Oh ik denk dat ik je verkeerd begreep. Ik las 'methodes' als 'manieren, strategieën', maar ik denk dat je 'lesmateriaal' bedoelde? Dan was het inderdaad een heel gerichte vraagquote:Op donderdag 17 november 2016 11:21 schreef L-E het volgende:
Ik vond het juist een heel gerichte vraag
Deze juf is tijdelijk ter vervanging van de vaste juf die nu verlof heeft. Zij is na de kerstvakantie terug, dan willen we met haar om de tafel. Zij geeft hem al drie jaar les, heeft meer zicht op wie hij is en wat hij nodig heeft.
Ik zou het eerlijk gezegd maar raar vinden als een methode zo bepalend is. Helemaal individueel gericht onderwijs is onmogelijk, maar van docenten mag je wel verwachten dat ze de flexibiliteit en de vaardigheden hebben om een methode zo in te zetten dat ieder kind daarmee kan werken. Een methode hoort ook zo in elkaar te zitten, naar mijn idee, dat veel van elkaar verschillende kinderen er mee uit de voeten kunnen. En als een kind er echt niet mee over weg kan, ja, dan is het ook aan de school daar een oplossing voor te vinden. Niet de methode maar het leerproces hoort centraal te staan,quote:Op donderdag 17 november 2016 14:10 schreef laziness het volgende:
Maar kan één kind op een compleet andere taalmethode gezet worden dan?
Dat is ook bijna onmogelijk om uit te voeren lijkt mij.
Bij ons gebruiken ze de methode Staal. Ik weet er echter weinig van nog want ik heb een kleuter nog.
LE, mijn zoon liep/loopt giganisch achter met spelling. Hij heeft vorig jaar groep 8 verlaten met niveau spelling M5 (midden groep 5). Wat ik bij hem zie is dat het goed gaat als hij consequent 1 spellingsregel moet toepassen. Dat is vaak wat ze toetsen als ze net een nieuwe spellingsregel aangeleerd hebben. Die toetsen maakte hij dan goed. Het gaat direct fout als hij met meer dan 1 spellingsregel moet werken. Dan haalt hij alles door elkaar en raakt hij zo in paniek dat hij mij zelfs gaat vragen hoe hij kat moet spellen. Een paar maanden geleden is bij hem ernstige dyslexie vastgesteld en is ons geadviseerd dat hij vooral veel moet gaan lezen. Lezen gaat bij hem heel langzaam, dus dat leverde ook frustratie op. Maar we hebben doorgezet en hij leest nu elke dag en het gaat beter. Hij leert eigenlijk een beetje het idee van de spellingsregels los te laten en meer op zijn intuitie te vertrouwen. Dus hij vraagt ons nu niet meer hoe hij kat moet spellen, bijvoorbeeld. Hij weet dat gewoon en snapt dat daar helemaal geen spellingsregel aan te pas komt.quote:Op donderdag 17 november 2016 10:52 schreef L-E het volgende:
Kan iemand hier mij iets vertellen over welke methodes scholen gebruiken om taal/spelling aan te leren? Oudste loopt nogal vast wat dat betreft, en elke keer dat wij zelf met hem oefenen lijkt hij in eerste instantie het goed te weten maar vervolgens past hij allemaal gekke regeltjes toe en staan er allemaal fouten. Ik krijg sterk de indruk dat de methode van school niet helemaal aansluit bij hem (of hij snapt die methode gewoon niet goed). Hij laat qua taal echt heel wisselende resultaten zien, soms gewoon goed en soms ver onder het niveau dat je mag verwachten van een groep 5-er. Juf zei tijdens het tienminutengesprek dat hij 'erg achter loopt' maar dat ze ook niet weet wat we ermee moeten (dat stemde niet heel hoopvol, als juf het ook al niet weet )
Dat kan ik me goed voorstellen. Toch gek dat een methode zo kiest voor een bepaalde manier van leren terwijl toch duidelijk is dat die uitgesproken visuele stijl lang niet bij alle kinderen goed werkt. Maar alle kinderen op een school worden dan geacht daarmee te werken? .quote:Op vrijdag 18 november 2016 06:53 schreef Hupje het volgende:
Staal is heel visueel ingesteld, alle letters worden met gebaren en alle spellingsregels worden met plaatjes, hakkaarten, onthoudkaarten ondersteund. Maar sommige kinderen raken door de overload juist in de war.
Houdt hij niet van stripboeken? Ik zweer je dat mijn zoon daarmee heeft leren lezen. Tot z'n 9e las hij niets anders, en toen klikte het opeens. Hij testte laatst in het 94e percentiel wereldwijd.quote:Op donderdag 17 november 2016 23:56 schreef L-E het volgende:
Nee de tienminutengesprekken waren afgelopen maandag. Hij gaat nu wekelijks met de klasse-assistent extra oefenen (IB'er is langdurig ziek), dat doet hij overigens al een hele tijd. Ik denk idd dat tot na de kerstvakantie te ver weg is, voor nu gaf juf ons mee meer te lezen met hem. Maar dat doen we al elke dag, dus dat is wat lastig. Wil ook zijn leesplezier niet ontnemen. Thanks voor het meedenken!
Idd, die methode klinkt als iets wat voor mijzelf totaal niet zou werken, ik ben geen 'plaatjesleerder'. Volgens mij gebruikt J's toekomstige school die methode ook. Hopen dan maar dat hij wèl goed met plaatjes kan werken...quote:Op vrijdag 18 november 2016 09:50 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat kan ik me goed voorstellen. Toch gek dat een methode zo kiest voor een bepaalde manier van leren terwijl toch duidelijk is dat die uitgesproken visuele stijl lang niet bij alle kinderen goed werkt. Maar alle kinderen op een school worden dan geacht daarmee te werken? .
Hier hielp het haar lievelings knuffel in de tas bij te hebben hey laatste uur heeft ze er wat steun aan gehad en daarna nooit meer naar gekekenquote:Op zaterdag 26 november 2016 09:59 schreef Loj het volgende:
Doorvragen en voorspellen is meer begrijpend lezen.
Maar heb je ook een idee waar de hyaten liggen?
Bij woordenschat of bij taalbeschouwing (ontleden, alfabet etc).
Als je nog vragen hebt LE, ik heb de afgelopen 4 jaar lesgeven in groep 5 (en dit jaar 6)
Dan een ander vraagje...
Heeft iemand van jullie nog tips voor een eerste wendag. Ow wordt in januari 4 en gaat dinsdag voor het eerst wennen (instroomgroep). Hij had er heel veel zin in, vraagt al dagen wanneer hij naar de echte school mag en hij wil graag nieuwe vriendjes.
Maar net kwam de opmerking: mama, hoef niet naar school blijf liever bij jou.
Dit had ik al zien aankomen, hij was altijd enorm angstig en dat gaat de laatste maanden beter, maar is natuurlijk niet weg.
Wij gaan dinsdag pas om 9 uur om de ochtend drukte te vermijden, ik mag er een half uur bij blijven en het is een volledige nieuwe klas van max 10 kindjes.
Klinkt perfect natuurlijk, maar misschien hebben jullie nog tips waar ik nog niet aan had gedacht.
(Jammer genoeg zijn de "intakegesprekken" pas in januari, en gaan ze maandag pas het lokaal inrichten).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |