abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7171779
quote:
Op donderdag 5 december 2002 13:42 schreef Marshall_2002 het volgende:
Martijn,

Ik heb de hele discussie niet gelezen, enkel de eerste bladzijde en toen ben ik naar de reply gesprongen dus van het tussendoor gewauwel heb ik niks meegekregen.
Van je dichtbundel hetzelfde; hier heb ik ook slechts de eerste 4 a 5 tekstuele stukken gelezen en op basis van die indruk kan ik je mededelen dat ik me afvraag waarom jij jezelf als 'dichter' indeelt of je schrijfsel als 'poezie' indeelt?

Dat is een hele oninteressante vraag. Wat poezie is kun je namelijk gewoon in de Van Dale opzoeken: een stuk tekst welke op een bepaalde wijze geformatteerd is. Iedereen die stukken tekst dus op een bepaalde wijze vorm geeft is automatisch 'dichter', 'poeet' of wat niet meer zij.

Of iemand dan een goede dichter is is een veel interessantere vraag. Wat maakt iemand tot een goed dichter?

quote:
Ik ga niet oordelen over de onderwerpen van je schrijfsels, elke schrijver schrijft over verschillende dingen dus op basis daarvan valt niks te veroordelen.
Je hebt mijn gedichten naar eigen zeggen ook nauwelijks gelezen, dus dat verbaast me niets. Dat vind ik meteen al een erg verdachte opstelling: het getuigt van een zekere arrogantie om iets op zo'n laconieke wijze 'weg te wuiven' en belangrijker nog: van slecht lezerschap. Een goed criticus vertrouwt namelijk niet uitsluitend op zijn eigen vluchtige indrukken. Daar komt een stukje zelfkritiek bij kijken die bij jou klaarblijkelijk nog ontbreekt.
quote:
Je stukken tekst zijn wel leuk geschreven, op zich, maar dit is absoluut geen poezie. Poezie is kale literatuur waar nagenoeg geen woord meer uitgelaten kan worden.
Drammerige, pseudo-verheven flauwekul die het goed doet in een rokerige kroeg als Dorpsjanker Droog een keer komt optreden, maar gelukkig ook een zeer benepen invalshoek die vooral aanslaat bij luitjes die eigenlijk niets te vertellen hebben. 'Kale literatuur' - het enige geslaagde nederlandstalige voorbeeld wat zo in me opkomt is Jan Arends, en na Jan Arends heeft ook niemand meer op een succesvolle wijze de literatuur uitgekleed. Een volledig achterhaalde en stompzinnige stelling dus: vergelijkbaar met het gemijmer der minimalisten in de beeldende kunst die vergelijkbare stellingen te berde brachten - en ook daar lopen al 80 jaar figuren in rond die menen dat het brallen van dit soort 'stoere praat' hen nog steeds hip maakt.
quote:
Dichten is een kunst en om eerlijk te zijn, roeg je immers om, vind ik jouw tekst niet als kunstvorm dienst doen.
Kunst betekent 'namaak' - ik ben het er dan ook absoluut niet mee eens dat het de principiele funktie van poezie is het artificiele verheven muurbloempje te zijn.
quote:
Zoals eerder gezegd schrijf je op zich best leuk en zijn het ook teksten die zaken vergelijken, zaken op een leuke manier weerspiegelen, maar niks en dan ook helemaal niks aan de kaak stellen...
Dat is onzin. Ik kan tal van gedichten van me noemen waar tal van zaken 'aan de kaak gesteld' worden. Het zal wel eerder wezen dat je bepaalde buikpijnsentimenten in mijn poezie mist, maar daar heb je dan ook open podia voor.
quote:
Voorbeelden van kale literatuur zijn genoeg te vinden op dit forum, maar ik zal nog een vrij eenvoudig voorbeeld plaatsen:

Geschapen uit de klei
verlangens die de hand uitreiken
verstomd doet gij mij
om 't hoekje van het leven kijken

leefbaarheid ontbreekt
gewichtloosheid maakt ruim baan
wanneer men smeekt
om hier naar toe te gaan

doorgeleefd als een geest
terwijl men het onderwerp mijdt
is dit niet juist wat men vreest
deze onzekerheid

Dit gedicht drijft echt op de meest banale emoties en uitgevlakte cliché's. Ik vind het typische tienerpoezie. Wat er 'kaal' aan is mag Joost weten; jij vind iets vast al snel 'kaal' vooral als er wat zware woordjes als 'leefbaarheid' en 'gewichtloosheid' en wat niet meer op een kitscherige manier aan elkaar geknoopt worden. Er zit echt geen enkele poetische gedachte achter dit gedicht; er zit geen enkele krachtige metafoor in; het is op conceptueel vlak een miezerig erwtje; het is duidelijk de bedoeling dat het allemaal 'diep' en 'verheven' klinkt maar het klinkt als de holle schedelpan van een werkeloze gymleraar; kortom, als dit je voorbeeld is van 'kale literatuur' dan wens ik je veel succes met de verpimmisering van de poezie, maar ik kan dit soort lauwe weeklachten persoonlijk missen als kiespijn.

M.H.Benders

pi_7171799
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:05 schreef Maanantai het volgende:

[..]

Dat is een hele oninteressante vraag. Wat poezie is kun je namelijk gewoon in de Van Dale opzoeken:

Grotere onzin voltrok zich slechts zelden aan mijn oog. .
Sint dat die coninc sinen ban / Hevet gheboden ende sinen vrede / So weetic wel dat hine dede / Dinc ne gheene dan of hi ware / Hermite ofte clusenare.
pi_7171944
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:08 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:

[..]

Grotere onzin voltrok zich slechts zelden aan mijn oog. .

O ja? Waarom is dat onzin dan? Je moet op dit forum ook *alles* uit mensen weten trekken. Van argumenteren heeft men hier klaarblijkelijk nog nooit gehoord.

M.H.Benders

pi_7171962
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:27 schreef Maanantai het volgende:

[..]

O ja? Waarom is dat onzin dan? Je moet op dit forum ook *alles* uit mensen weten trekken. Van argumenteren heeft men hier klaarblijkelijk nog nooit gehoord.

M.H.Benders

Ik ga toch zeker mijn kostbare tijd niet verspillen met het reageren op jouw flagrante onzin. Kom op zeg, als je wilt discussieren ga je eerst maar eens een paar jaartjes rijpen.
Sint dat die coninc sinen ban / Hevet gheboden ende sinen vrede / So weetic wel dat hine dede / Dinc ne gheene dan of hi ware / Hermite ofte clusenare.
  vrijdag 6 december 2002 @ 02:32:21 #6
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_7171979
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:31 schreef sir_dalord het volgende:
gaan we weer....
Tsja, een eerste indruk doet wonderen .
pi_7172038
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:32 schreef Schuimbekkie het volgende:

[..]

Tsja, een eerste indruk doet wonderen .

nouja, geef mensen toch graag een 2e kans.... Dus ook mataniadinges...

nouja, geen 2e kans voor zijn 'poezie', die is toch kansloos

pi_7172070
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:30 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:

[..]

Ik ga toch zeker mijn kostbare tijd niet verspillen met het reageren op jouw flagrante onzin. Kom op zeg, als je wilt discussieren ga je eerst maar eens een paar jaartjes rijpen.

Wat een ongeletterde slapjanus.

M.H.Benders

pi_7172189
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:53 schreef Maanantai het volgende:

[..]

M.H.Benders

*chips pakt*
ik ben de vorige keer de lul geweest, nu mag iemand anders de fakkel dragen, ik kijk wel
W e're ii's here !. All the rest is bullshit.
pi_7172208
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:53 schreef Maanantai het volgende:

[..]

M.H.Benders

Zwaktebod. Reageer dan niet. .
  vrijdag 6 december 2002 @ 04:40:13 #11
38652 Geronimoos
Wat weet jij daar nou van...
pi_7172262
je bent gewoon een kutteko, dat je het ff weet
pi_7172273
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 02:43 schreef sir_dalord het volgende:

[..]

nouja, geef mensen toch graag een 2e kans.... Dus ook mataniadinges...

nouja, geen 2e kans voor zijn 'poezie', die is toch kansloos

Het komische van dit soort dingen is nu juist dat er geen groter compliment bestaat dan de belediging door een smakeloze idioot.

Smakeloze idioten zat hier, en dus een goede plek om eens flink te vangen. Ik beleef er echt alleen maar plezier aan.

Overigens, mijn bundel wordt maandag gerecenseert op De Recensent:

http://home.wanadoo.nl/ewouw/derecensent.htm

Groetjes,

M.H.Benders

pi_7172283
Goedenacht allen,

omdat ik na de opmerkelijke reacties wel heel erg benieuwd was naar je gedichten, heb ik even een bezoekje gebracht aan je website.
Tja, over smaak valt niet te twisten en wat kunst is, daar is men na eeuwen nog niet over uit. Mijn mening over je werk: (al doe je er toch niets anders mee dan fel reageren) je stukje over Zalm; veel te veel blablabla en ik was wanhopig op zoek naar een inleiding en je einddoel. Je gedicht over Hongarije: zelfde verhaal. Het lijkt alsof je denkt dat als je wat geblablabla op papier zet, dat een gedicht is. Maar er moet toch een punt inzitten.
Mogelijkheid: je hebt er een verborgen waarheid inzitten en wij kunnen hem niet vinden. Tja, dat zou kunnen. Je zult dus alleen voor jezelf schrijven en totaal niet op zoek zijn naar een publiek die iets met je werk kan.

pi_7174449
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 05:11 schreef Maanantai het volgende:

[..]

Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Als daar mensen werken die ook maar een stuivertje taalgevoel hebben, zal het worden gerecenseerd.

Maar goed, 'geen groter compliment' voor de recensent kennelijk dan een gedicht te mogen bespreken van iemand die zijn taal niet beheerst.

pi_7174658
quote:

[..]

Het komische van dit soort dingen is nu juist dat er geen groter compliment bestaat dan de belediging door een smakeloze idioot.

Smakeloze idioten zat hier, en dus een goede plek om eens flink te vangen. Ik beleef er echt alleen maar plezier aan.

Groetjes,

M.H.Benders

Ik denk dat je 'een idioot zonder smaak' bedoelt.
Mijn bijdrage aan het gedram.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  vrijdag 6 december 2002 @ 11:33:44 #16
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_7174694
quote:

[..]

Groetjes,

M.H.Benders

Dat jij je potentiële lezers op zo'n platvloerse manier weet te beledigen zegt mij al genoeg.
Regel één van het schrijversvak: neem de lezer serieus.

Als je ergens wilt komen in het schrijversvak is het belangrijk dat jij je lezers leert respecteren, anders zullen zij voor jou ook geen respect kunnen opbrengen.

Dat pretentieuze ondertekenen van je posts doet mijn maag ook omdraaien, maar dat terzijde.

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
pi_7179029
[quote]Op vrijdag 6 december 2002 11:33 schreef deGVR het volgende:

[..]

Dat jij je potentiële lezers op zo'n platvloerse manier weet te beledigen zegt mij al genoeg.

Waarom zou een serieus schrijver in godsnaam een zootje melige pubers serieus moeten nemen? Dit is echt het slechtst advies welk ik ooit heb mogen lezen.

M.H.Benders

vrijdag 6 december 2002 @ 14:59:38 #18
12505 deGVR
pi_7179278
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 14:46 schreef Maanantai het volgende:
[quote]Op vrijdag 6 december 2002 11:33 schreef deGVR het volgende:

[..]

Waarom zou een serieus schrijver in godsnaam een zootje melige pubers serieus moeten nemen? Dit is echt het slechtst advies welk ik ooit heb mogen lezen.

M.H.Benders

Iedere lezer dient serieus genomen te worden, wat de leeftijd of gemoedsgesteldheid van die lezer ook moge zijn.

Als ik je dat nogmaals uit moet leggen ben je alles behalve een serieus schrijver.

Ik zal maar hopen dat dit een poging tot sarcasme is die mijn vermogen te boven gaat, want als er iets is dat ons land op dit moment niet nodig heeft is het een pretentieuze, alwetende schrijver die zich verheven voelt boven het gewone volk.

pi_7179281
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 06:05 schreef Catya het volgende:

Tja, over smaak valt niet te twisten en wat kunst is, daar is men na eeuwen nog niet over uit. Mijn mening over je werk: (al doe je er toch niets anders mee dan fel reageren) je stukje over Zalm; veel te veel blablabla en ik was wanhopig op zoek naar een inleiding en je einddoel.

Wel gepubliceerd in het E.D., dus die dachten daar toch klaarblijkelijk anders over. Inleiding? Einddoel? Gatverdamme, weer zo'n cultuurproduct van een paboesque schrijfcursus.
quote:
Je gedicht over Hongarije: zelfde verhaal.
Inleiding? Einddoel?
quote:
Het lijkt alsof je denkt dat als je wat geblablabla op papier zet, dat een gedicht is. Maar er moet toch een punt inzitten.
Lees: 'Ik ben te dom om jouw gedicht te begrijpen dus is het niet goed'
quote:
Je zult dus alleen voor jezelf schrijven en totaal niet op zoek zijn naar een publiek die iets met je werk kan.
Alweer zo'n dolende ziel die nooit de Verzamelde Complimenten van M.H.Benders heeft gelezen:

http://www.kannibaal.nl/complimenten.htm

M.H.Benders

pi_7179340
Hee fokkers!
"Ik wil graag weten of ik de meest geniale dichter van Nederland ben, of dat ik er beter mee op kan houden. Wat vinden jullie?"
Martijn

Jaaaaa!
Meest geniale dichter van Nederland!
Schrijf! Schrijf! Schrijf!
.

quote:
Op vrijdag 6 december 2002 14:46 schreef Maanantai het volgende:

M.H.Benders

inside-in
pi_7179408
[quote]Op vrijdag 6 december 2002 14:59 schreef deGVR het volgende:

[..]

Iedere lezer dient serieus genomen te worden, wat de leeftijd of gemoedsgesteldheid van die lezer ook moge zijn.

En jij denkt zeker dat bovenstaande waar wordt als je het maar vaak genoeg zegt? Het is aantoonbaar grotesque lulkoek.

'Iedere muziekliefhebber dient serieus genomen te worden, ook de mensen die van Boy Bandjes als Boyzone houden. Een metalband moet dan ook zeker rekening met zulke mensen houden als ze hun klaagzang beginnen uiten na het bezoeken van een metal concert'

Denk je nu echt dat bovenstaande stelling, welke een letterlijke vertaling van jouw stelling naar een ander medium is, te verdedigen valt? Het is idiotie ten top, en het feit dat je dit zelf niet kunt bedenken bewijst dat je mentale vermogens nogal onder de maat zijn.

M.H.Benders

vrijdag 6 december 2002 @ 15:17:54 #22
12505 deGVR
pi_7179718
quote:
Op vrijdag 6 december 2002 15:05 schreef Maanantai het volgende:
[quote]Op vrijdag 6 december 2002 14:59 schreef deGVR het volgende:

[..]

En jij denkt zeker dat bovenstaande waar wordt als je het maar vaak genoeg zegt? Het is aantoonbaar grotesque lulkoek.

'Iedere muziekliefhebber dient serieus genomen te worden, ook de mensen die van Boy Bandjes als Boyzone houden. Een metalband moet dan ook zeker rekening met zulke mensen houden als ze hun klaagzang beginnen uiten na het bezoeken van een metal concert'

Denk je nu echt dat bovenstaande stelling, welke een letterlijke vertaling van jouw stelling naar een ander medium is, te verdedigen valt? Het is idiotie ten top, en het feit dat je dit zelf niet kunt bedenken bewijst dat je mentale vermogens nogal onder de maat zijn.

M.H.Benders

Schitterend! Ik had er niet op durven hopen dat er nog zulke pronoïde personen op de aardkloot rondliepen.

Ten eerste, het geschreven woord en muziek zijn niet met elkaar te vergelijken. Ja, het zijn allebei kunstvormen, maar niet allebei media.
Sla van Dale er eens op na voor de betekenis van het woord Medium - en lees goed - misschien zul je dan begrijpen wat ik daarmee bedoel.

Ten tweede, wat jij zojuist gedaan hebt is mijn advies van het serieus nemen van de lezer volkomen ondersteboven gooien en vervolgens versterken tot een schreeuw van onbegrip en wanhoop.
Natuurlijk is een lezer van poëzie niet hetzelfde als een lezer van stripverhalen... toch dient commentaar van al deze lezers serieus genomen te worden. Dit betekent niet dat jij je werk op alle wensen van alle lezers aan moet passen, maar wel dat je het commentaar in je op moet nemen en hoe dan ook niet, nooit, je lezers persoonlijk gaan beledigen omdat jij het gevoel hebt dat je onbegrepen bent.

En sorry dat ik het moet zeggen, maar mij persoonlijk proberen te beledigen in je reactie zegt zo veel meer over jouw persoon dan over het mijne dat ik net zo goed niet meer kan reageren... helaas kon ik desondanks de verleiding weer niet weerstaan.

pi_7180128
hier weer eens een reactie van de smakeloze idioot:

je poezie sux big time. Ik vind er geen bal aan en als je ooit beroemd dreigt te worden, blijf ik er geen ruk aan vinden. Je vroeg om een eerlijke mening(kijk, daar is het woordje weer) en die krijg je ook, ondanks dat ik je een grote randdebiel vind met sociale vaardigheden van een oversekste oerang oetang:

ik vind er geen bal aan....

nou, hier kan je toch niks op zeggen? vind er gewoon nix aan...helemaal nix... Vind het zelfs komisch(Afgezien van die slagroomspuit:)) noch interessant.... Ik hoop dat je dit accepteert en gewoon verder gaat met je onderbetaalde baan. Want ik denk dat je gedichten niets meer zijn dan een ontsnapping van je miserabel leventje...

T.H.J Herregodts

pi_7180231
Gaaaatver! Wat ben jij een arrogante kwast zeg, Maanantai. Niet te geloven. Dat er zulke verwaande, zelfingenomen mensen rondlopen.
pi_7180321
wel mooi dat je alleen de positieve reacties op je site zet.... typeert toch enigszins je enorm grote ego....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')