abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167313474
Conclusie: die meid moet zich aanpassen, niet TS.
pi_167314282
Zou het helpen als je heel duidelijk tegen haar bent? Mensen met autisme hebben vaak niet zulke goeie voelsprieten en pikken signalen niet zo goed op. Voordeel is dat directheid en duidelijheid wel gewaardeerd wordt.

Alsin: Ik vind het vervelend dat jij als jij iets aangeeft dat je vervelend vind heel hard praat en snauwt. Ik wil dat je daarmee stopt.

Of: je praat heel hard en je snauwt. Ik vind dat vervelend.
pi_167322979
Ik heb een gesprek gehad met een (andere) leidinggevende en het gedrag van het meisje is anderen ook opgevallen. Dit komt blijkbaar vaker voor en ze bleek zelfs een tijdje op non-actief te zijn gezet omdat ze haar collega's zat af te snauwen.

Het gaat momenteel niet goed met haar en daar hebben ze begrip voor. Ze zijn zich bewust van de beperkingen van haar stoornis en laten haar daarom niet vallen, omdat ze wel werkstructuur nodig heeft en verder goed kan functioneren. Maar ze willen haar niet met fluwelen handschoentjes aanpakken en haar juist bijbrengen dat ze ook onder stressvolle omstandigheden respectvol met collega's moet omgaan.

Ze gaan binnenkort met haar praten. De leidinggevende zei ook dat het beter was dat ik het probleem niet met haarzelf had besproken, want momenteel komt zoiets bij haar toch verkeerd binnen.
pi_167323908
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 december 2016 11:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik weet niet goed hiermee om te gaan, behalve om mij maar elke keer in te houden, waardoor de irritaties steeds groter worden. Goed, ik ben iemand die weleens impulsief iemand anders in de rede kan valle en ik snap dat mensen zoiets irritant kunnen vinden. Ik zeg dan direct achteraf "Oh excuus, ik moet mij er niet mee bemoeien". Vrijwel iedereen reageert dan zo van "Ah ok, het geeft niet hoor". Niet dat zoiets dan voor mij een vrijbrief is om ermee door te gaan en ik probeer erop te letten, maar het lukt niet altijd. Zij heeft er dus heel veel moeite mee. En ik irriteer me andersom aan haar dat ze mensen bits afsnauwt als ze uit haar structuur is gehaald. Die mensen doen dat niet expres; ze komt heel dominant over als ze mensen zo afsnauwt. Als je wat aan haar wilt vragen, moet je eerst haar naam zeggen, want anders weet ze niet goed of het nou aan haar gericht is of aan iemand anders en dat raakt ze van haar a propos. Dat soort dingen.
Dus eigenlijk zeg je dat iedereen rekening houdt met jouw etiketje behalve zij en dat ergert je omdat jij geen rekening kunt/wilt houden met haar etiketje?
pi_167324323
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2016 13:44 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ze beledigt geen andere collega's.

Het gaat meer zo van:
- "Hey, Suzanne. Kan jij mij helpen met..."
- "IK WIL NIET DAT JE MIJ ZO OVERVALT! IK BEN NU MET DIT BEZIG EN NU BEN IK HELEMAAL DE KLUTS KWIJT!"

Als ze van haar a propos is, reageert ze dus heel fel. Je krijgt dus echt een standje van haar omdat je het hebt gewaagd haar uit haar concentratie te halen. Na een halve minuut reageert ze wel weer normaal. Dan heeft ze zeg maar de schakeling verwerkt, reageert ze rustig en kan ze jou als collega van dienst zijn.

Ze heeft zelf niet in de gaten dat ze heel fel en kwetsend reageert. Dat maakt het ook moeilijker door te zeggen of ze zich wilt inbinden. Het punt is dat je collega's van elkaar bent en dus met elkaar moet samenwerken.
Wat is daar kwetsend aan? Mis je dan het kusje-kusje-kroel in de boodschap?
pi_167325205
Je overdrijft. Op elke werkplek heb je wel mensen die je niet mag. Gewoon niks van aantrekken.
  woensdag 14 december 2016 @ 18:29:49 #57
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_167326235
Je bent niet duidelijk genoeg.

Bespreek gewoon duidelijk als er zich een situatie zich voordoet in plaats van je inhouden of haar erop aanvallen, daar bereik je veel meer mee.

Stop verder met focussen op haar beperking en accepteer haar als persoon in plaats van persoon+labeltje.
pi_167326269
Van werplek wisselen of ander werk zoeken. Ze gaat echt niet veranderen hoe vaak je het gesprek ook aangaat :')
pi_167347977
Dit topic heb ik gisteren zitten lezen en ik heb er onbewust even over nagedacht. Ik vind het vreemd dat je leidinggevende zo maar de diagnoses van andere medewerken bespreekt met de collega's. Dat is gewoon niet netjes.

Verder vraag ik me af of jullie tweeën niet samen een gesprek met de leidinggevende erbij kan hebben, dat die als een soort gespreksleider/mediator fungeert en jullie samen afspraken maken. Die op papier zetten, zodat het werken bij elkaar zo goed mogelijk kan verlopen.

Als ik het zo lees is de baan erg stressvol voor je collega, misschien helpt het als je dat in je achterhoofd houdt. Mensen met ADHD en autisme hebben beiden, op hun eigen manier, moeite met prikkels verwerken. Haar heftige reactie komen waarschijnlijk voort uit een overschot aan prikkels, dat praat het niet goed, maar kan je misschien wel helpen in het 'negeren' van die buien.

Ik hoop dat jullie eruit komen, want volgens mij willen jullie beiden het werk zo goed mogelijk verrichten, daarom denk ik dat een gesprek met z'n drieën constructief kan zijn. Dan gebeurt ook niet alles zo 'achter de rug om', wat ik gok nu wel het geval is. Waardoor mensen nog meer gestrest raken (als iemand zonder met mij te praten zou klagen bij een leidinggevende zou ik enorm bang en nerveus worden).

Veel succes! Ik vind het knap hoe jij je inhoudt tegenover haar :)
  donderdag 15 december 2016 @ 17:50:35 #60
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_167348101
Gewoon gaan daten samen, probleem opgelost.
Gek work k van die klapjosties ant ent van de straot, gek zeg ik je. Zo, en nu gaak om een bal gehakt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')