Het leven in de Randstad vind ik best gecompliceerd. Meer mensen zijn hoog opgeleid, mensen zijn gemiddeld genomen ambitieuzer, en ik ben zelf ook in een omgeving opgegroeid met ambitieuze mensen en familie met een goede baan enzo. Ik ervaar hierdoor best veel druk.
Één oom en tante zijn echter altijd in de buurt van Arnhem blijven wonen. Mijn twee neven van mijn leeftijd die ook daar wonen, hebben eigenlijk een veel fijner en minder gecompliceerd leven.
Die gingen vanavond met een paar vrienden uit ''t' oosten'' naar Nederland-Belgie. Paar honderd KM rijden in de auto, een dagje ''naar de grote stad''. Oranje colbertje aan, oranje goed op of zo'n grote oranje zonnebril. Lekker aandoenlijk het Nederlands elftal gaan aanmoedigen, en daar oprecht helemaal enthousiast over zijn. Of een keer een avondje bij VI in het publiek zitten, waar dan een maand over wordt nagepraat. In het weekend naar de dorpskroeg of de hollandse avond.
Dat zie ik mijn vrienden echt niet doen. Die voelen zich daar veel te goed voor, en vinden dergelijk gedrag 'knorrig'. De meeste leeftijdsgenoten hier lijken niet bezig met simpel 'lol' maken, maar zijn veel meer bezig met carriere maken, status en imago.
In buitengebieden is het leven volgens mij veel makkelijker, en zijn de mensen veel makkelijker. Er lopen best wat leuke vrouwen rond, maar die zijn helemaal niet arrogant. Het is niet standaard dat je in Leiden / Amsterdam op kamers gaat en lid wordt van een studentencorps, maar ook prima als je gewoon ergens in 't dorp blijft wonen en daar ook een gezinnetje sticht met je overbuurmeisje van vroeger. Hier wordt daar op neergekeken.
Die neven van mij leven dus ook zo, en het is eigenlijk allemaal zo lekker makkelijk. Je leven ligt al lekker vroeg vast, je blijft je hele leven wonen in het dorp waar je bent opgegroeid, met de vrienden van je basisschool en een vriendin uit hetzelfde dorp. Minder sociale druk, minder verwachtingen, minder gestressde mensen en mensen die gelukkig kunnen zijn met iets simpels als kaartjes voor Oranje of een dagje kijken bij de autocross. Geen gekkigheid. Ondertussen zijn de huizen veel goedkoper en heb je voor 180 K een prachtig appartement of prima middenwoning.