FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Vergoeding bij vertraging vlucht
Strelldinsdag 29 november 2016 @ 13:03
Ik heb afgelopen vrijdag 7 uur vertraging gehad met een vlucht van Wizz Air. Ik hoorde dat je dan een schadeclaim kan indienen en recht op 400 euro hebt als het geen overmacht is.

Iemand ervaring hiermee hoe dit moet? Ik schakel liever geen firma in die 30% van je vergoeding claimt :P
kanovinniedinsdag 29 november 2016 @ 13:04
Voor 20% wil ik wel even voor je gaan googlen.
opgebaardedinsdag 29 november 2016 @ 13:04
Ik doe het voor 19%
Strelldinsdag 29 november 2016 @ 13:04
5%
Strelldinsdag 29 november 2016 @ 13:05
En 7% als je de vergoeding indient. No Cure No Pay
Strelldinsdag 29 november 2016 @ 13:31
Na een lange google sessie heb ik een standaardbrief gevonden. Maar nu nog de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of WizzAir zonder al teveel gezeik over de brug komt.

Toch wel leuk om 400 euro te krijgen terwijl het ticket en het lange weekend gezamenlijk 100 euro heeft gekost :')
miro86dinsdag 29 november 2016 @ 14:58
Wizzair staat bekend als een van de irritantste maatschappijen wat dat betreft. Ik zou het uit handen geven echt overwegen, minder zenuwen enzo.
Legacy carriers zijn eerder bereid om te betalen.
Fe2O3dinsdag 29 november 2016 @ 15:05
Laten we beginnen met, waarom was je vlucht met 7 uur vertraagd volgens Wizzair?
Black-Deathdinsdag 29 november 2016 @ 15:22
Trust me, schakel zo'n bureau in. Heb eens >24u vertraging gehad met een intercontinentale vlucht met Air Berlin. Die helpdesk / website maakt het je zo onmogelijk om te gelijk te halen dat je er moedeloos van wordt.

Laat dit doen door experts, dan krijg je het uiteindelijk wel. Die gaan desnoods naar de rechter voor je.
BasEnAaddinsdag 29 november 2016 @ 15:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:22 schreef Black-Death het volgende:
Trust me, schakel zo'n bureau in. Heb eens >24u vertraging gehad met een intercontinentale vlucht met Air Berlin. Die helpdesk / website maakt het je zo onmogelijk om te gelijk te halen dat je er moedeloos van wordt.

Laat dit doen door experts, dan krijg je het uiteindelijk wel. Die gaan desnoods naar de rechter voor je.
Die ervaring heb ik niet bij Condor.
Geld vrij makkelijk teruggekregen. Naar zo'n bureau kun je altijd nog.
manifolddinsdag 29 november 2016 @ 15:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 13:31 schreef Strell het volgende:
Na een lange google sessie heb ik een standaardbrief gevonden. Maar nu nog de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of WizzAir zonder al teveel gezeik over de brug komt.

Toch wel leuk om 400 euro te krijgen terwijl het ticket en het lange weekend gezamenlijk 100 euro heeft gekost :')
Als je het invullen van de standaardbrief al teveel werk vindt raad ik je zeker aan je claim direct uit handen te geven...

Maar zolang niemand weet waarom je vlucht vertraagd was kan ook niemand zeggen of ze hier ook ervaring mee hebben.
stavromulabetadinsdag 29 november 2016 @ 16:57
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:35 schreef manifold het volgende:

[..]

Als je het invullen van de standaardbrief al teveel werk vindt raad ik je zeker aan je claim direct uit handen te geven...

Maar zolang niemand weet waarom je vlucht vertraagd was kan ook niemand zeggen of ze hier ook ervaring mee hebben.
Gewoon de standaardbrief opsturen. Vervolgens krijg jij waarschijnlijk een brief waarin zij claimen dat er sprake was van overmacht. Vervolgens daar weer op reageren dat dit niet zo is. Afhankelijk van de reden die zij claimen met argumentatie onderbouwen,behalve bij extreem weer of aanslagen of vulkaanuitbarstingen is er namelijk vrijwel nooit sprake van overmacht.En aangeven dat jij bij een negatief oordeel een klacht bij de toezichthouder (ILenT of het buitenlandse equivalent) zult indienen.

Heeft bij mij tot nu toe altijd zo gewerkt (in totaal 3x, maar niet met wizzair)
miro86dinsdag 29 november 2016 @ 17:07
Heb het maar een keer gehad, met CSA. Die deden niet moeilijk. Formuliertje ingevuld op hub website en binnen 2 weken had ik m'n geld.
Miss-Xdinsdag 29 november 2016 @ 17:14
Heb het gehad bij easyJet, binnen 2 weken een mail dat ik recht had op 250 euro, heeft uiteindelijk maanden geduurd voordat ik het kreeg. Na heel veel berichten dat ik de cheque binnen zou moeten hebben en heel veel telefoontjes hebben ze het uiteindelijk aan me overgemaakt.
SDMSIMdinsdag 29 november 2016 @ 18:12
Ik heb er zelf ook een keer mee te maken gehad. Ik heb toen ook een brief geschreven en kreeg daarop de reactie dat de claim niet geldig was omdat het om een 'technisch mankement' ging. Ik heb toen gevraagd om de onderhoudspapieren hiervoor op te sturen als bewijs (geen grap), maar daarbij gelijk een voorstel met dat ik akkoord zou gaan voor 75 % van het bedrag. Dus ¤ 300, - per persoon ipv ¤ 400, -. Ik zei daarbij ook gelijk dat als ze niet akkoord zouden gaan ik de hele handel direct aan mijn jurist zou toesturen. Het ging bij mij om twee personen en ik kreeg diezelfde dag nog een mail terug met dat ze het geld binnen twee weken zouden overmaken, wat ook daadwerkelijk is gebeurd.

Is prima zelf te roggelen dus!
Strellwoensdag 30 november 2016 @ 11:43
Ik heb op hun claimpagina alles ingevuld + een (standaard) brief toegevoegd. Volgens de claimbedrijven is er geen sprake van overmacht met betrekking tot deze vlucht. Wat er aan de hand was weet niemand, want er was helemaal geen Wizz Air personeel aanwezig die iets vertelde.

Blijkbaar kregen passagiers een voedselbon van 10 euro waarbij ze een contract moesten tekenen. Ik heb zo een gevoel dat als je dat contract tekende dat je akkoord ging met die 10 euro als schadevergoeding :'). Ik was zelf Eindhoven airport uitgelopen dus heb het contract of de voedselbon nooit gezien.
ender_xenocidewoensdag 30 november 2016 @ 13:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 13:31 schreef Strell het volgende:
Na een lange google sessie heb ik een standaardbrief gevonden. Maar nu nog de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of WizzAir zonder al teveel gezeik over de brug komt.

Toch wel leuk om 400 euro te krijgen terwijl het ticket en het lange weekend gezamenlijk 100 euro heeft gekost :')
Wij hadden iets soortgelijks met onze Thailand vakantie, vlogen met Emirates, wij hebben zelf gebeld en gemaild en hadden het geld na 3 maand op onze rekening. Anderen hebben die het via van die sites deden hebben soms tot anderhalf jaar moeten wachten op het geld.

Als je de tijd hebt is het het wel waard om te bellen/mailen, in ons geval ging het 600 per persoon, 1200 euro, dus die 300 euro (25% afdrdacht aan site) waren die paar telefoontjes/mailtjes wel waard om het zelf te doen.
Black-Deathvrijdag 2 december 2016 @ 07:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:25 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Die ervaring heb ik niet bij Condor.
Geld vrij makkelijk teruggekregen. Naar zo'n bureau kun je altijd nog.
Zal ongetwijfeld per maatschappij verschillen. Ik heb het ook eerst maanden zelf geprobeerd en daarna uit handen gegeven.
Ceased2Bevrijdag 2 december 2016 @ 08:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:25 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Die ervaring heb ik niet bij Condor.
Geld vrij makkelijk teruggekregen. Naar zo'n bureau kun je altijd nog.
Bij Ryanair was het een ramp, heb na een week of 4 een bureau ingeschakeld en uiteindelijk na 3 maanden m'n geld gekregen.
Black-Deathvrijdag 2 december 2016 @ 09:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 08:42 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Bij Ryanair was het een ramp, heb na een week of 4 een bureau ingeschakeld en uiteindelijk na 3 maanden m'n geld gekregen.
Air Berlin idem dito.
RichardRichardvrijdag 2 december 2016 @ 09:39
Mijn broer heeft het vorig jaar bij TUI via een standaard brief gedaan. Ze zaten in Miami en vliegtuig kwam niet opdagen. Beide tickets werden 100% vergoed. Was nog best vlot geregeld ook volgens mij.
stavromulabetavrijdag 2 december 2016 @ 17:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 09:39 schreef RichardRichard het volgende:
Mijn broer heeft het vorig jaar bij TUI via een standaard brief gedaan. Ze zaten in Miami en vliegtuig kwam niet opdagen. Beide tickets werden 100% vergoed. Was nog best vlot geregeld ook volgens mij.
Ik weet niet wat hij voor de tickets betaald heeft, maar bij een forse vertraging zou 100% van de ticketprijs nog wel eens een slechte deal kunnen zijn voor je broer.
RichardRichardzaterdag 3 december 2016 @ 11:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 17:21 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik weet niet wat hij voor de tickets betaald heeft, maar bij een forse vertraging zou 100% van de ticketprijs nog wel eens een slechte deal kunnen zijn voor je broer.
Was ook incl. gratis overnachting met haal en breng service van en naar hotel met gratis diner en ontbijt. Op het hotel was ook niet echt bezuinigd.

Vind ik zelf wel een mooie oplossing.
miro86zaterdag 3 december 2016 @ 13:34
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 11:53 schreef RichardRichard het volgende:

[..]

Was ook incl. gratis overnachting met haal en breng service van en naar hotel met gratis diner en ontbijt. Op het hotel was ook niet echt bezuinigd.

Vind ik zelf wel een mooie oplossing.
Dat je het zelf een mooie oplossing vindt is het belangrijkst, maar het you kunnen dat je recht op meer zou hebben gehad.
RichardRichardmaandag 5 december 2016 @ 11:05
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 13:34 schreef miro86 het volgende:

[..]

Dat je het zelf een mooie oplossing vindt is het belangrijkst, maar het you kunnen dat je recht op meer zou hebben gehad.
Ze hadden het ook via zo een bedrijf geprobeerd en die zei dat er niets te halen viel. Vandaar dat ze het zelf geregeld hebben. Wat uiteindelijk wel wat opleverde.
Strellmaandag 5 december 2016 @ 18:55
Heb nog niks gehoord van Wizz Air. Krijg wel mailtjes van EUclaim dat reizigers van die vlucht zich al aangemeld hebben bij hun en dat je als collectief meer kans maakt. 97% succes rate hebben ze, naar eigen zeggen.

Ik wacht het nog maar even af. Goede business trouwens.
NanaMididinsdag 6 december 2016 @ 04:38
Check ook even of je reisverzekering het aandeel dat Euclaim inpikt dekt. Mijn reisverzekering dekt dit namelijk wel, waardoor het inschakelen van euclaim me ook niks meer kost. Zijn wel pittige aandelen die ze pakken namelijk.