Ja klinkt logisch.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje.![]()
Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.
Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Grotere motoren worden veel minder gepushed om vermogen te leveren. Grotere marges, grotere sterkere onderdelen, grotere lagers, geen turbo's enz. Dus ja, over het algemeen zal een grotere motor langer mee gaan.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:59 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ja klinkt logisch.
En wat als je nou toch flink doorrijdt met je 6 of 8 cilinder? Dus wel veel toeren maakt tijdens optrekken en 160 rijdt i.p.v 120?
Gaat hij dan nog steeds veel langer mee dan een Kia Picanto die rustig aan doet?
Zelfs met zo'n klein aluminium motortje kan je nog wel behoorlijk hoge km-standen halen, je moet er alleen anders mee omgaan. Een aluminium blok moet eerst rustig aan warm gereden worden voordat je er echt mee kan trappen. En laat dat nou juist het probleem zijn, iets als een koelvloeistoftemperatuurmeter wordt vervangen door een lampje zodat je alleen een waarschuwing krijgt als je koelvloeistof al kookt. Bovendien kan je niet meer zien wanneer je koelvloeistof op temperatuur komt. Tel daar bij op wat jij al zegt dat je snel geneigd bent dat kleine motortje flink er van langs te geven om maar wat op te schieten en het plaatje is rond. Mensen trappen vanaf het eerst moment vol door, waardoor de slijtage aan het relatief zachte aluminium groot is en het bovendien veel te snel uitzet door de excessieve warmte. Een toerenteller is ook een ding waarop bezuinigd is zodat je op gehoor/gevoel moet schakelen. Een achterlijke schakelindicator kan dan weer wel, maar daar heb je vrij weinig aan.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje.![]()
Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.
Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:03 schreef DieselTank het volgende:
Ligt er ook aan hoe veel de auto bijvoorbeeld weegt. Minder cilinders betekent niet meer slijtage (maar wel iets goedkopere revisie kosten)
En minder toeren is vaak slechter voor een motor dan hogere toeren.
Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:39 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.
Ik heb liever mijn motor vol roet zitten, als helemaal versleten.
Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:43 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.
En hoeveel autos moeten er nou naar de sloop of een motorrevisie hebben omdat de zuiger slijten?
Ik ben geen monteurquote:Op woensdag 7 december 2016 18:46 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.
Een zuiger is ook helemaal geen slijtage onderdeel. De zuiger veren wel, en de cilinderwanden. Of zoals ik zei lagers bijvoorbeeld. Hoe wil je in hemelsnaam een zuiger verslijten? Dat kan alleen als er iets heel erg mis gaat in de motor.
Bijna elke viercilinder onder de 2 liter met 5 bak en zonder turbo doet dat.quote:Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen.
Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebtquote:
Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendigquote:Op woensdag 7 december 2016 19:45 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebt
In dit verhaal heb je ook 100% gelijk.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:50 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendig![]()
maar je kan wel heel leuk 2000 toeren draaien ipv 4000 maar zolang weinig mensen fatsoenlijk olie wissels doen en volgas met koude motor weg gaan maakt het ook allemaal niet uit. volgens mij kwam 60 tot 80 % van de slijtage doordat de motor koud is.
Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢quote:Op woensdag 7 december 2016 19:56 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
In dit verhaal heb je ook 100% gelijk.![]()
Koude motor, waardoor het staal wat gekrompen is, dan doortrappen zorgt voor heel veel slijtage.
Ook is de olie dan nog niet goed op alle plaatsen, en koud. Dat is inderdaad heel erg schadelijk.
Olie op tijd wisselen is ook heel erg belangrijk, anders zit er metaalslijpsel in de olie, en pomp je dat helemaal rond in de motor. Ook heel slecht natuurlijk.
Maar het ging mij even over de zuigersdie slijten niet. Het gaat dan meer om de lagers. De olie is nog niet overal, en de lagers zijn als ze koud zijn kleiner als wanneer de motor lekker warm is. Sommige lagers eet je dan helemaal op. Daarom is goed warmlopen ook heel erg belangrijk.
Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.quote:Op woensdag 7 december 2016 22:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢
Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk..quote:Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef Fer het volgende:
Volgens mij maakt het technische niet zoveel uit, maar een grotere motor zit in een duurdere auto. Duurdere auto's maken doorgaans langere ritten en meer snelweg kilometers. Dat scheelt kwa slijtage.
Een PSA XUD 1.9 is onverwoestbaar, maar hang hem in een Fiat alkoofcamper en hij is bij 50000km klaar voor revisie.
Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.
Maar warme koelvloeistof wil niet zeggen warme olie, of warme motor.
Hetzelfde probleem blijft. Olie word bij bedrijfstemperatuur een stuk warmer als koelvloeistof.
Het opwarmen van de motor en olie duurt alleen korter.
Ook blijft het zo dat de olie niet goed verdeeld is in de motor als er net gestart is.
Alle olie ligt onderin het carter. Daar word het niet verwarmd door een standkachel, en die standkachel verdeeld de olie ook niet. Het blok is redelijk warm. Maar de optimale temperatuur is niet overal 90c. Op sommige delen van het motorblok liggen die temperaturen veel hoger.
Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachelquote:Op woensdag 7 december 2016 23:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.
Zijn er wel systemen die het helemaal goed doen? Dus olie + koelwater verwarmen én rondspoelen?
Maar goed, het is bij m'n bus wel echt superfijn dat 'ie lekker warm van binnen is als ik instap
het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerdquote:Op woensdag 7 december 2016 23:31 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel![]()
Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder![]()
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
Omdat hij zich de tyfus moet werken om dat hok van 3,5 ton en 3,5m hoog tegen de wind in te duwen. Het hangt voornamelijk van het gebruik af en een grotere motor heeft doorgaans een makkelijker leven en maakt langere ritten.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:19 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:
[..]
Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk..![]()
Waarom zou een onverwoestbare motor in een camper ineens snel kapot zijn? Leg uit?
Zo! Goede argumenten.quote:Op woensdag 7 december 2016 23:33 schreef Catch22- het volgende:
[..]
het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |