abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166662933
Oorspronkelijke OP:

Er is een landelijk burgerinitiatief gestart om een basisinkomen in 2018 mogelijk te maken waarbij alle toeslagen en basiszorg in 1 inkomen zitten. Geen tegenprestaties meer en geen bureaucratie.
Tekenen kan via de link hieronder:
https://basisinkomen2018.nl

Meningen?
De afgelopen delen veel discussie omtrent (on)betaalbaarheid, (on)haalbaarheid, (on)redelijkheid met voor wie wel/niet een basisinkomen en onder welke voorwaarden met vooral toch interessante gezichtspunten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_166662950
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 00:40 schreef KrappeAuto het volgende:
En die Nederlandse prijzen gaan omhoog: beeld je een zzp'er in die banden plakt voor ¤10 per band full-time. Dit is kutwerk. Nu krijgt diegene ¤1000 gratis per maand. Gaat deze persoon meer, hetzelfde of minder werken? Het antwoord is minder. Hij blijft alleen hetzelfde aantal uren werken als hij meer dan ¤10 per band kan krijgen. De prijzen moeten omhoog gaan bij een basisinkomen.

"Nu krijgt deze persoon 1000 gratis per maand"

Nu krijgt deze persoon 6000 euro minder heffingskortingen per maand..... Geen huurtoeslag of zorgtoeslag, geen hypotheekrente aftrek, de overige 3000 euro betaalt iemand misschien wel terug met 20% hogere belasting over de eerste 15.000 euro. I do not know, maar een persoon dat hard werkt wordt er niet of nauwelijks beter op in financiële termen, hij krijgt alleen wel wat meer zekerheid dat die niet in snoeiharde armoede moet leven als hij pech heeft in het leven.

Ieder persoon dat gigantische effecten verwacht van dit idee zou ik willen bestrijden.
Verlos 700 euro uit de bijstand van de vermogenstoets en je komt uit op hetzelfde systeem. De enige die daar bij gebaat is is het persoon dat geweigerd wordt voor de bijstand omdat hij wat geld heeft gespaard in zijn leven. En het persoon dat niet graag wilt werken en zo langer kan interen op zijn gespaarde centen, maarja, dan leef je alsnog arm.... Tevens is de assumptie dat luie mensen zoveel effect hebben op ons hele land een erg negatieve.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_166662971
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 00:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

"Nu krijgt deze persoon 1000 gratis per maand"

Nu krijgt deze persoon 6000 euro minder heffingskortingen per maand..... Geen huurtoeslag of zorgtoeslag, geen hypotheekrente aftrek, de overige 3000 euro betaalt iemand misschien wel terug met 20% hogere belasting over de eerste 15.000 euro. I do not know, maar een persoon dat hard werkt wordt er niet of nauwelijks beter op in financiële termen, hij krijgt alleen wel wat meer zekerheid dat die niet in snoeiharde armoede moet leven als hij pech heeft in het leven.

Ieder persoon dat gigantische effecten verwacht van dit idee zou ik willen bestrijden.
Verlos 700 euro uit de bijstand van de vermogenstoets en je komt uit op hetzelfde systeem. De enige die daar bij gebaat is is het persoon dat geweigerd wordt voor de bijstand omdat hij wat geld heeft gespaard in zijn leven.
Als land zijnde kun je geen open grens beleid voeren met een basisinkomen. Das vragen om tot het punt te komen waarop dit systeem catastrophaal mis gaat.
pi_166662978
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 01:00 schreef burned het volgende:

[..]

Als land zijnde kun je geen open grens beleid voeren met een basisinkomen. Das vragen om tot het punt te komen waarop dit systeem catastrophaal mis gaat.
Want?

Bijstand kan toch ook met open grenzen?
pi_166663046
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 01:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Want?

Bijstand kan toch ook met open grenzen?
De aantrekkingskracht naar buitentoe neemt sterk toe en je hoeft geen groot econoom te zijn om in te zien dat een systeem zoals deze een bepaalde grenzen kent in zn effectiviteit. Je zult dus echt een keuze moeten treffen om dat voor de huidige bevolking zoals het nu is te doen en aan t eind van elk jaar een cijfer op te stellen voor het maximum aantal "nieuwe nederlanders" dat je toe laat.

Of je gaat uiteindelijk te weinig geld rond verdelen om mensen een goede existentie te garanderen en we shiften uiteindelijk weer terug naar het systeem wat we nu hebben waarin banen toch wel brood nodig zijn.
pi_166663053
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 01:14 schreef burned het volgende:

[..]

De aantrekkingskracht naar buitentoe neemt sterk toe en je hoeft geen groot econoom te zijn om in te zien dat een systeem zoals deze een bepaalde grenzen kent in zn effectiviteit. Je zult dus echt een keuze moeten treffen om dat voor de huidige bevolking zoals het nu is te doen en aan t eind van elk jaar een cijfer op te stellen voor het maximum aantal "nieuwe nederlanders" dat je toe laat.
Prima toch, lijkt me gezond om er grenzen aan te stellen.
pi_166663060
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 01:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Prima toch, lijkt me gezond om er grenzen aan te stellen.
Ja idd, dat zou altijd al zo moeten zijn. Uiteindelijk hangt er aan alles een kosten plaatje, of dat nu als humaan beschouwd wordt of niet.
  dinsdag 15 november 2016 @ 07:53:22 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_166663840
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 00:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ieder zijn ding, voor jou veel mensen die graag werken om hun eigen welvaartspositie te verbeteren die jij nu buiten de arbeidsmarkt houdt. Tevens willen die mensen werken, krijgen misschien een uitkering van het geld dat jij afdraagt aan de belastingdienst... Dat terwijl zij liever zouden werken en jij dat geld van die uitkering zou ontvangen...

Wat is nu de betere situatie? Tjah, ik vind je misschien wel een luie hond, maar gelukkig krijg je daarvoor ook een armzalig leven terwijl je wel alle kansen toegeworpen krijgt.
luie hond

wie gaat nu werken als je het ook gratis kan krijgen

ik zou dan halve dagen gaan werken dan kan een ander ook halve dagen werken, betaal ik ook veel minder belasting

misschien met keuzepensioen erbij dat ik wel kan in Azië wonen zes maand per jaar en die tijd mijn huis mooi verhuren
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166664633
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 07:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

luie hond

wie gaat nu werken als je het ook gratis kan krijgen

ik zou dan halve dagen gaan werken dan kan een ander ook halve dagen werken, betaal ik ook veel minder belasting

misschien met keuzepensioen erbij dat ik wel kan in Azië wonen zes maand per jaar en die tijd mijn huis mooi verhuren
Ik denk dat het helemaal niet erg is als we naar een samenleving toegaan waarin veel meer mensen parttime werken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 15 november 2016 @ 09:37:03 #10
323876 michaelmoore
pi_166664678
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:32 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik denk dat het helemaal niet erg is als we naar een samenleving toegaan waarin veel meer mensen parttime werken.
full time niks doen dan dus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166664933
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

full time niks doen dan dus
Part time werken is niet full time niks doen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 15 november 2016 @ 09:57:23 #12
323876 michaelmoore
pi_166664942
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Part time werken is niet full time niks doen.
ik hou niet van werken
laat mij maar fulltime niks doen met die centen
pi_166664955
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik hou niet van werken
laat mij maar fulltime niks doen met die centen
Waarom zit je in het huidige systeem dan niet in de bijstand? Kán wel, hoor.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:42:00 #14
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_166665731
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 21:28 schreef KrappeAuto het volgende:

[..]

Hard werken is kut. Mensen gaan niet dezelfde hoeveelheid uren werken als ze hetzelfde bedrag wat ze per maand verdienden nu gratis krijgen.
Dat is dus net de clou, je hoeft niet meer de zelfde aantal uren te werken om het zelfde loon te hebben en hebt dus meer vrijetijd.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 15 november 2016 @ 12:55:24 #15
323876 michaelmoore
pi_166668734
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Waarom zit je in het huidige systeem dan niet in de bijstand? Kán wel, hoor.
nee ik heb een baan
pi_166669414
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee ik heb een baan
Maar je zegt dat als het basisinkomen er komt, jij niet meer wil werken. Terwijl dat basisinkomen echt niet significant hoger gaat zijn, dan wat je nu al in de bijstand kunt verdienen.
  dinsdag 15 november 2016 @ 14:09:25 #17
323876 michaelmoore
pi_166670168
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 13:33 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Maar je zegt dat als het basisinkomen er komt, jij niet meer wil werken. Terwijl dat basisinkomen echt niet significant hoger gaat zijn, dan wat je nu al in de bijstand kunt verdienen.
nee maar dat basis inkomen van jullie is wel leuk als aanvulling op mijn keuzepensioen
pi_166670379
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:09 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee maar dat basis inkomen van jullie is wel leuk als aanvulling op mijn keuzepensioen
Waarom werk je nu niet al minder en leef je van dat 'keuzepensioen' (wat dat dan ook moge zijn)?
  dinsdag 15 november 2016 @ 14:41:28 #19
323876 michaelmoore
pi_166670656
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 14:22 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Waarom werk je nu niet al minder en leef je van dat 'keuzepensioen' (wat dat dan ook moge zijn)?
Dar ga ik het eens over hebben na het nieuwjaar , na de vakantie
maar een basisinkomen erbij zou wel leuk zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')