Dat zijn twee dezelfde dingen?quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:44 schreef Perrin het volgende:
Atheisme is niet het verwerpen van het bestaan van een hogere macht, het is het verwerpen van de godshypothese van gelovigen bij gebrek aan bewijs.
Nope. Het ene is een hogere macht, het ander een idee in de hoofden van gelovigen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:47 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Dat zijn twee dezelfde dingen?
Als je het nu hebt over vaststaande religies die dingen voorschrijven en dat je dat niet gelooft, maar wel open houdt dat er een hogere macht kan bestaan, dan ben je agnost. Geen atheïst.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nope. Het ene is een hogere macht, het ander een idee in de hoofden van gelovigen.
Tja, een definitie opgooien waar het woord geloof in voorkomt en dan postuleren dat het een geloof is...quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Omdat er op verschillende plekken de offtopic discussie gevoerd wordt of het atheïsme een geloof is, hierbij een topic.
Atheïsme is het geloven in de wetenschap en een hogere macht komt hierbij niet voor.
Zelf zie ik alleen mensen die vinden dat er geen hogere macht kan bestaan een atheïst. Anders ben je agnost. Veel mensen denken dat ze atheïst zijn maar eigenlijk zijn ze in twijfel dus eigenlijk zijn ze gewoon agnost.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:52 schreef Triggershot het volgende:
Als we atheisme gaan beschrijven als een levensbeschouwelijke begrip dan is het natuurlijk nogal subjectief geladen en kan je er niet echt een eentonige definitie aan geven. Filosofisch en historisch gezien kan je God of een christen atheïst noemen natuurlijk.
Binnen de heersende tijdsgeest ja, door de Romeinen werden de christenen 'atheïstisch' genoemd.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:58 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Zelf zie ik alleen mensen die vinden dat er geen hogere macht kan bestaan een atheïst. Anders ben je agnost. Veel mensen denken dat ze atheïst zijn maar eigenlijk zijn ze in twijfel dus eigenlijk zijn ze gewoon agnost.
Jaren terug was er in Kopspijkers een man die kabouters zag. Hier kan je dtie dingen mee: verwerpen, aannemen of neutraal blijven. Je zal het nooit zeker weten of hij gelijk had en of ze echt onzichtbaar om ons heen wandelen dus bij het eerste en tweede is het een geloof.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:53 schreef Perrin het volgende:
Als iemand in het bestaan van smurfen in zijn achtertuin gelooft, is dan zijn buurman die dat geloven in smurfen onzin vindt (hij heeft er immers nooit bewijzen voor gezien) ook een gelovige?
Wat ik mij wel afvraag is, in een samenleving waar biseksualiteit heel normaal is, maar waarin ik niet van de mannenliefde ben als uitzondering, kun je mij natuurlijk heteroseksueel noemen, maar ook aseksueel als het gaat om hetzelfde geslacht denk ik dan. Waarom zou dat niet in levensbeschouwelijke context kunnen?quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:00 schreef Perrin het volgende:
Ben jij ook smurfen-in-je-achtertuin-agnost, of toch a-smurfist?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 08:03:15 ]
Blijkbaar heb je OP maar half gelezen waarin ik met meer argumenten kom.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja, een definitie opgooien waar het woord geloof in voorkomt en dan postuleren dat het een geloof is...
Wat maakt het overigens uit? Al zou het een geloof zijn, dan heb je het nog over iets wat van een totaal andere orde is dan het geloof in een goddelijke entiteiten.
Ik denk niet dat je de termen agnost en atheïst heel correct gebruikt.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:58 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Zelf zie ik alleen mensen die vinden dat er geen hogere macht kan bestaan een atheïst. Anders ben je agnost. Veel mensen denken dat ze atheïst zijn maar eigenlijk zijn ze in twijfel dus eigenlijk zijn ze gewoon agnost.
Die waren wat minder relevant, omdat ze op een definitie van atheïsme zijn gebaseerd die door jezelf was verzonnen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:03 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je OP maar half gelezen waarin ik met meer argumenten kom.
Zijn je argumenten op?quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:04 schreef Perrin het volgende:
Je kunt mensen natuurlijk vanalles noemen, maar het netst lijkt me om dat zo objectief mogelijk te doen en zo min mogelijk door je eigen subjectieve bril - voor zover mogelijk dus.
Goed, maar veel atheïsten roepen keihard dat er geen god kan bestaan, en daar doel ik op.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je de termen agnost en atheïst heel correct gebruikt.
De tegenhanger van atheïsme is theïsme en gaat over het gebrek aan geloof vs geloof in een god.
Agnosticisme ligt tegenover gnosticisme gaat over het niveau van kennis wat je kan hebben over een eventuele god. Agnosticisme claimen dat je helemaal geen kennis kan hebben over goden, niet over het bestaan, maar ook niet over eigenschappen, doel, nut, etc.
Atheïsme en agnosticisme hebben vaak met elkaar te maken, maar agnosticisme is geen stap tussen theïsme en atheïsme, het gaat vaak gewoon samen met die twee laatste.
Er zijn veel agnostische atheïsten en verrassend veel agnostische theïsten.
Ik reageerde op triggershot.. En volgens mij netjes met argumenten.quote:
Ok. Wellicht is een quote handig de volgendr keer.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik reageerde op triggershot.. En volgens netjes met argumenten.
Tja, maar veel atheïsten zullen ook roepen dat ze daarmee bedoelen dat er geen bewijs is voor het bestaan van god en dat ze dus de gods-hypothese afwijzen zolang dat bewijs niet wordt geleverd.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:09 schreef misterxvany het volgende:
[..]
Goed, maar veel atheïsten roepen keihard dat er geen god kan bestaan, en daar doel ik op.
Dit is pertinent onwaar. Wetenschap is juist wetenschap als er onderzoek gebruikt en gedocumenteerd is wat iedereen kan verifiëren. En dat gebeurd ook constant.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
In principe kan je stellen dat zij die de wetenschap zelf niet kunnen verifiëren en daarom naar anderen luisteren.
Atheïsme is geen geloof. het is het tegenovergestelde.. gebrek aan geloof. Hetzelfde kun je stellen over Thor, Wodan en de Zonnegoden. Ik neem aan dat jij ook Atheistisch bent tegenover die geloven. Waarom doe jij geen regendansjes meer? Waarom offer jij geen schapen en mensenlevens meer? Je hebt immers geen bewijs dat er géén zonnegod is. Atheïsten geloven net zo in Wodan Thor en Neptunus als in Jahweh, Allah en God.quote:Op dinsdag 15 november 2016 07:40 schreef misterxvany het volgende:
Nu is mijn vraag, waarom zou het atheïsme geen geloof zijn? Want dan verwerp je het bestaan van een hogere macht terwijl er geen bewijs is dat er géén hogere macht is, men neemt het alleen aan omdat zij het onlogisch vinden. En aannemen is hetzelfde als geloven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |