abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 17 november 2016 @ 12:32:02 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166711466

“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “

Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De een wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willen :) Dit lijstje kan daar ook bij helpen.

Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houd er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij dSLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.

Formaat:
Wil je een compactcamera, bridgecamera, systeemcamera of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 5 segmenten:

• Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.
• (Travel) Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties, zoals een betere zoom en videomodus.
• Bridgecamera/Superzoom: Zoom, zoom en nog meer zoom. Tegenwoordig al over de 40x voorwerpen dichterbij kunnen halen. Erg flexibel en vaak verbluffende specificaties en mogelijkheden.
• Systeemcamera (ILC=Interchangable Lens Camera/Mirrorless camera/Evil camera): Camera's met een lensmount waardoor je de camera met verschillende lenzen kunt gebruiken. Deze camera's hebben geen optische viewfinder/spiegel waardoor ze compacter zijn. De sensor kan echter zo groot zijn als die van een dSLR, zo is de Sony NEX uitgerust met een APS-C sensor. Camera's als deze zijn erg in opkomst.

• D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires.

Doel:
Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.

De fotograaf:
is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?

Huidige camera:
Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.

Welke camera’s twijfel je over:
Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeld ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.

Bijzondere eisen:
Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen' ;)

Dus even op een rijtje: (dit lijstje even in je post plakken: )

quote:
Budget:
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
Doel:
Fotograaf:
Huidige camera:
Welke camera’s twijfel je over:
Bijzonderheden:
Sitetips
Je kunt ook zelf aardig wat research doen. Hier wat handige sitetips:

Snapsort - Klik je eisen aan en zie wat er in die richting zoal beschikbaar is. Een erg handige tool om te kijken welke camera's in aanmerking komen voor jouw keuze. Neem de scores op deze site met een korreltje zout.
Sortable - Een site zoals Snapsort.
Cameralabs - Een van de beste sites als het gaat om camera reviews. Voordelen, nadelen, specs, samples, conclusies en vergelijkingen. Nadeel? Niet alle camera's komen aan bod.
Letsgodigital - Een site met Nederlandse taal en alles rondom camera's. Nieuws en reviews.
DPreview - Een site met de laatste nieuwtjes en reviews.
Image Resource - Jouw bron voor de laatste nieuwtjes. Erg handig zijn de Comparometer (camerasamples onder identieke situaties) en Cameraspecsvergelijker.
The Verge - Al het laatste nieuws over de nieuwste camera's.
DigitalRev - Reviews, tips, blogs en meer.
Vergeet het YouTube-kanaal met Kai, Lok en Alamby niet! (Vaak de TopGear op fotografie-gebied genoemd)
The Camera Store TV is ook een goed YouTube-kanaal met reviews gehost door Chris Niccolls.

Beginnerstips:
http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm
http://www.dslrtips.com
http://www.adorama.com/alc/
http://www.learnmyshot.com/index.php?mode=browse

Geruchten en reviews op blogs:
http://photorumors.com
http://nikonrumors.com
http://canonrumors.com
http://eoshd.com
http://43rumors.com
http://mirrorlessrumors.com

Belangrijke beurzen:
CES -/- CP+ -/- Photokina

Prijsvergelijkingsites
Google Shopping
Geizhals
Tweakers Pricewatch
Voordeelmuis (acties en aanbiedingen)

FOK!Links
Topicreeks: Pats hier met je nieuwe fotomeuk Camera gekocht? Ga ermee patsen!
Topicreeks: Het grote lenzen/objectieven topic Lens nodig? Vraag hier om advies!
FOT / [Beginners] Hoe foto's mooier kunnen #6 Voor tips en tricks op maat

Vorige: FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #26
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166711523
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat jij altijd met dat soort post komt, zum kotzen gewoon, flikker toch op. Leer eens lezen en zorg voor wat kennis van zaken voor je wat doms roept
Denk om je bloeddruk, Piet. Niets mis met mijn kennis. Ik richt mijzelf echter meer op daadwerkelijk gebruik dan populistisch purisme :)
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:30 schreef shiznuts het volgende:

[..]

'Nooit', dat weet je ook nooit. Je weet niet of je daar in de toekomst toch een behoefte aan gaat hebben. Als je net begint en dus een premium compact haalt to up the game, dan is het wel zo handig, want als je een killer shot hebt en daar niet het maximale uit kunt halen (later), is dat vrij zonde (en kun je jezelf wel voor je kop slaan). En tegenwoordig met de prijzen en capaciteiten van kaartjes is het ook niet echt een thema zou ik zeggen.
True, het heeft absoluut een meerwaarde om ze achter de hand te hebben. Mijn ervaring is echter dat veel mensen een RAW-foto echter eerder verprutsen, dan verbeteren.
  donderdag 17 november 2016 @ 12:36:22 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166711552
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:34 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Denk om je bloeddruk, Piet. Niets mis met mijn kennis. Ik richt mijzelf echter meer op daadwerkelijk gebruik dan populistisch purisme :)

Bull, je loopt heel vaak te zeiken om het zeiken, niet schromend daarbij anderen voor leugenaars of idioten uit te maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166711591
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bull, je loopt heel vaak te zeiken om het zeiken, niet schromend daarbij anderen voor leugenaars of idioten uit te maken.
Wat zal het vermoeiend zijn om zo'n negatieve kijk op de wereld te hebben.. Kun je nu weer normaal reageren alsjeblieft? Je hoeft het persoonlijke frustraties niet op mij af te reageren.
pi_166711680
Waar we gezellig O-) verdergaan. :P

To change things up... Ik heb er binnenkort zelf een nieuwe camera bij. :@
http://www.yitechnology.com/yimirrorless/index/id/8.html , van de gasten achter de GoPro rivalende Xiaoyi YI 4K sport cam.






Was tijdens 11.11 in de sale op: http://sale.aliexpress.com/__pc/161111_xiaoyi.htm . Uiteindelijk US $379.97 voor betaald (incl. kit zoom (was geen body only)). Vind het een interessant concept! Ben benieuwd. Hun YouTube kanaal [ > ].
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_166711967
Nice, die heb ik een tijdje geleden ook gezien. Is dit voor ons in NL ook te bestellen? Lijkt me een prima ding voor die prijs.
pi_166712078
Misschien komt er nog een soortgelijke Black Friday deal. Je zit inderdaad met AliExpress met het feit dat spul doorgaans uit China komt, dat 2 á 3 weken ofzo duurt en je met importkosten zit (ook hier in Oostenrijk).

Maar dit lijkt met DPD uit Lehrte, Duitsland (bij Hannover) verstuurd te worden. De store op AliExpress is de official store/het merk zelf. Ze verkopen zelf ook over Amazon (zie https://www.amazon.de/s?merchant=A2JAUC835NRI9P&fallThrough=1 ). Zullen wel een EU distro center in Duitsland hebben zitten. :o Meevaller dus!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_166712415
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 13:07 schreef shiznuts het volgende:
Misschien komt er nog een soortgelijke Black Friday deal. Je zit inderdaad met AliExpress met het feit dat spul doorgaans uit China komt, dat 2 á 3 weken ofzo duurt en je met importkosten zit (ook hier in Oostenrijk).

Maar dit lijkt met DPD uit Lehrte, Duitsland (bij Hannover) verstuurd te worden. De store op AliExpress is de official store/het merk zelf. Ze verkopen zelf ook over Amazon (zie https://www.amazon.de/s?merchant=A2JAUC835NRI9P&fallThrough=1 ). Zullen wel een EU distro center in Duitsland hebben zitten. :o Meevaller dus!
Jammer dat die m1 nog niet in de amazon store staat. Toch maar even in de gaten houden, voor 400 euro lijkt dit mij echt een toppertje!
pi_166757108
Toch nog even wat aanvullende vragen in mijn zoektocht:
Ik twijfel nog heel erg of ik voor een travelzoom moet gaan of een high end compact. Ik heb nu 5x zoom en dat vind ik eigenlijk te weinig. Maar volgens mij leveren de travelzoom wel weer ergens anders op in, of is dat niet zo? Ik zie dat ze bijvoorbeeld een lagere f-waarde hebben, maar hoe merkbaar is dat verschil?
Dus eigenlijk is in het algemeen mijn vraag: waar zit, behalve zoom en compactheid, het verschil met high end compact en travelzoom? En vooral hoe merkbaar is het op de foto's die je neemt?
pi_166757563
De rule of thumb wat betreft zoom is ~3x de wijdste setting. Dus 18-55mm, 70-200mm etc. Ga je meer zoom integreren krijg je te maken met meer elementen, meer correctie en uiteindelijk slechtere prestaties. Dus inderdraad drop in gevoeligheid, maar ook meer vatbaar voor focus breathing, slechte prestaties in de hoeken, chromatic abberation/purple fringing en algemeen minder scherpte/resolutie weg van de optimum hotspot (zoomlenzen hebben ergens in de range een punt waar ze het best presteren, ver weg hiervan, vaak op het tele uiteinde, is de prestatie niet bepaald optimaal meer). De 3x zoom is een goede afweging tussen 't gemak en de flexibiliteit van het hebben van een zoom zonder al te veel in te boeten qua optische prestaties. Da's ook een reden dat sommige mensen zweren bij primes (zoomloze lenzen).

Nog een dingetje. Zoomlenzen met aardig wat bereik zijn doorgaans groter dan zoomlenzen met een kleiner bereik (op hetzelfde systeem). Dat zou een compact geen compact meer maken. Dus wat doen ze... ze houden de sensor klein, want dan kun je ook een kleiner objectief gebruiken. En we hebben het al gehad over de grootte van een sensor:
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 16:55 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Mirrorless... Micro Four Thirds (M4/3) heeft zoals de naam doet vermoeden een 4/3e ofwel 1.33" sensor (denk: Olympus E-M10 II). Een Sony A6000 bijvoorbeeld heeft nog weer een grotere sensor, namelijk van APS-C formaat. Voordeel is dat grotere sensors = betere performance, op 't gehele gebied, dus: kleur, dynamisch bereik, maar natuurlijk vooral lichtvangst/lichtgevoeligheid en daarmee minder snel met ruis te maken. Maar grotere sensor = ook grotere lenzen nodig. Al met al dus niet zo heel compact en licht en ook niet zo heel goedkoop meer.

Nikons worden dus lastig aangezien ze er nog altijd niet zijn. Bij mij zou het tussen Panasonic en Sony gaan. De RX100-reeks (1" sensor) cameras zijn nogal fors geprijsd, dus ik zou eerder neigen een Panasonic te halen. Ik heb zelf een LX100 (met 1.33" sensor en Leica lens). Maar deze is bijvoorbeeld ook een idee: http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_LX15/ .

In de OpeningsPost (OP) vind je links naar o.a. Cameralabs, DPReview en Image Resource.
Bridgecameras zijn doorgaans wel leuk en heb je inmiddels ook in de smaak 1" sensor en waarbij de zoomrange niet compleet afvalt naar f/5.6 of f/6.3. Zoals de FZ-range (FZ1000, FZ2000) van Panasonic of de RX10-reeks (M1, M2, M3) van Sony. En inderdaad de altijd nog niet uitgebrachte Nikon DL (DL24-500; echter wel f/5.6 op 't tele einde). Goedkoop en compact is echter anders.

Ergens in 't midden tussen (travel) compacts (met traditionele en typisch voor compactcamera's zijnde 1/2.3" sensor) heb je dan nog de Olympus Stylus 1s. Vrij unieke camera. 1/1.7" sensor, 10.7x zoom en dat met een f/2.8 door de hele range. Alternatief gezien heb je een grote sensor met een vergelijkbare ~10x zoom lens die wel wat afvalt, zoals de TZ100 (f/2.8-5.9).

Ook een camera met f/2.8 door de hele range is de opvolger van de vaak geroemde FZ200, de FZ300. Leuke flexibile starters of enthousiastelingscamera, maar de 1/2.3" sensor verpest de pret een beetje. Dat vind ik persoonlijk ook van alle andere 1/2.3" cameras. Daar gaat het dan meer om 't glas dat ervoor zit en de controls/ergonomie, maar verder heeft een camera met zo'n kleine sensor moeite zich te onderscheiden van andere compacts. Een travel compact heeft dus en een 1/2.3" sensor en door de vele zoom (modellen met 20 á 30x zoom) niet echt een optimale lens. Dit is echt als je niet meer mee wilt nemen dan een vlak klein modelletje en per se die zoom range wilt. Niet zo'n erg probleem als je alleen overdag plaatjes schiet en dit de allerbeste kwaliteit wil, maar in alle andere gevallen ben je denk ik beter af met een andere camera.

Zoals ik al aanhaalde eerder:
quote:
Als je een stapje omhoog wilt van je huidige compact dan kun je gaan voor iets met meer 'professionele' instellingsmogelijkheden, grotere sensor en betere lens(lichtsterkte)
Sommige mensen kiezen zelfs voor een camera als de Ricoh GR II of Fujifilm X70. Grote APS-C sensor en geoptimaliseerde lichtsterke zoomloze lens.

[ Bericht 3% gewijzigd door shiz op 19-11-2016 16:16:05 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_166792537
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:00 schreef shiznuts het volgende:
ook in de smaak 1" sensor en waarbij de zoomrange niet compleet afvalt naar f/5.6 of f/6.3. Zoals de FZ-range (FZ1000, FZ2000) van Panasonic of de RX10-reeks (M1, M2, M3) van Sony. En inderdaad de altijd nog niet uitgebrachte Nikon DL (DL24-500; echter wel f/5.6 op 't tele einde). Goedkoop
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:00 schreef shiznuts het volgende:
De rule of thumb wat betreft zoom is ~3x de wijdste setting. Dus 18-55mm, 70-200mm etc. Ga je meer zoom integreren krijg je te maken met meer elementen, meer correctie en uiteindelijk slechtere prestaties. Dus inderdraad drop in gevoeligheid, maar ook meer vatbaar voor focus breathing, slechte prestaties in de hoeken, chromatic abberation/purple fringing en algemeen minder scherpte/resolutie weg van de optimum hotspot (zoomlenzen hebben ergens in de range een punt waar ze het best presteren, ver weg hiervan, vaak op het tele uiteinde, is de prestatie niet bepaald optimaal meer). De 3x zoom is een goede afweging tussen 't gemak en de flexibiliteit van het hebben van een zoom zonder al te veel in te boeten qua optische prestaties. Da's ook een reden dat sommige mensen zweren bij primes (zoomloze lenzen).

Nog een dingetje. Zoomlenzen met aardig wat bereik zijn doorgaans groter dan zoomlenzen met een kleiner bereik (op hetzelfde systeem). Dat zou een compact geen compact meer maken. Dus wat doen ze... ze houden de sensor klein, want dan kun je ook een kleiner objectief gebruiken. En we hebben het al gehad over de grootte van een sensor:

[..]

Bridgecameras zijn doorgaans wel leuk en heb je inmiddels ook in de smaak 1" sensor en waarbij de zoomrange niet compleet afvalt naar f/5.6 of f/6.3. Zoals de FZ-range (FZ1000, FZ2000) van Panasonic of de RX10-reeks (M1, M2, M3) van Sony. En inderdaad de altijd nog niet uitgebrachte Nikon DL (DL24-500; echter wel f/5.6 op 't tele einde). Goedkoop en compact is echter anders.

Ergens in 't midden tussen (travel) compacts (met traditionele en typisch voor compactcamera's zijnde 1/2.3" sensor) heb je dan nog de Olympus Stylus 1s. Vrij unieke camera. 1/1.7" sensor, 10.7x zoom en dat met een f/2.8 door de hele range. Alternatief gezien heb je een grote sensor met een vergelijkbare ~10x zoom lens die wel wat afvalt, zoals de TZ100 (f/2.8-5.9).

Ook een camera met f/2.8 door de hele range is de opvolger van de vaak geroemde FZ200, de FZ300. Leuke flexibile starters of enthousiastelingscamera, maar de 1/2.3" sensor verpest de pret een beetje. Dat vind ik persoonlijk ook van alle andere 1/2.3" cameras. Daar gaat het dan meer om 't glas dat ervoor zit en de controls/ergonomie, maar verder heeft een camera met zo'n kleine sensor moeite zich te onderscheiden van andere compacts. Een travel compact heeft dus en een 1/2.3" sensor en door de vele zoom (modellen met 20 á 30x zoom) niet echt een optimale lens. Dit is echt als je niet meer mee wilt nemen dan een vlak klein modelletje en per se die zoom range wilt. Niet zo'n erg probleem als je alleen overdag plaatjes schiet en dit de allerbeste kwaliteit wil, maar in alle andere gevallen ben je denk ik beter af met een andere camera.

Zoals ik al aanhaalde eerder:

[..]

Sommige mensen kiezen zelfs voor een camera als de Ricoh GR II of Fujifilm X70. Grote APS-C sensor en geoptimaliseerde lichtsterke zoomloze lens.
Bedankt voor je reactie.
Voor mezelf ben ik er nu inmiddels wel uit dat het een compacte camera moet worden. Zijn nu nog drie keuzes over, de Panasonic TZ-100, Canon G7 RX Mark II of de Sony RX-100. En die keuze kan ik echt niet maken :')
De foto's van de Sony vind ik over het algemeen genomen denk ik wel mooier. Maar die 3x zoom vind ik wel echt weinig. De Panasonic heeft het omgekeerde, 10x zoom, maar die foto's spreken me wat minder aan. Canon lijkt er voor mij een beetje tussenin te zitten. Nog even langs de winkel om het verschil te zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zocalo op 20-11-2016 23:50:48 ]
  zondag 20 november 2016 @ 23:54:47 #12
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_166793240
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 23:06 schreef Zocalo het volgende:

[..]

[..]

Bedankt voor je reactie.
Voor mezelf ben ik er nu inmiddels wel uit dat het een compacte camera moet worden. Zijn nu nog drie keuzes over, de Panasonic TZ-100, Canon G7 RX Mark II of de Sony RX-100. En die keuze kan ik echt niet maken :')
De foto's van de Sony vind ik over het algemeen genomen denk ik wel mooier. Maar die 3x zoom vind ik wel echt weinig. De Panasonic heeft het omgekeerde, 10x zoom, maar die foto's spreken me wat minder aan. Canon lijkt er voor mij een beetje tussenin te zitten. Nog even langs de winkel om het verschil te zien.
Er zit veel in 't nabewerken hè. En zoals ik al zei, ook in het kiezen van het fotoprofiel en de instellingen. Maar bij 't nabewerken kun je het altijd op smaak maken...
quote:
12s.gif Op donderdag 17 november 2016 11:53 schreef shiznuts het volgende:
[..]

Subjectief en gaat uit van hoe de camera plaatjes schiet als je zelf geen invloed uitoefent. Bevalt je iets niet, zou ik zeggen, pas het profiel aan, je hebt veel picture styles, dus gebruik ze. Je kunt op sommige cameras ook de toon verleggen door de kleurkanalen aan te passen. En je kunt natuurlijk ook op RAW schieten en in nabewerking kun je ze altijd op smaak maken.
Hier is een foto uit de selectie van deze week's fotopicks van sonyrumors...

Als je dat niet bevalt, dan doe je er toch zelf wat aan?

Hier een ander voorbeeld:

Dit maak ik er ff snel van:

-- Nog eentje 'cause I'm on a roll en skintones!

->


[ Bericht 9% gewijzigd door shiz op 21-11-2016 00:02:34 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_166803141
Oke, maar buiten de kleuren om (omdat je dat kan bewerken): is het verschil in image quality tussen de Panasonic en Sony groot (waarneembaar) omdat de lens van Sony beter is?
  maandag 21 november 2016 @ 16:54:54 #14
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_166803969
Ligt er een beetje aan welke Sony-versie het zou zijn. De TZ100 (2016) valt af van f/2.8 naar f/5.9. Versie II (2013) van de RX100 van f/1.8 naar f/4.9 en die valt dan sneller af met inzoomen ga ik vanuit. Dus 't is geen megavoordeel, maar daar zou je wat meer aan hebben. Echter, geef je dus zoom op. Dat niet alleen de Sony is op z'n wijdst 28mm en de Pana 25mm, wat toch vrij fors wijder is voor de Panasonic en goed van pas komt bij landschapsfotografie e.d. om er alles op te krijgen en licht panoramisch werkt.

Ga je kijken naar versie III (2014) van de RX100 (inmiddels zijn wel al voorbij de IV en aanbeland bij generatie V; ze worden ook steeds fors duurder) dan springt 'ie van 28-100mm f/1.8-4.9 (3.6x) naar 24-70mm f/1.8-2.8 (2.9x). Een bruikbaardere wijdere/normale range en betere lichtgevoeligheid. Maar dus ten koste van het telebereik/zoom. Dat is altijd het spelletje. You can't have it all, so pick your poison. ;)

Ben je vaak overdags onderweg om fotos te schieten, dan maakt het niet echt uit. Kun je best met minder in te zoomen door het leven... geeft dat misschien de doorslag. Ik zeg altijd 'een camera zou niet bestaan, als ze dachten dat ze er niemand voor zouden kunnen vinden'. Verschillende mensen, verschillende wensen en dus zo ook verschillende cameras. Net als bij verkiezingen is er misschien niet een perfecte keuze, maar allicht wel eentje die het meest bij je past. :+
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_166804992
Het is vooral voor op reis en landschappen. Ik twijfel tussen de Panasonic en de RX-100IV. Maar inmiddels ben ik er wel achter dat ik die extra zoom wel erg belangrijk vindt. Ook qua grip vond ik de ZS-100 fijner. Dus dat gaat hem waarschijnlijk worden, zo nog even de winkel in maar als er dan bij vergelijkbare plaatjes schieten geen grote verschillen zijn neem ik die.
  maandag 21 november 2016 @ 18:09:52 #16
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_166805397
Bespaar je ook nog wat geld want die RX100M4 is niet goedkoop. :P In een ander topic hier merkte iemand op:
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 12:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]

5 jaar garantie actie bij Cameranu.nl [..]

Die gratis garantie-uitbreiding geldt trouwens niet alleen op Nikon artikelen (vandaar ff linkje bijgevoegd).
Just for your information. Kan ook lonen ff te wachten en tijdens Black Friday/Cyber Monday wat deals af te speuren.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_166805656
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 18:09 schreef shiznuts het volgende:
Bespaar je ook nog wat geld want die RX100M4 is niet goedkoop. :P In een ander topic hier merkte iemand op:

[..]

Just for your information. Kan ook lonen ff te wachten en tijdens Black Friday/Cyber Monday wat deals af te speuren.
Ik woon sinds kort in Canada, dus ik wil sowieso wel even wachten tot vrijdag ja ;)
Alleen zag ik hem nu wel met $100 korting, dus ik vraag me af of dat dan overtroffen gaat worden.
  maandag 21 november 2016 @ 18:36:30 #18
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_166805926
Ach so. How aboot that, ey. :P
The Camera Store in Calgary. _O_ Geweldig YT-kanaal met faire reviews: https://www.youtube.com/TheCameraStoreTV .
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167555197
Ik zou graag een beetje hulp willen met mijn zoektocht naar een nieuwe camera :)

Budget: Maximaal ¤ 1.000,-
Doel: Vooral mooie vakantiefoto's en natuur/landschap/wild foto's
Huidige camera: Olympus PEN E-PL 1 met de 14-42 kitlens
Welke camera’s twijfel je over:Olympus OM-D E-M10 met de 14-150 lens of de OM-D E-M10 Mark ll
Bijzonderheden: Lens van m'n PEN is gesneuveld, nu gelijk maar op zoek naar een mooie nieuwe combinatie. Wil echt wat meer zoom dan ik had, maar liever niet lenzen wisselen dus hopelijk zit ik met mijn lenskeuze al in de goede richting. Verder zou ik wel graag een elektronische zoeker willen, vandaar niet opnieuw een PEN. Ik wil me wat meer gaan verdiepen in het handmatig instellen maar was ook erg te spreken van de "schuifjes" functionaliteit in de PEN :P (met een schuifje verzetten hoe vaag je de achtergrond wilt, of hoe kleurhelderheid e.d.)

Ik sta zeker ook open voor andere merken/modellen.
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 december 2016 @ 18:59:06 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_167557518
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:19 schreef Kirb het volgende:
Ik zou graag een beetje hulp willen met mijn zoektocht naar een nieuwe camera :)

Budget: Maximaal ¤ 1.000,-
Doel: Vooral mooie vakantiefoto's en natuur/landschap/wild foto's
Huidige camera: Olympus PEN E-PL 1 met de 14-42 kitlens
Welke camera’s twijfel je over:Olympus OM-D E-M10 met de 14-150 lens of de OM-D E-M10 Mark ll
Bijzonderheden: Lens van m'n PEN is gesneuveld, nu gelijk maar op zoek naar een mooie nieuwe combinatie. Wil echt wat meer zoom dan ik had, maar liever niet lenzen wisselen dus hopelijk zit ik met mijn lenskeuze al in de goede richting. Verder zou ik wel graag een elektronische zoeker willen, vandaar niet opnieuw een PEN. Ik wil me wat meer gaan verdiepen in het handmatig instellen maar was ook erg te spreken van de "schuifjes" functionaliteit in de PEN :P (met een schuifje verzetten hoe vaag je de achtergrond wilt, of hoe kleurhelderheid e.d.)

Ik sta zeker ook open voor andere merken/modellen.
Zomaar een gedachte:
Je E-PL1 doet het nog, dus zou je eerst al eens naar een superzoom op zoek kunnen gaan, laten we eens heel brutaal de versie van Panasonic nemen die wat minder kost dan de Olympus en volgens mij optisch best wel dik in orde is.
Je kunt dan al lekker met die lens fotograferen en er daarna de best haalbare camera bij zoeken. In mijn beleving is momenteel de Panasonic G80 qua camera het beste package dat er voor m4/3 te vinden is al zul je met één van die beide Olympussen ook best wel blij worden. Even uitproberen in een winkel dus, vooral electronische zoekers moet je goed bekijken, van de een wordt je gelukkiger dan van de ander en het is nogal persoonlijk welke zoeker je het beste vindt.
Zelf ben ik met mijn PENnen al zo blij dat ik er een losse EVF bij heb gekocht.

Wacht overigens ook even wat shiznuts nog aan zinnigs toe te voegen heeft, die heeft de m4/3-catalogus iets beter in zijn hoofd zitten dan ondergetekende.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_167558546
Bedankt alvast Ouwesok :)
Ik ben al bij een fotozaak geweest en die adviseerde om m'n camera eventueel ook te vervangen omdat die combinatie vaak een stuk voordeliger is dan de camera en lens los van elkaar aanschaffen. Dit zie ik inderdaad ook terug in de prijzen op internet. Ook zei hij dat de levensduur van m'n camera ook wel zo'n beetje op is (...lijkt me beetje raar.. een camera zou toch langer dan 6 jaar mee moeten kunnen).

Ik ga ook eens naar Panasonic kijken!
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  vrijdag 23 december 2016 @ 19:42:28 #22
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_167558599
G80 met 14-140mm maakt denk ik idd een verdomd fraaie kit denk ik: http://www.panasonic.com/(...)ameras/dmc-g80h.html . :Y Is alleen 1299,-. Met 'wat meer zoom' (dan 14-42mm) is een 12-60mm kitlens natuurlijk ook een optie, die valt met 999,- dan precies in 't budget. Heb je alles fonkelnieuw. Als je toch die 14-140mm wilt kun je om in het budget te blijven de GX80 nemen i.p.v. de G80, eerder maatje E-PL1 ook. Om de 600~700 EUR heb je 2e hands ook een Olympus E-M1 of E-M5 Mark II en met een 2e hands 14-140 of 14-150mm kom je dan ook wel haast op een 1000-tje. Nadeel van zo'n flexibele zoomlens is alleen het lichtverlies. De f/2.8 PRO lenzen zijn wat dat betreft natuurlijk prachtobjektieven om daarmee gepaard te gaan, maar daar zit dan ook een prijs aan vast. Maar goed dat ben je dan al gewend van de 14-42mm (f/3.5-5.6) en mogelijk schiet je toch voornamelijk met daglicht, dan is dat toch niet zo'n probleem. Maar een lichtsterke prime (zoomloze) erbij zou niet slecht zijn. De klassieker: 45mm f/1.8 ofzo.

Heel gek idee... maar je kunt ook gewoon gaan voor een bridgecamera. Ideaal voor op vakantie. Panasonic met de FZ1000, Sony met de RX10-reeks. Of als je zoveel zoom nu ook weer niet nodig hebt... de LX100 van Panasonic of RX100 van Sony kunnen ook aardig wat. Nieuw in de Panasonic line-up is de LX15 ( http://www.panasonic.com/(...)ameras/dmc-lx15.html ).

Trouwens niet zo dat z'n levensduur erop zou zitten (tenzij je echt veel schiet en het mechanisch aan z'n limiet zit, maar dat verwacht ik niet). Eerder dat 'ie achterhaald en dated is. Een paar generaties 'behind the curve' zeg maar. Maar daar is niks mis mee.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167560034
Wauw bedankt shiznuts voor je uitgebreide reactie.
Qua budget wil ik wel echt tot ¤1000 blijven. Ik blijf elke keer iets naar boven bij stellen :P maar tweedehands vind ik op zich wel een optie. Nog tips waar ik zou kunnen zoeken? Durf marktplaats niet aan hiervoor.

Ik zal me eens gaan inlezen op die Panasonic modellen.

Zal ook moeten uitzoeken wat een bridge camera is. In de winkel (foka r'dam) vertelden ze me dat ik in ieder geval niet "terug" zou willen naar een compact camera omdat de sensor kleiner is. Ik ben juist qua kwaliteit erg blij met de PEN, erg mooie heldere foto's (vind ik dan hè.. zeker vergeleken met foto's van vrienden met compact camera).

Misschien dat ik anders toch eens enkel naar een nieuw objectief kijken. Ik zie dat tamron (?) ook wat voordeliger is. Is dit eventueel iets?
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  vrijdag 23 december 2016 @ 20:26:57 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167560082
Vreemd eigenlijk dat tv's en andere consumentenelectronica steeds goedkoper worden en cameras steeds duurder
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 23 december 2016 @ 20:58:07 #25
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_167561347
Vind ik ergens wel begrijpelijk. Ik haal straks 'voor kerst' een Huawei Mate 9 Pro met Leica camera set-up. Punt is dus, mobiele telefoons worden alsmaar beter en daarmee is het gaat naar de goedkope cameras wat gekrompen en kiezen mensen eerder ervoor bij hun telefoon te blijven. Dus... om een gat te trekken worden de cameras steeds beter en daardoor ook weer duurder.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 20:25 schreef Kirb het volgende:
Wauw bedankt shiznuts voor je uitgebreide reactie.
Qua budget wil ik wel echt tot ¤1000 blijven. Ik blijf elke keer iets naar boven bij stellen :P maar tweedehands vind ik op zich wel een optie. Nog tips waar ik zou kunnen zoeken? Durf marktplaats niet aan hiervoor.

Ik zal me eens gaan inlezen op die Panasonic modellen.

Zal ook moeten uitzoeken wat een bridge camera is. In de winkel (foka r'dam) vertelden ze me dat ik in ieder geval niet "terug" zou willen naar een compact camera omdat de sensor kleiner is. Ik ben juist qua kwaliteit erg blij met de PEN, erg mooie heldere foto's (vind ik dan hè.. zeker vergeleken met foto's van vrienden met compact camera).

Misschien dat ik anders toch eens enkel naar een nieuw objectief kijken. Ik zie dat tamron (?) ook wat voordeliger is. Is dit eventueel iets?
Ik heb het zelf niet zo op verkooppraatjes in elektronica winkels. Nu is dat wel een fotozaak, dus dat scheelt al, maar 't is altijd beter zelf je research te doen en conclusies te trekken voordat ze je iets aansmeren dat aan hun eisen voldoet (en misschien 't meeste geld opbrengt), maar niet zozeer aan die van jou. Ja, traditionele compactcamera's hebben een 1/2.3" (0.43")sensor. Dat is klein (en met opzet, om de camera's en lenzen klein te houden). Meestal ook nog gepaard met een lens die afvalt van f/3.5-6.3 ofzo. Vooral lekker veel megapixels en zoom omdat hogere getalletjes lekker verkopen. Maar goed. Dat mag je inderdaad gerust vergeten. Maar dat zijn dus de echte oldschool simpele budget point 'n shoot compactcameras.

Toen ging het een tijd om 1/1.8, 1/1.7 en 2/3" premium compactcamera's met objectieven met weinig zoom, maar daarvoor lichtsterk. En dat was waar mensen op hadden gewacht. Daarna kwam Sony met de eerste generatie RX100 met een heuse 1/1, dus 1" sensor en toen waren mensen pas echt laaiend enthousiast. Als je je bedenkt dat Micro Four Thirds (MFT/M43/M4/3) gaat over een 4/3" sensor, 1.33" dus, scheelt dat wel enigszins, maar niks al te dramatisch. Ik vind alle 1" sensor cameras eigenlijk wel hartstikke prima. De LX100 van Panasonic maakt gebruik van de 4/3" (1.33") sensor. De lens is echt zo klein gehouden dat dat vignetting op zou leveren en de 1.33" sensor is dus wat gecropped. De rest, zo'n RX100 Mark weet-ik-het, RX10, FZ1000, LX15, allemaal prima te doen lijkt me. Goeie site is altijd wel http://www.cameralabs.com , zie rijtje met 'Latest camera reviews', kun je wat meer over enkele modellen lezen.

Qua M43 cameras doet http://www.mirrorlessons.com het altijd wel leuk. Die hebben ook een verslagje over de E-M10 Mark II wat inderdaad ook wel een leuke camera is.

Als je 2e hands wilt kopen, kun je best op Marktplaats kijken. Daar zitten ook fotozaken tussen die van klanten een inruiler krijgen (net als met auto's, die mensen kopen een nieuwe en laten de dealer de oude overnemen). Ff opletten wie ze verkoopt en goed kijken wat de staat ervan is. Eventueel het aantal 'kliks' ermee opvragen, wanneer een camera moeilijk gaat doen hangt meestal van de sluiteractuaties/het sluitermechanisme af.

Tamron. Mweh. In ieder geval absoluut niet voor M43. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 december 2016 @ 21:15:13 #26
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_167562084
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 19:40 schreef Kirb het volgende:
Bedankt alvast Ouwesok :)
Ik ben al bij een fotozaak geweest en die adviseerde om m'n camera eventueel ook te vervangen omdat die combinatie vaak een stuk voordeliger is dan de camera en lens los van elkaar aanschaffen. Dit zie ik inderdaad ook terug in de prijzen op internet. Ook zei hij dat de levensduur van m'n camera ook wel zo'n beetje op is (...lijkt me beetje raar.. een camera zou toch langer dan 6 jaar mee moeten kunnen).

Ik ga ook eens naar Panasonic kijken!
Mijn beide PENnen hadden toen ik ze van marktplaats bevrijdde nauwelijks opnamen, voelen nog redelijk als nieuw aan en ik heb niet het idee dat ik met met een oud beest fotografeer. Het sensortje van de eerste generatie m4/3 blijft me nog steeds verrassen
Naast de PEN heb ik ook nog de eerste generatie Panasonic G1 en buiten zit er meestal wel een van de m4/3'tjes in de tas

E-PL1 testdrive by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 23 december 2016 @ 21:18:20 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_167562240
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2016 20:58 schreef shiznuts het volgende:
-----8<-----
Tamron. Mweh. In ieder geval absoluut niet voor M43. :P
Tamron maakt best wel goed spul, alleen is het verschil in prijs met met name de Panny superzoom niet zo groot dat je niet de Panny zou moeten overwegen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_167563985
Ik heb wat huiswerk te doen!
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_167573157
Ik ben inmiddels wat verder en voor nu valt een bridge camera af, ik wil evt wel de optie houden om een andere lens erop te zetten :)

Oke ik twijfel nu een beetje tussen het volgende:

- LUMIX DMC-GX80H - Body + FS14140 lens
of
-Olympus OM-D E-M10 zilver + 14-150mm II zwart

Of toch alleen een nieuwe lens:

-Panasonic MFT 14-140mm F/3.5-5.6 zwart HD power O.i.S. Lumix G Vario
of
-Olympus MFT 14-150mm f/4.0-5.6 II zwart ED M.Zuiko Digital (nu met 100 cashback)

Eventueel in de toekomst zou ik er dan een prime lens bij willen denk ik. Blijft alleen wel het feit dat ik met alleen de lens vervangen nog geen zoeker heb. Dan ga ik me afvragen of ik die nog los erbij zou willen kopen voor m'n PEN, of met de tijd toch m'n camera vervang. Mogelijk even doorsparen voor die wat duurdere Panasonic.

Misschien stomme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit wat die F nou betekend. Ik krijg het idee dat hoe "lager" die F, hoe "beter" de lens?

[ Bericht 35% gewijzigd door Kirb op 24-12-2016 11:16:39 ]
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  zaterdag 24 december 2016 @ 11:15:05 #30
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_167573464
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:55 schreef Kirb het volgende:
Oke ik twijfel nu een beetje tussen het volgende:

- LUMIX DMC-GX80H - Body + FS14140 lens
of
-Olympus OM-D E-M10 zilver + 14-150mm II zwart

Of toch alleen een nieuwe lens:

-Panasonic MFT 14-140mm F/3.5-5.6 zwart HD power O.i.S. Lumix G Vario
of
-Olympus MFT 14-150mm f/4.0-5.6 II zwart ED M.Zuiko Digital (nu met 100 cashback)

Misschien stomme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit wat die F nou betekend. Ik krijg het idee dat hoe "lager" die F, hoe "beter" de lens?
Hoe lager de F waarde hoe meer licht hij binnen kan laten en hoe meer blur je kan veroorzaken bijvoorbeeld. Dat je inzoomt op iemand bv en dat de achtergrond dan wat waziger wordt voor een mooi effect. Over het algemeen vind ik die lenzen wel fijn, vaak wel wat duurder.

Verder kan ik je niet echt helpen, zelf ook nog zo goed als een leek :P
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 24 december 2016 @ 12:19:32 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_167574342
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:55 schreef Kirb het volgende:
Ik ben inmiddels wat verder en voor nu valt een bridge camera af, ik wil evt wel de optie houden om een andere lens erop te zetten :)

Oke ik twijfel nu een beetje tussen het volgende:

- LUMIX DMC-GX80H - Body + FS14140 lens
of
-Olympus OM-D E-M10 zilver + 14-150mm II zwart

Of toch alleen een nieuwe lens:

-Panasonic MFT 14-140mm F/3.5-5.6 zwart HD power O.i.S. Lumix G Vario
of
-Olympus MFT 14-150mm f/4.0-5.6 II zwart ED M.Zuiko Digital (nu met 100 cashback)

Eventueel in de toekomst zou ik er dan een prime lens bij willen denk ik. Blijft alleen wel het feit dat ik met alleen de lens vervangen nog geen zoeker heb. Dan ga ik me afvragen of ik die nog los erbij zou willen kopen voor m'n PEN, of met de tijd toch m'n camera vervang. Mogelijk even doorsparen voor die wat duurdere Panasonic.

Misschien stomme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit wat die F nou betekend. Ik krijg het idee dat hoe "lager" die F, hoe "beter" de lens?
Hoe lager de 'F' hoe lichtsterker de lens. Hoeft niet per definitie beter te zijn, is dat tegenwoordig vaak wel.
Dat gezegd, het type lens dat je wilt hebben is niet met een hoge lichtsterkte te bouwen, althans niet zo dat ie óf draagbaar is óf betaalbaar.

Ik zou in jouw geval eerst een goeie lens aanschaffen die, of je nou een Olympus of een Panasonic koopt, gewoon op je E-PL1 bruikbaar is.
Daarna kun je, omdat je de lens al hebt, aan de hand van de ervaringen met de E-PL1 bepalen wat je volgende camera gaat worden.

Of je voor die lens nou Olympus of Panasonic moet kiezen is een lastige, beide bouwen ze erg fraaie en vooral goeie lenzen die ook nog eens aangenaam in het gebruik zijn.
Met als standaardzoom zowel een Panasonic 14-42 als een Olympus 14-42 gaat mijn voorkeur uit naar de Panasonic die nét even iets lekkerder werkt dan de Olympus. Dat gezegd zijn ze optisch nagenoeg gelijkwaardig.
Met de Panasonic zoomlenzen heb je nog het bijkomend voordeel dat er een stabilisator in zit die bijzonder goed werk verricht als het licht het af laat weten. Olympus vertrouwt meer op stabilisatie in de camera. Werkt ook goed bij korte lenzen, iets minder goed bij langere.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_167575946
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:55 schreef Kirb het volgende:
Ik ben inmiddels wat verder en voor nu valt een bridge camera af, ik wil evt wel de optie houden om een andere lens erop te zetten :)

Oke ik twijfel nu een beetje tussen het volgende:

- LUMIX DMC-GX80H - Body + FS14140 lens
of
-Olympus OM-D E-M10 zilver + 14-150mm II zwart

Of toch alleen een nieuwe lens:

-Panasonic MFT 14-140mm F/3.5-5.6 zwart HD power O.i.S. Lumix G Vario
of
-Olympus MFT 14-150mm f/4.0-5.6 II zwart ED M.Zuiko Digital (nu met 100 cashback)

Eventueel in de toekomst zou ik er dan een prime lens bij willen denk ik. Blijft alleen wel het feit dat ik met alleen de lens vervangen nog geen zoeker heb. Dan ga ik me afvragen of ik die nog los erbij zou willen kopen voor m'n PEN, of met de tijd toch m'n camera vervang. Mogelijk even doorsparen voor die wat duurdere Panasonic.

[..]
Als je een zoeker wilt, is een camera met eentje ingebouwd natuurlijk wel fijn. Als je niet per se het nieuwste van het nieuwste hoeft is een Panasonic GX7 ook een idee. Die heeft een tiltende viewfinder. Was tevens de eerste Panasonic met sensorstabilisatie. Maar goed, zo kun je natuurlijk wel met opties blijven komen, i.p.v. dat er opties afvallen en de keuze makkelijker wordt. :P Is denk ik maar net waar je je fijner bij voelt. Dat is net als een nieuwe auto uitzoeken, je hebt aan de ene kant praktische zaken, aan de andere kant moet je 'em wel mooi vinden en lekker vinden rijden.
quote:
Misschien stomme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit wat die F nou betekend. Ik krijg het idee dat hoe "lager" die F, hoe "beter" de lens?
Hier een excerpt van het langere verhaal: FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28 ...

'Hoe zit dat precies dan met een sensor en de f-waarde, lichtsterkte, van een lens dan?
Ik wil daar best even een en ander (hopelijk begrijpelijk) over uitweiden hoor:

SPOILER: Lichtvangstcapaciteit lens en sensor
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat heb je er dan aan als je sensor en lens-combinatie goed in staat zijn om licht vast te leggen?
SPOILER: Diafragma van je lens
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Belichtingstijd (sluitertijd)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ISO-gevoeligheid
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 35mm equivalent range
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Meer over cropfactor
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de spoilers hierboven gelezen hebt en begrijpt, heb je zo'n beetje de basis van fotografie: het vastleggen van licht, door. Je begrijpt het belang van de grootte van een sensor en de lichtsterkte van een lens en weet wat je kunt doen om in een situatie met weinig licht, toch voldoende licht vast te leggen en wat de voor- en nadelen zijn van elk van de manieren om hier verandering in aan te brengen. Je hebt ook gezien dat beeldstabilisatie een belangrijke rol speelt en dat er een groot verschil is tussen de mogelijkheden in zoomrange.'
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167588820
Btw, weer een gouden greep als je besluit je Panasonic uit het Verenigd Koninkrijk te halen.
http://promotions.panason(...)tions/view_terms/170
Double cashback. 200 GBP ofwel 240 EUR. Geldig gewoon ook voor inwoners van de European Economic Area (EEA) zolang je 'em maar bij een UK retailer die meedoet haalt.
Vb. http://www.wexphotographi(...)camera-body/p1595526http://www.fotosense.co.u(...)mera-body-black.html (DMC-GX80EB-K voorbeelden (body only))
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167593925
Oke ik heb alles doorgelezen en zal dit vast nog een paar keer moeten doen om het goed te gaan begrijpen :D maar de basis is in ieder geval wat duidelijker.

Ik ga woensdag naar een fotozaak om wat modellen vast te houden. Dan hoop ik eigenlijk wel een keuze te gaan maken. Ik neig momenteel eigenlijk naar in eerste instantie alleen de lens van panasonic. Deze een tijdje uitproberen met mijn E-PL1. Maar wie weet laat ik me in de winkel toch wel verleiden tot ook een camera.. Ik twijfel dan nog steeds tussen de olympus e-m10 en de panasonic gx80 (of g8 c_/) . Mogelijk die panasonic dan bestellen in de UK. Al vind ik dat toch ook wel een beetje spannend for no good reason :')

[ Bericht 6% gewijzigd door Kirb op 25-12-2016 13:45:47 ]
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_167679228
Ik heb de lens van Panasonic gekocht :).

Verder wilde ik graag camera's vasthouden, door de menu's scrollen e.d. maar dat kon dus niet. Daarvoor moest de camera eerst ingesteld worden en dan konden ze niet meer verkocht worden. Heb dus ook geen zoeker kunnen "testen". Ben bij twee zaken geweest en beide hetzelfde verhaal.. mede hierom geen nieuwe camera gekocht.

Maargoed wel heel blij met de lens die het gewoon goed doet op m'n pen. Nog even twijfelen of ik die Panasonic gx80 in de UK bestel of dat ik voorlopig gewoon zo doorga. Bedankt voor jullie advies in ieder geval ouwesok en shiznuts 😊
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_167681096
Nice! En nog ff spannend dus! 't Is inderdaad wel zo fijn om een camera door je handen te kunnen laten gaan, zeker als je twijfelt tussen twee in het bijzonder. De actie uit de UK is echt steengoed, ook een paar lenzen doen mee meen ik. Heb zelf destijds de G80/G85 gehaald, want als je die op 't vaste land moest kopen was je 899 kwijt voor body only. En voor rond de 900 had ik nu uit het Verenigd Koninkrijk de body + 12-60mm lens + Panasonic 64GB kaart + actie deal met gratis battery grip. Die laatste was dus ook voor ons vastelanders geldig, zolang je de camera maar nieuw bij een aangesloten handelaar uit het Verenigd Koninkrijk haalde. :Y

Nu maar eens eGlobalCentral proberen, die poppen altijd up als je met Google Shopping zoekt. Die importeren de waren overal vandaan waar ze goedkoop op de kop te tikken zijn en kunnen ze met een aardig voordeeltje aan je slijten. Daar nu de Leica 15mm f/1.7 besteld (savings ~70 á 100 EUR).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167685833
Hoe zit dat dan eigenlijk met garantie? Heb je wel recht op service in NL als je hem daar besteld?
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 28 december 2016 @ 20:54:08 #38
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_167686114
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 17:16 schreef Kirb het volgende:
Ik heb de lens van Panasonic gekocht :).

Verder wilde ik graag camera's vasthouden, door de menu's scrollen e.d. maar dat kon dus niet. Daarvoor moest de camera eerst ingesteld worden en dan konden ze niet meer verkocht worden. Heb dus ook geen zoeker kunnen "testen". Ben bij twee zaken geweest en beide hetzelfde verhaal.. mede hierom geen nieuwe camera gekocht.

Maargoed wel heel blij met de lens die het gewoon goed doet op m'n pen. Nog even twijfelen of ik die Panasonic gx80 in de UK bestel of dat ik voorlopig gewoon zo doorga. Bedankt voor jullie advies in ieder geval ouwesok en shiznuts 😊
Voor het betere kijken met je handen ga je het best naar Mediamarkt waar de meeste modellen gewoon bekeken en vooral bevoeld mogen worden en waar je dus redelijk op je gemak even kunt kijken met welke camera's je wel of geen vriendjes wordt.
Zo weet ik bijvoorbeeld sinds vanmiddag dat ik geen vrindjes wordt met een EOS M5 waar ik op grond van de specs toch best wel hoge verwachtingen had. Zoeker is voor een systeemcamera veel te klein.

Mocht je dus een MM in de buurt hebben, ga dan daar even kijken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_167693118
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:48 schreef Kirb het volgende:
Hoe zit dat dan eigenlijk met garantie? Heb je wel recht op service in NL als je hem daar besteld?
Uit het Verenigd Koninkrijk? Daar gaat het om 'Panasonic UK, a branch of Panasonic Marketing Europe GmbH'. Dus je zou denk ik Europa-wijd overal terecht moeten kunnen?

En bij de lens. De store biedt daar op zich goede garantie voor, dus daar heb ik ook niet zo'n angst voor. En om eerlijk te zijn ben ik bij moderne cameras/lenzen nog nooit tegen problemen aangelopen. Een keer had ik een viewfinder cup die kapot was en toen zette Panasonic me in verbinding met een lokale dealer. Die bestelde de onderdeeltjes (nieuwe eye cup rubber + mount bracket) die ik geloof tegen materiaal/kostprijs (zo'n 15 EUR meen ik) heb gekocht en vervangen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167825283
Ik heb mezelf de GX80 cadeau gedaan :@ :D
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  maandag 2 januari 2017 @ 14:53:23 #41
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_167829218
Yay! 't Jaar begint knallend! Treat yo self! Omdat je 't waard bent!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167835040
Hahaha dat dus. Nou thanks voor de hulp in ieder geval. Ben benieuwd hoe ie gaat bevallen!
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 2 januari 2017 @ 23:32:43 #43
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_167846818
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:27 schreef Kirb het volgende:
Ik heb mezelf de GX80 cadeau gedaan :@ :D
Daar ga je best wel blij mee zijn :Y ^O^
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 8 januari 2017 @ 16:04:50 #44
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_167979112
Hulp gevraagd!

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe groothoek lens. Op moment schiet ik landschappen voornamelijk met mijn Nikon18-105 lens op mijn Nikon D7000. Vaak merk ik dat ik eigenlijk meer groothoek zou willen hebben.

Nu kan ik een in nieuwstaat verkerende TOKINA NIKON 12-24mm F4 AT-X PRO DX overnemen van een collega voor 250euro.

Echter vraag ik me af of dit wel wijds genoeg voor me is. Een alternatieven zijn bijvoorbeeld de:

Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM (+-400euro).

Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD Nikon (+- 479 euro)

Deze zijn net wat wijder. Maar ook aardig wat duurder.
nu vraag ik me af of dit prijsverschil voor mezelf te rechtvaardigen is. Mijn vragen hierin zijn:

- Is deze 2mm merkbaar? En ga ik dit verschil missen?
- Zit er veel kwaliteitsverschil in deze lenzen?
- Zijn er nog andere alternatieven?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  zondag 8 januari 2017 @ 16:22:20 #45
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167979418
Ik ben erg tevreden over mijn samyang 14mm en de samyang 8mm fisheye, zou daar zeker ook even naar kijken. Mijn 14mm is eigenlijk een van mijn lievelingsobjectieven op full frame
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167990507
Hoi ik heb een vraag. Ik gebruik voor mijn studie veel een camera en installeer deze vaak op plekken waar het geluid slecht te horen is. Is het praktisch om een zender (zo'n geval die je aan je kleding vastspelt) te halen zoals ze deze ook in interviews hebben. Want het is namelijk voor interviews en datgene wat er gezegd wordt, moet er glaszuiver opstaan.
Wie heeft hier ervaring mee en/of kan mij vertellen waar ik dit kan aanschaffen? :)
pi_167990614
quote:
7s.gif Op zondag 8 januari 2017 22:14 schreef Vasion het volgende:
Hoi ik heb een vraag. Ik gebruik voor mijn studie veel een camera en installeer deze vaak op plekken waar het geluid slecht te horen is. Is het praktisch om een zender (zo'n geval die je aan je kleding vastspelt) te halen zoals ze deze ook in interviews hebben. Want het is namelijk voor interviews en datgene wat er gezegd wordt, moet er glaszuiver opstaan.
Wie heeft hier ervaring mee en/of kan mij vertellen waar ik dit kan aanschaffen? :)
Gebruik een recorder, Zoom maakt dat bijvoorbeeld.
pi_167990740
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 22:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Gebruik een recorder, Zoom maakt dat bijvoorbeeld.
Adviseer jij die van drie tientjes van Philips? :@ Opzich hoeft het geluid maar licht versterkt te worden.
  zondag 8 januari 2017 @ 22:54:33 #49
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_167992329
Zoom H1, als 't goed is rond 89,-. Is een fijne recorder.
Andere sound gadgets: alles van RĜDE zo'n beetje, Indiegogo Instamic.
Eventueel een smartphone als recorder gebruiken met iets als de VideoMic Me van RĜDE, of misschien een random lavalier/lapel mic. Je kunt ook een shotgun mic 'boomen'.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_167992954
quote:
7s.gif Op zondag 8 januari 2017 22:18 schreef Vasion het volgende:

[..]

Adviseer jij die van drie tientjes van Philips? :@ Opzich hoeft het geluid maar licht versterkt te worden.
Net moest het er nog glaszuiver opstaan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')