Ik zou zeggen dat het niet de overtuiging is dat god(en) niet bestaan, maar meer het ontbreken van de overtuiging dat god(en) bestaan. Verder met je eens. Het heeft verder niets te zeggen.quote:Op zondag 4 december 2016 21:30 schreef vaduz het volgende:
Ik zat een beetje op fok! rond te neuzen en kwam zodoende op F&L terecht. Gezien het hier blijkbaar de norm is om op het geloof van anderen te trappen -had eigenlijk niet anders verwacht hoor-, dacht ik van he ik ga een lemming maken: zodoende, wat klopt er wel van het atheisme.
Ik gok eigenlijk niets: het hele atheisme gaat ervanuit dat God niet bestaat en heeft eigenlijk verder niets te zeggen. Blijft over de overtuiging dat God niet bestaat!
Wel een makkelijk geloof zo, dat je alleen dat hoeft te onthouden.
Het is dan ook geen geloof, maar het ontbreken van geloof (in goden)quote:Op zondag 4 december 2016 21:30 schreef vaduz het volgende:
Wel een makkelijk geloof zo, dat je alleen dat hoeft te onthouden.
Dan ben je toch agnost.quote:Op zondag 4 december 2016 21:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat het niet de overtuiging is dat god(en) niet bestaan, maar meer het ontbreken van de overtuiging dat god(en) bestaan. Verder met je eens. Het heeft verder niets te zeggen.
Janeejakijk...quote:
Hipster met je speltquote:Op zondag 4 december 2016 23:14 schreef SpecialK het volgende:
Het atheisme (als positie) klopt prima, hoor. Valt eigenlijk geen spelt tussen te krijgen.
Zolang je die definitie van het woord maar niet verminkt om je doeleinden te dienen. Zoals de TS lijkt te doen.
Thanks. Een of andere manier zag speld er raar uit voor me.quote:
Nee, het is geen geloof. Tenzij het niet verzamelen van postzegels toch inhoud dat je wel degelijk postzegels verzameld.quote:Op maandag 5 december 2016 00:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat is dan hun geloof.
Die eeuwige ontkenning.quote:Op zondag 4 december 2016 21:32 schreef 6star6lord6 het volgende:
Atheïsme is vrijheid.
Ik ben tevens niet atheïst maar atheïsten is geen geloof zoals jij het beschrijft.
Nee. Er is geen geloof aanwezig, dus ook niet iets als een "geloofsstructuur", wat dat ook moge zijn.quote:Op maandag 5 december 2016 10:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Die eeuwige ontkenning.![]()
Atheïsme is het geloof in een goddeloos bestaan.
Atheïsme is net als alle andere vormen van geloof gegrondvest op een geloofsstructuur.
Ik ga ook een poging wagen: er is een verschil tussen geloven dat X niet bestaat en niet geloven dat X bestaat. Het eerste is een waarheidsclaim en het tweede is het verwerpen van een waarheidsclaim.quote:Op maandag 5 december 2016 10:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Atheïsme is net als alle andere vormen van geloof gegrondvest op een geloofsstructuur.
Met dit verschil dat je wereldwijd geen meerderheid aan mensen kunt vinden die gelooft in onzichtbare roze eenhoorns. Dus opnieuw dezelfde kromme vergelijking.quote:Op maandag 5 december 2016 11:34 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik ga ook een poging wagen: er is een verschil tussen geloven dat X niet bestaat en niet geloven dat X bestaat. Het eerste is een waarheidsclaim en het tweede is het verwerpen van een waarheidsclaim.
Als jij claimt dat X bestaat kan ik twee dingen doen: ik kan daar een claim tegenover stellen, namelijk dat X niet bestaat, of ik kan jouw claim verwerpen zonder zelf een tegenclaim te maken.
Als ik voor het eerste kies, heb ik net als jij een bewijslast voor die claim. Als ik voor het tweede kies, heb ik geen bewijslast omdat ik niets claim. Ik verwerp slechts jouw claim (bv. bij gebrek aan bewijs).
X kan natuurlijk van alles zijn, van God tot onzichtbare roze eenhoorns. Claim jij dat onzichtbare roze eenhoorns niet bestaan? Kom dan maar met bewijs dat ze niet bestaan (you can't prove a negative). Verwerp jij mijn claim dat ze wel bestaan? Kak, dan zal ik met bewijs moeten komen (gaat me niet lukken).
Ik snap dat de onzichtbare roze eenhoorn wat flauw overkomt. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat voor alle ter discussie staande zaken hetzelfde geldt: als je claimt dat X bestaat, moet je daar bewijs voor leveren. Als ik claim dat X niet bestaat, moet ik dáár bewijs voor leveren. Als ik daarentegen jouw claim verwerp, hoef ik daar geen bewijs voor te leveren.quote:Op maandag 5 december 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:
Met dit verschil dat je wereldwijd geen meerderheid aan mensen kunt vinden die gelooft in onzichtbare roze eenhoorns. Dus opnieuw dezelfde kromme vergelijking.
Ik refereer opnieuw aan het geloof of er wel of geen hiernamaals is. Bij voorbaat een zinloze discussie omdat hard onomstotelijk bewijs voor beide claims ontbreekt.quote:Op maandag 5 december 2016 12:50 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Ik snap dat de onzichtbare roze eenhoorn wat flauw overkomt. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat voor alle ter discussie staande zaken hetzelfde geldt: als je claimt dat X bestaat, moet je daar bewijs voor leveren. Als ik claim dat X niet bestaat, moet ik dáár bewijs voor leveren. Als ik daarentegen jouw claim verwerp, hoef ik daar geen bewijs voor te leveren.
Overigens is het argumentum ad populum een bekende drogreden: het feit dat veel mensen ergens in geloven betekent niet dat dat waar is.
Maar heb ik het verschil tussen 'claimen dat X niet bestaat' en 'de claim dat X bestaat verwerpen' goed uitgelegd?
Bewijs voor en tegen het hiernamaals ontbreekt inderdaad. De claims 'het hiermaals bestaat' en 'het hiernamaals bestaat niet' zijn dus allebei onbewezen en kunnen worden verworpen. Als ik echter slechts de claim 'het hiernamaals bestaat' verwerp, hoef ik dat niet te bewijzen, omdat ik geen claim maak.quote:Op maandag 5 december 2016 13:07 schreef Elzies het volgende:
Ik refereer opnieuw aan het geloof of er wel of geen hiernamaals is. Bij voorbaat een zinloze discussie omdat hard onomstotelijk bewijs voor beide claims ontbreekt.
Nope. Het argumentum ad populum (indien je hierop doelde) werd alleen door jou gebruikt. Ik heb niet gezegd dat atheïsme waar is omdat een meerderheid dit gelooft.quote:Op maandag 5 december 2016 13:07 schreef Elzies het volgende:
Hier geldt voor de atheïst precies dezelfde door jouw aangehaalde drogreden wanneer de ander (net zoals hijzelf) zijn claim niet kan aantonen.
Er zullen vast wetenschappers bestaan die zonder bewijs geloven in een bepaalde theorie, maar de wetenschap zelf gelooft niet. Iets is pas wetenschappelijk bewezen als het bewezen is (lekkere tautologie, I know).quote:Op maandag 5 december 2016 13:07 schreef Elzies het volgende:
Dat je ook binnen wetenschappen geloofsstructuren kunt terugvinden, bijvoorbeeld om een bepaalde nog niet uitgewerkte theorie kracht bij te zetten.
Niet-voetballen is de hobby van niet in je sportoutfit op een veldje tegen een bal aanschoppen met anderen.quote:Op maandag 5 december 2016 10:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Klinkt allemaal heel leuk en interessant, maar uiteindelijk draait het om één simpele eindconclusie. Geen enkele atheïst ter wereld is in staat zijn eigen atheïstische geloofsovertuiging met concreet bewijs aan te tonen. Krampachtig blijven roepen dat die dat niet hoeft te doen is slechts een simpele uitvlucht. Als je iets claimt, onderbouw je het of je accepteert dat wat je claimt gebaseerd is op een geloofsstructuur.quote:Op maandag 5 december 2016 13:28 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Bewijs voor en tegen het hiernamaals ontbreekt inderdaad. De claims 'het hiermaals bestaat' en 'het hiernamaals bestaat niet' zijn dus allebei onbewezen en kunnen worden verworpen. Als ik echter slechts de claim 'het hiernamaals bestaat' verwerp, hoef ik dat niet te bewijzen, omdat ik geen claim maak.
[..]
Nope. Het argumentum ad populum (indien je hierop doelde) werd alleen door jou gebruikt. Ik heb niet gezegd dat atheïsme waar is omdat een meerderheid dit gelooft.
[..]
Er zullen vast wetenschappers bestaan die zonder bewijs geloven in een bepaalde theorie, maar de wetenschap zelf gelooft niet. Iets is pas wetenschappelijk bewezen als het bewezen is (lekkere tautologie, I know).
Anyway, het gaat om de patstelling tussen 'X bestaat' en 'X bestaat niet'. Totdat iemand een claim maakt, is er niets om wel of niet in te geloven. En als iemand wel een claim maakt, maar deze niet onderbouwt met bewijzen, kan die claim zonder bewijs worden verworpen. Dat doe ik dus met God.
Als diegene dan toch met bewijzen komt, en die zijn overtuigend, dan zal ik geloven dat God bestaat. Als die bewijzen niet overtuigend zijn, blijf ik de claim dat God bestaat verwerpen. Vandaar dus dat de bal bij degene ligt die iemand anders van het bestaan van God wil overtuigen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |