abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166845850
De donkere tijden zijn alweer enige tijd aangebroken en zeker nu het rond 5 uur al behoorlijk donker is vroeg ik mij het volgende af. Zijn automobilisten echt altijd de klos bij een botsing tussen auto en fietser zonder licht? Voordat ik mijn rant begin moet ik eerlijk zeggen dat ik vroeger als puber (en misschien ook nog wel een tijdje daarna) ook weinig gaf om het gebruiken van fietslampjes maar het lijkt wel of steeds meer mensen zonder licht fietsen en dat de incidentele controles van de politie in goed verlichte binnensteden eigenlijk ook behoorlijk doelloos zijn. Ik heb zelfs van acties gehoord waar de politie bij overtredingen geen boete uitdeelt maar draagbare lampjes die de volgende keer toch weer vergeten worden.

Af en toe als ik echt gefrustreerd ben wil ik nog wel eens naast een fietser gaan rijden of ze zelfs tegemoet rijden en voor ze stoppen en zeggen dat ze echt niet te zien zijn. Geen idee of het helpt maar het besef moet ergens beginnen.

De eerste vraag is dus duidelijk, is de schuldvraag altijd zo duidelijk?
Voor de automobilisten: herken jij het ook dat fietsers steeds minder aan licht doen en is het bij jou ook een behoorlijke irritatiefactor?
Voor de fietsers: Gebruik jij zelf altijd licht en zo nee heb je wel door dat het gevaarlijk is?

Ik hoor graag jullie ervaringen! O+
pi_166845909
En dan was ik mijn frustratie over de piepkleine lichtjes van de action van nog geen euro nog vergeten. Die bungelende lampjes aan het stuur helpen je echt niet als het verder op straat donker is maar de politie vindt het allang best als er tenminste een beetje licht op/aan een fiets(er) zit. :') !
pi_166846100
quote:
15s.gif Op woensdag 23 november 2016 11:58 schreef MCH het volgende:
Af en toe als ik echt gefrustreerd ben wil ik nog wel eens naast een fietser gaan rijden of ze zelfs tegemoet rijden en voor ze stoppen en zeggen dat ze echt niet te zien zijn.
En dan een grote bek krijgen van als je me niet ziet waarom stop je dan toch?? :')

Ik gebruik zelf altijd licht. Zelfs als ik een keer niet mijn voorlicht kan vinden dan gebruik ik de zaklamp van mijn mobiel als voor verlichting Zowel voor mijn eigen veiligheid als de eventuele boetes die ze uitdelen. Vooral op zaterdagnacht staan ze hier in het centrum erg vaak te controleren en delen ze ook echt boetes uit. Ook zeer terecht vind ik.
pi_166846107
Volgens mij is het zo dat je als automobilist moet aantonen dat je er niks aan kon doen. Een kind van 8 of een dronke tiener letten nou eenmaal niet zo goed op. Daarnaast kunnen veel mensen zo goed fietsen dat ze geen licht nodig hebben. Probleem in mijn ogen is dat de boete voor zonder licht fietsen bijzonder laag .

Als auto mobilist heb je een rijbewijs gehaald en word er verwacht dat je verstandig kan handelen, elke kneus kan een fiets pakken.

Als automobilist moet je gewoon extra goed opletten met fietsers en voetgangers.
pi_166846124
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:11 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik gebruik zelf altijd licht.
Ik ook. Zelfs overdag. Het is net als de gordel omdoen een automatisme. Ik heb niet eens in de gaten dat ik de lampen van de auto aanzet.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_166846141
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:12 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik ook. Zelfs overdag. Het is net als de gordel omdoen een automatisme. Ik heb niet eens in de gaten dat ik de lampen van de auto aanzet.

Mijn auto doet zelf de lichten aan als het donker is :P. Met mist moet je dan wel weer op letten want dat detecteert de auto niet.
pi_166846163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:11 schreef 44rdbei het volgende:
Daarnaast kunnen veel mensen zo goed fietsen dat ze geen licht nodig hebben.
Dit was een beetje cynisch opgeschreven hoop ik?
pi_166846180
quote:
11s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:14 schreef MCH het volgende:

[..]

Dit was een beetje cynisch opgeschreven hoop ik?
Was sarcastisch inderdaad.
pi_166846186
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:11 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

En dan een grote bek krijgen van als je me niet ziet waarom stop je dan toch?? :')

Ik gebruik zelf altijd licht. Zelfs als ik een keer niet mijn voorlicht kan vinden dan gebruik ik de zaklamp van mijn mobiel als voor verlichting Zowel voor mijn eigen veiligheid als de eventuele boetes die ze uitdelen. Vooral op zaterdagnacht staan ze hier in het centrum erg vaak te controleren en delen ze ook echt boetes uit. Ook zeer terecht vind ik.
Haha, ik ben wel zo'n held dat ik m'n slachtoffers tactisch uitkies. o|O
pi_166846197
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:13 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Mijn auto doet zelf de lichten aan als het donker is :P. Met mist moet je dan wel weer op letten want dat detecteert de auto niet.
Dat vind ik dus onhandig zo een optie. Ik wil overdag ook mijn lampen aanhebben. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_166846213
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:16 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat vind ik dus onhandig zo een optie. Ik wil overdag ook mijn lampen aanhebben. :)
En in sommige landen ongeacht het tijdstip altijd verplicht aan maar daar gaat dit topic niet over.
pi_166846255
quote:
7s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:12 schreef Geralt het volgende:

[..]

:D Ik bedoelde ik als fietser :P En met altijd bedoel ik eigenlijk altijd zodra de straatlantaarns aangaan.
pi_166846379
Simpel gezegd ben je altijd de lul als je een fietser/voetganger op de motorkap krijgt -O-
Als automobilist moet je namelijk maar rekening houden dat er ten alle tijden een voetganger/fietser kan oversteken.

Tenzij het bijvoorbeeld gebeurd op de snelweg. Daar hoef je als automobilist geen fietser/voetganger te verwachten :')
pi_166846441
Ze mogen wmb de boetes voor fietsen zonder licht opschroeven tot 140 euro. Dat zal ze leren.
pi_166846537
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:29 schreef Najieto het volgende:
Ze mogen wmb de boetes voor fietsen zonder licht opschroeven tot 140 euro. Dat zal ze leren.
En dan ook rijbewijzen intrekken bij automobilisten die geen voorrang verlenen aan fietsers die van rechts komen. :D
pi_166846637
Je stelt de vraag wel heel erg alsof fietsers altijd alleen maar fietsen en automobilisten nooit zelf op de fiets zitten. :') Ik had als puber altijd wel gewoon licht op mijn fiets, maar was niet zo fanatiek als dat een keer stuk ging bijvoorbeeld. 1x autorijden in het donker en je hebt wel door hoe gevaarlijk dat is, dus vind het een beetje domme vraag.

Sinds ik zelf een rijbewijs heb neem ik ook reservelampjes mee van de Action, want iets is altijd beter dan niets. :) Zijn trouwens niet van die bungelende waar de TS zo op loopt te haten. Ik gebruik de koplamp ook weleens om lichtsignalen aan automobilisten te geven die mij met groot licht verblinden en vaak zetten ze het dan weer af. _O_
pi_166846656
Als ik moet afslaan er komt een fietser zonder licht tegemoet dan doe ik vaak eerst even alsof ik hem niet zie. Dus gewoon vlot oprijden en laat remmen. Vaak schrikken ze dan wel, vooral als je ook nog even met je grootlicht gaat seinen. En dat is niet om de principiėle eikel uit te hangen, maar puur in de hoop dat ze de volgende keer wel licht gebruiken, waardoor je zelf weer minder kans loopt om ze echt eens over het hoofd te zien. Want wie er ook schuldig is, het lijkt me erg k*t om iemand aan te rijden met letsel als gevolg.
pi_166846675
Boete is nu 55 euro voor zonder licht.
quote:
als fietser bij nacht of dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd

mR 438 k - geen voortdurend voor tegemoetkomende weggebruikers zichtba(a)r(e) wit(te)- of ge(e)l(e) licht(en) aan de voorzijde voeren en/of voortdurend voor van achteren naderende weggebruikers zichtbaar rood licht aan de achterzijde voeren
55

mR 438 l - verblindend wit of geel licht aan de voorzijde voeren
55

mR 438 m - knipperende verlichting voeren
55
Maar kennelijk mag te fel licht ook niet. Zouden ze eens op moeten letten als er weer eens een bejaarde op een elektrische fiets voorbij komt, de lampen daarop zijn tegenwoordig net schijnwerpers, je ziet meteen geen reet meer.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_166846701
En oh ja ik heb tegenwoordig altijd fietsverlichting. Vroeger niet, maar ja je wordt ouder en wijzer. Ik vindt het nu als fietser al irritant als een andere fietser geen licht heeft.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_166846730
Ik heb altijd voor- en achterlicht op mijn fiets. Als een van mijn lampen kapot is stap ik niet eens op de fiets in het donker.

Wel grappig dat er in dit topic wordt gedaan alsof automobilisten heilig zijn. Ik kom dagelijks de grootste idioten tegen als fietser.
pi_166846745
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dan ook rijbewijzen intrekken bij automobilisten die geen voorrang verlenen aan fietsers die van rechts komen. :D
Mits de fietser licht aan had en richting aangaf bij het afslaan (als van toepassing) lijkt me dat prima. 140 euro staat overigens niet gelijk aan het innemen van een rijbewijs. Dus een fietser zonder licht zou dan ook een fietsverbod moeten krijgen.
  Vis een optie? woensdag 23 november 2016 @ 12:51:52 #22
70532 loveli
N
pi_166846918
De meeste honden zijn 's nachts beter verlicht dan de gemiddelde fietser.

Conclusie: mensen hechten meer aan hun hond dan aan hun kind.
crap in = crap out
pi_166846928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:44 schreef 44rdbei het volgende:

[..]

Mits de fietser licht aan had en richting aangaf bij het afslaan (als van toepassing) lijkt me dat prima. 140 euro staat overigens niet gelijk aan het innemen van een rijbewijs. Dus een fietser zonder licht zou dan ook een fietsverbod moeten krijgen.
Als een fietser van rechts komt slaat deze niet af. Het gaan toeteren tegen fietsers die netjes voorgesorteerd zijn om links af te slaan daar mag wat mij betreft ook wel dezelfde straf op staan.

Verder is een fietser een zwakke verkeersdeelnemer en als automobilisten daar dus geen rekening mee houden is het niet meer dan normaal dat daar een veel zwaardere straf op staat. ;)
pi_166846966
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:40 schreef Chai het volgende:
Je stelt de vraag wel heel erg alsof fietsers altijd alleen maar fietsen en automobilisten nooit zelf op de fiets zitten. :') Ik had als puber altijd wel gewoon licht op mijn fiets, maar was niet zo fanatiek als dat een keer stuk ging bijvoorbeeld. 1x autorijden in het donker en je hebt wel door hoe gevaarlijk dat is, dus vind het een beetje domme vraag.

Sinds ik zelf een rijbewijs heb neem ik ook reservelampjes mee van de Action, want iets is altijd beter dan niets. :) Zijn trouwens niet van die bungelende waar de TS zo op loopt te haten. Ik gebruik de koplamp ook weleens om lichtsignalen aan automobilisten te geven die mij met groot licht verblinden en vaak zetten ze het dan weer af. _O_
Ik geef toch eerlijk toe dat ik het vroeger ook niet zo goed zag vanuit het oogpunt van de auotomobilist? Als rebels ventje leefde ik volgens het principe dat ik de auto wel zag, dan hoefde de automobilist mij niet per se te zien.
pi_166847014
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 12:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als een fietser van rechts komt slaat deze niet af. Het gaan toeteren tegen fietsers die netjes voorgesorteerd zijn om links af te slaan daar mag wat mij betreft ook wel dezelfde straf op staan.

Verder is een fietser een zwakke verkeersdeelnemer en als automobilisten daar dus geen rekening mee houden is het niet meer dan normaal dat daar een veel zwaardere straf op staat. ;)
Hij kan toch bijvoorbeeld rechts paralel aan de autobaan fietsen en dan links afslaan, dan moet je wel degelijk richting aangeven. Het fietsverbod is voor het in bescherming nemen van de fietser.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')