vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 17:36 |
Ik heb koelvloeistof in m'n olie zitten maar geen olie in m'n koelvloeistof. De motor is verwaarloosd qua onderhoud. Ik vermoed een lekke koppakking. Vandaag heb ik een compressietest gedaan. Wat denken jullie hiervan? ![]() | |
vaduz | zondag 13 november 2016 @ 17:39 |
Dat cilinder 6 en 7 niet meer te redden zijn. | |
Stokken_en_stenen | zondag 13 november 2016 @ 17:42 |
Tja cil 6 en 7 duidelijk lager met wat geluk is het een pakking. Wat zeggen de fabrieksgegevens over de oliedruk en de koelvloeistofdruk? zoals je het nu beschrijft is de koelvloeistofdruk hoger als de oliedruk. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 17:49 |
ja cilinder 6 en 7 zitten onder de norm. ik heb gemeten met een koude motor maar dan zouden ze alsnog boven de 8 moeten zitten lijk mij. er word geen overdruk opgebouwd in het koelsysteem dus de pakking zo lek moeten zijn tussen de kanalen en niet tussen de cilinder en de kanalen maar er komt wel witte rook uit de uitlaat. volgend weekend maar de koppen eraf halen. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 17:57 |
ik ben een oude camper aan het opknappen, de bodem is goed maar qua bedrading en motorisch is het een drama. vinden jullie het leuk als ik er een project topic van maak? | |
Fer | zondag 13 november 2016 @ 18:01 |
Motor en bakrevisie als je niet wil stranden op een camping ver weg. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 18:09 |
waarom moet de bak gereviseerd worden? die doet het nog prima eigenlijk, ik ga hem wel verversen olie+filter. | |
Pietverdriet | zondag 13 november 2016 @ 18:13 |
Heeft die bus een oliekoeling? Dit soort amerikanen heeft dat niet standaard (amerikaanse snelheden) en de Europese snelheden zijn dan funest. | |
bluemoon23 | zondag 13 november 2016 @ 18:14 |
Nou ja, een lekke koppakking komt niet door verwaarloosd onderhoud, dat is meer slijtage/ouderdom. Een koppakking is niet iets wat je periodiek vervangt volgens een onderhoudsschema. | |
Fer | zondag 13 november 2016 @ 18:16 |
Lees camperforum maar, uiteindelijk stranden ze allemaal. Zware lading (camper inbouw) heet weer, in de bergen rijden. Of anders davc. | |
Pietverdriet | zondag 13 november 2016 @ 18:18 |
Trouwens nooit sythetische olie in dit soort bakken gooien, dan is het snel voorbij | |
bluemoon23 | zondag 13 november 2016 @ 18:34 |
Dat komt natuurlijk ook omdat dat Amerikaanse spul veelal niet gebouwd is op snelheden van 120/130+ km/h, en al helemaal niet een Van uit het bouwjaar van TS. Veel van die VS pick-ups en van`s rijden gerust 400.000 of 500.000km, maar dan hebben ze wel minimaal 1 bak en motorrevisie achter de rug. Kijk ook maar eens op amerikaanse fora zoals garagejournal.com. Zo gauw een auto in Europa aan een revisie toe is dan is hij meestal ook op een leeftijd waarbij dit economisch niet meer rendabel is, dan eindigt zo`n ding gewoon bij de sloop. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 18:34 |
ja ik heb een account daar ![]() maar hier zijn meer mensen aanwezig en ik vind het ook wel gezellig op fok ![]() de bak heeft een oliekoeler dus ik ben daar niet zo bang voor, als de motor in orde is ga ik de bak open maken om de olie en het filter te vervangen. dan kan ik gelijk kijken hoe die er van binnen uit ziet. | |
vaduz | zondag 13 november 2016 @ 18:36 |
![]() ![]() | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 18:37 |
meen je dat nou? ik doe niet anders ![]() zo lang de motor schoon is van binnen is het ideaal, als er een hoop smurrie van binnen zit komt dat los met synthetische olie en gaat de boel dicht zitten. ik heb ook een jeep v8 en ik doe daar 5w40 vol synthetische olie en ik ben er dik tevreden over. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 18:39 |
er zit een dakverhoging in ![]() dat moet van de belasting, 170cm stahoogte is verplicht. | |
vaduz | zondag 13 november 2016 @ 18:40 |
W16 erin lepelen? ![]() | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 18:41 |
dat komt doordat veel van die bakken geen overdrive hebben, dan is 100km/h hard zat. ik heb wel een overdrive en als ik 100km/h rijd draai ik 1700 toeren. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 18:42 |
haha ik zat wel te denken aan een 7.4 liter big block. maar ik heb al vaker met een big block gereden en het zijn fantastische motoren maar 1 op 3 is gewoon normaal. dat is leuk voor een camaro ofzo maar niet voor een camper waar ik met m'n gezin mee op vakantie wil. | |
jitzzzze | zondag 13 november 2016 @ 18:52 |
Als "slechts" gebruiker van PTA wel ![]() | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 18:55 |
ok dan ga ik dat doen ![]() | |
Pietverdriet | zondag 13 november 2016 @ 19:47 |
Gewoon de olie gebruiken die de fabrikant aanraad. Synthetische olie wil nogal eens allerlei dingen oplossen die niet opgelost moeten worden. En heeft deze bak een oliekoeling? Zo niet moet je die of inbouwen, of niet harder dan 90-100 ermee rijden. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 19:56 |
De versnellingsbak heeft een oliekoeler. De motor niet. | |
Sounddragon | zondag 13 november 2016 @ 20:39 |
Koppen eraf en dan kijken wat je tegenkomt. Daarna pas beslissen wat de vervolgstappen moeten gaan worden. Bereid je voor op zuigers plukken, maar compressieverlies kan ook in de kleppen zitten. | |
vaginabeheerder | zondag 13 november 2016 @ 20:56 |
ja als het niet aan de koppen ligt dan moet ik heel de motor gaan reviseren, dat is wel te doen maar dan kan ik hem er beter uithalen. | |
Pietverdriet | zondag 13 november 2016 @ 22:28 |
Is okay, gaat vooral om de versnellingsbak | |
Sounddragon | zondag 13 november 2016 @ 22:54 |
Volgens mij is dat sowieso slimmer bij een Chevy Van, want hij zit redelijk beroerd weggefrommeld als ik me niet vergis. Beurtje ok, maar koppen eraf is wel different koek. | |
klawie | maandag 14 november 2016 @ 02:00 |
Heb je wel de ruimte om hem in de auto los te schroeven bij onze amerikanen is dat nl met geen mogelijkheid te doen en dan komt de bak en motor er compleet uit als 1 geheel los schroevem en bak naar de bakkenboer en motor op de werkbank los schroeven Let trouwens goed op als de koppen gevlakt moeten worden gebruik een dikkere pakking !! | |
vaginabeheerder | maandag 14 november 2016 @ 06:18 |
Het zijn gietijzeren koppen, als ze krom zijn dan zijn ze waarschijnlijk ook gescheurd? Of heb jij andere ervaringen? [ Bericht 0% gewijzigd door vaginabeheerder op 15-11-2016 07:53:05 ] | |
vaginabeheerder | maandag 14 november 2016 @ 06:20 |
De kleppendeksel liggen er al af. Duidelijk olie gemengd met koelvloeistof. Volgende week zal ik wat foto's plaatsen in het project topic wat ik heb gemaakt. | |
Fer | maandag 14 november 2016 @ 18:26 |
Die amerikaanse koppen zijn toch wat kleiner? Ik verbaas me altijd als ik zo'n v8 zie liggen, het lijkt vaak compacter dan een Duitse v8 met bovenliggende nokkenassen. Aan de andere kant zit dat ding half onder het dashboard natuurlijk. | |
Sounddragon | maandag 14 november 2016 @ 18:47 |
kleppendeksel eraf is net wat anders als koppen eraf en pakkingvlakken schoonmaken e. d. ![]() Heb me wel eens laten vertellen dat het bij een Van redelijk normaal is om het blok eruit te trekken bij dat soort werkzaamheden. Maar.. misschien kan het ook gewoon met het blok erin.. heb nog nooit echt aan een Chevy Van blok gesleuteld. | |
klawie | dinsdag 15 november 2016 @ 00:21 |
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een gescheurde kop gehad maar ik laat ze wel altijd afpersen je slaat jezelf voor je kop als weer alles open moet | |
vaginabeheerder | dinsdag 15 november 2016 @ 08:01 |
Ik denk wel dat de koppen naar de klote zijn omdat ik zowel links als rechts lage compressie heb en het lijkt me sterk dat allebei de koppakkingen kapot zijn. | |
Yum-Yum | dinsdag 15 november 2016 @ 19:07 |
Als project zijnde had ik allang het blok en bak eruit gehaald, en de boel gereviseerd. ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 15 november 2016 @ 20:51 |
Cilinderlektest.. | |
klawie | woensdag 16 november 2016 @ 02:20 |
Lijkt mij nog sterker dat allebei de koppen lek zijn miss zonder water gereden en net te heet geworden Je komt er pas achter als hij open ligt wat je wel kan doen miss is met een camera erin gaan ik heb een keer bij een oldtimer zo een lekke koppakking ontdekt zonder ieys te doen maar weet noet hoe dat precies bij jou bus zit | |
vaginabeheerder | woensdag 16 november 2016 @ 08:50 |
Ja dat kan ook idd, of eerst een compressietest en dan een beetje olie in de cilinder doen en dan weer een compressietest. | |
vaginabeheerder | woensdag 16 november 2016 @ 08:52 |
Ik vermoed dat de klepzittingen ook aardig naar de klote zijn. Zondag gaan de koppen er eraf en dan zal ik een paar foto's posten. | |
Fer | woensdag 16 november 2016 @ 20:07 |
Kop op zijn kop leggen, beetje water en sop erin gieten en met perslucht in de gaten van de kleppen spuiten. | |
Sounddragon | woensdag 16 november 2016 @ 20:08 |
Prutser gespot. | |
Fer | woensdag 16 november 2016 @ 20:09 |
Leg uit dan | |
Sounddragon | woensdag 16 november 2016 @ 20:52 |
Wel eens gezien hoe je een kop afperst? niet door met zeepsop te kliederen hoor ![]() | |
Fer | woensdag 16 november 2016 @ 21:46 |
Ik omschreef een manier om de kleppen en zittingen te testen op lekkage, niet de koelkanalen te controleren op scheuren. Maar klopt wel, Ts heeft ook een olie/koelmiddel lekkage | |
Sounddragon | donderdag 17 november 2016 @ 01:33 |
Dat is in 9 van de 10 gevallen gewoon de pakking zelf, heb 2 keer dat gelazer gehad met een Chevyblok, en 2 keer was het domweg de pakking. Kop eraf, dan zie je het meteen, zoniet, koppen kaal plukken en laten persen en controleren op vlakheid, nieuwe seats, seals en springs, kleppen checken en opnieuw inslijpen en in elkaar schroeven. Het is geen E30 waarvan de koppen scheuren als pleepapier, het is een Chevy. | |
klawie | zaterdag 19 november 2016 @ 01:17 |
I am with stupid ![]() | |
Fer | zaterdag 19 november 2016 @ 12:23 |
Of de Cubaanse oplossing, Hyundai/Mitsubishi 1.6 diesel erin. | |
vaduz | zaterdag 19 november 2016 @ 22:45 |
Denk je dat die kar dan nog van zijn plaats komt? Je kan er nog beter een fikse elektromotor insteken en een aanhanger aankoppelen voor de batterijen. | |
klawie | dinsdag 22 november 2016 @ 01:29 |
En ?????? | |
vaginabeheerder | dinsdag 22 november 2016 @ 08:46 |
Ik heb een project topic gemaakt. PTA / chevy Van G20 camper opknappen Het is een beetje omslachtig om meerdere topics te maken en bij te houden. | |
mitchelll0181 | dinsdag 22 november 2016 @ 21:31 |
Pakking kapot tussen cyl 6 en 7. Hoe zien de bougies eruit van die cilinders ? | |
vaginabeheerder | dinsdag 22 november 2016 @ 22:04 |
Ja klinkt logisch alleen zitten cilinder 6 en 7 niet naast elkaar ![]() De bougies zien er allemaal hetzelfde uit, zwart en versleten. | |
vaginabeheerder | zaterdag 26 november 2016 @ 18:47 |
vervolg: PTA / chevy Van G20 camper opknappen [ Bericht 100% gewijzigd door vaginabeheerder op 26-11-2016 21:14:36 ] |