abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166926250
Ik heb gisterochtend een verse ree onderschept.
SPOILER: foto van een verse ree
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Netjes gevild & uitgesneden natuurlijk.
Ik heb er twee mooie reebouten afgesneden, 2,4kg elk:

Op deze foto een beetje bleekjes, in werkelijkheid mooi donkerpaars.

Inmiddels hangen de bouten zo'n 24 uur, op de foto nog in een doekje maar inmiddels gewoon los.

Voorlopig hangen ze hier goed, niet te warm niet te koud.

Iemand tips? Hoelang laten hangen, hoe te bereiden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Boks-Chick zondag 27 november 2016 @ 09:52:05 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_166926404
Echt geen fucking idee, maar ik volg het graag :Y.
lolwut
  Moderator zondag 27 november 2016 @ 09:58:31 #3
45833 crew  Fogel
pi_166926448
Niet te warm is hoop ik koeler dan 12-15 graden?
Oom van mijn ex hing die beesten altijd in zijn hut aan de nok, 40 'graaddagen', alvorens het dier te parteren.
Dus als het bij jou gemiddeld 10 graden is zou het 4 dagen moeten hangen. Maargoed, dat is voor een heel dier, al geparteerd misschien wat minder.

En moet je een aanrijding niet melden bij staatsbosbeheer ofzo?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_166926544
Heb je nou alleen de bouten afgesneden? :{ Hoeveel is er verloren gegaan dankzij de aanrijding (bloed, kapot)? Vergeet alsjeblieft de haasjes niet uit te snijden... :9~ Ik heb wat moeite te geloven dat je wel netjes een ree kan villen, maar vervolgens niet meer weet wat je ermee moet doen.
Your opinion of me is none of my business.
pi_166926727
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:07 schreef Sarasi het volgende:
Heb je nou alleen de bouten afgesneden? :{ Hoeveel is er verloren gegaan dankzij de aanrijding (bloed, kapot)? Vergeet alsjeblieft de haasjes niet uit te snijden... :9~ Ik heb wat moeite te geloven dat je wel netjes een ree kan villen, maar vervolgens niet meer weet wat je ermee moet doen.
De haasjes waren me teveel in contact geweest met de beschadigde ingewanden.
Maar alles wat ik niet eet komt bij de honden, dus er wordt niets verspild.

De huid kan er vast netter af, maar ik vond het best redelijk geslaagd.
SPOILER: reehuid haarzijde
SPOILER: reehuid onderkant
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_166926749
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 09:58 schreef Fogel het volgende:
Niet te warm is hoop ik koeler dan 12-15 graden?
Oom van mijn ex hing die beesten altijd in zijn hut aan de nok, 40 'graaddagen', alvorens het dier te parteren.
Dus als het bij jou gemiddeld 10 graden is zou het 4 dagen moeten hangen. Maargoed, dat is voor een heel dier, al geparteerd misschien wat minder.

En moet je een aanrijding niet melden bij staatsbosbeheer ofzo?
Het is er nu 8,4 graden.

Ik weet niet of de chauffeur een aanrijding zou moeten melden bij staatsbos, maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat dat zou moeten.
  zondag 27 november 2016 @ 10:26:40 #7
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_166926771
Ah gossiepossie. Die huid ook zo op de grond.
*snif*
Arme Bambi.
pi_166926820
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:22 schreef sigme het volgende:

[..]

De haasjes waren me teveel in contact geweest met de beschadigde ingewanden.
Maar alles wat ik niet eet komt bij de honden, dus er wordt niets verspild.

De huid kan er vast netter af, maar ik vond het best redelijk geslaagd.
SPOILER: reehuid haarzijde
SPOILER: reehuid onderkant
Zonde. ;( Je kunt misschien De Wilde Slager in Groningen even bellen? Hij werkt voornamelijk met afgeschoten wild, geeft workshops en kan je wellicht wel goed advies geven. :)
pi_166926845
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:26 schreef RobinOok het volgende:
*snif*
Arme Bambi.
Mooi beest joh O+
Sund dat het werd doodgereden, maar nu wordt er tenminste iets mee gedaan.
Mooi koppie had 'ie ook, heb ik begraven (oppervlakkig), dan kan ik dat over een jaar als schedeltje met hoorntjes weer opgraven. Ga ik maar niet eten ;)
  zondag 27 november 2016 @ 10:41:19 #10
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_166926949
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is er nu 8,4 graden.

Ik weet niet of de chauffeur een aanrijding zou moeten melden bij staatsbos, maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat dat zou moeten.
SPOILER
Eet smakelijk! ;) ^O^
pi_166927210
Wie zegt dat Sigme bij een gebied van Staatsbosbeheer reed? Misschien was het wel van Natuurmonumenten! Of het Friesch of Gronings Landschap. De provincie wellicht. Of het Waterschap?

Ook dat beestje heeft geen naamkaartje om of een chip, misschien is ie wel van Duitse komaf. Volgens mij is een ree zolang ie leeft niemands eigendom. Daarna hoop ik dat al het aangereden wild bij mensen zoals Sigme terecht komt. Die het met zorg villen en met liefde bereiden!

Geen tips, Sigme, ik ben een eter, geen kok :Y)
Eeuwig vijfentwintig
  zondag 27 november 2016 @ 11:02:09 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_166927318
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 10:56 schreef Reese het volgende:
Wie zegt dat Sigme bij een gebied van Staatsbosbeheer reed? Misschien was het wel van Natuurmonumenten! Of het Friesch of Gronings Landschap. De provincie wellicht. Of het Waterschap?

Ook dat beestje heeft geen naamkaartje om of een chip, misschien is ie wel van Duitse komaf. Volgens mij is een ree zolang ie leeft niemands eigendom. Daarna hoop ik dat al het aangereden wild bij mensen zoals Sigme terecht komt. Die het met zorg villen en met liefde bereiden!

Geen tips, Sigme, ik ben een eter, geen kok :Y)
Tuurlijk.. ben ik ook met je eens.. Hier vond ik een afgestoten bokje doodgevroren achter in de tuin in de sneeuw een paar jaar geleden.. Ik had hem ook wel zien sjokken in zn uppie, en ik weet nu ook wel wat ik ermee zou doen, want wegrotten is doodzonde.. :9
pi_166927888
Ik heb dat beest niet aangereden. Maar goed ook, want die vrachtwagen had al schade, mijn C1 zou vermoedelijk total loss geweest zijn.

Maar al dat terzijde; wat doe ik het beste met de bouten? Na besterven, ik denk een dag of 3 a 4.
Ik denk nu:
• In z'n geheel in de oven, 80 graden, 8 uur. Zou dat erg droog worden?
• Lossnijden van het bot en in de slowcooker

Er zijn twee bouten, dus het kan beide. Maar suggesties blijven welkom!
pi_166927906
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 10:30 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Zonde. ;( Je kunt misschien De Wilde Slager in Groningen even bellen? Hij werkt voornamelijk met afgeschoten wild, geeft workshops en kan je wellicht wel goed advies geven. :)
Interessante tip! Ga ik opzoeken :).
pi_166928008
Moet wild niet altijd een keer ingevroren worden voor het klaarmaken ivm het doden van eventuele parasieten?

Maar ik denk dat piet wel tips heeft voor het klaarmaken.
CUL / Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic - #61 Asper
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_166928074
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 11:52 schreef valentijn101 het volgende:
Moet wild niet altijd een keer ingevroren worden voor het klaarmaken ivm het doden van eventuele parasieten?

Maar ik denk dat piet wel tips heeft voor het klaarmaken.
CUL / Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic - #61 Asper
't Is geen haring!
pi_166928131
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2016 11:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Interessante tip! Ga ik opzoeken :).
Toffe gast; heb er een keer een slachtworkshop gevolgd. Zeker het proberen waard (en een goede plek om wild te kopen als je in de buurt bent). :Y
pi_166928280
quote:
10s.gif Op zondag 27 november 2016 11:57 schreef sigme het volgende:

[..]

't Is geen haring!
Bij wild zwijn kan een rondworminfectie (Trichinella) voorkomen waar je ernstig ziek van kunt worden. Bij reeën weet ik het zo niet, maar dat het geen haring is wil niet zeggen dat het veilig is.
  zondag 27 november 2016 @ 12:29:18 #19
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_166928437
Ik zou er eentje ontbenen en fatsoeneren en dan in zijn geheel/opgebonden, langzaam en op lage temperatuur rose proberen te braden. De andere in blokjes, samen met wat je van die ene over hebt (onderbeentje bijvoorbeeld) en daar een klassieke stoof van van maken. Die kun je ook makkelijk portioneren en invriezen.
  zondag 27 november 2016 @ 12:35:30 #20
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_166928567
http://www.wildplaza.com

Hier staan nog wel wat leuke recepten op vind ik.
pi_166929189
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 12:16 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Bij wild zwijn kan een rondworminfectie (Trichinella) voorkomen waar je ernstig ziek van kunt worden. Bij reeën weet ik het zo niet, maar dat het geen haring is wil niet zeggen dat het veilig is.
Klopt, maar invriezen helpt wel bij haringen is geen gebruikelijke (ik kan zelfs niks vinden over werkzaam/aangeraden oid) behandeling tegen parasieten in wilde zoogdieren.
pi_166929992
Een ree is geen eigendom van staatsbosbeheer hoor. En ik bevond me ook niet in een staatsbos.
Een ree is geen eigendom (dat is zowat de definitie van 'wild', dunkt me, juridisch).

Enige naspeuren leert dat je de politie moet bellen. Vermoedelijk bellen die de rendac.

Misschien heeft de brave vrachtwagenchauffeur dat zelfs wel gedaan, en heb ik de rendac beroofd van een kadaver. No worries, ze schrijven de rekening wel uit.
pi_166930073
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:29 schreef RobinOok het volgende:
Ik zou er eentje ontbenen en fatsoeneren en dan in zijn geheel/opgebonden, langzaam en op lage temperatuur rose proberen te braden. De andere in blokjes, samen met wat je van die ene over hebt (onderbeentje bijvoorbeeld) en daar een klassieke stoof van van maken. Die kun je ook makkelijk portioneren en invriezen.
Ik denk dat ik een ree die zo onkoosjer aan z'n eind is gekomen niet rose durf te eten.
  zondag 27 november 2016 @ 14:04:53 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_166930122
Oh, ik wel.
  zondag 27 november 2016 @ 14:05:20 #25
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_166930140
Tvp. Ik heb liever dat dit beest in jouw oven ligt dan bij de Rendac in de oven.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zondag 27 november 2016 @ 14:06:13 #26
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_166930184
Stoofpotje lijkt me trouwens het beste, ben bang dat het anders heel droog en taai wordt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zondag 27 november 2016 @ 14:15:44 #27
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_166930444
Heb ook ooit eens een ree aangereden. En toen mee naar huis genomen en de politie gebeld. Bleek dat ik in overtreding was en op locatie had moeten blijven.

Ontopic: ik zou er hertengulash van maken. Kan je weinig fout mee doen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 27 november 2016 @ 15:17:01 #28
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_166932334
quote:
10s.gif Op zondag 27 november 2016 13:59 schreef sigme het volgende:
Een ree is geen eigendom van staatsbosbeheer hoor. En ik bevond me ook niet in een staatsbos.
Een ree is geen eigendom (dat is zowat de definitie van 'wild', dunkt me, juridisch).

Enige naspeuren leert dat je de politie moet bellen. Vermoedelijk bellen die de rendac.

Misschien heeft de brave vrachtwagenchauffeur dat zelfs wel gedaan, en heb ik de rendac beroofd van een kadaver. No worries, ze schrijven de rekening wel uit.
Nee daar is dus een apart mannetje voor.. (zie de link die ik plaatste..)
SPOILER
Een wild kadaver komt dus iig vrijwel nooit bij de rendac terecht.. en het snijd ook wel hout hoor.. aangezien een groot aantal wilde vogels zoals eenden en ganzen de vogelgriep met zich mee zeulen..

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 14:15 schreef Tinkepink het volgende:
Heb ook ooit eens een ree aangereden. En toen mee naar huis genomen en de politie gebeld. Bleek dat ik in overtreding was en op locatie had moeten blijven.

Ontopic: ik zou er hertengulash van maken. Kan je weinig fout mee doen.
Das gewoon doorrijden na een aanrijding idd, zou zelfs bij een mus in de grille moeten.. :')

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 27-11-2016 15:36:55 ]
pi_166936222
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 15:17 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee daar is dus een apart mannetje voor.. (zie de link die ik plaatste..)
SPOILER
Een wild kadaver komt dus iig vrijwel nooit bij de rendac terecht.. en het snijd ook wel hout hoor.. aangezien een groot aantal wilde vogels zoals eenden en ganzen de vogelgriep met zich mee zeulen..
Ik heb je linkje gelezen. Maar ook daar is het beest niet van *staatsbosbeheer* :).
Van wat ik elders lees hebben niet alle provincies hetzelfde soort mannetjes ervoor. Die zweethonden zijn wel goedgetrainde dieren, ik ontmoette vorig jaar ofzo een man met twee Heidelwachters, eentje oude, goedgetraind als zweethond, de ander jong en nog niet 'klaar'.

Goed om te weten dat het beest niet naar de rendac zou zijn gegaan. Ben wel benieuwd waar ze het wel gelaten zouden hebben. Maar ik sta niet echt op goede voet met de lokale jachtopziener :'), dus ik ga 't maar niet navragen.

Van een paar jaar geleden kan ik me herinneren dat de dierenambulance kwam voor een geblesseerde ree. Die hebben niet de politie of jachtopziener gebeld maar het beest 'gered'.
pi_166936387
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 12:29 schreef RobinOok het volgende:
Lekker hertengoulash van maken. Met rode wijn, fond, jeneverbes, laurier, foelie stoven, afmaken met room. Prima in te vriezen. Yummie!

Rose... Hmm, moet kunnen, als je het eng vindt sous vide. Dat is veiliger. Een auto is niet veel viezer dan een kogel.

Denk dat stoofpot lekkerder is. Tenzij je nog een mooie 'risbief' kan uitsnijden.
Whatever...
  zondag 27 november 2016 @ 17:49:15 #31
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_166936508
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2016 17:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb je linkje gelezen. Maar ook daar is het beest niet van *staatsbosbeheer* :).
Van wat ik elders lees hebben niet alle provincies hetzelfde soort mannetjes ervoor. Die zweethonden zijn wel goedgetrainde dieren, ik ontmoette vorig jaar ofzo een man met twee Heidelwachters, eentje oude, goedgetraind als zweethond, de ander jong en nog niet 'klaar'.

Goed om te weten dat het beest niet naar de rendac zou zijn gegaan. Ben wel benieuwd waar ze het wel gelaten zouden hebben. Maar ik sta niet echt op goede voet met de lokale jachtopziener :'), dus ik ga 't maar niet navragen.

Van een paar jaar geleden kan ik me herinneren dat de dierenambulance kwam voor een geblesseerde ree. Die hebben niet de politie of jachtopziener gebeld maar het beest 'gered'.
De gewonde dieren worden na toestemming van de meldkamer door degene die hem aangereden heeft of de dierenambu (heeft ook toestemming nodig) naar een dierenarts gebracht.. of er word dus een faunabeheerder door de meldkamer uit zn bed gebeld die even zn hond en geweer moet gebruiken..
Er zijn verder ook heel veel opvanglocaties die al een vergunning hebben, en ook vaak ingeschakeld worden.. (soms is de faunabeheerder zelf ook zo'n opvanglocatie)
Heel soms worden de dode beesten ook verkocht, maar dat mag dan weer niet naar normale wildleveranciers of poeliers, maar naar lokale wildrestaurants..
Maar meestal worden ze op een plek buiten het zicht achtergelaten voor andere beesten..

Het fijne weet ik er ook niet precies van..

Die honden zijn idd ook speciaal aangewezen honden, en zijn ook absoluut geen huisdieren, die blijven in de tuin in een kennel of schuur.. die liggen niet aan je voeten binnen ed.. dat zou de training teniet doen en zou ze te aanhankelijk maken.. (mensengeur achterna lopen)

Er is idd per regio een andere invulling.. maar de wetten gelden wel gewoon overal gelijk.. vroeger was er op een heel klein aantal plekken nog wel eens een regel dat het wild je toekwam als dekking voor de schade.. nu is wild aanrijden op zichzelf al strafbaar.. dus dat gaat zeker niet meer op..

[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 27-11-2016 17:59:44 ]
pi_166936724
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 17:42 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Lekker hertengoulash van maken. Met rode wijn, fond, jeneverbes, laurier, foelie stoven, afmaken met room. Prima in te vriezen. Yummie!

Rose... Hmm, moet kunnen, als je het eng vindt sous vide. Dat is veiliger. Een auto is niet veel viezer dan een kogel.

Denk dat stoofpot lekkerder is. Tenzij je nog een mooie 'risbief' kan uitsnijden.
Het gaat niet om de viesheid van de auto, maar om de eventuele 'besmetting' doordat de innerlijke ree wat was uitgesmeerd.
Nou vond ik dat risico bij de achterbouten zeer beperkt, vandaar dat ik die voor eigen consumptie heb afgesneden. Maar bijvoorbeeld de reerug, wat eruit zag als práchtig vlees, heb ik om die reden tot hondenvoer gesneden.

SPOILER: ingewandenpraat
pi_166938157
TVP :)

Mooi om te zien dat zo'n beest in ieder geval nog wordt gebruikt.

Ik zou het in de oven doen, en heel klassiek laten denk ik.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_166939332
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 17:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Het gaat niet om de viesheid van de auto, maar om de eventuele 'besmetting' doordat de innerlijke ree wat was uitgesmeerd.
Nou vond ik dat risico bij de achterbouten zeer beperkt, vandaar dat ik die voor eigen consumptie heb afgesneden. Maar bijvoorbeeld de reerug, wat eruit zag als práchtig vlees, heb ik om die reden tot hondenvoer gesneden.

Duidelijk. Je weet er duidelijk zelf genoeg van om de keuze te maken, volgens mij weet je het al . Als je het niet aandurft zijn er zat 'veiligere' recepten dan rosevlees.
Whatever...
  zondag 27 november 2016 @ 19:22:47 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166939360
Je zou er een reepeper van kunnen maken. Terecht dat je voorzichtig bent met de darmbacterieen btw
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 november 2016 @ 19:25:01 #36
45206 Pietverdriet
pi_166939424
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:26 schreef RobinOok het volgende:
*snif*
Arme Bambi.
Filmbambi was geen ree, maar een witstaarthert. Het originele boek ging het idd wel om een ree
pi_166939587
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Filmbambi was geen ree, maar een witstaarthert. Het originele boek ging het idd wel om een ree
Allemaal prima te eten :Y)
Whatever...
  zondag 27 november 2016 @ 19:31:48 #38
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_166939626
Ik zou er hazenpeper van maken. Met warme pruimen, rode kool met appelmoes, aardappelpuree en spruiten. Met wat stoofpeertjes erbij.
  zondag 27 november 2016 @ 19:32:25 #39
45206 Pietverdriet
pi_166939644
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 17:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is een mannetje, vrouwtjes hebben nooit een gewei, dit kan nog wel een invloed hebben op de smaak.
pi_166939703
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 19:31 schreef Mishu het volgende:
Ik zou er hazenpeper van maken. Met warme pruimen, rode kool met appelmoes, aardappelpuree en spruiten. Met wat stoofpeertjes erbij.
Dan zou ik eerder voor reepeper gaan. Dat lijkt me in dit geval eenvoudiger.
pi_166939817
Low&slow garen op je bbq met rookhout een optie ?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166939833
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166940328
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 19:31 schreef Mishu het volgende:
Weet je het zeker? ;)
pi_166940576
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is een mannetje, vrouwtjes hebben nooit een gewei, dit kan nog wel een invloed hebben op de smaak.
De vacht lijkt wel een witte spiegel met schortje te hebben, en dat is duidelijk onderscheidend voor een geit
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 28 november 2016 @ 12:58:02 #45
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_166953472
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 20:00 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Weet je het zeker? ;)
Reepeper dan ;(

Maar de bijgerechten zijn een must :Y
  Vis een optie? dinsdag 29 november 2016 @ 12:30:31 #46
70532 loveli
N
pi_166976296
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 17:42 schreef Spanky78 het volgende:
Rose... Hmm, moet kunnen, als je het eng vindt sous vide.
Bij de lidl in de online shop koop je een sous vide apparaat voor 7 tientjes.
crap in = crap out
pi_166976561
Hoe komt het eigenlijk dat het vlees niet bederft als je het een paar dagen laat hangen?

Komt dat door de combinatie lagere temperatuur en het verwijderen van de ingewanden?
pi_166977347
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 november 2016 12:41 schreef Sloggi het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat het vlees niet bederft als je het een paar dagen laat hangen?

Komt dat door de combinatie lagere temperatuur en het verwijderen van de ingewanden?
Nee, eigenlijk niet echt. Vlees bederft als je het te lang laat hangen, maar vlees is onsmakelijk wanneer je het níet laat hangen. Het hangen (altijd koel, niet koud) heet besterven. In het algemeen: hoe groter het dier, hoe langer het moet besterven. Voor gewoon vlees dat je in een winkel koopt, is dat besterven in het slachthuis gedaan.

Hoe láng je een karkas moet laten besterven is dan weer punt van discussie (en ook een kwestie van smaak).
Uit bezuinigingsoverwegingen wordt commercieel vlees vaak wat kort bestorven.
Wild wordt - uit tradititie- vaak wat lang bestorven ('adelijk' noemen ze dat, rot noemen anderen het).

Als ik lammeren laat slachten breng ik ze speciaal naar een slachthuis waar ik ze een week extra kan laten hangen, want de standaard van een paar dagen vind ik te kort. Het vlees wordt dan taai (en blijft taai, ook in een stoofpot).
pi_166985741
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 13:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet echt. Vlees bederft als je het te lang laat hangen, maar vlees is onsmakelijk wanneer je het níet laat hangen. Het hangen (altijd koel, niet koud) heet besterven. In het algemeen: hoe groter het dier, hoe langer het moet besterven. Voor gewoon vlees dat je in een winkel koopt, is dat besterven in het slachthuis gedaan.

Hoe láng je een karkas moet laten besterven is dan weer punt van discussie (en ook een kwestie van smaak).
Uit bezuinigingsoverwegingen wordt commercieel vlees vaak wat kort bestorven.
Wild wordt - uit tradititie- vaak wat lang bestorven ('adelijk' noemen ze dat, rot noemen anderen het).

Als ik lammeren laat slachten breng ik ze speciaal naar een slachthuis waar ik ze een week extra kan laten hangen, want de standaard van een paar dagen vind ik te kort. Het vlees wordt dan taai (en blijft taai, ook in een stoofpot).
Zoals de chefkok waarvan ik ooit leerde koken ooit grappend zei: een biefstuk is eigenlijk het best, de dag voordat hij bedorven is.

Het is in iede rgeval belangrijk dat lijkstijfheid (rigor mortis) verdwijnt (kort besterven). Maar vanwege in het lichaam aanwezige enzymen wordt bindweefsel wat afgebroken (en wordt het malser). Ook wordt wat suiker in het vlees omgezet in melkzuur waardoor de zuurgraad wat daalt.

Voor zover ik weet hang je wild korter af, iets van 3 dagen? Maar rund wordt wel 3 weken afgehangen, dry aged stukken kunnen ook best prijzig zijn.
Whatever...
pi_167055852
Reebout 1:
Beetje opgebonden. Peper erover en plakjes ham erop (van eigen varken).

In de warme oven (iets boven de 100o toen de bout erin ging, langzaam afkoelend).Uurtje of 7 in de oven gestaan.

Goed gelukt!

OK, ik ben geen geweldige fotograaf.
pi_167056070
Reebout 2:

Uitgebeend.

Dit heb ik apart gehouden, ga ik maar bakken als biefstukjes:

Dit is soepvlees:

Hoewel ik geen pan heb waar die botten inpassen, dus misschien komt er niks van.

De rest -minus vliezen en zeentje etc- is in de slowcooker gegaan. Met wat zout, peper, knoflook, groene kruiden en een scheut rode wijn.

Geproefd, lijkt me gelukt :Y. Het vocht heb ik ingekookt tot iets van jamdikte.
Misschien vries ik stoof & saus wel in tot kerst.
  vrijdag 2 december 2016 @ 20:40:28 #52
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_167056146
Foto is inderdaad niet erg aantrekkelijk, maar ik doe er gewoon een eigen filter over, want geloof meteen dat het goed gelukt was! Chapeau!
pi_167063204
Ziet er goed uit, Sigme. Mooi dat het ergens tot zijn recht is gekomen.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_167066390
Ik wil even melden dat ik vreselijk jaloers op je oven ben. O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_167067026
Coole oven inderdaad.

Zo te zien heeft het allemaal wel gesmaakt :)
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')