ik vraag me wel af, waar al die landen vol met afstammelingen van blanke slaven dan liggen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, veel banaler: zwarte slavenhouders die zwarte slaven op hun plantages lieten werken. Het idee dat alle zwarten slaven waren en alleen blanken slavenhouders klopt niet - dat zwarten gediscrimineerd werden nam niet weg dat ze slavenhouder konden zijn.
En daarom is Zwarte Piet als knecht niet per definitie een slaaf.
Klopt en dat ontken ik ook niet. Het is de slavendrijver die een roe hanteert, niet de slaaf.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:52 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je hebt helemaal gelijk dat er ook zwarte slavenhouders bestonden.
Maar Piet expliciet IS er daadwerkelijk een. Hij symboliseert een kinderrover; geen slaaf.
Dat was tuig dat ooit Spanje deel veroverd heeft.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toch alleen als je Zwarte Piet interpreteert als Moor?
http://americancivilwar.com/authors/black_slaveowners.htm zegt:quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan 'niet per definitie' is wel een enorm klein kansje..
quote:The fact is large numbers of free Negroes owned black slaves; in fact, in numbers disproportionate to their representation in society at large. In 1860 only a small minority of whites owned slaves.
Het Sinterklaasfeest is abstracte kunst. Je kan er van alles in zien.quote:Op dinsdag 8 november 2016 07:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toch alleen als je Zwarte Piet interpreteert als Moor?
Pepernoot?quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom mag ik als bruin paard noot?
Ik kijk neer op jou. Dat maakt mij geen racist.quote:Op dinsdag 8 november 2016 00:18 schreef Kijkertje het volgende:
[..]En neerkijken op andere volkeren doen we ook nog steeds
Paarden zijn pas echt slaven van de rekening. Iedereen vindt het maar normaal dat de zweep er anno 2016 nog steeds overheen getrokken wordt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom mag ik als bruin paard nooit?
Tussen Griekenland en Syrië bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik vraag me wel af, waar al die landen vol met afstammelingen van blanke slaven dan liggen.
Dat ligt niet aan de kleur, maar aan de kerstversiering. Dit paard is trans, vanbinnen voelt het zich een rendier. Dus ga klagen bij de kerstman dat die discrimineert.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom mag ik als bruin paard nooit?
de oorlog was in 63 afgelopen, en dat was ook gelijk het onofficiele einde van de slavernij in de USA. in 1865 officieel. dus als je met cijfers komt, dan kan je beter wat eerder kijken, namelijk VOOR de oorlog.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
http://americancivilwar.com/authors/black_slaveowners.htm zegt:
[..]
Niemand komt er voor op, ik stel voor dat sinterklaas niet alleen meer op wit paard rijdt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan de kleur, maar aan de kerstversiering. Dit paard is trans, vanbinnen voelt het zich een rendier. Dus ga klagen bij de kerstman dat die discrimineert.
precies, ook omdat het qua schaal niet te vergelijken is met de zwarte slavernij.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Tussen Griekenland en Syrië bijvoorbeeld.
Maar anders dan in de West waren daar en in de Magreb geen slavengemeenschappen om en bij plantages, dan loopt het met afstammelingen niet zo hard.
Nee. De transatlantische slavenhandel was in aantallen veel kleiner dan de handel in blanke slaven in het Ottomaanse rijk.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
precies, ook omdat het qua schaal niet te vergelijken is met de zwarte slavernij.
Negers waren het eerste volk. Dus zij deden het als eerste, en dus zijn ze de uitvinders ook al kwam het later onder andere volkeren ook voor.quote:Op maandag 7 november 2016 21:43 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee slavernij kwam/ komt onder alle volkeren voor.
quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
de oorlog was in 63 afgelopen, en dat was ook gelijk het onofficiele einde van de slavernij in de USA. in 1865 officieel. dus als je met cijfers komt, dan kan je beter wat eerder kijken, namelijk VOOR de oorlog.
Afstammelingen ? Die werden gewoon opgegetenquote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik vraag me wel af, waar al die landen vol met afstammelingen van blanke slaven dan liggen.
Die bestaan niet.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:10 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Afstammelingen ? Die werden gewoon opgegeten
Maar serieus - er bestaan niet voor niets blonde Turken.
De slaven die gehouden werden in Noord-Afrika mochten vaak geen nakomelingen krijgen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 08:11 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dan 'niet per definitie' is wel een enorm klein kansje..
Waaruit je kunt concluderen dat de blanke slaven minder vrijheden hadden dan de zwarte slaven in de west.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:13 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
De slaven die gehouden werden in Noord-Afrika mochten vaak geen nakomelingen krijgen.
Mannelijke slaven werden standaard gecastreerd.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:13 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
De slaven die gehouden werden in Noord-Afrika mochten vaak geen nakomelingen krijgen.
Zo kun je alle menselijke fouten projecteren op het zwarte ras: zullie begonnen ermee als eerste.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:09 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Negers waren het eerste volk. Dus zij deden het als eerste, en dus zijn ze de uitvinders ook al kwam het later onder andere volkeren ook voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |