abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167104831
Ik zat een beetje op fok! rond te neuzen en kwam zodoende op F&L terecht. Gezien het hier blijkbaar de norm is om op het geloof van anderen te trappen -had eigenlijk niet anders verwacht hoor-, dacht ik van he ik ga een lemming maken: zodoende, wat klopt er wel van het atheisme.

Ik gok eigenlijk niets: het hele atheisme gaat ervanuit dat God niet bestaat en heeft eigenlijk verder niets te zeggen. Blijft over de overtuiging dat God niet bestaat!

Wel een makkelijk geloof zo, dat je alleen dat hoeft te onthouden. :P
pi_167104938
Atheïsme is vrijheid.
Ik ben tevens niet atheïst maar atheïsten is geen geloof zoals jij het beschrijft.
  zondag 4 december 2016 @ 21:53:31 #3
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167105732
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 21:30 schreef vaduz het volgende:
Ik zat een beetje op fok! rond te neuzen en kwam zodoende op F&L terecht. Gezien het hier blijkbaar de norm is om op het geloof van anderen te trappen -had eigenlijk niet anders verwacht hoor-, dacht ik van he ik ga een lemming maken: zodoende, wat klopt er wel van het atheisme.

Ik gok eigenlijk niets: het hele atheisme gaat ervanuit dat God niet bestaat en heeft eigenlijk verder niets te zeggen. Blijft over de overtuiging dat God niet bestaat!

Ik zou zeggen dat het niet de overtuiging is dat god(en) niet bestaan, maar meer het ontbreken van de overtuiging dat god(en) bestaan. Verder met je eens. Het heeft verder niets te zeggen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167106400
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 21:30 schreef vaduz het volgende:

Het is dan ook geen geloof, maar het ontbreken van geloof (in goden)

Het klopt ook dat het verder eigenlijk niets te zeggen heeft, dat is namelijk de hele clou! Het is geen club ofzo met een bedoeling, met een agenda.

Het zijn gewoon mensen die niet in goden geloven, heel simpel. Waar die dan verder wel in geloven staat er niet bij, dat zul je ze zelf moeten vragen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_167106792
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 21:53 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat het niet de overtuiging is dat god(en) niet bestaan, maar meer het ontbreken van de overtuiging dat god(en) bestaan. Verder met je eens. Het heeft verder niets te zeggen.
Dan ben je toch agnost.
  zondag 4 december 2016 @ 22:40:20 #6
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167107194
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 22:25 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Dan ben je toch agnost.
Janeejakijk...

Een atheist is iemand die niet gelooft in god(en). Een agnost is iemand (mbt god(en)) zegt dat het niet mogelijk is om daar kennis van te hebben. Atheisten zijn over het algemeen agnostische atheisten.

Filmpje ter lering en vermaak:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 4 december 2016 @ 23:14:32 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_167108285
Het atheisme (als positie) klopt prima, hoor. Valt eigenlijk geen speld tussen te krijgen.

Zolang je die definitie van het woord maar niet verminkt om je doeleinden te dienen. Zoals de TS lijkt te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 04-12-2016 23:26:57 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 4 december 2016 @ 23:25:55 #8
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167108684
quote:
7s.gif Op zondag 4 december 2016 23:14 schreef SpecialK het volgende:
Het atheisme (als positie) klopt prima, hoor. Valt eigenlijk geen spelt tussen te krijgen.

Zolang je die definitie van het woord maar niet verminkt om je doeleinden te dienen. Zoals de TS lijkt te doen.
Hipster met je spelt :P
  zondag 4 december 2016 @ 23:27:12 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_167108716
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:25 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hipster met je spelt :P
Thanks. Een of andere manier zag speld er raar uit voor me.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_167110084
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 21:32 schreef 6star6lord6 het volgende:
maar atheïsten is geen geloof z
Dat is dan hun geloof. :)
  maandag 5 december 2016 @ 00:46:03 #11
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167110128
Nou, weten we dat ook weer. Heel wat simpeler dan het andere topic.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_167112026
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 00:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat is dan hun geloof. :)
Nee, het is geen geloof. Tenzij het niet verzamelen van postzegels toch inhoud dat je wel degelijk postzegels verzameld.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_167112772
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 21:32 schreef 6star6lord6 het volgende:
Atheïsme is vrijheid.
Ik ben tevens niet atheïst maar atheïsten is geen geloof zoals jij het beschrijft.
Die eeuwige ontkenning. :')

Atheïsme is het geloof in een goddeloos bestaan.

Atheïsme is net als alle andere vormen van geloof gegrondvest op een geloofsstructuur.
pi_167113012
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 10:27 schreef Elzies het volgende:

[..]

Atheïsme is net als alle andere vormen van geloof gegrondvest op een geloofsstructuur.
Nee. Er is geen geloof aanwezig, dus ook niet iets als een "geloofsstructuur", wat dat ook moge zijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 5 december 2016 @ 11:34:26 #15
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_167114202
quote:

[..]

Ik ga ook een poging wagen: er is een verschil tussen geloven dat X niet bestaat en niet geloven dat X bestaat. Het eerste is een waarheidsclaim en het tweede is het verwerpen van een waarheidsclaim.

Als jij claimt dat X bestaat kan ik twee dingen doen: ik kan daar een claim tegenover stellen, namelijk dat X niet bestaat, of ik kan jouw claim verwerpen zonder zelf een tegenclaim te maken.

Als ik voor het eerste kies, heb ik net als jij een bewijslast voor die claim. Als ik voor het tweede kies, heb ik geen bewijslast omdat ik niets claim. Ik verwerp slechts jouw claim (bv. bij gebrek aan bewijs).

X kan natuurlijk van alles zijn, van God tot onzichtbare roze eenhoorns. Claim jij dat onzichtbare roze eenhoorns niet bestaan? Kom dan maar met bewijs dat ze niet bestaan (you can't prove a negative). Verwerp jij mijn claim dat ze wel bestaan? Kak, dan zal ik met bewijs moeten komen (gaat me niet lukken).
pi_167115646
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 11:34 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik ga ook een poging wagen: er is een verschil tussen geloven dat X niet bestaat en niet geloven dat X bestaat. Het eerste is een waarheidsclaim en het tweede is het verwerpen van een waarheidsclaim.

Als jij claimt dat X bestaat kan ik twee dingen doen: ik kan daar een claim tegenover stellen, namelijk dat X niet bestaat, of ik kan jouw claim verwerpen zonder zelf een tegenclaim te maken.

Als ik voor het eerste kies, heb ik net als jij een bewijslast voor die claim. Als ik voor het tweede kies, heb ik geen bewijslast omdat ik niets claim. Ik verwerp slechts jouw claim (bv. bij gebrek aan bewijs).

X kan natuurlijk van alles zijn, van God tot onzichtbare roze eenhoorns. Claim jij dat onzichtbare roze eenhoorns niet bestaan? Kom dan maar met bewijs dat ze niet bestaan (you can't prove a negative). Verwerp jij mijn claim dat ze wel bestaan? Kak, dan zal ik met bewijs moeten komen (gaat me niet lukken).
Met dit verschil dat je wereldwijd geen meerderheid aan mensen kunt vinden die gelooft in onzichtbare roze eenhoorns. Dus opnieuw dezelfde kromme vergelijking.

Sinds mensenheugenis gelooft een volle meerderheid aan mensen in een God of iets wat daarvoor moet doorgaan. Dit ten opzichte van een minderheid aan atheïsten die juist geloven in een bestaan zonder God, maar waar ze vervolgens hun waarheid claims nergens weten te onderbouwen. Klinkt mij gewoon als een geloofsopvatting in de oren, onzichtbare roze eenhoorns of niet. :)

Hun geloof gewoon gestoeld op het ergens wel of niet in willen geloven, net zoals de godsgelovige het niet-geloven in een God verwerpt. De een gelooft in een hiernamaals, de ander gelooft dat er geen hiernamaals is. Beide hanteren een geloofsopvatting. Ik begrijp die krampachtige ontkenning simpelweg niet.
  maandag 5 december 2016 @ 12:50:01 #17
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_167115991
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:
Met dit verschil dat je wereldwijd geen meerderheid aan mensen kunt vinden die gelooft in onzichtbare roze eenhoorns. Dus opnieuw dezelfde kromme vergelijking.
Ik snap dat de onzichtbare roze eenhoorn wat flauw overkomt. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat voor alle ter discussie staande zaken hetzelfde geldt: als je claimt dat X bestaat, moet je daar bewijs voor leveren. Als ik claim dat X niet bestaat, moet ik dáár bewijs voor leveren. Als ik daarentegen jouw claim verwerp, hoef ik daar geen bewijs voor te leveren.

Overigens is het argumentum ad populum een bekende drogreden: het feit dat veel mensen ergens in geloven betekent niet dat dat waar is.

Maar heb ik het verschil tussen 'claimen dat X niet bestaat' en 'de claim dat X bestaat verwerpen' goed uitgelegd?
pi_167116380
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 12:50 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Ik snap dat de onzichtbare roze eenhoorn wat flauw overkomt. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat voor alle ter discussie staande zaken hetzelfde geldt: als je claimt dat X bestaat, moet je daar bewijs voor leveren. Als ik claim dat X niet bestaat, moet ik dáár bewijs voor leveren. Als ik daarentegen jouw claim verwerp, hoef ik daar geen bewijs voor te leveren.

Overigens is het argumentum ad populum een bekende drogreden: het feit dat veel mensen ergens in geloven betekent niet dat dat waar is.

Maar heb ik het verschil tussen 'claimen dat X niet bestaat' en 'de claim dat X bestaat verwerpen' goed uitgelegd?
Ik refereer opnieuw aan het geloof of er wel of geen hiernamaals is. Bij voorbaat een zinloze discussie omdat hard onomstotelijk bewijs voor beide claims ontbreekt.

Hier geldt voor de atheïst precies dezelfde door jouw aangehaalde drogreden wanneer de ander (net zoals hijzelf) zijn claim niet kan aantonen.

Bovendien zijn geloofsstructuren biologisch verankert en zelfs binnen bepaalde gebieden in de hersenen aan te tonen. Zolang de zelfbewuste mens op aarde rondloopt gelooft het in iets of ergens. Punt die ik steeds teruglees binnen dit soort discussies is dat atheïsten geloofsstructuren vindt voorbehouden aan het geloof in een God. Ik heb in vorige discussies uitgelegd dat dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Dat je ook binnen wetenschappen geloofsstructuren kunt terugvinden, bijvoorbeeld om een bepaalde nog niet uitgewerkte theorie kracht bij te zetten.

Ik ben ook een tweede opmerkelijk verband tegengekomen, namelijk dat het feitelijk niet zo veel uitmaakt of iemand nu wel of niet gelooft in een hogere macht maar dat de basisbehoefte aan waarheidsvinding voor een religieus of niet-religieus feitelijk even belangrijk is.
  maandag 5 december 2016 @ 13:28:46 #19
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_167116805
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 13:07 schreef Elzies het volgende:
Ik refereer opnieuw aan het geloof of er wel of geen hiernamaals is. Bij voorbaat een zinloze discussie omdat hard onomstotelijk bewijs voor beide claims ontbreekt.
Bewijs voor en tegen het hiernamaals ontbreekt inderdaad. De claims 'het hiermaals bestaat' en 'het hiernamaals bestaat niet' zijn dus allebei onbewezen en kunnen worden verworpen. Als ik echter slechts de claim 'het hiernamaals bestaat' verwerp, hoef ik dat niet te bewijzen, omdat ik geen claim maak.

quote:
Hier geldt voor de atheïst precies dezelfde door jouw aangehaalde drogreden wanneer de ander (net zoals hijzelf) zijn claim niet kan aantonen.
Nope. Het argumentum ad populum (indien je hierop doelde) werd alleen door jou gebruikt. Ik heb niet gezegd dat atheïsme waar is omdat een meerderheid dit gelooft.

quote:
Dat je ook binnen wetenschappen geloofsstructuren kunt terugvinden, bijvoorbeeld om een bepaalde nog niet uitgewerkte theorie kracht bij te zetten.
Er zullen vast wetenschappers bestaan die zonder bewijs geloven in een bepaalde theorie, maar de wetenschap zelf gelooft niet. Iets is pas wetenschappelijk bewezen als het bewezen is (lekkere tautologie, I know).

Anyway, het gaat om de patstelling tussen 'X bestaat' en 'X bestaat niet'. Totdat iemand een claim maakt, is er niets om wel of niet in te geloven. En als iemand wel een claim maakt, maar deze niet onderbouwt met bewijzen, kan die claim zonder bewijs worden verworpen. Dat doe ik dus met God.

Als diegene dan toch met bewijzen komt, en die zijn overtuigend, dan zal ik geloven dat God bestaat. Als die bewijzen niet overtuigend zijn, blijf ik de claim dat God bestaat verwerpen. Vandaar dus dat de bal bij degene ligt die iemand anders van het bestaan van God wil overtuigen.
pi_167117131
t leuke van atheisme is, dat ik niemand hoef te overtuigen dat ik gelijk heb.
deze smiley is genoeg:

:')

en verder moet je lekker zelf weten of je in een fantasie baardman op een wolk wil geloven. hopelijk realiseer je je nog een keer dat het vrij belachelijk is.
  maandag 5 december 2016 @ 14:14:13 #21
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167117931
quote:

[..]

Niet-voetballen is de hobby van niet in je sportoutfit op een veldje tegen een bal aanschoppen met anderen.

Niet-voetballen is net als alle andere hobby's gegrondvest op een hobbystructuur.

Iedereen, behalve voetballers uiteraard, hebben als hobby niet-voetballen.
pi_167127578
Nou, het enige dat er niet zou kunnen kloppen aan atheïsme is dat er ineens wel een of andere god zou bestaan. Of een heleboel, zelfde probleem.

Maar ik vind dat eigenlijk best wel een domme vraag.
pi_167129036
Ik vind het nogal een bijzonder standpunt.
Er kan geen groter bewustzijn dan wat ik ervaar, of wat anderen ervaren [want onze ervaring is eigenlijk een illusie gecreëerd door toevallige dode materie dat zo uit het niets kwam zonder intelligentie maar zelf wel intelligentie bevat].

Maar als je gewoon nuchter naar het bewijsmateriaal kijkt zie je dat het ook daadwerkelijk zo gek is als het klinkt.
De enige reden waarom het zoveel aandacht heeft gekregen komt denk ik omdat het een backlash is van de erg overheersende en dogmatische religie die wel vol met gaten zit.

Overigens kan je direct God ervaren en een worden met het grotere oneindige bewustzijn zonder dat het zich in een vorm/naam heeft gegoten, de ervaring heeft als kenmerk dat het bewustzijn een absoluut weten heeft dat het nu wel de echte realiteit ervaart, ook voor een oneindigheid paradoxaal genoeg, zowel als in tijd en ruimte.
  maandag 5 december 2016 @ 21:46:35 #24
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_167130428
Theisme, atheisme. Ik begin zo langzamerhand te denken dat beide voortkomen uit de diepere vraag: "Waarom is er iets, terwijl er net zo goed niets had kunnen zijn?"

Theisme stelt dat daar een reden voor is. Atheisme stelt dat er geen reden voor nodig is.

Misschien is het een non-vraag. Een trucje waar onze psyche toevallig tot in staat is. Een onoplosbare paradox.

Misschien moeten we de vraag eens ontvragen. En lekker buiten gaan wandelen. Er staat een mooie sterrenhemel.
Op het scherp van de snede.
pi_167137336
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 13:28 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Bewijs voor en tegen het hiernamaals ontbreekt inderdaad. De claims 'het hiermaals bestaat' en 'het hiernamaals bestaat niet' zijn dus allebei onbewezen en kunnen worden verworpen. Als ik echter slechts de claim 'het hiernamaals bestaat' verwerp, hoef ik dat niet te bewijzen, omdat ik geen claim maak.

[..]

Nope. Het argumentum ad populum (indien je hierop doelde) werd alleen door jou gebruikt. Ik heb niet gezegd dat atheïsme waar is omdat een meerderheid dit gelooft.

[..]

Er zullen vast wetenschappers bestaan die zonder bewijs geloven in een bepaalde theorie, maar de wetenschap zelf gelooft niet. Iets is pas wetenschappelijk bewezen als het bewezen is (lekkere tautologie, I know).

Anyway, het gaat om de patstelling tussen 'X bestaat' en 'X bestaat niet'. Totdat iemand een claim maakt, is er niets om wel of niet in te geloven. En als iemand wel een claim maakt, maar deze niet onderbouwt met bewijzen, kan die claim zonder bewijs worden verworpen. Dat doe ik dus met God.

Als diegene dan toch met bewijzen komt, en die zijn overtuigend, dan zal ik geloven dat God bestaat. Als die bewijzen niet overtuigend zijn, blijf ik de claim dat God bestaat verwerpen. Vandaar dus dat de bal bij degene ligt die iemand anders van het bestaan van God wil overtuigen.
Klinkt allemaal heel leuk en interessant, maar uiteindelijk draait het om één simpele eindconclusie. Geen enkele atheïst ter wereld is in staat zijn eigen atheïstische geloofsovertuiging met concreet bewijs aan te tonen. Krampachtig blijven roepen dat die dat niet hoeft te doen is slechts een simpele uitvlucht. Als je iets claimt, onderbouw je het of je accepteert dat wat je claimt gebaseerd is op een geloofsstructuur.

Bij gebrek aan maakt dat de atheïst niet eens zo verschillend van veel andere religieuzen. Dezelfde stoïcijnse overtuiging, dezelfde dogmatiek. Weliswaar met een andere invalshoek, maar het uitdragen van het eigen idee blijft hetzelfde.

Dit telkens stampvoetend blijven ontkennen is inmiddels een steeds terugkerende hangende grammofoonplaat geworden. Dus ik ga niet opnieuw dertien pagina's besteden aan steeds dezelfde ontkenning. Er zijn wel interessantere onderwerpen. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')