abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167160601
Ik heb wel eens gehoord dat auto's met grotere motoren meer kilometers aan kunnen dan kleine autootjes met kleine motoren. Dit zou dan zo zijn omdat grotere motoren, bijvoorbeeld een 4 liter V8, veel minder hard zou moeten werken dan een 1.0 liter 3-cilinder.

Klinkt logisch. Maar is dit in de praktijk ook zo?

Ik lees ook net dat veel kleinere auto's met zo'n 1.0 liter motor ook wel 'op' zijn bij 150.000 - 200.000 km. Terwijl bijvoorbeeld een BMW 6-cilinder toch wel makkelijk de 250.000 km moet halen, als het niet een stuk meer is.

Dus, klopt dit? Of ligt het anders?
  FOK!fotograaf woensdag 7 december 2016 @ 01:08:02 #2
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_167160730
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje. :9

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.

Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_167160972
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje. :9

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.

Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Ja klinkt logisch.

En wat als je nou toch flink doorrijdt met je 6 of 8 cilinder? Dus wel veel toeren maakt tijdens optrekken en 160 rijdt i.p.v 120?
Gaat hij dan nog steeds veel langer mee dan een Kia Picanto die rustig aan doet?
pi_167161075
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:59 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja klinkt logisch.

En wat als je nou toch flink doorrijdt met je 6 of 8 cilinder? Dus wel veel toeren maakt tijdens optrekken en 160 rijdt i.p.v 120?
Gaat hij dan nog steeds veel langer mee dan een Kia Picanto die rustig aan doet?
Grotere motoren worden veel minder gepushed om vermogen te leveren. Grotere marges, grotere sterkere onderdelen, grotere lagers, geen turbo's enz. Dus ja, over het algemeen zal een grotere motor langer mee gaan.
Als iets extra compact gemaakt word, en vervolgens meer vermogen moet leveren, moet het ergens ten kosten van gaan.
Ook kan een grote v8 bij wijze van spreken maar tot 6000 toeren, en de 1.4 met 120 pk, doet 8000. Ook als je gas geeft, maakt de v8 minder toeren als een 1.4 4 cilinder.

[ Bericht 6% gewijzigd door OpgeFOKt1991 op 07-12-2016 02:39:54 ]
Niks interessants hier.
  woensdag 7 december 2016 @ 07:39:19 #5
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_167161417
Los van de levensduur van de motor is een auto met grote motor er doorgaans eentje uit een hoger segment. Dat betekent (vaak) beter ontworpen en gebouwd, met betere onderdelen en dus algemeen van betere kwaliteit.
Bij een kleine auto is de prijs erg belangrijk, dus wordt 'ie zo goedkoop mogelijk geproduceerd.

Let wel: in het algemeen. Het geldt niet voor elke auto natuurlijk.
pi_167162218
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
Als jij 40 km moet fietsen op je allerhardst, ben je toch ook veel eerder buiten adem dan als je 40 km kan fietsen op een lekker rustig tempo? Dan stap je af, neem je een snelle jelle en ga je daarna nog een stukje. :9

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen. Een grote 8 cilinder zal bij 130 misschien nipt 2000 toeren draaien. En de meeste kleine blokjes zijn verschrikkelijk gepusht met turbo's, compressoren en dergelijke. Daar is iedere PK uit gehaald die erin zat. Een 2JZ is niet voor niets zo populair in de autoscene. Dit 6 cilinder lijnblok heeft zo verschrikkelijk veel reserves, dat ie "stock" eigenlijk niet te verslijten zou zijn. Er zijn blokken bekend waar meer dan 2000 pk uit wordt geperst, maar standaard leverde dat ding iets van 300-400 pk.

Verder helpt bouwkwaliteit ook wel mee. Zo'n 2JZ is gemaakt van gietijzer en daarmee lomp sterk. De volvo blokken (red block bijvoorbeeld), die viercilinders, die veel kilometers halen, zijn ook veelal gemaakt van gietijzer. Het blokje uit een Kia Pikanto is gemaakt van giet aluminium met cilinderbussen, net als alle andere kleine motorblokjes tegenwoordig. En ja, dan moet je bij een benzineblok hoog in de toeren komen om veel koppel te krijgen (meestal tussen 3000 en 4500 toeren), met een turbo heb je al iets eerder je maximale koppel, maar bij een V8, een 6 in lijn of een Volvo Red Block heb je gewoon lomp veel koppel onderin. Een ouwe 740 kan je rijden als een diesel, laagtoerig, eigenlijk hoef je niet boven de 3000 toeren uit te komen.
Zelfs met zo'n klein aluminium motortje kan je nog wel behoorlijk hoge km-standen halen, je moet er alleen anders mee omgaan. Een aluminium blok moet eerst rustig aan warm gereden worden voordat je er echt mee kan trappen. En laat dat nou juist het probleem zijn, iets als een koelvloeistoftemperatuurmeter wordt vervangen door een lampje zodat je alleen een waarschuwing krijgt als je koelvloeistof al kookt. Bovendien kan je niet meer zien wanneer je koelvloeistof op temperatuur komt. Tel daar bij op wat jij al zegt dat je snel geneigd bent dat kleine motortje flink er van langs te geven om maar wat op te schieten en het plaatje is rond. Mensen trappen vanaf het eerst moment vol door, waardoor de slijtage aan het relatief zachte aluminium groot is en het bovendien veel te snel uitzet door de excessieve warmte. Een toerenteller is ook een ding waarop bezuinigd is zodat je op gehoor/gevoel moet schakelen. Een achterlijke schakelindicator kan dan weer wel, maar daar heb je vrij weinig aan.

Ook voor gietijzeren blokken blijft overigens het devies: eerst goed warm rijden. En goed warm is het pas na zo'n 25-30 km, dan zijn alle oliën namelijk op temperatuur.
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_167170909
Ligt er ook aan hoe veel de auto bijvoorbeeld weegt. Minder cilinders betekent niet meer slijtage (maar wel iets goedkopere revisie kosten :P )

En minder toeren is vaak slechter voor een motor dan hogere toeren.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167171649
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:03 schreef DieselTank het volgende:
Ligt er ook aan hoe veel de auto bijvoorbeeld weegt. Minder cilinders betekent niet meer slijtage (maar wel iets goedkopere revisie kosten :P )

En minder toeren is vaak slechter voor een motor dan hogere toeren.
Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.
Ik heb liever mijn motor vol roet zitten, als helemaal versleten.
Niks interessants hier.
pi_167171749
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:39 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Lage toeren is slecht in verband met roet, hoge toeren is slecht vanwege slijtage.
Ik heb liever mijn motor vol roet zitten, als helemaal versleten.

Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.

En hoeveel autos moeten er nou naar de sloop of een motorrevisie hebben omdat de zuiger slijten?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167171812
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:43 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Wat moet er slijten dan? Het meeste slijtage komt door een koude motor en maakt het vrij weinig uit of het 2500 of 3500 toeren maakt als het warm is.

En hoeveel autos moeten er nou naar de sloop of een motorrevisie hebben omdat de zuiger slijten?
Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.
Een zuiger is ook helemaal geen slijtage onderdeel. De zuiger veren wel, en de cilinderwanden. Of zoals ik zei lagers bijvoorbeeld. Hoe wil je in hemelsnaam een zuiger verslijten? Dat kan alleen als er iets heel erg mis gaat in de motor.
Niks interessants hier.
pi_167172015
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:46 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Zuigers (bijna) nooit. Lagers vaak zat. En een lager die meer toeren draait, slijt nou eenmaal sneller als er een die weinig toeren maakt.
Een zuiger is ook helemaal geen slijtage onderdeel. De zuiger veren wel, en de cilinderwanden. Of zoals ik zei lagers bijvoorbeeld. Hoe wil je in hemelsnaam een zuiger verslijten? Dat kan alleen als er iets heel erg mis gaat in de motor.
Ik ben geen monteur :D
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167172633
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:

Een klein blokje draait bij 130 al gauw 4000 toeren, ga je de snelweg op, moet je meteen hoog de toeren in om mee te komen.
Bijna elke viercilinder onder de 2 liter met 5 bak en zonder turbo doet dat.
De 1.8 in mijn auto doet ook iets van 3800rpm bij 130.

max koppel zit meestal ergens tussen de 3000 en 5000rpm, max vermogen meestal ergens tussen de 5500 en 7000.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167173079
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:56 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik ben geen monteur :D
Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebt ;)
Niks interessants hier.
pi_167173180
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:45 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Merkte ik, maakt ook niet uit, maar je kan beter niet reageren als je er niet veel verstand van hebt ;)
Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendig ;)

maar je kan wel heel leuk 2000 toeren draaien ipv 4000 maar zolang weinig mensen fatsoenlijk olie wissels doen en volgas met koude motor weg gaan maakt het ook allemaal niet uit. volgens mij kwam 60 tot 80 % van de slijtage doordat de motor koud is.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_167173323
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:50 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik herhaal wat de monteur mij zegt en waar ik het ook mee eens ben. Verder heb ik ook wel wat verstand van motoren inwendig ;)

maar je kan wel heel leuk 2000 toeren draaien ipv 4000 maar zolang weinig mensen fatsoenlijk olie wissels doen en volgas met koude motor weg gaan maakt het ook allemaal niet uit. volgens mij kwam 60 tot 80 % van de slijtage doordat de motor koud is.
In dit verhaal heb je ook 100% gelijk. ;)
Koude motor, waardoor het staal wat gekrompen is, dan doortrappen zorgt voor heel veel slijtage.
Ook is de olie dan nog niet goed op alle plaatsen, en koud. Dat is inderdaad heel erg schadelijk.
Olie op tijd wisselen is ook heel erg belangrijk, anders zit er metaalslijpsel in de olie, en pomp je dat helemaal rond in de motor. Ook heel slecht natuurlijk.
Maar het ging mij even over de zuigers ;) die slijten niet. Het gaat dan meer om de lagers. De olie is nog niet overal, en de lagers zijn als ze koud zijn kleiner als wanneer de motor lekker warm is. Sommige lagers eet je dan helemaal op. Daarom is goed warmlopen ook heel erg belangrijk.
Niks interessants hier.
  Forum Admin woensdag 7 december 2016 @ 20:06:22 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_167173550
Bouwmateriaal en ontwerpkwaliteit zijn belangrijker dan inhoud an sich, maar zoals hierboven al gemeld zijn kleinere blokjes vaak ook goedkoper in elkaar gezet.

Zat Honda blokken die de half miljoen hebben aangetikt. Sommige zelfs klokje rond. In autoweek was er een d15 die een miljoen had gehaald, op gas. Wel met een 2e of 3e kop maar goed.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_167179246
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 19:56 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

In dit verhaal heb je ook 100% gelijk. ;)
Koude motor, waardoor het staal wat gekrompen is, dan doortrappen zorgt voor heel veel slijtage.
Ook is de olie dan nog niet goed op alle plaatsen, en koud. Dat is inderdaad heel erg schadelijk.
Olie op tijd wisselen is ook heel erg belangrijk, anders zit er metaalslijpsel in de olie, en pomp je dat helemaal rond in de motor. Ook heel slecht natuurlijk.
Maar het ging mij even over de zuigers ;) die slijten niet. Het gaat dan meer om de lagers. De olie is nog niet overal, en de lagers zijn als ze koud zijn kleiner als wanneer de motor lekker warm is. Sommige lagers eet je dan helemaal op. Daarom is goed warmlopen ook heel erg belangrijk.
Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢
pi_167179777
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 22:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Is een standkachel dan iets wat jij echt zou aanraden? Bij m'n werkbus laat ik die steeds draaien als de motor uit staat. Volgens mij is die alleen voor het koelwater (en om dus de cabine te verwarmen). Maar lijkt me ook wel wat voor in de 540i (LPG). Alleen inbouw is al gauw 2k, dus dat is me net even te veel 😢
Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.
Maar warme koelvloeistof wil niet zeggen warme olie, of warme motor.
Hetzelfde probleem blijft. Olie word bij bedrijfstemperatuur een stuk warmer als koelvloeistof.
Het opwarmen van de motor en olie duurt alleen korter.
Ook blijft het zo dat de olie niet goed verdeeld is in de motor als er net gestart is.
Alle olie ligt onderin het carter. Daar word het niet verwarmd door een standkachel, en die standkachel verdeeld de olie ook niet. Het blok is redelijk warm. Maar de optimale temperatuur is niet overal 90c. Op sommige delen van het motorblok liggen die temperaturen veel hoger.
Niks interessants hier.
pi_167179788
Volgens mij maakt het technische niet zoveel uit, maar een grotere motor zit in een duurdere auto. Duurdere auto's maken doorgaans langere ritten en meer snelweg kilometers. Dat scheelt kwa slijtage.

Een PSA XUD 1.9 is onverwoestbaar, maar hang hem in een Fiat alkoofcamper en hij is bij 50000km klaar voor revisie.
.
pi_167179932
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef Fer het volgende:
Volgens mij maakt het technische niet zoveel uit, maar een grotere motor zit in een duurdere auto. Duurdere auto's maken doorgaans langere ritten en meer snelweg kilometers. Dat scheelt kwa slijtage.

Een PSA XUD 1.9 is onverwoestbaar, maar hang hem in een Fiat alkoofcamper en hij is bij 50000km klaar voor revisie.
Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk.. |:(
Waarom zou een onverwoestbare motor in een camper ineens snel kapot zijn? Leg uit?
Niks interessants hier.
pi_167180186
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:14 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Mwa, als de standkachel op het koelsysteem van de motor werkt, helpt het wel een beetje.
Maar warme koelvloeistof wil niet zeggen warme olie, of warme motor.
Hetzelfde probleem blijft. Olie word bij bedrijfstemperatuur een stuk warmer als koelvloeistof.
Het opwarmen van de motor en olie duurt alleen korter.
Ook blijft het zo dat de olie niet goed verdeeld is in de motor als er net gestart is.
Alle olie ligt onderin het carter. Daar word het niet verwarmd door een standkachel, en die standkachel verdeeld de olie ook niet. Het blok is redelijk warm. Maar de optimale temperatuur is niet overal 90c. Op sommige delen van het motorblok liggen die temperaturen veel hoger.
Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.
Zijn er wel systemen die het helemaal goed doen? Dus olie + koelwater verwarmen én rondspoelen?

Maar goed, het is bij m'n bus wel echt superfijn dat 'ie lekker warm van binnen is als ik instap ;)
pi_167180283
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitleg! Dan is het niet de moeite om 2k er in te investeren.
Zijn er wel systemen die het helemaal goed doen? Dus olie + koelwater verwarmen én rondspoelen?

Maar goed, het is bij m'n bus wel echt superfijn dat 'ie lekker warm van binnen is als ik instap ;)
Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel ;)

Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder ;)
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
Niks interessants hier.
  woensdag 7 december 2016 @ 23:33:35 #23
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_167180326
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:31 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Dat is het voordeel, en het enige voordeel van een standkachel ;)

Gewoon warm laten lopen is het enige advies wat ik kan geven. Zet hem gewoon een kwartiertje, 20 minuten aan voor je wegrijd.
Stationair met de verwarming aan verbruikt een motor bijna niets.
Voordat je 2k aan brandstof hebt verbruikt ben je 100 jaar verder ;)
Misschien af en toe krabben, maar met de verwarming een kwartiertje aan, valt dat ook reuze mee.
het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerd
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_167180389
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:19 schreef OpgeFOKt1991 het volgende:

[..]

Nee, als je het over een motorblok hebt, is het technische natuurlijk niet zo belangrijk.. |:(
Waarom zou een onverwoestbare motor in een camper ineens snel kapot zijn? Leg uit?
Omdat hij zich de tyfus moet werken om dat hok van 3,5 ton en 3,5m hoog tegen de wind in te duwen. Het hangt voornamelijk van het gebruik af en een grotere motor heeft doorgaans een makkelijker leven en maakt langere ritten.
.
pi_167180396
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 23:33 schreef Catch22- het volgende:

[..]

het slechtste advies van 2016. Gefeliciteerd
Zo! Goede argumenten.
Niks interessants hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')