkaar verkopen is volgens velen ook ene stukje "welvaart".
Psst, ik heb nog een tulpenbol voor je. Mooie prijs voor jou.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_167508059
quote:
9s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Psst, ik heb nog een tulpenbol voor je. Mooie prijs voor jou.
Het zal de jongelui op dit forum niet veel zeggen. Maar inderdaad. Doe de prijs liever even per DM. ;)
pi_167508108
Aangezien politici geneigd zijn te veel te sturen op enkel iets als BBP/capita, overigens niet alleen dankzij zichzelf maar grotendeels omdat de maatschappij dat eist (en vergeet niet de CPB-doorrekeningen), is het goed om ook wat meer duidelijk te maken dat het niet de indicator is om na te streven. Maar dit is zo ingebed en alternatieve indicatoren (zoals die van dit topic) zijn ook niet helemaal ideaal, waardoor ik de situatie niet snel zie veranderen.
  woensdag 21 december 2016 @ 20:52:30 #21
321876 Cherna
Fuck the System
pi_167508286
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Je kunt alleen iets doen als we met z'n allen een andere weg kiezen. Het probleem is dat de mensen die een neoliberaal beleid graag zien hoger op de trede staan en dus bepalen. Maar dat gaat zo lang goed totdat de bodem bereikt is maar dan is het al te laat.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_167508706
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:48 schreef Kaas- het volgende:
Aangezien politici geneigd zijn te veel te sturen op enkel iets als BBP/capita, overigens niet alleen dankzij zichzelf maar grotendeels omdat de maatschappij dat eist (en vergeet niet de CPB-doorrekeningen), is het goed om ook wat meer duidelijk te maken dat het niet de indicator is om na te streven. Maar dit is zo ingebed en alternatieve indicatoren (zoals die van dit topic) zijn ook niet helemaal ideaal, waardoor ik de situatie niet snel zie veranderen.
Ze zijn misschien niet ideaal maar wel beter. Als we echt op de ideale indicator gaan zitten wachten blijven we nog met het BBP doorgaan totdat Kerst en Pasen op dezelfde dag vallen.
pi_167512193
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 20:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Indrukwekkend stuk. Dat zei ik toen ook. :)
Anders plak je hem hier ook nog even. Past uitstekend.
Maar ondertussen wel Wilders links noemen ;(
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_167514934

[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2016 03:39:16 ]
pi_167515017
Volgens mij maakt stemmen dus niet uit, daarmee geeft men juist een volmacht, als niet geeft men die toch niet, of zit ik er helemaal naast?

En een volmacht voor een coalitie wil ik niet geven.
Dat weet ik nooit niet wat daarbij uit de bus komt.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 21-12-2016 23:23:56 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')