abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167482815
OP
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Omdat er op verschillende plekken de offtopic discussie gevoerd wordt of het atheïsme een geloof is, hierbij een topic.

Atheïsme is het geloven in de wetenschap en een hogere macht komt hierbij niet voor.

Geloof is het aannemen van standpunten die (nog) niet bewezen zijn, door de wetenschap maar ook voor jezelf.

In principe kan je stellen dat zij die de wetenschap zelf niet kunnen verifiëren en daarom naar anderen luisteren, ook een simpel geloof hebben. Geloof in de wetenschap. Het is voor die persoon immers niet bewezen.

In een recent topic kwam een persoon met een argument dat er ook 'geen oordeel' bestaat dat je als niet geloven kunt zien. Naar mijn mening is dat argument ongeldig, omdat geen oordeel en niet geloven hele verschillende dingen zijn.
Iets niet geloven wil zeggen dat je het standpunt verwerpt, en geen oordeel wil zeggen dat je beide opties open laat. Bij dat laatste standpunt wordt men ook wel agnost genoemd.

Nu is mijn vraag, waarom zou het atheïsme geen geloof zijn? Want dan verwerp je het bestaan van een hogere macht terwijl er geen bewijs is dat er géén hogere macht is, men neemt het alleen aan omdat zij het onlogisch vinden. En aannemen is hetzelfde als geloven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167483741
Kunnen we om verwarring te voorkomen de volgende definities uit het vorige deel weer aanhouden:

Zwak atheïsme = noch geloven dat goden bestaan, noch geloven dat ze niet bestaan
Sterk atheïsme = expliciet geloven dat goden niet bestaan

Merk op dat een zwak atheïst per definitie zowel de optie dat goden bestaan, als dat ze niet bestaan, allebei voor mogelijk moet houden. Als je namelijk één van beide opties niet voor mogelijk houdt, geloof je dus automatisch het tegenovergestelde. Maar hij is ook van geen van beide opties overtuigd, zoals dat wel het geval is bij een sterk atheïst (die gelooft dat goden niet bestaan) of een gelovige/religieus (die gelooft dat goden wel bestaan).

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat agnosticisme hetzelfde is als zwak atheïsme, maar laten we niet vervallen in semantische cirkeltjes.

Om de vraag uit de titel te antwoorden: is atheïsme een geloofsovertuiging?

Zwak atheïsme niet, die geloven juist expliciet niet ergens in.

Sterk atheïsme eventueel wel, al vind ik de kreet 'geloofsovertuiging' een beetje vreemd voor het geloof dat goden niet bestaan. Maar ik vind het prima om dat zo te noemen. Met dien verstande dat geloven dat roze eenhoorns niet bestaan ook een 'geloofsovertuiging' is.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_167484111
Dit is ook nog wel aardig / interessant:

https://en.wikipedia.org/wiki/Spectrum_of_theistic_probability

quote:
Let us consider the appropriateness or otherwise of someone (call him 'Philo') describing himself as a theist, atheist or agnostic. I would suggest that if Philo estimates the various plausibilities to be such that on the evidence before him the probability of theism comes out near to one he should describe himself as a theist and if it comes out near zero he should call himself an atheist, and if it comes out somewhere in the middle he should call himself an agnostic. There are no strict rules about this classification because the borderlines are vague. If need be, like a middle-aged man who is not sure whether to call himself bald or not bald, he should explain himself more fully.

<...>

1. Strong theist. 100 per cent probability of God. In the words of C.G. Jung: "I do not believe, I know."
2. De facto theist. Very high probability but short of 100 per cent. "I don't know for certain, but I strongly believe in God and live my life on the assumption that he is there."
3. Leaning towards theism. Higher than 50 per cent but not very high. "I am very uncertain, but I am inclined to believe in God."
4. Completely impartial. Exactly 50 per cent. "God's existence and non-existence are exactly equiprobable."
5. Leaning towards atheism. Lower than 50 per cent but not very low. "I do not know whether God exists but I'm inclined to be skeptical."
6. De facto atheist. Very low probability, but short of zero. "I don't know for certain but I think God is very improbable, and I live my life on the assumption that he is not there."
7. Strong atheist. "I know there is no God, with the same conviction as Jung knows there is one."
Wat hier vooral opvallend aan is, nu ik dit weer eens doorlees, is dat ook hier men lijkt te denken dat je een standpunt moet innemen. "Don't know, don't care" lijkt zelfs bij Dawkins niet op te komen. Echt bijzonder. :)
  dinsdag 20 december 2016 @ 21:44:19 #4
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167485610
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:52 schreef lnloggen het volgende:
Kunnen we om verwarring te voorkomen de volgende definities uit het vorige deel weer aanhouden:

Zwak atheïsme = noch geloven dat goden bestaan, noch geloven dat ze niet bestaan

Merk op dat een zwak atheïst per definitie zowel de optie dat goden bestaan, als dat ze niet bestaan, allebei voor mogelijk moet houden. Als je namelijk één van beide opties niet voor mogelijk houdt, geloof je dus automatisch het tegenovergestelde. Maar hij is ook van geen van beide opties overtuigd, zoals dat wel het geval is bij een sterk atheïst (die gelooft dat goden niet bestaan) of een gelovige/religieus (die gelooft dat goden wel bestaan).

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat agnosticisme hetzelfde is als zwak atheïsme, maar laten we niet vervallen in semantische cirkeltjes.

Om de vraag uit de titel te antwoorden: is atheïsme een geloofsovertuiging?

Zwak atheïsme niet, die geloven juist expliciet niet ergens in.

Sterk atheïsme eventueel wel, al vind ik de kreet 'geloofsovertuiging' een beetje vreemd voor het geloof dat goden niet bestaan. Maar ik vind het prima om dat zo te noemen. Met dien verstande dat geloven dat roze eenhoorns niet bestaan ook een 'geloofsovertuiging' is.
Punt is natuurlijk dat ik dan tussen sterk atheisme en zwak atheisme switch, afhankelijk van de godshypotheses (definities) die naar voren worden geschoven. Voor alle bovennatuurlijke wezens geldt in ieder geval tenminste de definitie van atheisme dat het geloof in god(en) afwezig is. Daarom zou die definitie het uitgangspunt moeten zijn in discussies over god(en). Als er dan eenmaal een god gespecificeerd is, ben ik best bereid mijn positie verder te specificeren.

In het dagelijks verkeer wil je niet iedere keer zo'n discussie hebben, omdat de interesse van de ander meestal niet zo diep gaat:
"Geloof je in God?"
-"Welke God bedoel je precies?"
"Nou gewoon, de christelijke God"
-"Ja ok, welke precies?"
[x aantal vragen verder]
-"Oh ok, die bestaat niet"

Dan is zeggen dat je atheist bent (met de voor alle goden geldende definitie van 'afwezigheid van geloof'*) een antwoord waar iedereen waar je zo'n gesprek mee hebt, iets aan heeft. Degenen die er dieper op in willen gaan, vragen daarna toch wel door...

*m.i. is 'ik geloof dat God X niet bestaat' een toevoeging op 'afwezigheid van geloof in bestaan van God X' omdat het antwoorden zijn op 2 verschillende claims (i,e, 'God X bestaat' en 'God X bestaat niet')
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167486311
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:44 schreef GrumpyFish het volgende:
Punt is natuurlijk dat ik dan tussen sterk atheisme en zwak atheisme switch, afhankelijk van de godshypotheses (definities) die naar voren worden geschoven.
Ja, ik bedoelde bovenstaande alleen om de mogelijke posities te onderscheiden. Maar inderdaad, welke positie iemand inneemt zal nogal uiteenlopen afhankelijk van over welke goden we het hebben.

Met name voor gelovigen: personen die bijvoorbeeld geloven dat Shiva of Allah bestaat zullen zeer waarschijnlijk juist sterk atheïstisch zijn t.o.v. Zeus of het Flying Spaghettimonster.
pi_167490329
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:52 schreef lnloggen het volgende:

Kunnen we daaraan toevoegen: atheïsme = niet in goden geloven.

Die 'mate waarin' lijkt me namelijk echt idioot.
pi_167490387
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 23:56 schreef Jigzoz het volgende:
Kunnen we daaraan toevoegen: atheïsme = niet in goden geloven.

Die 'mate waarin' lijkt me namelijk echt idioot.
Het is geen kwestie van 'mate waarin'. Het zijn gewoon twee verschillende dingen.
pi_167491849
Toch komt deze hele discussie vanuit de wens van sommige gelovigen zoals Elzies om geloof gelijk te stellen aan atheïsme. En dat is het niet, je kan als atheïst wel in iets geloven maar dat is niet nodig om atheïst te zijn. Pure frustratie van Elzies.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 21 december 2016 @ 08:41:03 #9
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167492178
Misschien een goeie om de definitie van 'geloven' er bij te halen
I wonder what it's all about
pi_167492238
Misschien een idee om er gewoon van te maken:

Atheïsme volgens Elzies: soort religie met niet-kerken waarin niet-god aanbeden wordt.
Atheïsme volgens de rest van de wereld: niet in goden geloven.
pi_167492265
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 23:59 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van 'mate waarin'. Het zijn gewoon twee verschillende dingen.
Hoe dan ook: dat zogenaamde 'zwak atheïsme' lijkt me gewoon agnosticisme en onder 'sterk atheïsme' zou ik me met deze definitie niet scharen.
pi_167492562
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 08:41 schreef Habbezak het volgende:
Misschien een goeie om de definitie van 'geloven' er bij te halen
Het probleem is dat 'geloven' niet alleen naar de religieuze variant verwijst, maar ook een sterke variant kan zijn voor 'ik denk dat'.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 21 december 2016 @ 09:27:36 #13
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167492663
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:19 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het probleem is dat 'geloven' niet alleen naar de religieuze variant verwijst, maar ook een sterke variant kan zijn voor 'ik denk dat'.
'Geloven' is gedefinieerd als: overtuiging dat iets waar is of bestaat alsook de overtuiging dat je denkt dat iets waar is.

Als je dan denkt dat iets niet waar is. (en dus geen waarheidsclaim doet) ben je niet aan het geloven.

Elzies heeft dit ook een keer gelezen en definieert het nu telkens zo raar.. "claimen in een goddeloos universum te leven" Maar dat is al tientallen keren weerlegt.
  woensdag 21 december 2016 @ 09:52:59 #14
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_167493024
Ik zou zeggen:

Atheisme: de bewering van theisten over het bestaan van goden onbewezen achten.
Siamo Tutti Antifascisti!
  woensdag 21 december 2016 @ 09:55:10 #15
293652 Habbezak
"I pity the fool"
pi_167493060
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:52 schreef wijsneus het volgende:
Ik zou zeggen:

Atheisme: de bewering van theisten over het bestaan van goden onbewezen achten.
Dan is iedereen atheist.. Een theist zal niet zeggen dat hij bewijs heeft voor het bestaan van god. (behalve Elzies dan die vindt dat een godsbesef in je brein bewijst dat god bestaat :'))

Ik formuleer het zelf zo: Atheist heeft geen reden om aan te nemen dat de claim dat er een God is juist is. En beschouwt deze zoals we elke mythologische claim beschouwen.
pi_167493191
quote:

Grote flauwekul en opnieuw een krampachtige poging van de atheïst zichzelf er weer eens tussenuit te lullen. Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg.
pi_167493411
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 10:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Grote flauwekul en opnieuw een krampachtige poging van de atheïst zichzelf er weer eens tussenuit te lullen. Of je gelooft in God of je gelooft dat God niet bestaat. Er is geen tussenweg.
Gast, niemand neemt je serieus. Geef het op.
  woensdag 21 december 2016 @ 10:22:09 #18
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_167493466
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:55 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Dan is iedereen atheist.. Een theist zal niet zeggen dat hij bewijs heeft voor het bestaan van god. (behalve Elzies dan die vindt dat een godsbesef in je brein bewijst dat god bestaat :'))

Ik formuleer het zelf zo: Atheist heeft geen reden om aan te nemen dat de claim dat er een God is juist is. En beschouwt deze zoals we elke mythologische claim beschouwen.
Ja. Beter geformuleerd. Mooi. Bedankt!
pi_167493493
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_167493513
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 10:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gast, niemand neemt je serieus. Geef het op.
Joh, atheïsten staan op ieder moment van de dag te trappelen om hun misplaatste geloofshokje te verdedigen. Al post ik s 'morgens voor zessen. Al binnen drie minuten staat er weer zo'n hongerige digitale gast voor mijn neus te stuiteren. Atheïsten zijn op dat vlak zo voorspelbaar te noemen. Heerlijk om mee te spelen. Geloofsfanaten pur sang. Het leuke is dat ze dat gegeven ook nog eens blijven ontkennen. Hilarisch volkje! _O- ^O^
  woensdag 21 december 2016 @ 10:31:57 #21
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_167493603
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 10:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hmmm. Ik denk dat je de connotatie van 'geloven' niet helemaal begrijpt. Geloof is nogal een Dingetje. Bij het Geloof van bijvoorbeeld een christen stel ik me wat anders voor dan geloof in de zin van "ik geloof dat we morgen wel eens regen zouden kunnen krijgen"

Ik geloof dat jij meer van de tweede smaak uit gaat terwijl de discussie hier meer gaat over de eerste.

Klopt dit of denk je echt dat we actief niet-geloven. Bewust bezig zijn met het niet-geloven in goden... if that makes any sense at all.
pi_167493614
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 10:26 schreef Elzies het volgende:

[..]

Joh, atheïsten staan op ieder moment van de dag te trappelen om hun misplaatste geloofshokje te verdedigen. Al post ik s 'morgens voor zessen. Al binnen drie minuten staat er weer zo'n hongerige digitale gast voor mijn neus te stuiteren. Atheïsten zijn op dat vlak zo voorspelbaar te noemen. Heerlijk om mee te spelen. Geloofsfanaten pur sang. Het leuke is dat ze dat gegeven ook nog eens blijven ontkennen. Hilarisch volkje! _O- ^O^
Ze zijn met dit soort onzin uitstekend te trollen ja. Althans, het slag atheïsten dat zich in dit soort discussies mengt. Misschien een idee voor je volgende endurance trollactie: moslims vertellen dat Allah gebaseerd is op Krishna.
pi_167493641
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:55 schreef Habbezak het volgende:

[..]

Ik heb nergens opgeschreven dat een evolutionair ingericht brein voor zoiets als het ervaren van een godsbesef hét bewijs is dat God bestaat.

Mijn stelling is altijd heel helder geweest. Noch de religieus als de atheïst kan zijn stelling bewijzen, dus spreek je in beide gevallen over een geloofsovertuiging.
pi_167493676
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 08:52 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: dat zogenaamde 'zwak atheïsme' lijkt me gewoon agnosticisme en onder 'sterk atheïsme' zou ik me met deze definitie niet scharen.
Mag ook, het gaat om de concepten en niet om de labeltjes die we er op plakken.

Ik schaar me (om even bij deze labeltjes te blijven) juist weer wel onder sterk atheïsme, ik ben niet neutraal wat betreft wel of geen goden maar ik geloof expliciet dat goden *niet* bestaan.
pi_167493679
Atheist: mijn standpunt is A.
Elzies: dat is onzin, jouw standpunt is B.

:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')