abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166845850
De donkere tijden zijn alweer enige tijd aangebroken en zeker nu het rond 5 uur al behoorlijk donker is vroeg ik mij het volgende af. Zijn automobilisten echt altijd de klos bij een botsing tussen auto en fietser zonder licht? Voordat ik mijn rant begin moet ik eerlijk zeggen dat ik vroeger als puber (en misschien ook nog wel een tijdje daarna) ook weinig gaf om het gebruiken van fietslampjes maar het lijkt wel of steeds meer mensen zonder licht fietsen en dat de incidentele controles van de politie in goed verlichte binnensteden eigenlijk ook behoorlijk doelloos zijn. Ik heb zelfs van acties gehoord waar de politie bij overtredingen geen boete uitdeelt maar draagbare lampjes die de volgende keer toch weer vergeten worden.

Af en toe als ik echt gefrustreerd ben wil ik nog wel eens naast een fietser gaan rijden of ze zelfs tegemoet rijden en voor ze stoppen en zeggen dat ze echt niet te zien zijn. Geen idee of het helpt maar het besef moet ergens beginnen.

De eerste vraag is dus duidelijk, is de schuldvraag altijd zo duidelijk?
Voor de automobilisten: herken jij het ook dat fietsers steeds minder aan licht doen en is het bij jou ook een behoorlijke irritatiefactor?
Voor de fietsers: Gebruik jij zelf altijd licht en zo nee heb je wel door dat het gevaarlijk is?

Ik hoor graag jullie ervaringen! O+
pi_166845909
En dan was ik mijn frustratie over de piepkleine lichtjes van de action van nog geen euro nog vergeten. Die bungelende lampjes aan het stuur helpen je echt niet als het verder op straat donker is maar de politie vindt het allang best als er tenminste een beetje licht op/aan een fiets(er) zit. :') !
pi_166846100
quote:
15s.gif Op woensdag 23 november 2016 11:58 schreef MCH het volgende:
Af en toe als ik echt gefrustreerd ben wil ik nog wel eens naast een fietser gaan rijden of ze zelfs tegemoet rijden en voor ze stoppen en zeggen dat ze echt niet te zien zijn.
En dan een grote bek krijgen van als je me niet ziet waarom stop je dan toch?? :')

Ik gebruik zelf altijd licht. Zelfs als ik een keer niet mijn voorlicht kan vinden dan gebruik ik de zaklamp van mijn mobiel als voor verlichting Zowel voor mijn eigen veiligheid als de eventuele boetes die ze uitdelen. Vooral op zaterdagnacht staan ze hier in het centrum erg vaak te controleren en delen ze ook echt boetes uit. Ook zeer terecht vind ik.
pi_166846107
Volgens mij is het zo dat je als automobilist moet aantonen dat je er niks aan kon doen. Een kind van 8 of een dronke tiener letten nou eenmaal niet zo goed op. Daarnaast kunnen veel mensen zo goed fietsen dat ze geen licht nodig hebben. Probleem in mijn ogen is dat de boete voor zonder licht fietsen bijzonder laag .

Als auto mobilist heb je een rijbewijs gehaald en word er verwacht dat je verstandig kan handelen, elke kneus kan een fiets pakken.

Als automobilist moet je gewoon extra goed opletten met fietsers en voetgangers.
pi_166846124
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:11 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik gebruik zelf altijd licht.
Ik ook. Zelfs overdag. Het is net als de gordel omdoen een automatisme. Ik heb niet eens in de gaten dat ik de lampen van de auto aanzet.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_166846141
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:12 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik ook. Zelfs overdag. Het is net als de gordel omdoen een automatisme. Ik heb niet eens in de gaten dat ik de lampen van de auto aanzet.

:)
Mijn auto doet zelf de lichten aan als het donker is :P. Met mist moet je dan wel weer op letten want dat detecteert de auto niet.
pi_166846163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:11 schreef 44rdbei het volgende:
Daarnaast kunnen veel mensen zo goed fietsen dat ze geen licht nodig hebben.
Dit was een beetje cynisch opgeschreven hoop ik?
pi_166846180
quote:
11s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:14 schreef MCH het volgende:

[..]

Dit was een beetje cynisch opgeschreven hoop ik?
Was sarcastisch inderdaad.
pi_166846186
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:11 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

En dan een grote bek krijgen van als je me niet ziet waarom stop je dan toch?? :')

Ik gebruik zelf altijd licht. Zelfs als ik een keer niet mijn voorlicht kan vinden dan gebruik ik de zaklamp van mijn mobiel als voor verlichting Zowel voor mijn eigen veiligheid als de eventuele boetes die ze uitdelen. Vooral op zaterdagnacht staan ze hier in het centrum erg vaak te controleren en delen ze ook echt boetes uit. Ook zeer terecht vind ik.
Haha, ik ben wel zo'n held dat ik m'n slachtoffers tactisch uitkies. o|O
pi_166846197
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:13 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Mijn auto doet zelf de lichten aan als het donker is :P. Met mist moet je dan wel weer op letten want dat detecteert de auto niet.
Dat vind ik dus onhandig zo een optie. Ik wil overdag ook mijn lampen aanhebben. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_166846213
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:16 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat vind ik dus onhandig zo een optie. Ik wil overdag ook mijn lampen aanhebben. :)
En in sommige landen ongeacht het tijdstip altijd verplicht aan maar daar gaat dit topic niet over.
pi_166846255
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:12 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik ook. Zelfs overdag. Het is net als de gordel omdoen een automatisme. Ik heb niet eens in de gaten dat ik de lampen van de auto aanzet.

:)
:D Ik bedoelde ik als fietser :P En met altijd bedoel ik eigenlijk altijd zodra de straatlantaarns aangaan.
pi_166846379
Simpel gezegd ben je altijd de lul als je een fietser/voetganger op de motorkap krijgt -O-
Als automobilist moet je namelijk maar rekening houden dat er ten alle tijden een voetganger/fietser kan oversteken.

Tenzij het bijvoorbeeld gebeurd op de snelweg. Daar hoef je als automobilist geen fietser/voetganger te verwachten :')
pi_166846441
Ze mogen wmb de boetes voor fietsen zonder licht opschroeven tot 140 euro. Dat zal ze leren.
pi_166846537
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:29 schreef Najieto het volgende:
Ze mogen wmb de boetes voor fietsen zonder licht opschroeven tot 140 euro. Dat zal ze leren.
En dan ook rijbewijzen intrekken bij automobilisten die geen voorrang verlenen aan fietsers die van rechts komen. :D
pi_166846637
Je stelt de vraag wel heel erg alsof fietsers altijd alleen maar fietsen en automobilisten nooit zelf op de fiets zitten. :') Ik had als puber altijd wel gewoon licht op mijn fiets, maar was niet zo fanatiek als dat een keer stuk ging bijvoorbeeld. 1x autorijden in het donker en je hebt wel door hoe gevaarlijk dat is, dus vind het een beetje domme vraag.

Sinds ik zelf een rijbewijs heb neem ik ook reservelampjes mee van de Action, want iets is altijd beter dan niets. :) Zijn trouwens niet van die bungelende waar de TS zo op loopt te haten. Ik gebruik de koplamp ook weleens om lichtsignalen aan automobilisten te geven die mij met groot licht verblinden en vaak zetten ze het dan weer af. _O_
pi_166846656
Als ik moet afslaan er komt een fietser zonder licht tegemoet dan doe ik vaak eerst even alsof ik hem niet zie. Dus gewoon vlot oprijden en laat remmen. Vaak schrikken ze dan wel, vooral als je ook nog even met je grootlicht gaat seinen. En dat is niet om de principiële eikel uit te hangen, maar puur in de hoop dat ze de volgende keer wel licht gebruiken, waardoor je zelf weer minder kans loopt om ze echt eens over het hoofd te zien. Want wie er ook schuldig is, het lijkt me erg k*t om iemand aan te rijden met letsel als gevolg.
pi_166846675
Boete is nu 55 euro voor zonder licht.
quote:
als fietser bij nacht of dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd

mR 438 k - geen voortdurend voor tegemoetkomende weggebruikers zichtba(a)r(e) wit(te)- of ge(e)l(e) licht(en) aan de voorzijde voeren en/of voortdurend voor van achteren naderende weggebruikers zichtbaar rood licht aan de achterzijde voeren
55

mR 438 l - verblindend wit of geel licht aan de voorzijde voeren
55

mR 438 m - knipperende verlichting voeren
55
Maar kennelijk mag te fel licht ook niet. Zouden ze eens op moeten letten als er weer eens een bejaarde op een elektrische fiets voorbij komt, de lampen daarop zijn tegenwoordig net schijnwerpers, je ziet meteen geen reet meer.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_166846701
En oh ja ik heb tegenwoordig altijd fietsverlichting. Vroeger niet, maar ja je wordt ouder en wijzer. Ik vindt het nu als fietser al irritant als een andere fietser geen licht heeft.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_166846730
Ik heb altijd voor- en achterlicht op mijn fiets. Als een van mijn lampen kapot is stap ik niet eens op de fiets in het donker.

Wel grappig dat er in dit topic wordt gedaan alsof automobilisten heilig zijn. Ik kom dagelijks de grootste idioten tegen als fietser.
pi_166846745
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dan ook rijbewijzen intrekken bij automobilisten die geen voorrang verlenen aan fietsers die van rechts komen. :D
Mits de fietser licht aan had en richting aangaf bij het afslaan (als van toepassing) lijkt me dat prima. 140 euro staat overigens niet gelijk aan het innemen van een rijbewijs. Dus een fietser zonder licht zou dan ook een fietsverbod moeten krijgen.
  Vis een optie? woensdag 23 november 2016 @ 12:51:52 #22
70532 loveli
N
pi_166846918
De meeste honden zijn 's nachts beter verlicht dan de gemiddelde fietser.

Conclusie: mensen hechten meer aan hun hond dan aan hun kind.
crap in = crap out
pi_166846928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:44 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Mits de fietser licht aan had en richting aangaf bij het afslaan (als van toepassing) lijkt me dat prima. 140 euro staat overigens niet gelijk aan het innemen van een rijbewijs. Dus een fietser zonder licht zou dan ook een fietsverbod moeten krijgen.
Als een fietser van rechts komt slaat deze niet af. Het gaan toeteren tegen fietsers die netjes voorgesorteerd zijn om links af te slaan daar mag wat mij betreft ook wel dezelfde straf op staan.

Verder is een fietser een zwakke verkeersdeelnemer en als automobilisten daar dus geen rekening mee houden is het niet meer dan normaal dat daar een veel zwaardere straf op staat. ;)
pi_166846966
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:40 schreef Chai het volgende:
Je stelt de vraag wel heel erg alsof fietsers altijd alleen maar fietsen en automobilisten nooit zelf op de fiets zitten. :') Ik had als puber altijd wel gewoon licht op mijn fiets, maar was niet zo fanatiek als dat een keer stuk ging bijvoorbeeld. 1x autorijden in het donker en je hebt wel door hoe gevaarlijk dat is, dus vind het een beetje domme vraag.

Sinds ik zelf een rijbewijs heb neem ik ook reservelampjes mee van de Action, want iets is altijd beter dan niets. :) Zijn trouwens niet van die bungelende waar de TS zo op loopt te haten. Ik gebruik de koplamp ook weleens om lichtsignalen aan automobilisten te geven die mij met groot licht verblinden en vaak zetten ze het dan weer af. _O_
Ik geef toch eerlijk toe dat ik het vroeger ook niet zo goed zag vanuit het oogpunt van de auotomobilist? Als rebels ventje leefde ik volgens het principe dat ik de auto wel zag, dan hoefde de automobilist mij niet per se te zien.
pi_166847014
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als een fietser van rechts komt slaat deze niet af. Het gaan toeteren tegen fietsers die netjes voorgesorteerd zijn om links af te slaan daar mag wat mij betreft ook wel dezelfde straf op staan.

Verder is een fietser een zwakke verkeersdeelnemer en als automobilisten daar dus geen rekening mee houden is het niet meer dan normaal dat daar een veel zwaardere straf op staat. ;)
Hij kan toch bijvoorbeeld rechts paralel aan de autobaan fietsen en dan links afslaan, dan moet je wel degelijk richting aangeven. Het fietsverbod is voor het in bescherming nemen van de fietser.
pi_166847402
https://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_185_Wegenverkeerswet

Het is dus niet zo zwart-wit, want:

"Wanneer aan bovenstaande vereisten is voldaan dan is de eigenaar of de houder van het motorrijtuig aansprakelijk voor de schade, tenzij hij overmacht aan kan tonen. Daarnaast kan er nog sprake zijn van eigen schuld bij de benadeelde."

Ik geloof wel dat de verzekeraar eigenlijk altijd zal uitkeren, maar dat in geval van overmacht de no-claim van de verzekerde gelijk blijft.
pi_166847641
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:29 schreef Najieto het volgende:
Ze mogen wmb de boetes voor fietsen zonder licht opschroeven tot 140 euro. Dat zal ze leren.
Het moet gewoon maar eens afgelopen zijn dat fietsers altijd maar in bescherming worden genomen. Dat Whatsappen en bellen moet al helemaal verboden worden. Kom op, zeg.
Pay close attention or else you'll miss what's happening
pi_166847674
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:13 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Mijn auto doet zelf de lichten aan als het donker is :P. Met mist moet je dan wel weer op letten want dat detecteert de auto niet.
Die optie heb ik ook sinds kort, maar ik vind dat ze te laat aangaan :@
Tap tap tap
pi_166847738
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:44 schreef -Hildr- het volgende:
Ik heb altijd voor- en achterlicht op mijn fiets. Als een van mijn lampen kapot is stap ik niet eens op de fiets in het donker.

Wel grappig dat er in dit topic wordt gedaan alsof automobilisten heilig zijn. Ik kom dagelijks de grootste idioten tegen als fietser.
Ik ben daar ook heel streng in opgevoed. Mijn vader controleerde regelmatig de lampen (nog steeds trouwens, ook nu ik een auto heb). Het was eens zo erg dat mijn fiets was omgevallen op het station en ik met telefonische hulp van mijn vader nog een beetje kon redden wat er te redden was, maar toen de voorlamp naar z'n grootje bleek te zijn, heeft ie me opgehaald en de fiets achter in z'n auto gegooid. Ik had zoiets van, man, ik rij dan toch gewoon binnendoor? Maar nee, het is er nog net niet ingeslagen dat ik bij weinig licht altijd de fietslichten aan moet doen.
Tap tap tap
pi_166847853
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:53 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik geef toch eerlijk toe dat ik het vroeger ook niet zo goed zag vanuit het oogpunt van de auotomobilist? Als rebels ventje leefde ik volgens het principe dat ik de auto wel zag, dan hoefde de automobilist mij niet per se te zien.
Mijn punt is dat de categorieën automobilist en fietser wel heel zwart wit zijn, in Nederland zullen de meesten mensen beiden zijn, dus dan hoef je de vraag niet zo separaat te stellen. ;)
pi_166847948
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 13:44 schreef Chai het volgende:

[..]

Mijn punt is dat de categorieën automobilist en fietser wel heel zwart wit zijn, in Nederland zullen de meesten mensen beiden zijn, dus dan hoef je de vraag niet zo separaat te stellen. ;)
Dan kun je zowel vraag 2 als 3 beantwoorden.
pi_166851468
Gewoon lekker groot licht aanhouden jwz. verder mijn fietslamp is ook klein qua oppervlakte maar hij is wel super fel, ik zie meer dan menig scooter. En ik verblind toegemoet komende autos :D
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_166851615
Ja want fietsers zijn beschermd.

En ik heb momenteel een kapotte voorlamp op m'n fiets, dus moet ook uitkijken dat ik niet nu ga rijden. Als ik toch door het schemer/donker moet gebruik ik de flashlight van m'n mobiel. Geen idee of het mag, maar beter dan niets!! ;)
pi_166851689
Ik heb vroeger als kind ook wel eens zonder licht op de fiets gezeten, dan besef je je nog niet hoe gevaarlijk dat is. Je bent vrijwel onzichtbaar voor automobilisten. Per jaar fiets ik zo'n 6000 kilometer en fiets ook veel naar werk. Speciaal voor de donkere wegen heb ik een extra fel voorlicht gekozen op een batterij zodat ik zelf ook nog iets zie van de weg. Heb hem wel keurig naar beneden gericht.

Zie ook wel eens auto's rijden waarvan je aan achter of voorkant aan 1 kant totaal geen verlichting meer werkend is... Hoe dom ben je dan. Zelf heb ik in de auto altijd reservelampjes liggen en check mijn lichten toch wel regelmatig.

Om ook nog even terug te komen op de OP, ik heb geen idee wie er schuldig zou zijn bij een aanrijding.
  woensdag 23 november 2016 @ 17:33:29 #35
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_166851775
Sinds ik auto rijdt zie ik de ernst in van geen verlichting op de fiets, vroeger zelf een boete van gehad.
Maar de huidige verlichting op me fiets blijkt zeer betrouwbaar en werkt al jaren zonder moeite. Achter op batterijen en voor via de dynamo. Mij prima voor de incidentele keer dat ik naar de kroeg fiets! :)
Weet van alles een beetje maar net niets.
  woensdag 23 november 2016 @ 17:53:25 #36
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_166852151
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 17:33 schreef -Richard- het volgende:
Sinds ik auto rijd zie ik de ernst in van geen verlichting op de fiets
Dit dus. Ik erger me nu echt aan die figuren die door weer en wind, onverlicht over de rotondes komen racen. Slecht voor m'n hart. :')
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_166854252
Volgens mij ben je als automobilist altijd minimaal voor de helft schuld, want het zijn zwakkere verkeersdeelnemers. Overigens begrijpen vooral jongeren niet de risico's van zonder licht rijden: Tot ze zelf het rijbewijs halen welke gesponsord wordt door mama en papa, die uiteraard ook de boetes voor het licht betaalde ;)

Maar nee bij een aanrijding met een fietser ben je geloof ik altijd het haasje, dus dat betekent extra goed oppassen bij fietspaden!
  Moderator donderdag 24 november 2016 @ 15:21:06 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166870031
quote:
14s.gif Op woensdag 23 november 2016 17:13 schreef DieselTank het volgende:
Gewoon lekker groot licht aanhouden jwz. verder mijn fietslamp is ook klein qua oppervlakte maar hij is wel super fel, ik zie meer dan menig scooter. En ik verblind toegemoet komende autos :D
Dat mag ook niet, want als een fietser daardoor wordt verblind en van zijn fiets flikkert kunnen je ze d'r ook voor laten opdraaien volgens mij :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_166870600
bij aanrijding fiets vs auto is de fietser altijd de beschermde verkeersdeelnemer, en de automobilist voor minimaal 50% schuldig aansprakelijk, zelfs als de schuld bij de fietser ligt door een verkeersfout.

Fietsers tot 14 jaar krijgen altijd 100% van de schade vergoed.
Fietsers boven de 14 jaar krijgen 50%, de overige 50% hangt af van de schuldvraag, de bewijslast ligt bij de automobilist.

Wel hebben sommige verzekeraars een no-blaim - no-claim regeling
Meer informatie : http://weblog.independer.(...)e-no-claim-regeling/

[ Bericht 3% gewijzigd door _serial_ op 24-11-2016 16:08:13 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_166870706
Je bent eerder aansprakelijk ipv schuldig.
Tap tap tap
pi_166870950
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 15:58 schreef CherryLips het volgende:
Je bent eerder aansprakelijk ipv schuldig.
Nuance aangepast.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_166871300
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:01 schreef MCH het volgende:
En dan was ik mijn frustratie over de piepkleine lichtjes van de action van nog geen euro nog vergeten. Die bungelende lampjes aan het stuur helpen je echt niet als het verder op straat donker is maar de politie vindt het allang best als er tenminste een beetje licht op/aan een fiets(er) zit. :') !
Ik mag hopen dat je niet in de auto stapt als je fietsers met enkel een lichtje van de Action niet meer ziet. Straks loopt er een onverlichte voetganger/ puber met koptelefoon/ kind dat snel naar huis rent omdat de straatverlichting al een tijdje aan is. En die mag je ook niet zomaar overrijden.

Ik hoop dat je je nachtblindheid accepteert en tegen zonsondergang niet meer in de auto stapt.
Als je blijft rijden en je rijd een fietser aan mag ik hopen dat ze je kennelijk nogal slechte zicht testen en je rijbewijs invorderen.
pi_166871408
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 13:17 schreef Anne het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_185_Wegenverkeerswet

Het is dus niet zo zwart-wit, want:

"Wanneer aan bovenstaande vereisten is voldaan dan is de eigenaar of de houder van het motorrijtuig aansprakelijk voor de schade, tenzij hij overmacht aan kan tonen. Daarnaast kan er nog sprake zijn van eigen schuld bij de benadeelde."

Ik geloof wel dat de verzekeraar eigenlijk altijd zal uitkeren, maar dat in geval van overmacht de no-claim van de verzekerde gelijk blijft.
Het was vroeger zo dat zelfs als een automobilist in zijn recht stond, dus wanneer de schuld duidelijk bij de fietser of voetganger lag, dat de verzekeringen toch maar 50% van de schade aan de auto vergoedden vanwege het grondbeginsel van "zwakke" verkeersdeelnemer. Is dat inmiddels veranderd of geldt dat nog steeds?
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_166871563
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:22 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat je niet in de auto stapt als je fietsers met enkel een lichtje van de Action niet meer ziet. Straks loopt er een onverlichte voetganger/ puber met koptelefoon/ kind dat snel naar huis rent omdat de straatverlichting al een tijdje aan is. En die mag je ook niet zomaar overrijden.

Ik hoop dat je je nachtblindheid accepteert en tegen zonsondergang niet meer in de auto stapt.
Als je blijft rijden en je rijd een fietser aan mag ik hopen dat ze je kennelijk nogal slechte zicht testen en je rijbewijs invorderen.
Knap dat jij dan hier uit kan halen dat ik last heb van nachtblindheid. Ik denk dat niemand hier in twijfel trekt dat een lampje van de Action voor minder zichtbaarheid zorgt in vergelijking met b.v. een lamp met tig lumen die je van aliexpress haalt.
pi_166871794
Die lampjes van Action welke je vast klemt aan je fiets zijn meer dan voldoende: Want het gaat erom dat ze gezien worden, heb zelf dus ook zo'n soort lampjes op de fiets.
  donderdag 24 november 2016 @ 16:51:52 #46
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_166871889
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 13:34 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die optie heb ik ook sinds kort, maar ik vind dat ze te laat aangaan :@
Op een beetje auto kan je de inschakeltijd wel aanpassen.
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 24 november 2016 @ 16:52:52 #47
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_166871913
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:48 schreef Diqiu-Long het volgende:
Die lampjes van Action welke je vast klemt aan je fiets zijn meer dan voldoende: Want het gaat erom dat ze gezien worden, heb zelf dus ook zo'n soort lampjes op de fiets.
Bijzonder. Ik las laatst een topic op dit forum van jou dat je geen bal zag op de snelweg als het donker was. Dat kan ik nu begrijpen als je lampjes van een euro van de action al voldoende vind voor jezelf en voor je tegenliggers.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_166872005
Ja dat vind ik ook voldoende voor op de fiets: Want ik moet gezien worden! Het gaat er niet om zodat ik grootlicht op mijn fiets monteer, puur zodat medeweggebruikers je zien.
pi_166872016
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:48 schreef Diqiu-Long het volgende:
Die lampjes van Action welke je vast klemt aan je fiets zijn meer dan voldoende: Want het gaat erom dat ze gezien worden, heb zelf dus ook zo'n soort lampjes op de fiets.
Ik bedoelde deze:



Deze zijn al stukken beter:

pi_166872018
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:35 schreef MCH het volgende:

[..]

Knap dat jij dan hier uit kan halen dat ik last heb van nachtblindheid. Ik denk dat niemand hier in twijfel trekt dat een lampje van de Action voor minder zichtbaarheid zorgt in vergelijking met b.v. een lamp met tig lumen die je van aliexpress haalt.
Dat is zeker waar. Maar jij wou weten wie de schuld krijgt als jij met slecht zicht gaat rijden en een al dan niet verlichte fietser/ voetganger op je motorkap krijgt. En het antwoord is dat dan de automobilist die zonder goed zicht gaat rijden de schuld krijgt.

Als fietser moet je natuurlijk wel goede verlichting op je fiets hebben. Er rijden namelijk genoeg onverantwoordelijke slecht ziende bejaarde automobilisten als TS rond. Maar dat heeft weinig met de schuld vraag te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')