Zoiets vond ik ook van rws met nog als toevoeging: Over het algemeen geldt: zolang de ruitenwissers worden gebruikt, is er sprake van een nat wegdek.quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:25 schreef kmkmmr het volgende:
http://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/367204781649321984
Gewoon je ruitenwissers uit laten als het regent dusquote:Op vrijdag 9 december 2016 13:27 schreef MCH het volgende:
[..]
Zoiets vond ik ook van rws met nog als toevoeging: Over het algemeen geldt: zolang de ruitenwissers worden gebruikt, is er sprake van een nat wegdek.
Maar ik gebruik niet altijd bij opspattend water mijn ruitenwissers.
Er is een bepaalde minimale afstand na een snelheidsverlagings-bord waar ze je mogen flitsen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:47 schreef TNA het volgende:
Heeft iemand ooit een boete gekregen voor 100 rijden waar je 90 mag bij een buitje?
Is dat op het punt waar na de afslag gelijk een splitsing komt? Daar staan borden met verschillende snelheden vrij dicht op elkaar.quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:51 schreef k_man het volgende:
Is er iemand die zich iets aantrekt van die borden? Meestal is over een dusdanig korte afstand dat het gevoelsmatig nergens op slaat om daar opeens veel langzamer te gaan rijden.
Bij Utrecht is trouwens een knooppunt waar je standaard nog maar met 70 door de bocht mag, vanwege 'slipgevaar'. Ook bij droog wegdek. Dat was eerst 100, toen 80, nu dus 70. Maar als het druk is en de matrixborden springen aan staan die soms nog op 90. Het wegdek is overigens nog precies hetzelfde als toen je er 100 mocht en dat ging (en gaat) prima.
Mobiele controles bekeuren sowieso pas bij forse snelheidsovertredingen op de snelweg.quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:47 schreef TNA het volgende:
Heeft iemand ooit een boete gekregen voor 100 rijden waar je 90 mag bij een buitje?
In Twente is een bocht (als je van de A35 de A1 richting de rest van Nederland opdraait) met de borden-combinatie max 70 gevolgd door even verderop adviessnelheid 50. Maar met 120 kun je daar prima door de bocht...quote:Op vrijdag 9 december 2016 13:51 schreef k_man het volgende:
Is er iemand die zich iets aantrekt van die borden? Meestal is over een dusdanig korte afstand dat het gevoelsmatig nergens op slaat om daar opeens veel langzamer te gaan rijden.
Bij Utrecht is trouwens een knooppunt waar je standaard nog maar met 70 door de bocht mag, vanwege 'slipgevaar'. Ook bij droog wegdek. Dat was eerst 100, toen 80, nu dus 70. Maar als het druk is en de matrixborden springen aan staan die soms nog op 90. Het wegdek is overigens nog precies hetzelfde als toen je er 100 mocht en dat ging (en gaat) prima.
Is het ook.quote:Op vrijdag 9 december 2016 17:54 schreef Fer het volgende:
Geven ze hier echt bekeuringen voor? Ik dacht dat het meer een stukje verantwoordelijk afkopen was van de wegbeheerder. Zo in de trand van: eigenlijk moet deze weg onderhouden worden, maar omdat we er nog niet aan toe komen, moet je maar langzaam rijden en zijn wij tenninste verantwoordelijk als jij met 120 de weg af glibbert.
Dus dat je dan de provincie niet kan aanklagen.
Das de ellende hier in NL, helft van de borden kun je weg saneren. Als in D op een weg buiten de bebouwde kom en bord staat met een waarschuwing voor de bocht kun je beter afremmen want dan voel je niet heel fijn als je daar met 100 door gaatquote:Op vrijdag 9 december 2016 15:03 schreef Sounddragon het volgende:
hier op het knoopunt heb je ook zoiets, alleen dan naar 70, en dan aan het einde van de doordraaier pas. Vroeg me altijd af waar die bullshit voor was, maar je draait naar beneden vanaf de A73, en dan kom je onderaan bij de invoeger in een dalletje terecht want daarna loopt het weer iets omhoog. Als het nou flink regent loopt al het water daar dus onderin dat punt, en ondanks dat het zoab is, krijg je daar dus soms een flink happie staand water. Kwam daar achter een tijdje geleden toen ik as usual met 120 daar doorheen vlamde en de auto ineens hoovercraft-achtige bewegingen begon te maken![]()
![]()
Soms staan die borden er dus niet voor Jean Piem0l.
Duitse provinciewegen zijn wel erg minimaal. Bochten en heuvels zonder enige snelheidsverlaging of inhaalverbod. Je denkt zelf maar na.quote:Op vrijdag 9 december 2016 18:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Das de ellende hier in NL, helft van de borden kun je weg saneren. Als in D op een weg buiten de bebouwde kom en bord staat met een waarschuwing voor de bocht kun je beter afremmen want dan voel je niet heel fijn als je daar met 100 door gaat
Gaat prima. Ik kan zelf ook bedenken dat ik niet overal kan inhalen. Snelheidsbeperkingen zie ik regelmatig, genoeg stukken waar je maar 70 mag.quote:Op vrijdag 9 december 2016 18:30 schreef Fer het volgende:
[..]
Duitse provinciewegen zijn wel erg minimaal. Bochten en heuvels zonder enige snelheidsverlaging of inhaalverbod. Je denkt zelf maar na.
Bijna goed. Het zijn inderdaad Adhoc geplaatste borden. Maar dan wel vanwege meetresultaten die aantonen dat het wegdek te glad is geworden volgens de normen. En dan wordt er dus onderhoud gepland voor de komende maanden.quote:Op vrijdag 9 december 2016 18:07 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Is het ook.
Zijn ook vaak van die adhoc-borden die er ineens staan, nadat er tijdens een buitje een 20 jaar oude Panda met 30 jaar oude banden en 70 jarige bestuurster is geslipt. Zie plaatje OP.
Is dat voor of na die ellende op de A4/A12 onstaan een jaar of 12 geleden? Toen glibberden we met regen ook allemaal de weg af, maar dat asfalt was toen echt stokoud, nog van dat rood-bruine spul wat zo lekker spetterde in de regen,quote:Op vrijdag 9 december 2016 23:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bijna goed. Het zijn inderdaad Adhoc geplaatste borden. Maar dan wel vanwege meetresultaten die aantonen dat het wegdek te glad is geworden volgens de normen. En dan wordt er dus onderhoud gepland voor de komende maanden.
Metingen worden in opdracht van Rijkswaterstaat jaarlijks gedaan. Inderdaad om de staat juridisch in te dekken.
De bordjes staan er dan totdat het wegvak van een nieuwe toplaag is voorzien.
Geen idee, ik ken jouw specifieke voorbeeld niet. Een enkele keer worden na een reeks eenzijdige ongevallen inderdaad extra metingen gedaan op een bepaald wegvak. Maar meestal is het onderdeel van het reguliere onderhoudsprogramma.quote:Op vrijdag 9 december 2016 23:04 schreef Fer het volgende:
[..]
Is dat voor of na die ellende op de A4/A12 onstaan een jaar of 12 geleden? Toen glibberden we met regen ook allemaal de weg af, maar dat asfalt was toen echt stokoud, nog van dat rood-bruine spul wat zo lekker spetterde in de regen,
Was het maar zo'n feest....quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:13 schreef MCH het volgende:
[..]
Mobiele controles bekeuren sowieso pas bij forse snelheidsovertredingen op de snelweg.
Ik vind persoonlijk 70 daar wel een leuke snelheid; heel veel harder hoeft van mij niet. En daarbij, je hebt daar ook veel vrachtverkeer, en die zullen die bocht vast langzamer nemen. Met een beetje pech komen die idd met 40 of 50 door die bocht. Dan is jouw 120 wel heel veel sneller.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
In Twente is een bocht (als je van de A35 de A1 richting de rest van Nederland opdraait) met de borden-combinatie max 70 gevolgd door even verderop adviessnelheid 50. Maar met 120 kun je daar prima door de bocht...
https://www.google.nl/map(...)7i13312!8i6656?hl=nl
En zodra die nieuwe toplaag er ligt worden de onderbordjes vervangen door "nieuw wegdek"...quote:Op vrijdag 9 december 2016 23:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De bordjes staan er dan totdat het wegvak van een nieuwe toplaag is voorzien.
Die bocht is vrij tofquote:Op vrijdag 9 december 2016 14:30 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
In Twente is een bocht (als je van de A35 de A1 richting de rest van Nederland opdraait) met de borden-combinatie max 70 gevolgd door even verderop adviessnelheid 50. Maar met 120 kun je daar prima door de bocht...
https://www.google.nl/map(...)7i13312!8i6656?hl=nl
De komende maanden?quote:Op vrijdag 9 december 2016 23:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bijna goed. Het zijn inderdaad Adhoc geplaatste borden. Maar dan wel vanwege meetresultaten die aantonen dat het wegdek te glad is geworden volgens de normen. En dan wordt er dus onderhoud gepland voor de komende maanden.
Metingen worden in opdracht van Rijkswaterstaat jaarlijks gedaan. Inderdaad om de staat juridisch in te dekken.
De bordjes staan er dan totdat het wegvak van een nieuwe toplaag is voorzien.
Die afstanden waar jij het nu over hebt zijn geen vereisten, maar richtlijnen. Weliswaar houden ze zich over het algemeen aan die richtlijnen en is de kans dat je zo geflitst wordt dus klein, maar het kán dus wel degelijk.quote:Op vrijdag 9 december 2016 14:10 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Er is een bepaalde minimale afstand na een snelheidsverlagings-bord waar ze je mogen flitsen.
De meeste stukjes waar ik op de snelweg zo'n 90-bij-nat-wegdek zie zijn in hun totaliteit veel te kort om ergens legaal te kunnen flitsen.
[..]
Er zijn wel degelijk eisenquote:Op zondag 11 december 2016 07:13 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Die afstanden waar jij het nu over hebt zijn geen vereisten, maar richtlijnen. Weliswaar houden ze zich over het algemeen aan die richtlijnen en is de kans dat je zo geflitst wordt dus klein, maar het kán dus wel degelijk.
quote:De minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn:
15 km/h. 4 m/s. 40 meter afstand
30 km/h 8 m/s 80 meter afstand
50 km/h 14 m/s 140 meter afstand
60 km/h 17 m/s 170 meter afstand
70 km/h 19 m/s 190 meter afstand
80 km/h 22 m/s 220 meter afstand
90 km/h 25 m/s 250 meter afstand
100 km/h 28 m/s 280 meter afstand
120 km/h 33 m/s 330 meter afstand
Dezelfde afstanden moeten worden gebruikt tussen de meetplaats en de plaats waarop het gebod dat door middel van de snelheidsmeter wordt gehandhaafd eindigt als daarna een hogere maximumsnelheid gaat gelden. Hierbij moet worden uitgegaan van de ter plaatse geldende lagere maximumsnelheid. Bij kruisingen2 en in bijzondere omstandigheden kan hier van worden afgeweken.
Hm, dat hebben ze dus veranderd vorig jaar. Handig om te weten.quote:Op dinsdag 13 december 2016 18:04 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk eisen
http://wetten.overheid.nl/BWBR0036473/2015-04-01
[..]
Neuh, stond ook al in de wettekst van 2013quote:Op dinsdag 13 december 2016 22:26 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Hm, dat hebben ze dus veranderd vorig jaar. Handig om te weten.
Je mag mijn vorige reactie hier dus als niet verzonden beschouwen
Er is ook daar inderdaad sprake van 'moeten'. Dan heb ik het kennelijk ooit van een verkeerde bron opgepikt.quote:Op dinsdag 13 december 2016 23:04 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Neuh, stond ook al in de wettekst van 2013
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030828/2013-05-01
En ik denk dáárvoor ook al..
Ja klopt dat doen die Duitsers.quote:Op dinsdag 13 december 2016 18:08 schreef Glijdt_licht het volgende:
Het grootste probleem bij die 90 bij nat wegdek zijn Duitsers. Die knallen meteen op de rem.
Verder moet rws echt kappen met die zooi. Zorgt juist voor gevaarlijkere situaties
Inderdaad en wat mij opvalt, is dat vooral de NL-ers gewoon lekker 100km/h doorknallen.quote:Op dinsdag 13 december 2016 23:44 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja klopt dat doen die Duitsers.
In Duitsland mag je 100 buiten de bebouwde kom, bij een kruising en bij verkeerslichten is het dan vaak 70.
Als er dan een flitspaal staat, dan staat die maar enige tientallen meters achter dat 70 bord.
Dat is niet even relaxed de auto uit laten rollen tot 70, nee dan moet je echt remmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |