abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166799807
Velen roepen maar steeds "adereindhulzen verplicht bij buigzame leidingen (soepel snoer)".
Ik ben eens geen zoeken wáár dat nu voorgeschreven wordt maar na een half uur zoeken naar NEN1010 en NPR5310 ben ik er nog niet wijs uit......

Waar vind ik de wettelijke bepaling dat draad met samengeslagen kern met adereindhulzen aangesloten moet worden?
  maandag 21 november 2016 @ 13:39:09 #2
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_166799871
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 13:36 schreef eRKa het volgende:
Velen roepen maar steeds "adereindhulzen verplicht bij buigzame leidingen (soepel snoer)".
Ik ben eens geen zoeken wáár dat nu voorgeschreven wordt maar na een half uur zoeken naar NEN1010 en NPR5310 ben ik er nog niet wijs uit......

Waar vind ik de wettelijke bepaling dat draad met samengeslagen kern met adereindhulzen aangesloten moet worden?
goede vraag, ik ken ook alleen het verhaal "het is verplicht" en dat normale handtangen niet meer toegestaan zijn, maar alleen nog zelfinstellende krimptangen.

de verbinding is met hulsje natuurlijk wel beter, zonder hulsje kan je de draden uit elkaar drukken en is dus de verbinding slechter.
pi_166799925
Is dat niet afhankelijk van de aansluitmethode? Dus dat het wel verplicht is bij een schroefaansluiting, maar niet zozeer bij een kooiklemaansluiting
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_166800178
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 13:41 schreef Jordy-B het volgende:
Is dat niet afhankelijk van de aansluitmethode? Dus dat het wel verplicht is bij een schroefaansluiting, maar niet zozeer bij een kooiklemaansluiting
Zit wat in ik denk dat TS het meer moet zoeken in de aansluitvoorschriften van het installatie materiaal waar de draad in gaat.
pi_166800769
Oké, dus we gebruiken allemaal adereindhulzen maar weten niet waarom en óf het wel een harde eis is...... :N
pi_166802195
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 14:23 schreef eRKa het volgende:
Oké, dus we gebruiken allemaal adereindhulzen maar weten niet waarom en óf het wel een harde eis is...... :N
Als ik ze gebruik is dat omdat ik dan weet dat het beter zit en er een betere verbinding is, niet omdat het een eis is of niet...
pi_166802534
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 15:34 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als ik ze gebruik is dat omdat ik dan weet dat het beter zit en er een betere verbinding is, niet omdat het een eis is of niet...
Precies.
pi_166806643
De NEN1010 is sowieso niet heel erg concreet. De term "adereindhuls" zul je niet tegenkomen nee. Zo zijn er wel meer dingen die niet letterlijk benoemd worden, maar als je die allemaal weg gaat laten in je huisinstallatie dan hou je niets meer over...

Waar staat dan dat je ze moet gebruiken? Nou hier bijvoorbeeld...

quote:
Bij het uitvoeren van elektrische installatiewerkzaamheden moet zijn gezorgd voor goed vakmanschap, geleverd door vakkundig personeel, en het gebruik van de juiste materialen.
quote:
Verbindingen tussen leidingen onderling en tussen leidingen en ander elektrisch materieel moeten zo zijn gemaakt dat veilig en betrouwbaar contact is verzekerd.
quote:
Verbindingen tussen geleiders onderling en tussen geleiders en ander materieel moeten elektrisch en mechanisch blijvend betrouwbaar zijn.

Zie ook IEC61200-52.
En daarnaast moet je inderdaad de instructies van de fabrikant opvolgen. Dit staat wél in de NEN. En als je van bijvoorbeeld Hager voor een specifieke klem gaat opzoeken wat je er in mag steken dan staat dit wel concreet benoemd...

http://www.hager.nl/files/download/0/24396_1/0/Chapter_77548.pdf
quote:
Uit: 16 mm2 massief , 10 mm2 adereindhulsaandraaimoment 2 Nm
pi_166806662
Je zou het kunnen herleiden uit Nen 1010:2007+C1:2008 526.1:

Verbindingen tussen geleiders onderling en tusen geleiders en ander materieel moeten elektrisch en mechanisch blijvend betrouwbaar zijn.

Adereinhulzen zijn niet voor zover ik weet niet verplicht, met de wago lasklemmen met oranje hendel zitten de buigzame leiding ook goed vast zonder huls.
  Moderator maandag 21 november 2016 @ 19:03:04 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166806669
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 13:51 schreef bartos het volgende:

[..]

Zit wat in ik denk dat TS het meer moet zoeken in de aansluitvoorschriften van het installatie materiaal waar de draad in gaat.
Het één is inderdaad wel afhankelijk van het ander ;)

In mijn ervaring geven veerklemmen de beste verbinding (met soepele aders) als je geen adereindhulzen gebruikt; afhankelijk natuurlijk van de diameter draad die je gebruikt.
Bij schroefklemmen heb je vrijwel altijd aderhulzen nodig, voor kooiklemmen geld dat niet altijd, maar hangt van de eisen van de fabrikant e.d. af.

De vraag is altijd hoe ga je de draad bevestigen en wat is de diameter van de draad ?
Klemmenfabrikanten geven bij de meeste series klemmen die ze produceren ook aan of ze met of zonder huls gebruikt mogen worden. :)
  Moderator maandag 21 november 2016 @ 19:05:09 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_166806719
En of iets gemonteerd wordt in bijvoorbeeld een trillende (fabrieks/industrie omgeving en andere omgevingsfactoren) oid. is natuurlijk ook van invloed op de manier van aansluiten

[ Bericht 6% gewijzigd door Vonkenboer op 21-11-2016 19:22:00 ]
  maandag 21 november 2016 @ 19:10:35 #12
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_166806844
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 19:05 schreef Vonkenboer het volgende:
En of iets gemonteerd wordt in bijvoorbeeld een trillende omgeving (en andere omgevingsfactoren) oid. is natuurlijk ook van invloed op de manier van aansluiten
Dus TS als je huis in Groningen staat...
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  Moderator maandag 21 november 2016 @ 19:22:21 #13
92034 crew  Vonkenboer
pi_166807120
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2016 19:10 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Dus TS als je huis in Groningen staat...
Heb mijn post iets verduidelijkt :P
  maandag 21 november 2016 @ 21:54:22 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_166812479
Ik lees in die zinsnedes uit de normen hier alleen maar interpretatie interpretatie interpretatie.

Je kunt dan net zo goed opschrijven dat iemand goed moet kunnen voetballen voor hij bij een voetbalclub mag. Wat dan "goed" is mag Joost weten.

De draden netjes afgeisoleerd in een degelijke kroonsteen steken die je netjes trek ontlast in een lasdoos bouwt zou als je het hier leest ook moeten kunnen.
Eventuele andere hier niet geciteerde teksten voorbehouden uiteraard

Instructie van een fabrikant moeten volgen is verder nogal wiedes. Dat moet je eigenlijk vrijwel altijd en overal in een situatie waar je als professional aan de slag bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')