abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166426010
Sinds de zomer ben ik afgestudeerd van het hbo. Helaas afwijzing op afwijzing. Ik heb maandelijks vaste lasten, dus een inkomen is noodzakelijk om niet mijn opgebouwde spaargeld weg te laten slinken. Momenteel heb ik een aanvraag voor de bijstand lopen, maar dat wil ik liever niet. De enige banen waar ik voor in aanmerking kom zijn klantenservicebaantjes. Met een hbo-studie op zak niet het ideale startpunt en ik ben bang als ik zo'n functie aanneem dat ik geen relevante werkervaring op doe en niet snel aan de bak kom binnen mijn sector. Stages of werkervaringsplekken zijn geen optie want daarmee red ik het niet qua kosten. Ik voel mij dan ook min of meer verplicht zo'n baan onder mijn niveau en vooral gemoedstoestand aan te nemen, puur voor 't geld, maar inhoudelijk kan het mij vrij weinig boeien en heb ik het gevoel dat ik de beste jaren in mijn leven verpruts door werk te doen wat gewoon niet bij mij past.

Daarnaast merk ik dat voor zulke baantjes gewoonweg niet geïnteresseerd ben of overkom. Ik kan het niet faken.

Ik blijf overigens stug door solliciteren, maar moet zeer binnenkort wel een baan aannemen wil ik niet in de bijstand eindigen en dan wellicht nóg meer hersendood werk aan te nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DatIsJammurZeg op 05-11-2016 00:43:22 ]
pi_166426024
Welke studie heb je dan gedaan? En ik vraag mij af of je überhaupt HBO verdiend hebt, als je "sinds de zomer ben ik van het hbo afgestuurd " in je OP vermeldt.
  zaterdag 5 november 2016 @ 00:41:22 #3
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_166426279
Je kan natuurlijk ook een baan onder je niveau accepteren en daarnaast solliciteren.

Bijstand is geen vetpot.
pi_166426310
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:41 schreef Scuidward het volgende:
Je kan natuurlijk ook een baan onder je niveau accepteren en daarnaast solliciteren.

Bijstand is geen vetpot.
Nee en nadeel is dat je nog steeds het grootste gedeelte thuis zit zonder dagbesteding en dus nutteloos voelt.
  zaterdag 5 november 2016 @ 00:45:14 #5
203089 Scuidward
pi_166426323
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:44 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Nee en nadeel is dat je nog steeds het grootste gedeelte thuis zit zonder dagbesteding en dus nutteloos voelt.
Je mag naast je bijstandsuitkering ook gewoon werken hoor.
pi_166426330
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:41 schreef Scuidward het volgende:

Bijstand is geen vetpot.
Dit, ik denk dat de groep net afgestudeerde HBO'ers die na een half jaar onder hun niveau werkt, gigantisch is. Misschien moet je je verwachtingen bijstellen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_166426351
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dit, ik denk dat de groep net afgestudeerde HBO'ers die na een half jaar onder hun niveau werkt, gigantisch is. Misschien moet je je verwachtingen bijstellen.
Er zit verschil tussen onder je niveau werken of een baan hebben waar geen klap aan is en je geen motivatie hebt om voor te solliciteren.
pi_166426360
Waarom ben je dan op jezelf gaan wonen?
Eerst je zaakjes op orde hebben lijkt mij?

Waarom ga je niet een baan nemen waarbij jezelf in je onderhoud kan voorzien?
Werk zat, misschien onder je niveau, aan de andere kant wat is je niveau? Het bedrijfsleven vraagt meer dan een papiertje.
Hell To The Liars
pi_166426389
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:48 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Er zit verschil tussen onder je niveau werken of een baan hebben waar geen klap aan is en je geen motivatie hebt om voor te solliciteren.
Tja, je hebt soms geen keuze. Probeer daar dan motivatie voor op te wekken. Feit is dat er ontzettend veel net afgestudeerde HBO'ers in dezelfde situatie zitten als jij nu.

En zij kunnen wel gewoon kutbaantjes uitvoeren voor het geld en ondertussen blijven solliciteren naar banen van hoger niveau met betere uitdagingen.
pi_166426404
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Tja, je hebt soms geen keuze. Probeer daar dan motivatie voor op te wekken. Feit is dat er ontzettend veel net afgestudeerde HBO'ers in dezelfde situatie zitten als jij nu.

En zij kunnen wel gewoon kutbaantjes uitvoeren voor het geld en ondertussen blijven solliciteren naar banen van hoger niveau met betere uitdagingen.
en nog belangerijker, in contact komen met mensen die kansen bieden.
Hell To The Liars
pi_166426412
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:48 schreef Droopie het volgende:
Waarom ben je dan op jezelf gaan wonen?
Eerst je zaakjes op orde hebben lijkt mij?

Waarom ga je niet een baan nemen waarbij jezelf in je onderhoud kan voorzien?
Werk zat, misschien onder je niveau, aan de andere kant wat is je niveau? Het bedrijfsleven vraagt meer dan een papiertje.
Omdat die stap noodzakelijk was omdat ik de leeftijd onderhand had om op mezelf te gaan en nu voor veel baantjes een stuk flexibeler ben omdat het dichterbij is. Zo ben ik deze week ook via een uitzendbureau aan de slag gegaan.
pi_166426435
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik hoor nu al dat ik geen relevante of genoeg werkervaring heb. Wat zou zo'n Klantenservice baan behalve het geld en geen gat dan aan bijdragen op mijn professionele CV?
pi_166426467
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:54 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Omdat die stap noodzakelijk was omdat ik de leeftijd onderhand had om op mezelf te gaan en nu voor veel baantjes een stuk flexibeler ben omdat het dichterbij is. Zo ben ik deze week ook via een uitzendbureau aan de slag gegaan.
Leeftijd is maar een getal.
Of je er aan toe bent is iets anders.
Hell To The Liars
  zaterdag 5 november 2016 @ 01:01:50 #14
203089 Scuidward
pi_166426497
Heb je ook een concrete vraag eigenlijk?
pi_166426510
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:56 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Ik hoor nu al dat ik geen relevante of genoeg werkervaring heb. Wat zou zo'n Klantenservice baan behalve het geld en geen gat dan aan bijdragen op mijn professionele CV?
Het levert je heel wat meer op dan vanuit de bijstand naar baantjes solliciteren waarvan je het niveau goed genoeg acht. Bovendien geef je aan dat je het geld van je saaie baantjes nodig hebt voor je levensonderhoud.
pi_166426537
Maar wat heb je nou gestudeerd?
pi_166426583
Ik zit overdag onder een dak achter een computer zodat ik s'avonds onder een dak achter de computer kan zitten
Hell To The Liars
pi_166426975
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is voor de meesten wel het geval, er is een groot overschot aan pas afgestudeerde hbo'ers. Een bijkomend probleem is dat hij geen ervaring en reeds opgebouwd portfolio heeft, wat vaak wel wordt gevraagd in zijn beroepsgroep. Juist het hebben van ervaring is in die sector enorm belangrijk.

De vraag is nog of hij echt verder wil in die sector of eigenlijk toch droomt over iets anders?
  Milf zaterdag 5 november 2016 @ 02:39:23 #19
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_166426978
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 00:56 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

De wil om te werken?

Je trekt dus liever bijstand dan dat je een baan accepteert waar je je neus voor ophaalt. Ik werk bij een organisatie met een grote klantenservice. Hier wordt minimaal hbo niveau gevraagd. De mensen solliciteren vanuit deze betrekking verder naar een functie (intern/extern) die beter aansluit op de behaalde studie.

Je komt bij mij nogal verwaand over.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Milf zaterdag 5 november 2016 @ 02:41:49 #20
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_166426986
Oh, denk je trouwens dat je de enige bent die het gevoel heeft meer in zijn/haar mars te hebben?

Het is aan jou hoe je hiermee omgaat.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_166427213
Solliciteren is een vak op zich. Je moet jezelf presenteren, praten over eerdere situaties tijdens je werk, waarin je bepaalde capaciteiten toonde en zo een indruk achterlaten in een zeer korte tijd, van hoe je zou zijn in het echte leven..

Je zegt heel wat in je mars te hebben, kan je daar eens een voorbeeld van geven...

Voor de functie is klantcontact heel belangrijk, leg eens uit hoe jij contact maakt met iemand die boos is en niet wil luisteren...

Vertel eens over een keer waarin je van je leidinggevende iets moest doen waar je niet achter stond, hoe reageerde je daarop...

Zonder werkervaring is op al die vragen geen antwoord te geven. En als je gaat liegen of iets bedenken, zal elke recruiter daar gelijk doorheen prikken. In het werkzoektopic vertel je dat gelogen hebt op je cv, omdat je er van uit gaat dat niemand dat natrekt. Ten eerste wordt alles nagetrokken, daarnaast is via linkedin, FB en instagram wel te zien of je echt een netwerk hebt, zeker als je in jouw branch (Journalistiek) zit.

Heb je al eerder gezegd, dat er geen werk onder je niveau is. Je hebt namelijk nog geen werkniveau, slechts een hbo-papiertje... Net als duizenden anderen, die er de helft van de tijd over hebben gedaan om het te behalen..

Als je een half jaar gewerkt hebt, op welke functie dan ook, kan je prima nog instappen in je eigen werkveld. Mits je in dat half jaar ook verder hebt gewerkt aan je portfolio/toekomst/netwerk..

[ Bericht 0% gewijzigd door _I op 05-11-2016 06:20:48 ]
pi_166427226
Waar blink je in uit? Mogelijk is voor jezelf beginnen een goede optie. Kun je iig je energie deels kwijt :)
pi_166427227
Doe eens een capaciteitentest (predictive index, big 5 persoonlijkheidstest, ..). Die zijn gratis online te vinden en laten je zien wat je natuurlijke sterke en zwakke punten zijn. Zodat je kan vertellen wat je goed kan en waar je nog aan wil werken.

De vraag waarom je graag bij een bedrijf wil werken, is een mogelijkheid om te laten zien dat je een researcher bent. Hoe zag de website eruit? Wat zou je veranderen? Hoe is hun visie op xxxx, waar jij van vindt yyyy, waardoor dat een goede match is. Wat wil je leren? Wat kan je leren aan anderen? Hoe werk jij samen met andere mensen, wat voeg je toe aan een groep?

En niemand zit te wachten op vervelend werk, dus moet je je motivatie uit andere dingen halen. Alleen het geld brengt je niet ver qua enthousiasme.. De kans om nieuwe mensen te leren kennen, om dingen te leren, om jezelf te ontwikkelen, .. Kom op he.. Het overkomt je niet, je doet het jezelf aan.
pi_166427446
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 november 2016 02:39 schreef nikky het volgende:

[..]

De wil om te werken?

Je trekt dus liever bijstand dan dat je een baan accepteert waar je je neus voor ophaalt.

Je komt bij mij nogal verwaand over.
precies wat ik ook wilde zeggen :)

ik neem liever iemand aan die vanuit een andere job komt dan iemand die thuis maar op zn reet zit te niksen
pies on joe toe
  zaterdag 5 november 2016 @ 08:14:54 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_166427469
Ik zou ook geen personeel aannemen dat liever de bijstand in gaat dan de armen uit de mouwen steekt. Voor zo'n lakse knakker zijn en er tien anderen met een betere mentaliteit beschikbaar.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')