FOK!forum / Politiek / Een eerbetoon aan Howard Zinn #2
deelnemermaandag 21 november 2016 @ 14:07
Howard Zinn (1922 - 2010) was een van de activisten in de burgerrechten beweging in de VS.

Het is goed om te kijken naar de burgerrechten beweging in de VS voor inspiratie, imv de verontrustende hedendaagse politieke situatie:
- de oorlogen in de Irak, Afganistan, Syrie en Jemen
- de drone strikes in Jemen en Pakistan
- de martelingen, black sites, en Gitmo
- de financiele crisis en de situatie in Zuid-Europa
- de toenemende inkomens ongelijkheid
- belastingvermijding door multinationals
- vrije handelsverdragen en de werkomstandigheden in lage lonen landen
- de patriot act en de ondermijning van burgerrechten in de VS
- de milieu problematiek

You Can't Be Neutral On A Moving Train (in 8 delen, volg de links op YouTube, een uurtje in totaal)

+ een interview

Het kan zijn dat je naar aanleiding van een YouTube video iets wilt opmerken of een discussie wilt voeren. Als het een uitmondt in een lang lopende discussie, dan wordt het topic een puinhoop. Daarom is er een apart topic voor aangemaakt.
POL / Overpeinzingen / commentaar naar aanleidig van het Howard Zinn topic
Ook kan men een eigen topics starten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2016 13:24:33 ]
deelnemermaandag 21 november 2016 @ 14:08
deelnemerdinsdag 22 november 2016 @ 19:50
Naomi Klein: Recipient of the Sydney Peace Prize

Lezing vanaf 25:15 min.
deelnemerdonderdag 24 november 2016 @ 19:31
deelnemervrijdag 25 november 2016 @ 21:39
Howard Zinn schreef "A People's History of the United States" in 1980.

Deze is ook interessant (uit 1995):

Het lijkt mij een goed idee om van geschiedenis op de middelbare school een verplicht vak te maken. En om geschiedenis en maatschappijleer door te trekken naar de vervolgopleidingen na de middelbare school. Dan is men ouder, en kan er beter worden ingegaan op de politieke thema's. Want mensen, die niet een specialisatie richting kiezen waarin dit aan de orde komt, krijgen maar zeer beperkt historisch en politiek inzicht mee.

[ Bericht 11% gewijzigd door deelnemer op 25-11-2016 22:34:21 ]
JanKorteachternaamzaterdag 26 november 2016 @ 03:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2016 21:39 schreef deelnemer het volgende:
Howard Zinn schreef "A People's History of the United States" in 1980.

Deze is ook interessant (uit 1995):

Het lijkt mij een goed idee om van geschiedenis op de middelbare school een verplicht vak te maken. En om geschiedenis en maatschappijleer door te trekken naar de vervolgopleidingen na de middelbare school. Dan is men ouder, en kan er beter worden ingegaan op de politieke thema's. Want mensen, die niet een specialisatie richting kiezen waarin dit aan de orde komt, krijgen maar zeer beperkt historisch en politiek inzicht mee.
Onze kinderen nog verder indoctrineren en opleiden tot gutmenschen. Geschiedenis is een belangrijk vak, maar ga het niet misbruiken om de kinderen aan te praten dat alle ellende in de wereld de schuld is van het westen. Maatschappij is nog erger, pure indoctrinatie.

Geschiedenis op de middelbare school zal beperkt moeten worden tot feiten. Als er opinies in komen, dan breed. Bijvoorbeeld zowel iemand die beweert dat alle ellende in Afrika door de slavernij komt als wetenschappers die constateren dat in Afrika het gemiddelde IQ extreem laag is. De meningsvorming moet dan aan de leerling zelf worden overgelaten (veel leraren zullen uiteraard die wetenschappers als racisten wegzetten).
Falcozaterdag 26 november 2016 @ 11:57
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 03:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Onze kinderen nog verder indoctrineren en opleiden tot gutmenschen. Geschiedenis is een belangrijk vak, maar ga het niet misbruiken om de kinderen aan te praten dat alle ellende in de wereld de schuld is van het westen. Maatschappij is nog erger, pure indoctrinatie.

Geschiedenis op de middelbare school zal beperkt moeten worden tot feiten. Als er opinies in komen, dan breed. Bijvoorbeeld zowel iemand die beweert dat alle ellende in Afrika door de slavernij komt als wetenschappers die constateren dat in Afrika het gemiddelde IQ extreem laag is. De meningsvorming moet dan aan de leerling zelf worden overgelaten (veel leraren zullen uiteraard die wetenschappers als racisten wegzetten).
Als je het voorwoord leest van A People's History, is dat juist wat Howard Zinn niet wil bereiken. We hoeven ons niet schuldig te voelen over het verleden. Maar in dat boek wordt wel verteld hoe de geschiedenis van Amerika er uit zag voor de zwakkere groepen die er toen en nu hebben geleefd. Erg interessant om te lezen :Y
deelnemermaandag 28 november 2016 @ 14:43
Tegenlicht: Geldscheppers met Maarten Schinkel

Een samenvatting

Het is de eerste complete analyse van het neo-liberale beleid van het afgelopen 35 op de TV.

Het verhaal is simpel.

Het uitzending start met een recente beleidsmaatregel via de centrale bank: geld schepping. Geldschepping betekent: waardepapieren opkopen. Er komt meer contant geld in de economie en er verdwijnen waardepapieren uit de economie, in hoofdzaak staatsobligaties (staatsschuld).

Het opkopen van waardepapieren drijft de prijzen ervan op. Het opkopen van staatsobligaties maakt ze duurder, en dat betekent dat de rele rente op staatsobligaties lager wordt. Het verplaatst geld naar andere beleggingen of investeringen. Het later verkopen van de waardepapieren die de centrale bank nu inkoopt, werkt omgekeerd. Het onttrekt geld uit de rele economie. Het drukt de prijzen van staatsobligaties en verhoogd zo de rele rente.

De centrale bank doet nu wat private banken altijd al doen (geld schepping is niks bijzonders). De rendementen op de ingekochte waardepapieren komen nu ten goede aan de centrale bank (dat zijn wij, burgers). Dat is niet verkeerd, als het ook wat oplevert. Maar als de rele rente op staatsobligaties erdoor negatief wordt, dan kost het ons geld. Verder is de vraag, of er bij de verkoop winst of verlies gemaakt wordt. Als je een operatie zo massaal uitvoert waarschijnlijk verlies. Bij aankoop drijf je zelf de prijs op, bij verkoop druk je zelf de prijs.

Trickle down economie. Het idee is dat het extra contante geld zijn weg vindt naar investeringen in de rele economie. Dat is twijfelachtig. Zolang de economie op zijn gat ligt, investeert men niet in nieuwe economische bedrijvigheid, maar koopt men er andere beleggingen voor terug (bijvoorbeeld aandelen). Zo ontstaan mogelijk nieuwe bubbles. Kredietgroei in de rele economie is niet voldoende. Als het o.a. de huizenprijzen verder opdrijft hebben we daar niets aan. Als vooral private banken extra gaan verdienen aan de rente op dat krediet, dan worden alleen banken er rijker van.

De moeilijke vraag is hoe dit doorwerkt in de rele economie. Je draait aan een knop en hoe gaat het uitwerken in het netwerk van economische transacties. Dat weet eigenlijk niemand, want het samenspel economische transacties is complex. Dat is het probleem het reguleren van de economie met deze knoppen, itt tot concreet economische handelen door de overheid (overheidsinvesteringen, een investeringsbank en investeringspolitiek). Het huidige beleid, zoals hierboven beschreven, lijkt niet positief. De financiele sector is de lachende derde.

Dat bedrijven geen zinnige investeringen kunnen bedenken, geeft aan dat het innovatie verhaal (de markt zorgt voor alle innovatie) onzin is. Het vereist langlopende onderzoeksprogramma’s en diepte investeringen, maar het bedrijfsleven heeft daarvoor een onvoldoende lange termijn horizon. Het bedrijfsleven houdt zich vooral bezig met de bling-bling van economische ontwikkeling, en niet met de meer serieuze aspecten. Daardoor stagneert de economische ontwikkeling op de langere termijn, en dat ervaren we nu, na 35 jaar marktje spelen (neo-liberalisme). De stagnerende economie en de negatieve effecten op werknemers en burgers heeft geleid tot een economische kredietcrisis, en nu een politieke crisis.

Merk op, dat het neo-liberale beleid al heel lang gaande is, zonder een serieus debat in de media. Met namen de praat en discussie programma’s op de TV bespreken geen rele thema’s. Het was makkelijk om dit te zien aankomen. Daarvoor had je serieus en kritisch naar de marktideologie moeten kijken. Maar iedereen gaat dus voortdurend voor gaas, als het gaat om dit soort simpele ideologien. Voor 1970 was dit beleid niet haalbaar, omdat men toen nog wist dat het niet werkt. Dit weten is eruit gedrukt door rechtse propaganda.

Een van de redenen waarom het beleid zo lastig is om te gooien, is omdat vrijwel iedereen boter op zijn hoofd heeft. Er moet erkent worden dat het een domheid was (een regressie) zodat we kunnen doorpakken. Want anders blijft het indekken van allerlei partijen een blok aan het been. Met name de politiek moet erkennen dat ze voor gaas zijn gegaan. Gaan luisteren naar een orakelende Dragi is achterlijk gedrag (het doet mij denken aan het circus rond Alan Greenspan). Zet hem in een publiek debat, tegenover goede critici.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 29-11-2016 01:50:17 ]
deelnemerwoensdag 7 december 2016 @ 00:21
De lezing begint vanaf 13:30 min.

deelnemerzaterdag 10 december 2016 @ 22:15
TomLunyzaterdag 10 december 2016 @ 23:23
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 november 2016 11:57 schreef Falco het volgende:
[..]
Als je het voorwoord leest van A People's History, is dat juist wat Howard Zinn niet wil bereiken. We hoeven ons niet schuldig te voelen over het verleden. Maar in dat boek wordt wel verteld hoe de geschiedenis van Amerika er uit zag voor de zwakkere groepen die er toen en nu hebben geleefd. Erg interessant om te lezen :Y
nu je dit schrijft weet ik meteen weer wie hij was. (denk ik)
en volgens mij heb je gelijk want ik las zo een commentaar erover.
is de bedoeling van dit topic geschiedenis of algemeen ?
of wacht, zie net naomi klein , neo-liberalisme en trumpisme voorbij komen.
heb nog een goeie dan :
RSA ANIMATE: Crises of Capitalism
11 minuten

Dijsselbloem: populisme veroorzaakt door bankencrisis

die gladjanus is ondertussen alweer bezig met 'geen cent naar de italianen' te brengen.
maar krijgt alle nos-lof

quote:
Dijsselbloem kreeg als voorzitter van de eurogroep internationale bekendheid door zijn aanpak van de bankencrisis in Europa, waaronder die in Cyprus. De probleembanken daar werden gered zonder publiek geld. Aandeelhouders, obligatiehouders en spaarders betaalden er het gelag.


[ Bericht 5% gewijzigd door TomLuny op 11-12-2016 10:19:28 ]
deelnemermaandag 12 december 2016 @ 16:00
Andrew Feinstein
Director Corruption Watch, UK
Author of "The Shadow World: Inside the Global Arms Trade"

Political Corruption and The Dangers of the Global Arms Trade.

deelnemerdinsdag 13 december 2016 @ 16:57
Timothy Garton Ash
Free Speech: Ten Principles for a Connected World
Website: http://freespeechdebate.com/en/

Lezing vanaf 6:25 min.


[ Bericht 8% gewijzigd door deelnemer op 13-12-2016 18:00:53 ]
deelnemerdonderdag 15 december 2016 @ 17:46
Ivan Krastev: The Imitation Game: Russia and the West


[ Bericht 30% gewijzigd door deelnemer op 16-12-2016 02:11:42 ]
deelnemermaandag 19 december 2016 @ 14:07
Yemen: the silent war


deelnemerdonderdag 22 december 2016 @ 15:04

Geen van de strijdende partijen in Syrie zijn 'good guys'. Dat lijkt mij passend voor een oorlog, want oorlogen zijn verschrikkelijk. Er is in Syrie louter destructie en de bevolking is het slachtoffer.




[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 23-12-2016 00:13:49 ]
deelnemerzaterdag 24 december 2016 @ 04:14
Bestuurselites in diverse landen spelen een machtsspel tbv hun invloedssfeer. Het is onbegrijpelijk dat ze bereid zijn om daarvoor zoveel destructie aan te richten. Het onderliggende machtsspel blijkt uit deze presentatie van Mohsen Milani (duur 40 minuten)

TomLunyzaterdag 24 december 2016 @ 05:09

drie kwartier video

Terror Unmasked: Why Is the Middle East Such a Violent Area?

Gepubliceerd op 18 jun. 2013
Join us for a stimulating and informative talk given by the esteemed Dr. Mordechai Kedar on the important topic of the true nature of the Middle East. What is it that Westerners do not understand about this volatile region? Why does it seem like there is perpetual conflict with no end in sight? Kedar, a Professor of Arabic Literature at Israelapos;s Bar-Ilan University, focuses on three areas of explanation: Tribalism, Ethnicities, and Religions. The event was held at Congregation Shearith Israel in New York City.
deelnemerdinsdag 10 januari 2017 @ 20:46
Has capitalisme seen it's day

Buying time

How will capitalism end

Interview


[ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 11-01-2017 16:52:49 ]
deelnemerzondag 22 januari 2017 @ 23:22



[ Bericht 33% gewijzigd door deelnemer op 22-01-2017 23:51:38 ]
deelnemerzaterdag 28 januari 2017 @ 13:59

Pleidooi voor een (relatief) maximumloon


[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 29-01-2017 10:15:10 ]
#ANONIEMmaandag 30 januari 2017 @ 14:01
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 03:38 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Onze kinderen nog verder indoctrineren en opleiden tot gutmenschen. Geschiedenis is een belangrijk vak, maar ga het niet misbruiken om de kinderen aan te praten dat alle ellende in de wereld de schuld is van het westen. Maatschappij is nog erger, pure indoctrinatie.

Geschiedenis op de middelbare school zal beperkt moeten worden tot feiten. Als er opinies in komen, dan breed. Bijvoorbeeld zowel iemand die beweert dat alle ellende in Afrika door de slavernij komt als wetenschappers die constateren dat in Afrika het gemiddelde IQ extreem laag is. De meningsvorming moet dan aan de leerling zelf worden overgelaten (veel leraren zullen uiteraard die wetenschappers als racisten wegzetten).
Goed verwoord! ^O^
deelnemerzaterdag 4 februari 2017 @ 00:19

deelnemerwoensdag 8 februari 2017 @ 04:24
deelnemerdonderdag 9 februari 2017 @ 15:42
deelnemervrijdag 10 februari 2017 @ 18:27



[ Bericht 31% gewijzigd door deelnemer op 11-02-2017 00:17:36 ]
deelnemerdinsdag 14 februari 2017 @ 02:41



deelnemermaandag 20 februari 2017 @ 20:55
deelnemerdinsdag 28 februari 2017 @ 12:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 09:50 schreef Klopkoek het volgende:
petrakramer twitterde op maandag 27-02-2017 om 17:07:53 Sinds de jaren '70 zijn we allemaal armer geworden legt @ewaldeng uit. https://t.co/o46ToaDRQw reageer retweet
Dit weten veel mensen niet eens. Nee, in plaats daarvan gaat de NPO er met muziek doorheen tetteren wanneer Roemer wil uitleggen dat de PVV helemaal niet "sociaal economisch links" is in grondhouding en stemgedrag.
deelnemervrijdag 10 maart 2017 @ 18:29
Moeilijk te verstaan, maar doenbaar.
deelnemerzaterdag 11 maart 2017 @ 14:58
Uit 2010
deelnemermaandag 13 maart 2017 @ 15:37



[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 13-03-2017 16:33:11 ]
deelnemerdinsdag 14 maart 2017 @ 12:36
deelnemerdonderdag 16 maart 2017 @ 12:20
deelnemerdinsdag 21 maart 2017 @ 05:02
deelnemerdinsdag 28 maart 2017 @ 23:31
deelnemervrijdag 21 april 2017 @ 21:03
Trumps Indonesian allies in bed with isis backed militia seeking to oust elected presiden


deelnemerdonderdag 18 mei 2017 @ 17:09
deelnemermaandag 22 mei 2017 @ 14:33
deelnemerdinsdag 13 juni 2017 @ 23:32
deelnemerzondag 18 juni 2017 @ 01:07
deelnemerdonderdag 22 juni 2017 @ 19:59
deelnemermaandag 26 juni 2017 @ 00:11
via Bram van Loon
deelnemerdinsdag 27 juni 2017 @ 04:09
Klopkoekdinsdag 4 juli 2017 @ 18:50
deelnemerwoensdag 5 juli 2017 @ 18:18
deelnemerzaterdag 15 juli 2017 @ 14:13
#ANONIEMmaandag 17 juli 2017 @ 14:24
Klopkoekdonderdag 17 augustus 2017 @ 23:02
Prima filmpje hier:

https://www.npo.nl/2doc-poor-us/10-08-2017/VPWON_1277600

Bekijkenswaardig
deelnemerwoensdag 20 september 2017 @ 21:06
deelnemermaandag 16 oktober 2017 @ 18:06
deelnemerzaterdag 21 oktober 2017 @ 14:00
deelnemerzaterdag 18 november 2017 @ 01:33
deelnemerdinsdag 3 juli 2018 @ 19:21

deelnemermaandag 9 juli 2018 @ 23:45
Merk op wat een groot niveau verschil in de volgende twee interviews.



De laatste interviewer heeft gelijk, nationaal populisme is niet de goede oplossing voor de politieke problemen. Maar die problemen zijn er wel en serieus. De marktideologie / het neoliberalisme is veel te agressief voor de gewone bevolking. Het is jammer dat alleen een rechtse beweging dit mag aanvechten (om het kapitalisme te redden van socialisme). De analyse kwam hoofdzakelijk van links. Niet van wat mensen in Nederland links noemen (PvdA, D66) want die zijn vanaf 1990 ook neoliberaal, noch de democraten in de VS, maar oud links dat nu met name in de VS een revival doormaakt. De hang naar nationalisme maakt daar geen deel vanuit.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 10-07-2018 00:37:51 ]
deelnemervrijdag 13 juli 2018 @ 23:34
deelnemermaandag 16 juli 2018 @ 23:38



[ Bericht 35% gewijzigd door deelnemer op 17-07-2018 13:36:33 ]
deelnemerwoensdag 1 augustus 2018 @ 01:40
deelnemerwoensdag 1 augustus 2018 @ 22:03
deelnemerdinsdag 7 augustus 2018 @ 18:10



[ Bericht 36% gewijzigd door deelnemer op 07-08-2018 20:51:45 ]
deelnemervrijdag 17 augustus 2018 @ 02:13
Begin lezing 10:40 min.



[ Bericht 29% gewijzigd door deelnemer op 17-08-2018 04:06:23 ]
Armilmaandag 20 augustus 2018 @ 10:06
Zeker een held!! Pas laat over gehoord, maar veel over gelezen!
deelnemerwoensdag 22 augustus 2018 @ 03:28





[ Bericht 25% gewijzigd door deelnemer op 22-08-2018 15:45:30 ]
deelnemerdonderdag 23 augustus 2018 @ 21:19
Adam Tooze over 'central bank swaps'.
De FED wordt 'the lender of last resort', maar niet alleen voor de VS.
(deel 1 & 2 was een lezing Mark Blyth)


SPOILER


[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 25-08-2018 02:11:53 ]
deelnemerwoensdag 29 augustus 2018 @ 03:28
deelnemerdonderdag 30 augustus 2018 @ 17:47
deelnemerwoensdag 12 september 2018 @ 02:09
deelnemermaandag 17 september 2018 @ 22:47
Lezing begint vanaf 18:54


[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 18-09-2018 01:54:24 ]
deelnemerdonderdag 20 september 2018 @ 22:58


[ Bericht 33% gewijzigd door deelnemer op 21-09-2018 02:25:00 ]
deelnemerzaterdag 22 september 2018 @ 01:17
deelnemermaandag 24 september 2018 @ 21:50


[ Bericht 30% gewijzigd door deelnemer op 25-09-2018 16:23:53 ]
deelnemerdinsdag 25 september 2018 @ 16:23
deelnemervrijdag 28 september 2018 @ 21:23
deelnemerdonderdag 4 oktober 2018 @ 00:36


[ Bericht 32% gewijzigd door deelnemer op 04-10-2018 21:11:52 ]
deelnemerwoensdag 10 oktober 2018 @ 01:16
deelnemerzaterdag 20 oktober 2018 @ 01:16
deelnemerwoensdag 24 oktober 2018 @ 17:02
quote:
The Volcker Rule refers to 619 of the Dodd–Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act (12 U.S.C. 1851). The rule was originally proposed by American economist and former United States Federal Reserve Chairman Paul Volcker to restrict United States banks from making certain kinds of speculative investments that do not benefit their customers. Volcker argued that such speculative activity played a key role in the financial crisis of 2007–2008. The rule is often referred to as a ban on proprietary trading by commercial banks, whereby deposits are used to trade on the bank's own accounts, although a number of exceptions to this ban were included in the Dodd-Frank law.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volcker_Rule
deelnemerwoensdag 24 oktober 2018 @ 21:34
deelnemermaandag 5 november 2018 @ 19:39
quote:
On October 16, 2017, Duke history professor Nancy MacLean spoke at Harvard Law School about her book, Democracy in Chains: The Deep History of the Radical Right's Stealth Plan for America.
deelnemerwoensdag 7 november 2018 @ 20:42
deelnemerdonderdag 8 november 2018 @ 19:40
quote:
"DiEM25 will contest the European Parliament elections in Italy" - Yanis Varoufakis, press conference announcement, October 26, 2018 in Rome.
deelnemerdinsdag 13 november 2018 @ 15:25
quote:
Lewis Lapham is the editor of Lapham's Quarterly and former Editor of Harper's Magazine. He is the author many books including, PRETENTIONS TO EMPIRE: Notes on the Criminal Folly of the Bush Administration and MONEY AND CLASS IN AMERICA: Notes on Our Civil Religion.

Truthtelling: Democracy in an Age Without Facts



[ Bericht 17% gewijzigd door deelnemer op 14-11-2018 12:00:34 ]
deelnemerwoensdag 14 november 2018 @ 03:46
Quinn Slobodian - Globalists: The End of Empire and the Birth of Neoliberalism

deelnemerzaterdag 17 november 2018 @ 14:41

Yuval Harari is de nieuwe Marx. De autonome ontwikkeling van (economisch relevante) technologie leidt tot een transformatie van de samenleving. De transformerende technologie komt nu uit de biologie en informatica (en de onderliggende logica is algoritmisch). Maar de uitkomst is niet meer de transformatie van de klassenstructuur tot egalitair communisme.

De uitkomst transformeert wel de samenleving en zelfs onze biologische basis. Deze transformatie wordt gedragen door een collectieve ideologie, die voortkomt uit de beweging die de technologische veranderingen aandrijft. De uitkomst is volgens Yuval Harari onzeker, maar leidt niet tot een egalitaire samenleving. Met een flinke dosis empathie is er misschien nog iets aan te redden. Door de Googles van deze wereld te wijzen op hun verantwoordelijkheid om goed na te denken wat voor soort samenleving zij creeren, hoopt Yuval Harari het ergste te voorkomen.

Er zit een risico in de historische benadering, die simpelweg vaststelt dat dit soort transformaties plaatsvinden, die beginnen met een paradigma verschuiving binnen een bepaalde praktijk of specialisme. De ideeen komen niet zomaar op, maar ontstaan binnen een context, met een eigen ontwikkeling, inclusief alle mitsen en maren, inclusief visionaire individuen die gegrepen worden door een bepaald idee. De logica die daaraan ten grondslag ligt, is fundamenteler dan de ideologie die eruit voorkomt. De logica zelf komt zonder richtingaanwijzers. Het vertelt je niet wat te doen. De transformerende ideologie wel.

Algoritmische logica klinkt operationeel (computercode bestaat uit instructies die toewerken naar een doel, bio-enginering is ook operationeel). Big data analyse is statistisch. Maar de onderliggende logica van een transformerende samenleving is de logica van het procesmodel of kringloopmodel, en die is niet nieuw, maar klassiek (daar hebben we ervaring mee).

Slechte ervaringen zoals:
- communisme (mechanica --> 1e industriele revolutie)
- fascisme / sociaal darwinisme (evolutieleer),
- gedragsmanipulatie (behaviorisme)
- propaganda (psychoanalyse / onderbewuste)
- neoliberalisme (marktleer).
Een ideologie is een filosofisch speelgoed model, ontdaan van alle mitsen en maren, als basis voor het organiseren van de groep, toewerkend naar praktische resultaten, en al doende de samenleving transformerend. De praktische doeners maken er vaak een potje van, omdat ze snel klaar zijn met waarheidsvinding, en liever gelijk beginnen aan te pakken, en zich zodoende ontpoppen tot ware gelovigen.

Als Yuval Harari begint te vertellen, dat we ons allemaal moeten voorbereiden op een voortdurende herscholing en heruitvinding van onszelf, door emotionele stabiliteit en een open geest te cultiveren, gaat hij voorbij aan de menselijke maat. De mens moet zich maar aanpassen aan een autonome technologisch revolutie, die zich hoe dan ook zal voltrekken.

Om daartegen bestand te zijn, moet je vooral wat abstracter leren denken, zodat je houvast niet direct omvalt bij de eerste beste verandering. Wat niet werkt, is je houvast voortdurend op de tocht zien staan, en deze voortdurend moeten ompalen. Het raamwerk, het houvast, moet stabiel zijn. Dat raamwerk is de abstracte logica achter de ideeen. Om je daar kritisch mee te kunnen verhouden, moet je deze logica, haar ontwikkeling en alternatieven ook begrijpen. Anders ren je maar ergens achteraan, als een zeloot.

Het lijkt mij een probleem, dat je niet zomaar kan overlaten aan een specialisme of bedrijfstak die daarin voorop loopt, maar moet worden ingebed in een democratische rechtstaat. Daar zit een ander groot probleem. Ten aanzien van dit probleem is Yuval Harari nogal elitair.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 20-11-2018 14:23:48 ]
deelnemermaandag 19 november 2018 @ 00:37
Bondsrepubliekdinsdag 20 november 2018 @ 07:36
Howard Zinn’s Life on the Frontlines
deelnemerdonderdag 22 november 2018 @ 01:32
deelnemervrijdag 23 november 2018 @ 06:01


[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 24-11-2018 01:29:08 ]
deelnemerdonderdag 6 december 2018 @ 02:17
deelnemerzaterdag 8 december 2018 @ 02:12
deelnemerwoensdag 12 december 2018 @ 05:29
deelnemerwoensdag 19 december 2018 @ 19:48
deelnemervrijdag 21 december 2018 @ 23:44


[ Bericht 19% gewijzigd door deelnemer op 22-12-2018 00:54:29 ]
deelnemerdinsdag 15 januari 2019 @ 02:49
Michael Moore: Fahrenheit 11 / 9


[ Bericht 20% gewijzigd door deelnemer op 15-01-2019 17:28:22 ]
deelnemervrijdag 8 februari 2019 @ 00:01
deelnemerdonderdag 14 februari 2019 @ 15:38


[ Bericht 22% gewijzigd door deelnemer op 14-02-2019 20:01:37 ]
deelnemerdonderdag 14 februari 2019 @ 22:36
Uit 2005


[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 15-02-2019 01:07:27 ]
deelnemervrijdag 15 februari 2019 @ 01:07
deelnemervrijdag 15 februari 2019 @ 21:06


[ Bericht 37% gewijzigd door deelnemer op 16-02-2019 01:24:11 ]
deelnemervrijdag 1 maart 2019 @ 02:12
deelnemerdinsdag 5 maart 2019 @ 04:10
deelnemerdonderdag 7 maart 2019 @ 23:38
deelnemerwoensdag 13 maart 2019 @ 00:27
Inmiddels een week oud, wel politiek relevant.


[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 13-03-2019 00:40:48 ]
Klopkoekdonderdag 28 maart 2019 @ 08:59
Klopkoekzaterdag 30 maart 2019 @ 21:44
https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/24-03-2019/VPWON_1295410

Over bullshit jobs
deelnemervrijdag 12 april 2019 @ 21:05


[ Bericht 12% gewijzigd door deelnemer op 13-04-2019 01:55:51 ]
deelnemervrijdag 26 april 2019 @ 03:58
deelnemervrijdag 10 mei 2019 @ 22:13
deelnemerdinsdag 21 mei 2019 @ 03:13
deelnemerwoensdag 22 mei 2019 @ 04:10
deelnemerwoensdag 22 mei 2019 @ 19:39
deelnemerzaterdag 25 mei 2019 @ 00:07
Over de betrouwbaarheid van geld.


De eerste spreker (Anush Kapadia) maakt het wel erg bont. Hij maakt het idee van 'een markt van geldcreaties' het uitgangspunt. In de markt van geldcreaties is de overheid de dominante partij. Die rol dankt zij aan haar omvang (omdat zij de hele bevolking omvat, is haar liquiditeit veruit het grootst). De beste geldcreator is degene met de diepste zakken. Betrouwbaar geld berust uiteindelijk op de liquiditeit van de demos. Het is deze rol van de demos die haar relevant maakt. Niet de demos creeert het geld, maar de noodzaak van geld creeert de relevantie van de demos. Verder is de demos (lees: overheid) een lener van geld op de kapitaalmarkt, net als iedereen (inclusief een grens aan haar betrouwbaarheid, zijn haar zakken diep genoeg?).

Daar begint het verhaal van de derde spreker (Katharina Pistor). Het juridisch vormgeven van de financiele wereld (door private partijen) is geen neutrale bezigheid (belangen). Inderdaad, de invalshoek van de eerste spreker is al verdacht. De commentator (Roy Kreitner) gaat niet mee in de suggestie van de eerste spreker, en heeft kritiek.

De tweede spreker (Jamee Moudud) vertelt dat Frankrijk in haar economische ontwikkeling achterbleef bij andere landen door een te restrictief kapitaal beleid. Deze was het gevolg van de koppeling van de waarde van geld aan de hoeveelheid fysieke edelmetalen die de bank bezat om het geld te dekken (volgens het idee van betrouwbaar geld van toen).

[ Bericht 14% gewijzigd door deelnemer op 25-05-2019 14:05:38 ]
deelnemermaandag 27 mei 2019 @ 21:40
deelnemerdinsdag 28 mei 2019 @ 23:52
Moneyland = (verdragen en wetgevings)land, waar de financiele sector en het bedrijfsleven (bedrijf als juridisch construct) in leeft.


[ Bericht 5% gewijzigd door deelnemer op 29-05-2019 03:07:19 ]
deelnemerdonderdag 30 mei 2019 @ 16:13
Klopkoekdonderdag 30 mei 2019 @ 16:24

deelnemervrijdag 31 mei 2019 @ 22:16
deelnemerdinsdag 4 juni 2019 @ 20:18
deelnemerdonderdag 6 juni 2019 @ 16:53
Begint vanaf 16 min.
deelnemerwoensdag 12 juni 2019 @ 00:07
deelnemerzaterdag 15 juni 2019 @ 00:38
deelnemerwoensdag 19 juni 2019 @ 15:29
De probleemschets is breed en alarmistisch, er komt van alles aan de orde. De oplossing laat wat te wensen over. De heren hebben de staat afgeschreven. Op het wereldtoneel zijn autoritaire verhoudingen onvermijdelijk geworden. Daar strijden alleen oligarchen nog over de juiste ideologie of strategie. Het verzet komt van lokale groepen in allerlei vormen. En hun ondernemersgeest moet ons uiteindelijk redden (uiteraard). Dit geldt overigens niet voor Chinezen, want die zitten cultureel antropologisch anders in hun vel. ;)


In Hongkong leeft de middenklasse liever niet onder het Chinese systeem.



[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 19-06-2019 22:43:28 ]
deelnemerwoensdag 19 juni 2019 @ 22:43
Klopkoekvrijdag 21 juni 2019 @ 08:18

Gated communities verminderen gek genoeg het gevoel van ongelijkheid
deelnemervrijdag 21 juni 2019 @ 20:20
deelnemervrijdag 5 juli 2019 @ 22:33
deelnemervrijdag 5 juli 2019 @ 23:40
deelnemerwoensdag 10 juli 2019 @ 00:24
deelnemervrijdag 12 juli 2019 @ 01:21
deelnemervrijdag 12 juli 2019 @ 16:45
dewaremerijn twitterde op donderdag 11-07-2019 om 13:11:08 "Liberalen willen de markt vrij laten, sociaalliberalen willen de markt indammen en neoliberalen willen de markt aanjagen." Podcast met mijn collega-onderzoeker Bram Mellink. https://t.co/IBFZOUGFet reageer retweet
Bondsrepubliekmaandag 22 juli 2019 @ 15:43

quote:
Gepubliceerd op 22 jul. 2019
David van Overbeek in gesprek met Tom van der Lubbe, medeoprichter van hypotheekadviseur Viisi, over collectieve problemen op de financile markten en groeiende vermogensongelijkheid.

De problemen op de huizenmarkt zijn bekend: starters en mensen met middeninkomens kunnen niet gemakkelijk een huis financieren dat voldoet aan al hun wensen. Dit is niet alleen een individueel probleem. Bepaalde fiscale en politieke maatregelen hebben er voor gezorgd dat er ongelijkheden zijn ontstaan op de woningmarkt. Een bekend voorbeeld is de jubelton, die de kloof tussen rijk en arm vergroot. Tom van der Lubbe, medeoprichter van hypotheekadviseur Viisi, laat in dit gesprek zijn licht schijnen op een aantal weeffouten die in het financile stelsel zijn geslopen. Deze weeffouten kunnen verregaande gevolgen hebben: niet alleen zorgt het voor ongelijkheid, maar ook de stabiliteit van de financile sector komt het niet ten goede. Met het boek De onzichtbare hand van historicus Bas van Bavel in het achterhoofd pleit hij voor een herbezinning op de richting die het karakter van financile markten nu nemen. Van Bavel laat in zijn werk bijvoorbeeld zien dat markten zich ontwikkelen en ook uitsluiting kunnen veroorzaken. Van der Lubbe deelt deze zorgen en waarschuwt voor nieuwe vormen van rentenierschap en vastgoedelites die de emanciperende en innovatieve kracht van vrije markten ondermijnen.

Gespreksonderwerpen:
00:14 Wat doet Viisi en wat is jouw rol daarin?
02:53 Welke collectieve problemen zie jij op de financile markt?
06:36 Draagt de huidige financile sector wel bij aan het floreren van het individu?
08:50 Politici hebben na de crisis een kans laten liggen om echt te leren van de fouten
12:10 Zelfregulering van de markten is een illusie
20:26 Als je als bank makkelijk kan schikken worden risico’s gewoon in het verdienmodel gencorporeerd.
23:20 Onaangekondigde controles bij banken zou niet per se verkeerd zijn.
24:54 “Voor de lange-termijn stabiliteit van de financile sector is schikken met de ING niet gunstig geweest.”
26:30 De box-3 vermogensbelasting heeft juist extra polerend gewerkt
27:50 “Voor mensen met weinig vermogen heeft het fictieve vermogensrendement heel negatief uitgepakt”
29:00 De vermogensrendementsheffing is een conservatief-adellijke maatregel, en zeker niet liberaal
32:20 Nederland is veel ongelijker dan we vaak denken
36:14 Wat ik tragisch vind is als mensen niet vasthouden aan het omhoog houden van de liberale principes die hebben bijgedragen aan hun eigen ontwikkeling.
37:20 “Als politieke partijen meer naar hun grondprincipes zouden terugkeren zouden mensen zich meer gehoord voelen”
42:02 Er moet meer ruimte worden gecreerd om beslissingen te nemen die tegen het eigenbelang in gaan.
deelnemervrijdag 2 augustus 2019 @ 01:44
deelnemerdinsdag 6 augustus 2019 @ 22:45
deelnemerwoensdag 18 september 2019 @ 00:42
Een goede serie lezingen.
rethinkecon twitterde op dinsdag 17-09-2019 om 10:05:04 Robert Skidelsky has produced a series of lectures on how and how not to do economics. Really worth your time if you want a pluralist introduction to economic ideas! https://t.co/mR4exB7m5d reageer retweet
Lecture 4: Is Economics a Science?

Robert Skidelsky is verwarrend in zijn uitleg over de overeenkomst tussen de klassieke mechanica en een markteconomie. De overeenkomst is dat het beide uitwerkingen zijn van de kringloopgedachte.

Voor de economie geldt:
De macro-versie (globaal) is het idee van een economische kringloop, de kringloop tussen consumenten en producenten. Dat is verduidelijkt in het evenwichtsmodel van Leon Walras. Het model veronderstelt dat alle markten tegelijk in evenwicht zijn en leidt daar de consequenties uit af (i.h.b. de matrix van alle substitutie goederen).

De micro-versie (lokaal, op de marktplaats) is het idee van een dynamische balans. In de economie is dat de balans tussen vraag en aanbod. Het verwarrende daarvan is, dat de balans tussen vraag een aanbod een collectief verschijnsel is, een vorm van zelforganisatie binnen de groep (en dat verwacht je niet in de micro-versie van de theorie). Een economische evenwicht lijkt op een thermodynamisch evenwicht. De neiging tot evenwicht lijkt op een thermodynamische wet (een macroscopische wet! ).

Je zou, in plaats daarvan, de economische transactie als de micro-versie van de economische kringloop moeten zien. In een transactie vindt een herverdeling van geld en goederen plaats, net zoals er in een natuurkundige interactie een herverdeling van een impuls en energie plaatsvindt. De drijvende kracht of oorzaak in een markteconomie ('the force of gravity') is de behoefte bevrediging (en soevereiniteit) van de consument.

Zo beschouwd, is de dynamische balans van de micro-versie: een ruil van gelijke waarde (wat erin gaat, komt er ook weer uit). Maar dat is alleen het geval in de evenwichtstoestand in een ideale vrije markt, want alleen dan is iedereen een prijsnemer, en zijn de marktprijzen een (gemeenschappelijk) gegeven. In een transactie betaalt de consument een geldbedrag, en dat bedrag is in balans met marktwaarde van het product dat hij daarvoor terugkrijgt. Daarmee wordt het ontstaan van de evenwichtstoestand en de marktprijzen een verhaal dat voorafgaat aan de economische kringloop (en dat is onlogisch).

De markteconomie, in vergelijking met de klassieke natuurkunde, bestaat uit:
1. een uitwerking van de economische kringloop. Een dubbele kringloop:
- een kringloop van geld die de ene kant opdraait,
- een kringloop van goederen die de andere kant opdraait.
In de evenwichtstoestand in een ideale vrije markt zijn het stromen van gelijke waarde, en is het volgen van 1 van beide voldoende, zeg de kringloop van geld. De kringloop van geld (en waarde) is vergelijkbaar met de kringloop van impuls (en energie). De herverdeling van geld en goederen is een transactie, en de markteconomie is de som van alle transacties. Het lijkt op de mechanica van Newton.

2. een verhaal over het ontstaan van de marktprijzen. De balans tussen vraag en aanbod is een collectief fenomeen, vergelijkbaar met een dynamische balans in de statistische mechanica. Het ontstaan van een uniforme marktprijs in de markt lijkt op het ontstaan van een uniforme temperatuur in een fysisch systeem. Maar dan zonder een overtuigende notie van entropie*, want men zoekt de begrenzing van alle mogelijkheden in 'statische nutsfuncties', verzadiging en 'rationele nutscalculaties'. Overigens, de evolutieleer, het prijsmechanisme (de marktwaardeleer), en de statistische mechanica komen in dezelfde tijd op (eind 19e eeuw) en gaan allemaal over zelforganisatie.

De reden waarom je niet snel in een evenwichtstoestand zal geraken, is omdat iedereen ervan wegvlucht. Alle winsten zijn er nul, in een situatie van volledige vrije competitie! Dat is alleen mogelijk, als iedereen op subsistence niveau vecht voor zijn leven, zonder groei.

Het enige aantrekkelijke aan deze situatie: alleen dan is de economische 'waarde kringloop' logisch consistent (wat ook nog samenhangt met een bepaald idee van rechtvaardigheid: perfecte wederkerigheid). In de kringloop van waarde kan waarde allerlei vormen aannemen, zoals nutswaarde, arbeidswaarde, ruilwaarde, geldwaarde, ..., net als energie in een fysische systeem. Als de waarde kringloop logisch consistent is, dan zijn al deze vormen van waarde in elkaar te vertalen, en het meest praktische is, om ze allemaal te vertalen in geld (de marktprijs). In de evenwichtstoestand lijkt de kringloop van geld op de kringloop van impuls, en de kringloop van waarde op de kringloop van energie.

Conclusie: Wat economen de micro-economie noemen, is geen micro-economie. De balans tussen vraag en aanbod is een collectief verschijnsel, zelfs als het maar 1 goed betreft, en een collectief verschijnsel noem je geen micro-theorie.

---------------------------------------------------

* Entropie

Entropie is een grootheid, die pas optreedt als je onderscheidt maakt tussen een microbeschrijving (met microtoestanden) en een macrobeschrijving (met macrotoestanden). Omdat er veel minder macrotoestanden zijn dan microtoestanden, vallen meerdere microtoestanden onder dezelfde macrotoestand. De logaritme van het aantal microtoestanden dat valt onder een macrotoestand, is de entropie van de macrotoestand (de logaritme, want dat maakt van entropie een lineaire grootheid). Je kunt met dit begrip alleen uit de voeten, als je weet wat alle mogelijke microtoestanden zijn. Dat vereist een totaal overzicht, of een idee van het geheel. En dat is wat ontbreekt in de markteconomie. Wat zijn in een markteconomie alle mogelijke (micro)toestanden?

Net zoals 'het atoom' als een houvast voor het denken fungeert (het punt waar het inzoomen stopt), zo fungeert ook 'het geheel' als een houvast voor het denken (het punt waar het uitzoomen stopt). En daaraan schort het in dit geval. Het is de reden waarom in de economie het dynamische evenwicht tussen vraag en aanbod niet in termen van entropie wordt begrepen.

Er is wel iets, dat een zekere afbakening van de mogelijkheden begrijpelijk maakt: nutsfuncties & verzadiging. De nutsfunctie, die het nut van een goed voor de consument definieert, neemt af met de hoeveelheid. Het is voldoende om te kunnen bewijzen, dat er in het marktmodel een evenwichtstoestand bestaat (mbv de dekpunt stelling van Brouwer). Maar in de reele wereld ontstaan er nieuwe goederen, en vertaalt geld zich in status en macht. Treedt er dan nog steeds verzadiging op? En als het onprettig wordt, dan maken mensen andere (politieke) keuzes; hoezo 'statische nutsfunctie' en welke 'nutscalculatie'? Hoeveel vrijheidsgraden zijn er in het spel?

Kortom: de economie is niet gesloten; er is geen idee van het geheel van alle mogelijkheden. Daarom is het niet noodzakelijk dat het systeem een evenwichtstoestand heeft, of daarnaar tendeert. Daar de marktlogica een ingebedde logica is, ingebed in de universele causale logica, is het niet verwonderlijk dat de markteconomie geen gesloten universum is. Zonder evenwicht is er geen (gemeenschappelijk) idee van een ruil van gelijke waarde, en de kringloop van waarde gebroken.

Door de marktlogica (de wet van vraag en aanbod) te veronderstellen, wordt alles dat niet deze logica volgt beschouwd als een externaliteit. Een externaliteit, niet in de gebruikelijke betekenis, als dat wat buiten de economische rekensom valt, maar als iets dat buiten de logica valt, zoals oorzaak en gevolg buiten de marktlogica valt (en zo is de wereld op zijn kop gezet).

--------------------------------

Perry G. Mehrling's college (in 22 delen, ook in dezelfde link te vinden, shortcut, ook interessant) gaat over de zienswijze in de financiele wereld. In de eerste twee lezingen legt hij uit hoe zij voortdurend in termen van balansen denken. De onderliggende logica is:
1. geld is een vaste hoeveelheid, zeg nul,
2. waar alleen nullen bij opgeteld mogen worden.

Door nul te lezen als de som van een positief bedrag en een negatief bedrag, kun je dus positieve geldbedragen creeren als je tegelijkertijd ook schuld creeert. In dat geval is iedere euro die je bezit, een euro schuld voor iemand anders. Als iemand veel geld bezit, dan zijn mensen hem veel verschuldigd. Zo krijgt geld zijn waarde. Als de totale hoeveelheid geld nul is, dan bestaat alles uit kredietrelaties en heeft geld geen (eigen) essentie.

Geld behoud zijn waarde alleen, als je je houdt aan de regel, dat je alleen nullen bij de geldhoeveelheid mag optellen (always keep the balance). Als de centrale bank geld creeert, dan koopt het er iets voor dat nominaal van gelijke waarde is. Het daarvoor gecreeerde geld staat dan als een negatief bedrag (een schuld) op de balans van de centrale bank, en de aankoop als een positief bedrag.

Normaal gesproken koopt een centrale bank niet direct iets op de markt, zoals in het geval van QE, maar via intermediaire instituties. Zo is er een hierarchie van balansen, waarvan de balans van de centrale bank de top is (the lender of last resort), deze koopt iets van een lagere balans, en geeft zo (nieuw) geld door richting de marktspelers die het geld uiteindelijk lenen (the borrower of last resort). Marktspelers, zoals individuele huishoudens en bedrijven, die ook ieder hun eigen interne boekhouding of balans hebben.

Maar als de marktspelers, de leners / investeerders, het geld uitgeven zonder er veel zinnigs mee te doen, dan verliest het geld alsnog zijn waarde door een gebrek aan productiviteit. Kortom, welvaart ontstaat door iets zinnigs te doen (zo denken economen, zo denken ondernemers). Ondernemers beginnen met de omzetting van niets (nul) in de som van een positief en een negatief bedrag, en winst bestaat uit het uiteen laten lopen van deze twee bedragen, zodat het positieve bedrag de overhand krijgt. Maar het zijn de managers van de balansen die beoordelen of je voor een lening in aanmerking komt. Volgens de zienswijze in de financiele wereld bepalen de managers van de balansen wat er gebeurd (hedgefund managers bijvoorbeeld).

Het positieve geld is in circulatie; het vormt een kringloop van geld. Dat positieve geld is wat men normaal gesproken bedoeld met 'de geldhoeveelheid' (en deze is niet nul). Door de balansen te laten krimpen of expanderen, krimpt of expandeert de geldhoeveelheid (in circulatie) mee. Zo managen de managers van de balansen de economie (en zo managen politici het land). Zo bepalen ze wat groeit en wat krimpt, wat gered wordt en wat niet, een management keurslijf.

Tegenwoordig is ook
- het negatieve geld (de schuld) meer en meer in circulatie (securitisatie),
- de centrale bank een marktspeler (Quantitative Easing),
- de marktspeler een bank (shadow banking),
- de marktspeler een regulerende overheid (marktplaatsen zoals Uber, sociale media zoals Facebook).
- de producent soeverein i.p.v. de consument (reclame & search engines)
Rolvervaging alom.

Het leidt tot een financieel mercantilistisch wereldbeeld dat louter bestaat uit een hierarchie van balansen (dealers) en een netwerk van transacties (marktspelers). Het onderscheid tussen 'de dealer' en 'de marktspeler' is vaag / ongedefinieerd, alleen de hierarchie blijft. Accountability?

[ Bericht 27% gewijzigd door deelnemer op 27-09-2019 01:10:37 ]
deelnemerzondag 3 november 2019 @ 22:55
deelnemerdonderdag 7 november 2019 @ 19:11
deelnemermaandag 18 november 2019 @ 17:40
deelnemerdinsdag 26 november 2019 @ 21:25
deelnemerzaterdag 30 november 2019 @ 00:57
deelnemerdonderdag 5 december 2019 @ 21:12


[ Bericht 33% gewijzigd door deelnemer op 07-12-2019 13:03:49 ]
deelnemermaandag 9 december 2019 @ 21:00
deelnemervrijdag 13 december 2019 @ 23:45
Author and environmental activist Bill McKibben
deelnemerdinsdag 17 december 2019 @ 18:41
deelnemerdonderdag 19 december 2019 @ 20:21

Ook te vinden op YouTube, met een wereldwijde scope en veel details, is de zesdelige lezingserie (zeer de moeite waard):
RJ Evans Gresham College lectures on empire
met de titels:
1. Empire in the Pre-Industrial World
2. Formal and Informal Empire in the 19th Century
3. The Scramble for Africa
4. From Conquest to Control
5. Exploitation and Resistance
6. Decolonization: The End of Empire?

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 20-12-2019 02:17:55 ]
deelnemerdinsdag 7 januari 2020 @ 02:06


[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 07-01-2020 12:19:53 ]
deelnemervrijdag 10 januari 2020 @ 14:26
Economics for People with Ha-Joon Chang

Een 25 delige serie over economie. De laatste 12 daarvan zijn groep discussies.

De volledige play list:
https://www.youtube.com/p(...)VIDHA-MTVH0sLb5HP7Pn

De trailer
Deel 1
Deel 2

etc ....

[ Bericht 9% gewijzigd door deelnemer op 10-01-2020 17:43:02 ]
deelnemerwoensdag 29 januari 2020 @ 18:12
deelnemerdinsdag 4 februari 2020 @ 00:58
Ethiek is een reactie op machtsspel.

Twee voorbeelden:


[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 04-02-2020 02:10:19 ]
kladderadatschdinsdag 4 februari 2020 @ 01:35
deelnemerzaterdag 8 februari 2020 @ 14:20
Karl Polanyi en The Great Transformation

Dani Rodrik: Karl Polanyi and Globalization’s Wrong Turn (zijn trilemma)
Zie vanaf 28:30 tot 1:15:35
deelnemermaandag 24 februari 2020 @ 00:48
quote:
The Spider's Web: Britain's Second Empire

The Spider's Web: Britain's Second Empire is a documentary released in Mexico in July 2017 which details the transformation of the UK as a colonial super power to a global financial power. It suggests that the City of London Corporation and its banks have done tremendous damage to the world economy since the 1960s and that up to half of all offshore wealth (globally) is hidden in one of many British offshore jurisdictions. With contributions from leading experts, academics, former insiders and campaigners for social justice, the film claims to highlight how in the world of international finance, corruption and secrecy have prevailed over regulation and transparency, and the UK is right at the heart of this.

The film was co-produced by Tax Justice Network founder John Christensen, and is based in part on the book, Treasure Islands, by expert on British offshore havens Nicholas Shaxson; an interview with Shaxson is one of its major elements. Christensen was an advisor to the Queen's government of the island of Jersey for a number of years.
In colonial times.
The history of the eurodollar market.
Secrecy jurisdictions and offshore banking.


[ Bericht 25% gewijzigd door deelnemer op 27-02-2020 04:23:20 ]
kladderadatschmaandag 24 februari 2020 @ 11:59
deelnemermaandag 24 februari 2020 @ 22:29
deelnemerzaterdag 29 februari 2020 @ 13:54


[ Bericht 35% gewijzigd door deelnemer op 01-03-2020 21:55:43 ]
kladderadatschmaandag 2 maart 2020 @ 00:37
deelnemerdinsdag 17 maart 2020 @ 21:55
deelnemerwoensdag 25 maart 2020 @ 23:05
deelnemerdonderdag 26 maart 2020 @ 15:37
Binyamin Appelbaum: The Economists' Hour

Drie video's die verschillende thema's van het boek bestrijken.
deelnemerdonderdag 2 april 2020 @ 20:17
White collar fraud.
deelnemerzaterdag 4 april 2020 @ 23:07
kladderadatschmaandag 13 april 2020 @ 05:37
deelnemervrijdag 24 april 2020 @ 22:32
Vanaf 7:07 minuten
deelnemerdinsdag 28 april 2020 @ 01:15


[ Bericht 43% gewijzigd door deelnemer op 01-05-2020 00:17:44 ]
Bondsrepubliekwoensdag 3 juni 2020 @ 05:35
kladderadatschdonderdag 4 juni 2020 @ 03:07
The Lonely American

quote:
Michael P. Printup, president of Watkins Glen International, one of the country’s largest racetracks, stood with a group of about a dozen race fans at 8:30 a.m. Saturday. Next to him were boxes of free doughnuts and coffee. A line of men with towels, who had spent the night in nearby RV campers, pop-up campers and tents, stood patiently outside the door to a shower room. A light drizzle, one that would turn into a torrential downpour and lead to the races being canceled in the afternoon, coated the group, all middle-aged or older white men. They were discussing, amid the high-pitched whine of cars practicing on the 3.4-mile, 11-turn circuit racetrack, the aging demographic of race fans and the inability to lure a new generation to the sport.

“Maybe if you installed chargers for phones around the track they would come,” suggested one gray-haired man.

SPOILER
But it is not just sporting events. Public lectures, church services, labor unions, Veterans of Foreign Wars halls, Masonic halls, Rotary clubs, the Knights of Columbus, the Lions Club, Grange Hall meetings, the League of Women Voters, Daughters of the American Revolution, local historical societies, town halls, bowling leagues, bridge clubs, movie theater attendance (at a 20-year low), advocacy groups such as the NAACP and professional and amateur theatrical and musical performances cater to a dwindling and graying population. No one is coming through the door to take the place of the old members. A generation has fallen down the rabbit hole of electronic hallucinations—with images often dominated by violence and pornography. They have become, in the words of the philosopher Hannah Arendt, “atomized,” sucked alone into systems of information and entertainment that cater to America’s prurient fascination with the tawdry, the cruel and the deadening cult of the self.

The entrapment in a world of nonstop electronic sounds and images, begun with the phonograph and radio, advanced by cinema and television and perfected by video games, the Internet and hand-held devices, is making it impossible to build relationships and structures that are vital for civic engagement and resistance to corporate power. We have been transformed into commodities. The steady decline of the white male heaven that is NASCAR—which has stopped publishing the falling attendance at its tracks and at some speedways has begun to tear down bleachers—is ominous. It is the symbol of a captive society.

“We don’t see the youth coming in,” Printup said. “The millennial, the younger adults 18 to 35, is our target. We spend millions of dollars a year to target that group. But it’s hard. Look around. Who’s the youngest person here? That’s our problem. Every sport from the NFL to NHL is struggling with the 18 to 35 demographic. They call them weird. They call them difficult. They only want to look at their computers.”

Printup’s parent company, the International Speedway Corp. (ISC), has invested significant sums to reach this demographic with little to show for it.

“We have a digital firm that represents nearly all our tracks in the ISC,” he went on, noting that Watkins Glen, which drew about 16,000 fans this past weekend, is one of the few exceptions to the decline in numbers. “The digital platform is about the only way you can get to them. We target them. We buy lists. We hire an agency that tracks their Web and Internet interactions. If they bring up racing, we want to be there. When a kid Googles ‘Ferrari—racing—sports car’ we are one of the top 10 lists. We pay for that. It is not cheap. That’s how you have got to get these kids. But it’s not working the way it should.”

Robert D. Putnam pointed out the decline of independent civic engagement, or what he called our “social capital,” in his book “Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community.” He noted that our severance from local communal and civic groups brought with it not only loneliness and alienation, but also a dangerous and passive reliance on the state.

Totalitarian societies, including our own, inundate the public with a steady stream of propaganda accompanied by mindless entertainment. They seek to destroy independent organizations. In Nazi Germany the state provided millions of cheap, state-subsidized radios and then dominated the airwaves with its propaganda. Radio receivers were mounted in public locations in Stalin’s Soviet Union; and citizens, especially illiterate peasants, were required to gather to listen to the state-controlled news and the dictator’s speeches. These totalitarian states also banned civic organizations that were not under the iron control of the party.

The corporate state is no different, although unlike past totalitarian systems it permits dissent in the form of print and does not ban fading civic and community groups. It has won the battle against literacy. The seductiveness of the image lures most Americans away from the print-based world of ideas. The fascination with the image swallows the time and energy required to attend and maintain communal organizations. If no one reads, why censor books? Let Noam Chomsky publish as much as he wants. Just keep his voice off the airwaves. If no one attends community meetings, group events or organizations, why prohibit them? Let them be held in near-empty rooms and left uncovered by the press until they are shuttered.

The object of a totalitarian state is to keep its citizens locked within the parameters of official propaganda and permanently isolated. Propaganda and isolation make it difficult for an individual to express or carry out dissent. Official opinions, little more than digestible slogans and clichs, are crafted and disseminated by public relations specialists on behalf of the power elite. They are repeated endlessly over the airwaves until the public unconsciously ingests them. And the isolated public in a totalitarian society is unable to connect its personal experience of despair, anxiety, fear, frustration and economic insecurity to the structures that create these conditions. The isolated citizen is left feeling that his or her personal misfortune is an exception. The portrayal of society by systems of state propaganda—content, respectful of authority, just, economically secure and free—is mistaken for reality.

Totalitarian propaganda, accompanied by isolation, or what Arendt called “atomization,” makes it possible for a population not to “believe in anything visible, in the reality of their own experience; they do not trust their eyes and ears but only their imaginations, which may be caught by anything that is at once universal and consistent in itself.” This propaganda, Arendt went on, “gave the masses of atomized, undefinable, unstable and futile individuals a means of self-definition and identification.”

Corporate propaganda saturates the public, especially a generation wedded to new technology, with these lies. Its power, however, comes from the meticulous study of the moods, prejudices, whims and desires of the public, to manipulate the masses in their own language and emotions. Konrad Heiden made this point when he examined fascist propaganda in Nazi Germany, noting that propaganda must detect the murmur of the public “and translate it into intelligible utterance and convincing action.”

“The true aim of political propaganda is not to influence, but to study, the masses,” Heiden wrote. “The speaker is in constant communication with the masses; he hears an echo, and senses the inner vibration.” Heiden, forced to flee Nazi Germany, went on: “When a resonance issues from the depths of the substance, the masses have given him the pitch; he knows in what terms he must finally address them. Rather than a means of directing the mass mind, propaganda is a technique for riding with the masses. It is not a machine to make wind but a sail to catch the wind.”

Dissent will only be possible when we break the dark spell of corporate propaganda and the isolation that accompanies it. We must free ourselves from corporate tyranny, which means refusing to invest our emotional and intellectual energy in electronic images. We must build what the Russian anarchist Peter Kropotkin called “voluntary associations for study and teaching, for industry, commerce, science, art, literature, exploitation, resistance to exploitation, amusement, serious work, gratification and self-denial.”

“We know well the means by which this association of the lord, priest, merchant, judge, soldier, and king founded its domination,” Kropotkin wrote. “It was by the annihilation of all free unions: of village communities, guilds, trades unions, fraternities, and medieval cities. It was by confiscating the land of the communes and the riches of the guilds; it was by the absolute and ferocious prohibition of all kinds of free agreement between men; it was by massacre, the wheel, the gibbet, the sword, and the fire that Church and State established their domination, and that they succeeded henceforth to reign over an incoherent agglomeration of subjects, who had no direct union more among themselves.”

Corporate propaganda has become so potent that many Americans are addicted. We must leave our isolated rooms. We must shut out these images. We must connect with those around us. It is only the communal that will save us. It is only the communal that will allow us to build a movement to resist. And it is only the communal that will sustain us through mutual aid as climate change and economic collapse increasingly dominate our future.
deelnemerzondag 7 juni 2020 @ 00:17
kladderadatschzondag 7 juni 2020 @ 19:08

deelnemerwoensdag 17 juni 2020 @ 00:52
De interviewer verwoordt de marktideologie heel duidelijk, Anwar Shaikh bokst er tegenop:

Volgens de marktideologie is de samenleving een markt en zijn mensen individuele marktspelers. Een markt is een non-cooperatief spel, d.w.z. iedereen speelt voor zich (maximaliseert zijn eigen nut) en andermans nadelen worden uitgebuit. Dus, alles is je eigen verantwoordelijkheid. Competitie wordt beschouwd als de grond achter iedere positieve ontwikkeling of innovatie. De consument wordt beschouwd als de soeverein (degene die uiteindelijk bepaalt). Het prijsmechanisme wordt als onfeilbaar sturend voorgesteld. Waarden worden beschouwd als subjectieve voorkeuren, marktprijzen worden beschouwd als objectieve waarden.

Drie fundamentele tekortkomingen van de marktideologie:

1. oorzaak en gevolg ontbreekt

Toen de Boeddha stiekem een aantal maal het paleis verliet, ontdekte hij ziekte, ouderdom en dood. Geen van deze 3 verklaren we met vraag en aanbod. We verklaren zoveel met oorzaak en gevolg (zie de wetenschap) waarvoor vraag en aanbod geen zinnig substituut is, dat de samenleving niet begrepen kan worden met alleen de marktlogica. Kunnen marktlogica en causale logica onafhankelijk van elkaar zijn? Nee! Hoe dan ... hangen ze samen?

2. sociale emoties ontbreken

Als mensen het emotionele palet hadden van een solitair levend dier, dan waren we solitair levende dieren. We zijn overduidelijk groepsdieren. De mens wordt niet geboren met een voorgedefinieerde nutsfunctie, maar wel met aangeboren sociale emoties (naast andere emoties). De sociale emoties vormen het motief achter de vorming en ordening van de groep.

3. de feitelijk bestaande machtsverhoudingen ontbreken

Machtsverhoudingen ontstaan als de groep zich ordent. Volgens de marktideologie is een economische transactie tussen 2 partijen alleen mogelijk, als beide partijen daarmee vrijwillig akkoord gaan. Dus zijn er geen machtsverhoudingen. Maar een economische transactie is niet vrij, als het verschil in de onderhandelingspositie van de 2 partijen een cruciale rol speelt. Een keuze is niet vrij, als de keuzesituatie iemand is opgedrongen door iemand anders.

Omdat alle drie ontbreken, kan alles worden voorgesteld als een individuele vrije keuze.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 17-06-2020 02:11:08 ]
deelnemerwoensdag 17 juni 2020 @ 21:54
deelnemervrijdag 26 juni 2020 @ 13:22
deelnemerzaterdag 4 juli 2020 @ 13:46
deelnemerdonderdag 23 juli 2020 @ 16:05
deelnemervrijdag 31 juli 2020 @ 19:49
Bondsrepubliekdonderdag 8 oktober 2020 @ 05:23

quote:
Paul van Liempt in gesprek met hoogleraar economie Dirk Bezemer. “We mogen wel iets minder tevreden met onszelf zijn en meer oog voor de realiteit hebben.”

In zijn laatste boek betoogt Bezemer dat we in Nederland nauwelijks reserves hebben. “We zijn een rijk land, maar gek dat er op zoveel plekken zo weinig buffers zijn.” Dat geldt ook nog steeds voor de banken, zeker nu in coronatijd. “En van de crisismaatregelen is dat de banken iets losser mogen omgaan met hun buffers.” Kern van het probleem? Een financile sector die losgezongen is van de rele economie. “In deze crisis gaan we daar ofwel hard tegenaan lopen, ofwel iets aan doen. Misschien wel eerst dat ene en dan het andere.” In zijn boek probeert Bezemer in kaart te brengen hoe allerlei zaken met elkaar verweven te zijn.

Zo maakt hij een onderscheid tussen vermogen en kapitaal. Het probleem zit ‘m volgens Bezemer bij de vermogensmarkt: “De vermogens zijn volledig uit het lood geslagen, die zijn veel te groot geworden.” Daar zitten bovendien veel improductieve schulden. “Die zijn sinds de vorige crisis verdubbeld ten opzichte van het mondiale bbp.”

Tot algemene uitspraken over de hoogte van de staatsschuld laat Bezemer zich niet verleiden. “Een kredietwaardig land als Nederland met een groot handelsoverschot, een groot verdienvermogen, kan een veel hogere schuld dragen dan andere economien. Dat moet je per land bekijken.” Wel ziet hij dat onze mooie rijksbegroting een prijs heeft (gehad). “Het is echt dramatisch gesteld met de publieke sector en de gemeentelijke financin.” Zeker gemeenten, zo betoogt Bezemer, zullen juist in toenemende mate te maken hebben met problemen door de huidige crisis.

Toch is ht grote vraagstuk volgens Bezemer wat anders: “Ik zou zeggen vergeet de staatsschuld, praat over private schulden.” Die zijn in ons land in verhouding met de landen om ons heen bijzonder hoog. Dat heeft een keerzijde. “Nederland is echt kwetsbaar [..] [en] extreem, ik zou bijna zeggen belachelijk, afhankelijk van de eigen vastgoedmarkt en van de pensioenbesparingen voor financile stabiliteit.” Bovendien neemt door de inkomsten uit vermogens de ongelijkheid toe. “We mogen wel iets minder tevreden met onszelf zijn en meer oog voor de realiteit hebben.”

Dat is voor Bezemer evenwel geen reden om te gaan zitten somberen. “Het kan anders, en als het onder druk komt te staan kan het ook vrij snel anders gaan.” Zo zouden, zo betoog hij,de hypotheekrenteaftrek en de loan to value omlaag moeten. “Subsidies op schuld moet je eigenlijk gewoon afschaffen. Daar is geen algemeen belang mee gediend.” Daarnaast moet de loonbelasting omlaag zodat men weer voelt mee te doen aan de economische groei. “Er liggen gewoon concrete oplossingen klaar, we kunnen het de komende jaren veranderen.”
Bondsrepubliekdonderdag 26 november 2020 @ 04:18

quote:
Ad Verbrugge in gesprek met hoogleraar financile geografie Ewald Engelen over de coronacrisis en de economie. “We moeten radicaal breken met wat de afgelopen 40 jaar het paradigma van politiek en bestuur is geweest."

Binnenkort verschijnt het nieuwe boek van Engelen. Dat werk is ontstaan uit de onvrede over de hedendaagse discussies. “We praten in het publieke debat over de verkeerde dingen.” Volgens Engelen hebben de meeste problemen niet zozeer van doen met identiteit, maar veeleer met de mobiliteit van kapitaal. Dat heeft een veel grotere invloed op ons leven, onze instituties en ons welbevinden. “De vraag is: hoe kunnen de excessen die gepaard gaan met kapitaalmobiliteit tegengaan?” Engelen neemt in dit verband expliciet de term ‘vals bewustzijn’ van Marx over: de slachtoffers van jarenlang neoliberalisme niet goed in de gaten hebben wat de eigen belangen zijn.

Engelen vertelt dat neoliberalisme van de afgelopen jaren hand in hand gaat met technocratisering. Dat leidt tot een onttroning van de politiek. “Je kunt alles aflopen, maar je ziet dat het eigenlijk maar een doel heeft: ervoor zorgen dat afspraken over marktregels buiten het bereik van de representatieve democratie komen.” Dat leidt tot een grote versmalling van onze economische ideen, zo stelt Engelen. “Andere vormen van kijken naar hoe een economische geordend zou kunnen worden zijn verregaand gemarginaliseerd.” We kijken mathematisch naar economie en samenleving, en daarmee verdwijnen de onderliggende en langdurige dynamieken uit zicht.

Nu tijdens de coronacrisis wordt meer dan eens betoogd dat de hele neoliberale periode ten einde loopt. Engelen: “Daar ben ik sceptisch over.” Hij wijst op het de verdeling van kapitaal door overheden wereldwijd, en zeker ook hier in Nederland. “Het grootkapitaal, en voornamelijk het vervuilende grootkapitaal hebben veel steun ontvangen.” Engelen verwacht dat de enorme tekorten weer bij de burger neergelegd zal worden. “Dat betekent dat we te maken gaan krijgen met een verscherping van het neoliberalisme in plaats van een ontmanteling.” Enkel een totaal andere koers, en daarmee ook een geheel andere vorm van wetenschap, kan verandering brengen. Engelen: “We moeten radicaal breken met wat de afgelopen 40 jaar het paradigma van politiek en bestuur is geweest. Er is altijd een mogelijkheid om dat te doen. En ik denk dat dat nu heel erg noodzakelijk is.”

--

1:47 Binnenkort verschijnt je nieuwe boek. Wat bewoog je om dat te schrijven?
4:32 Over de analyse van ‘vals bewustzijn’
9:53 Kun je nog wat verder je gedachten laten gaan over de relatie neoliberalisme en technocratie?
18:06 Over het progressieve denken van de jaren ’60 naar de depolitisering vanaf de jaren ‘80
24:12 “De voornaamste arbiter in Nederland als het gaat om economische politiek is het CPB. Dat is een technocratische instelling..”
31:24 Hoe analyseer je de koers van het kabinet in de coronacrisis?
37:54 In welke zin verscherpt het neoliberalisme zich? Het is niet dat problemen niet worden opgemerkt toch?
41:51 Heb je niet het gevoel dat we nu een andere kant op gaan, meer inversteren etc?