is het niet zo dat het wettelijk verplicht is dat niet omgenomen vakantie dagen uitbetaald worden?
En daarnaast niet uitbetalen...? dat kan hij niet maken. Geen poot om op te staan.
[Dit bericht is gewijzigd door Finch op 05-12-2002 11:39]
quote:Nee hoor, als dat zo geregeld is binnen een bedrijf heb je geen andere oplossingen...dit weet je dan ook vantevoren.
Op donderdag 5 december 2002 11:36 schreef wonko het volgende:
Lekkere werkgever heb je...lijkt mij pure diefstal wat ie doet...
Wat een werkgever wel kan doen is medewerkers stimuleren om gedurende het jaar meer verlof op te nemen......uitbetalen is geen verplichting helaas
quote:CAO en bedrijfsregelingen gaan boven de wet
Op donderdag 5 december 2002 11:38 schreef skyhigh het volgende:
Het is wettelijk geregeld dat werknemers 3 jaar hun vakantie dagen mogen meenemen, ongeacht hoeveel ze er over houden. Ook al staat het in company regels dat het niet kan......hier heb ik op mijn werk een discussie over gehad en gewonnen.....company regels zijn hierna ook aangepast....
quote:geloof je het zelf..?
Op donderdag 5 december 2002 11:40 schreef sindell het volgende:[..]
CAO en bedrijfsregelingen gaan boven de wet
quote:Ja....als personeelsfunctionaris wel ja. Over zaken die niet in de CAO geregeld zijn gaat de wet...misschien niet voor alle gevallen maar in dit geval zeker wel
Op donderdag 5 december 2002 11:41 schreef Finch het volgende:[..]
geloof je het zelf..?
quote:
Op donderdag 5 december 2002 11:44 schreef Koningin het volgende:
Het vervelende is dat het bij ieder bedrijf weer anders is. Ik mag bijvoorbeeld 10 dagen mee over nemen (die heb ik toch niet meer).
Ik zou niet lang zeuren en gewoon een weekje vakantie nemen!!
vakantie!!
quote:Of je mag dan wel eens je info veranderen of je doet het heel erg goed als student van bijna 21 jaar..
Op donderdag 5 december 2002 11:43 schreef sindell het volgende:[..]
Ja....als personeelsfunctionaris wel ja. Over zaken die niet in de CAO geregeld zijn gaat de wet...misschien niet voor alle gevallen maar in dit geval zeker wel
quote:Dan ben ik bang dat je niet echt goed opgelet hebt tijdens je opleiding....
Op donderdag 5 december 2002 11:43 schreef sindell het volgende:
Ja....als personeelsfunctionaris wel ja. Over zaken die niet in de CAO geregeld zijn gaat de wet...misschien niet voor alle gevallen maar in dit geval zeker wel
De WET heet de WET omdat er NIETS is wat er boven gaat. Op dezelfde manier dat de wet altijd boven een koopcontract, of algemene voorwaarden van een winkel gaat, gaat de wet ook ALTIJD boven regels die een bedrijf intern heeft.....
Derhalve: Als jij je 11 dagen wilt meenemen TS, dan is er niemand die dat kan voorkomen. Als je baas daar moeilijk over doet, zou ik hem gewoon wijzen op de wet..... die zegt inderdaad dat vakantiedagen nooit zomaar afgepakt kunnen worden.
Helaas zijn er maar weinig mensen die dit weten, en dus alsnog aan de aandrang van de baas, om ze op te nemen, gehoor geven zonder dat ze dit echt willen.
Succes in ieder geval
Anyway...na anderhalf jaar stage en de nodige theoretische kennis...maar het kan zijn dat je er inderdaad wat op kan vinden, maar in elk bedrijf is dat weer anders geregeld.
Bovendien is het ook nog handig om eens te kijken waar de vakantiedagen vandaan komen (komen ze uit overuren dan kunnen ze wel betaald worden namelijk) maar het is gewoon het makkelijkste om ze op te nemen...
Dat houdt dus in dat als je al meer dan 4 weken vakantie hebt gehad dit jaar, je werkgever de niet opgenomen vakantiedagen mag uit betalen.
quote:De wet regelt nog steeds niet:
Op donderdag 5 december 2002 12:05 schreef sindell het volgende:
Ja hoor...als de wet alles regelt hoeven er ook geen CAO's meer te komen....
en zo zijn er nog wel een paar te noemen... Dus een CAO is wel degelijk nuttig.....
quote:Duh
Op donderdag 5 december 2002 12:25 schreef Croga het volgende:[..]
De wet regelt nog steeds niet:
- Het aantal vakantiedagen
- Regelmatige salarisverhogingen
- Secundaire arbeidsvoorwaardenen zo zijn er nog wel een paar te noemen... Dus een CAO is wel degelijk nuttig.....
quote:En hoe komt u hierbij
Op donderdag 5 december 2002 12:08 schreef 2xit het volgende:
Vakantiedagen mogen niet uitbetaald worden zolang men in dienst is. De wet verbiedt dat (uitbetalen zou strijdig zijn met beginsel van verplichte rustperiode). Alleen bij het beëindigen van het dienstverband kunnen en moeten vakantiedagen worden uitbetaald.
Per februari 2001 is deze regeling opgerekt: alle verworven vakantiedagen, dus ook de vakantiedagen die uit voorgaande jaren zijn opgespaard, komen voor uitbetaling in aanmerking. Slechts aan de wettelijk gegarandeerde vakantie van minstens vier weken per jaar mag niet worden getornd.Dat houdt dus in dat als je al meer dan 4 weken vakantie hebt gehad dit jaar, je werkgever de niet opgenomen vakantiedagen mag uit betalen.
quote:Kijk eens op de site van het Ministerie van Sociale Zaken zou ik zeggen!
Op donderdag 5 december 2002 13:29 schreef Charys het volgende:[..]
En hoe komt u hierbij
quote:Er is in de wet vastgelegd dat je ten minste 4 weken vakantie per jaar moet hebben. Dat zijn dus 20 vakantiedagen per jaar, uitgaande van 5 werkdagen per week. Werk je maar 2 dagen per week dan heb je wettelijk recht op ten minste 8 vakantiedagen.
Op donderdag 5 december 2002 12:25 schreef Croga het volgende:[..]
De wet regelt nog steeds niet:
- Het aantal vakantiedagen
- Regelmatige salarisverhogingen
- Secundaire arbeidsvoorwaardenen zo zijn er nog wel een paar te noemen... Dus een CAO is wel degelijk nuttig.....
Hoe je die vakantiedagen opneemt is wel vrij. Je hoeft ze niet allemaal in 1 blok op te nemen (gelukkig niet).
En in een CAO kunnen wel afspraken staan qua aantal vakantiedagen, maar de wet gaat ook hier boven de CAO. Dus als je 5 dagen per week werkt heb je 20 vakantiedagen, ook al zegt de CAO dat je er maar 15 hebt.
En natuurlijk zijn secundaire arbeidsvoorwaarden niet in de wet beschreven. Auto en laptop van de zaak zijn niet nodig, en dat je die dingen ook prive mag gebruiken al helemaal niet. Staat niets over in de wet, maar dat kan ook niet.
In hoeverre loonsverhogingen in de wet staan weet ik niet. De wet sluit een loonsverlaging wel uit, iig zolang je dezelfde functie (bij hetzelfde bedrijf) houdt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |