abonnement Unibet Coolblue
pi_166709845
Nav de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
pi_166709932
Kan iemand hier mij iets vertellen over welke methodes scholen gebruiken om taal/spelling aan te leren? Oudste loopt nogal vast wat dat betreft, en elke keer dat wij zelf met hem oefenen lijkt hij in eerste instantie het goed te weten maar vervolgens past hij allemaal gekke regeltjes toe en staan er allemaal fouten. Ik krijg sterk de indruk dat de methode van school niet helemaal aansluit bij hem (of hij snapt die methode gewoon niet goed). Hij laat qua taal echt heel wisselende resultaten zien, soms gewoon goed en soms ver onder het niveau dat je mag verwachten van een groep 5-er. Juf zei tijdens het tienminutengesprek dat hij 'erg achter loopt' maar dat ze ook niet weet wat we ermee moeten (dat stemde niet heel hoopvol, als juf het ook al niet weet :') )
  donderdag 17 november 2016 @ 11:16:44 #3
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_166710253
Ik denk dat dat misschien een iets te brede vraag is voor hier. Ik denk dat je er beter aan doet om juf te vragen om een gesprek om het tienminutengesprek op te volgen, want als er geen plan is om de achterstand weg te werken, zal er een plan moeten komen. Tegelijk kan zij je dan ook laten zien wat hij moet oefenen, en hoe je dat het beste aan kan pakken.
pi_166710297
Ik vond het juist een heel gerichte vraag :D

Deze juf is tijdelijk ter vervanging van de vaste juf die nu verlof heeft. Zij is na de kerstvakantie terug, dan willen we met haar om de tafel. Zij geeft hem al drie jaar les, heeft meer zicht op wie hij is en wat hij nodig heeft.
pi_166711357
Als juf het niet weet is de volgende stap de IB-er lijkt me? Bij ons gebruiken ze veilig leren lezen als methode, maar ik weet niet of dat na groep 4 ook nog gebruikt wordt eigenlijk. En jouw oudste is al verder dan groep 4 toch?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_166711748
L-E, ik ben geen basisschooljuf en heb geen verstand van methodes maar die wisselende resultaten zijn wel interessant. Eigenlijk wil je vooral te weten komen wat er precies in zijn hoofd gebeurt als hij bepaalde kennis tot zich neemt en gaat toepassen. Wat maakt dat dat de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet. Het kan met leerstrategieen te maken hebben. Doen ze op school iets met remedial teaching? Zoiets kan inzicht geven.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166712627
Zijn ze toevallig ook overgestapt naar een nieuwe methode?
Bij dochter op school zijn ze dit jaar schoolbreed overgestapt van Veilig leren lezen naar Staal. Volgens de juffen een erg pittige methode (regels die voorheen pas in groep 7 werden aangeleerd krijgen ze nu al in groep 5) en over de hele school gezien zijn de resultaten momenteel onder de maat. De vorige methode stond dichterbij hoe ik het zelf heb geleerd maar hier moet ik mezelf echt in gaan verdiepen. Ze gebruiken een gebarenkaart, die vind ik al moeilijk te begrijpen :@
Ik zou inderdaad een gesprekje aanknopen met de IB'er, raar dat zo'n juf dan ook niet weet wat te doen.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  donderdag 17 november 2016 @ 13:54:15 #8
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_166712806
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 11:21 schreef L-E het volgende:
Ik vond het juist een heel gerichte vraag :D

Deze juf is tijdelijk ter vervanging van de vaste juf die nu verlof heeft. Zij is na de kerstvakantie terug, dan willen we met haar om de tafel. Zij geeft hem al drie jaar les, heeft meer zicht op wie hij is en wat hij nodig heeft.
Oh ik denk dat ik je verkeerd begreep. Ik las 'methodes' als 'manieren, strategieën', maar ik denk dat je 'lesmateriaal' bedoelde? Dan was het inderdaad een heel gerichte vraag :)

Ik denk dat ik toch nu al een beginnetje zou maken met opvolgen. De tienminutengesprekken waren toch alweer een tijdje terug? Dan nog anderhalve maand tot juf terugkomt, die ook weer even in moet werken voor ze weet waar hij staat. Dan ben je zo drie maanden kwijt, dat is wel heel veel op een schooljaar...
pi_166712901
LE ik zou ook niet wachten tot het nieuwe jaar. Het is blijkbaar verwarrend voor hem, misschien hebben ze daar wel praktische tips voor.
Met een meidenkwartet
pi_166713004
Wij hebben vanmiddag opvolg gesprek met allebei de juffen en IB-er om taal en zaakvakken los te gaan laten. Ze gaat dan projectmatig werken. Eens zien hoe ze dat voor zich zien. Na meer dan 2 jaar frustratie ben ik op het punt dat het me niet meer uitmaakt wat ze doen, als ze maar iets doen. Ze verveelt zich gewoon al te lang.
Met een meidenkwartet
  donderdag 17 november 2016 @ 14:10:54 #11
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_166713104
Maar kan één kind op een compleet andere taalmethode gezet worden dan?
Dat is ook bijna onmogelijk om uit te voeren lijkt mij.
Bij ons gebruiken ze de methode Staal. Ik weet er echter weinig van nog want ik heb een kleuter nog.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_166714192
Bij ons ook nieuw dit jaar, de methode Staal. Overigens pas vanaf groep 4, groep 3 is de basis van lezen nog steeds Veilig Leren Lezen.

Ik vind Staal ook lastig op het eerste gezicht, maar ik vind het wel een heel moderne, visuele methode. S kent in ieder geval alle emoticons die ze tot nu toe gehad hebben feilloos, tezamen met de regel die erbij hoort. Ik geloof dat het echt goed aansluit bij de huidige tijd, juist door de plaatjes.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_166714332
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 14:10 schreef laziness het volgende:
Maar kan één kind op een compleet andere taalmethode gezet worden dan?
Dat is ook bijna onmogelijk om uit te voeren lijkt mij.
Bij ons gebruiken ze de methode Staal. Ik weet er echter weinig van nog want ik heb een kleuter nog.
Ik zou het eerlijk gezegd maar raar vinden als een methode zo bepalend is. Helemaal individueel gericht onderwijs is onmogelijk, maar van docenten mag je wel verwachten dat ze de flexibiliteit en de vaardigheden hebben om een methode zo in te zetten dat ieder kind daarmee kan werken. Een methode hoort ook zo in elkaar te zitten, naar mijn idee, dat veel van elkaar verschillende kinderen er mee uit de voeten kunnen. En als een kind er echt niet mee over weg kan, ja, dan is het ook aan de school daar een oplossing voor te vinden. Niet de methode maar het leerproces hoort centraal te staan,
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166727704
Nee de tienminutengesprekken waren afgelopen maandag. Hij gaat nu wekelijks met de klasse-assistent extra oefenen (IB'er is langdurig ziek), dat doet hij overigens al een hele tijd. Ik denk idd dat tot na de kerstvakantie te ver weg is, voor nu gaf juf ons mee meer te lezen met hem. Maar dat doen we al elke dag, dus dat is wat lastig. Wil ook zijn leesplezier niet ontnemen. Thanks voor het meedenken!
pi_166728946
Staal is heel visueel ingesteld, alle letters worden met gebaren en alle spellingsregels worden met plaatjes, hakkaarten, onthoudkaarten ondersteund. Maar sommige kinderen raken door de overload juist in de war.
Mocht je thuis wat willen doen, dan zou je kunnen vragen welke spellingsregels er aan bod zijn gekomen (en op welke manier). In de rt die ik geef, behandel ik voor sommige kinderen de regels juist op een andere manier dan ze in de klas krijgen, omdat het kwartje dan wél valt.
  vrijdag 18 november 2016 @ 07:36:39 #16
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_166729059
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:52 schreef L-E het volgende:
Kan iemand hier mij iets vertellen over welke methodes scholen gebruiken om taal/spelling aan te leren? Oudste loopt nogal vast wat dat betreft, en elke keer dat wij zelf met hem oefenen lijkt hij in eerste instantie het goed te weten maar vervolgens past hij allemaal gekke regeltjes toe en staan er allemaal fouten. Ik krijg sterk de indruk dat de methode van school niet helemaal aansluit bij hem (of hij snapt die methode gewoon niet goed). Hij laat qua taal echt heel wisselende resultaten zien, soms gewoon goed en soms ver onder het niveau dat je mag verwachten van een groep 5-er. Juf zei tijdens het tienminutengesprek dat hij 'erg achter loopt' maar dat ze ook niet weet wat we ermee moeten (dat stemde niet heel hoopvol, als juf het ook al niet weet :') )
LE, mijn zoon liep/loopt giganisch achter met spelling. Hij heeft vorig jaar groep 8 verlaten met niveau spelling M5 (midden groep 5). Wat ik bij hem zie is dat het goed gaat als hij consequent 1 spellingsregel moet toepassen. Dat is vaak wat ze toetsen als ze net een nieuwe spellingsregel aangeleerd hebben. Die toetsen maakte hij dan goed. Het gaat direct fout als hij met meer dan 1 spellingsregel moet werken. Dan haalt hij alles door elkaar en raakt hij zo in paniek dat hij mij zelfs gaat vragen hoe hij kat moet spellen. Een paar maanden geleden is bij hem ernstige dyslexie vastgesteld en is ons geadviseerd dat hij vooral veel moet gaan lezen. Lezen gaat bij hem heel langzaam, dus dat leverde ook frustratie op. Maar we hebben doorgezet en hij leest nu elke dag en het gaat beter. Hij leert eigenlijk een beetje het idee van de spellingsregels los te laten en meer op zijn intuitie te vertrouwen. Dus hij vraagt ons nu niet meer hoe hij kat moet spellen, bijvoorbeeld. Hij weet dat gewoon en snapt dat daar helemaal geen spellingsregel aan te pas komt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_166730248
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 06:53 schreef Hupje het volgende:
Staal is heel visueel ingesteld, alle letters worden met gebaren en alle spellingsregels worden met plaatjes, hakkaarten, onthoudkaarten ondersteund. Maar sommige kinderen raken door de overload juist in de war.
Dat kan ik me goed voorstellen. Toch gek dat een methode zo kiest voor een bepaalde manier van leren terwijl toch duidelijk is dat die uitgesproken visuele stijl lang niet bij alle kinderen goed werkt. Maar alle kinderen op een school worden dan geacht daarmee te werken? 8)7 .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 18 november 2016 @ 16:08:59 #18
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_166737006
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 23:56 schreef L-E het volgende:
Nee de tienminutengesprekken waren afgelopen maandag. Hij gaat nu wekelijks met de klasse-assistent extra oefenen (IB'er is langdurig ziek), dat doet hij overigens al een hele tijd. Ik denk idd dat tot na de kerstvakantie te ver weg is, voor nu gaf juf ons mee meer te lezen met hem. Maar dat doen we al elke dag, dus dat is wat lastig. Wil ook zijn leesplezier niet ontnemen. Thanks voor het meedenken!
Houdt hij niet van stripboeken? Ik zweer je dat mijn zoon daarmee heeft leren lezen. Tot z'n 9e las hij niets anders, en toen klikte het opeens. Hij testte laatst in het 94e percentiel wereldwijd.

En voorlezen kan ook heel erg nuttig zijn, vooral als je hem actief mee laat doen ("wat zou er nu gaan gebeuren?"; "heb jij zoiets ooit meegemaakt?"; "waarom denk je dat hij dat doet?"; etc.). Het voordeel van voorlezen, vooral bij een kind wat wat achter is, is dat je boeken op een hoger niveau kunt lezen dan het leesniveau. Dat kan beter aansluiten bij z'n interesses.

Maar misschien doe je dat allemaal ook al. Ik brainstorm maar wat 🙂
  vrijdag 18 november 2016 @ 19:54:06 #19
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_166741399
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:50 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Dat kan ik me goed voorstellen. Toch gek dat een methode zo kiest voor een bepaalde manier van leren terwijl toch duidelijk is dat die uitgesproken visuele stijl lang niet bij alle kinderen goed werkt. Maar alle kinderen op een school worden dan geacht daarmee te werken? 8)7 .
Idd, die methode klinkt als iets wat voor mijzelf totaal niet zou werken, ik ben geen 'plaatjesleerder'. Volgens mij gebruikt J's toekomstige school die methode ook. Hopen dan maar dat hij wèl goed met plaatjes kan werken...
pi_166906285
Doorvragen en voorspellen is meer begrijpend lezen.
Maar heb je ook een idee waar de hyaten liggen?
Bij woordenschat of bij taalbeschouwing (ontleden, alfabet etc).
Als je nog vragen hebt LE, ik heb de afgelopen 4 jaar lesgeven in groep 5 (en dit jaar 6) :)

Dan een ander vraagje...
Heeft iemand van jullie nog tips voor een eerste wendag. Ow wordt in januari 4 en gaat dinsdag voor het eerst wennen (instroomgroep). Hij had er heel veel zin in, vraagt al dagen wanneer hij naar de echte school mag en hij wil graag nieuwe vriendjes.
Maar net kwam de opmerking: mama, hoef niet naar school blijf liever bij jou.
Dit had ik al zien aankomen, hij was altijd enorm angstig en dat gaat de laatste maanden beter, maar is natuurlijk niet weg.

Wij gaan dinsdag pas om 9 uur om de ochtend drukte te vermijden, ik mag er een half uur bij blijven en het is een volledige nieuwe klas van max 10 kindjes.
Klinkt perfect natuurlijk, maar misschien hebben jullie nog tips waar ik nog niet aan had gedacht.
(Jammer genoeg zijn de "intakegesprekken" pas in januari, en gaan ze maandag pas het lokaal inrichten).
pi_166911931
Loj, heeft je kindje de juf al eens gezien? Of weet hij hoe het lokaal eruit ziet? Dat geeft misschien dan al herkenning op die eerste wendag.
Weet je wat het programma is die dag?
Zo zou je hem kunnen voorbereiden.

Maar wellicht denk ik nu teveel vanuit het referentiekader van mijn autistische zoon.
Trotse mama van 2 :)
pi_166912848
Een knuffel mee, als hij daar steun uit haalt (desnoods alleen in de tas)? Op maandag even naar het lokaal en de juf gaan kijken? Vertellen wat jij gaat doen als hij op school is, als hij zich er druk om maakt dat jij dan alleen bent?
pi_166915838
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 09:59 schreef Loj het volgende:
Doorvragen en voorspellen is meer begrijpend lezen.
Maar heb je ook een idee waar de hyaten liggen?
Bij woordenschat of bij taalbeschouwing (ontleden, alfabet etc).
Als je nog vragen hebt LE, ik heb de afgelopen 4 jaar lesgeven in groep 5 (en dit jaar 6) :)

Dan een ander vraagje...
Heeft iemand van jullie nog tips voor een eerste wendag. Ow wordt in januari 4 en gaat dinsdag voor het eerst wennen (instroomgroep). Hij had er heel veel zin in, vraagt al dagen wanneer hij naar de echte school mag en hij wil graag nieuwe vriendjes.
Maar net kwam de opmerking: mama, hoef niet naar school blijf liever bij jou.
Dit had ik al zien aankomen, hij was altijd enorm angstig en dat gaat de laatste maanden beter, maar is natuurlijk niet weg.

Wij gaan dinsdag pas om 9 uur om de ochtend drukte te vermijden, ik mag er een half uur bij blijven en het is een volledige nieuwe klas van max 10 kindjes.
Klinkt perfect natuurlijk, maar misschien hebben jullie nog tips waar ik nog niet aan had gedacht.
(Jammer genoeg zijn de "intakegesprekken" pas in januari, en gaan ze maandag pas het lokaal inrichten).
Hier hielp het haar lievelings knuffel in de tas bij te hebben hey laatste uur heeft ze er wat steun aan gehad en daarna nooit meer naar gekeken
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_166926086
Programma met hem doornemen is misschien nog wel een goede. Ow wil graag alles weten en hopelijk geeft dat hem wel wat rust.

Ik had gehoopt dat ik had kunnen kijken in het lokaal/ kennis te maken. Maar ze gaan pas morgen het lokaal inrichten en wij werken allebei tot laat. Hij heeft niet echt een favo knuffel maar kan hem wel een duplopoppetje ofzo in z'n tas laten doen.

Misschien maak ik me ook druk om niets. Ow heeft gewoon wel een handleidingetje en die had ik graag ff gedeeld. Ik zal tijdens het half uurtje inloop wel iets met de juffen delen, maar goed er zijn 10 ouders natuurlijk :)

Tnx voor de reacties trouwens :*
pi_166938402
Ik zou me er niet te druk om maken.. Juffen kunnen heel goed omgaan met kinderen ;)
Chris was er ook wel eentje met een handleiding, dat ook kort besproken met juf, en juf wilde graag zelf zien hoe dat zich uitte in de klas. Ze heeft zijn karakter prima opgepikt en zag al heel snel wat hij nodig had. Het verslag van het kdv heeft ze pas na 3 weken open geslagen.
Hij had een wendag in juni, dat was om 9 uur brengen en 12 uur ophalen, met even 5 minuten praten over wie je kind is.
Na de zomervakantie draaide hij gewoon mee met de rest van groep.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')