Ik denk - gezien het feit dat er geen kinderen in het spel zijn - dat de fiscus vooraan staat om z'n deel van de erfenis op te eisen.quote:Op vrijdag 4 november 2016 10:43 schreef KarelP het volgende:
Aangezien de echtgenoot ook gezondheidsproblemen heeft vraag ik me af wat er gebeurt met de koopakte als.
- De echtgenoot komt te overlijden voordat de onderbewindstelling is toegekend
- De echtgenoot komt te overlijden nadat de onderbewindstelling is toegekend, maar de overdracht nog niet heeft plaats gevonden.
Alvast bedankt.
Groetjes Karel
Bedankt voor de reacties.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik denk - gezien het feit dat er geen kinderen in het spel zijn - dat de fiscus vooraan staat om z'n deel van de erfenis op te eisen.
Ik hoop voor je dat het "kasplantje"als eerste gaat; als manlief eerder gaat, zal het verzorgingshuis z'n deel trachtten te behalen.
Er kunnen nog andere erfgenamen zijn. Broers en/of zussen en diens nazaten enzo.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:21 schreef blomke het volgende:
Ik denk - gezien het feit dat er geen kinderen in het spel zijn - dat de fiscus vooraan staat om z'n deel van de erfenis op te eisen.
Precies, ik ben bang dat dit complex gaat worden. ik ga voor enkele maanden naar het buitenland en ben in maart pas terug in Nederland. Het zou fijn zijn dat ik dan ook direct in het huis kan.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:49 schreef Fe2O3 het volgende:
Als er een bewindvoerder is aangesteld voor de vrouw, de man, dan is de man de enige partij waarmee je zaken doet.
Mocht die overlijden voor de overdracht dan ga je zaken doen met de nieuwe bewindvoerder van de vrouw. Ik gok dat die moet worden aangewezen door de kantonrechter? Tot die tijd kun je dus geen zaken doen met de vrouw, de koopakte blijft wel gewoon geldig. Een nieuwe bewindvoerder kan daar niet zomaar onderuit.
eea kan wel behoorlijk complex worden afhankelijk van de situatie tussen de man en vrouw en eventuele kinderen uit andere/eerdere huwelijken. Erfrecht
Ja, daar heb je ook gelijk aan. Dus eigenlijk is er dan een probleem minder.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:35 schreef KarelP het volgende:
Bedankt voor de reacties.
Maar de fiscus is er dan toch bij gebaat als het huis verkocjt is? Ik neem aan dat zij liever harde euro's krijgen, dan onroerend goed wat zij zelf moeten gaan verkopen.
Dan zal die plicht overgaan op de erfgenamen. Nog steeds geen man overboord, denk ik.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:35 schreef KarelP het volgende:
Maar is de koopakte niet meer geldig als de bewindvoerder overlijd?
Waarom zou je een bedrijf dit laten doen als de man gezond van geest is.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:43 schreef Renesite het volgende:
De bewindvoerder is een organisatie doorgaans, dus dan neemt een medewerker het over.
Mocht er een bewindvoerder zijn en ze komt te overlijden wordt het dossier, doorgaans, doorgeschoven naar een notaris en die gaat opzoek naar familieleden. Dus dan wendt je je tot de notaris. Maar ook de bank is onderdeel is het geheel, dus de bank wil ook graag dat het huis verkocht wordt.
Waarschijnlijk omdat "het kasplantje" ook eigenaar is van de woning. Daarvoor in de plaats moet dan een bewindvoerder tekenen (man dus, zolang ie dat kan).quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:56 schreef Coritchando het volgende:
Als je je zo'n zorgen maakt over die bewindvoering, waarom teken je daar dan voor in het koopcontract?
Als die bewindvoering voor de vrouw (door de man als bewindvoerder) eenmaal is geregeld, is - denk ik - het grootste probleem getackeld. Dan zitten de (erfgenamen van de) verkopers vast aan de verkoop.quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:15 schreef KarelP het volgende:
Zoals ik lees zou dit wel eens een vertraging kunnen opleveren, zolang uiteindelijk alles goed komt is het half zo erg, maar wanneer er eerst flinke vertraging is, en vervolgens de koop niet meer doorgaat is erger. Dan heb ik voor niets gewacht.
Iets van een boete clausule van 5% van de koopprijs dat de bewindvoering binnen 2 maanden rond moet zijn?? Dan zetten de verkopers (en makelaar e.d.) er wel vaart achter. Overigens kan er in spoedgevallen een provisionele bewindvoerder worden aangesteld: https://www.rijksoverheid(...)entorschap-aanvragenquote:Op vrijdag 4 november 2016 12:15 schreef KarelP het volgende:
Is het een optie om de koopakte te laten wijzigen en hierin iets laten opnemen dat mij meer zekerheid kan bieden?
Doorgaans een organisatie? Nou datzie ik niet zo in de praktijk. Zeker in de situatie die TS schets zal de man gewoon bewindvoerder worden.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:43 schreef Renesite het volgende:
De bewindvoerder is een organisatie doorgaans, dus dan neemt een medewerker het over.
Mocht er een bewindvoerder zijn en ze komt te overlijden wordt het dossier, doorgaans, doorgeschoven naar een notaris en die gaat opzoek naar familieleden. Dus dan wendt je je tot de notaris. Maar ook de bank is onderdeel is het geheel, dus de bank wil ook graag dat het huis verkocht wordt.
In mijn regio (Z-ZWB) is het eigenlijk altijd sneller, mits goed voorbereid. Maar dat zal per regio verschillen wellicht.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:43 schreef Renesite het volgende:
To be honest vind ik 8 weken tot uitspraak OBS wel erg positief geschetst. Maar enfin.
Ja de koop is rechtsgeldig. Ik kan ook met jou een koopovereenkomst sluiten waarbij ik aan jou het stadhuis in Groningen verkoop. Probleem voor mij is dat ik niet de eigenaar ben van het stadhuis in Groningen, dus ik zal het nog lastig krijgen om het ook daadwerkelijk aan jou te leveren. Tenzij ik een ontbindende/opschortende voorwaarde daarvoor ben overeengekomen met jou heb ik wel een probleem dan. Wanneer ik niet kan leveren kan jij van mij een vergoeding eisen. Doorgaans zal iemand een koop sluiten met de eigenaar, dus is er geen probleem.quote:Op maandag 7 november 2016 01:03 schreef frederik het volgende:
Er wordt gesproken over de geldigheid van de koop, maar is die koop wel geldig op dit moment?
Mevrouw is op dit moment nog steeds (juridisch) handelings-bekwaam, waardoor er een koopovereenkomst ligt met 1 van de 2 eigenaren.
Voor de verkoop van de gemeenschappelijke woning is de toestemming van beide eigenaren verplicht (artikel 88 lid 1 burgerlijk wetboek zegt dat de ene echtgenoot de toestemming van de andere nodig heeft bij oa verkoop van de gemeenschappelijke woning), iets waar op dit moment nog niet aan voldaan wordt.
Artikel 89 maakt het alleen lastiger, dat zegt namelijk dat de overeenkomst vernietigd kan worden (zonder vernietiging is er dus nog steeds een geldige overeenkomst), maar dat deze alleen door de andere echtgenoot gedaan kan worden. Het lastige zit hem erin of die vrouw nog weet te vernietigen voordat ze eventueel onder toezicht gesteld wordt, en of eventuele nabestaanden dat recht op vernietigen erven van de vrouw indien er niet vernietigd wordt.
Ik zie in dit geval eigenlijk geen enkel probleem. Het huis is al verkocht en er zijn al afspraken gemaakt over de overdracht. De verkoop is dan al onvoorwaardelijk. Een nieuwe bewindvoerder, maar ook de kinderen, kleinkinderen en wie dan ook kunnen niets meer doen dan de bestaande afspraken rond de overdracht na te komen.quote:Op vrijdag 4 november 2016 10:43 schreef KarelP het volgende:
- De echtgenoot komt te overlijden nadat de onderbewindstelling is toegekend, maar de overdracht nog niet heeft plaats gevonden.
Tuurlijk wel, ze kunnen niet verkopen. Kost ze wel een boete, maar ze kunnen wellicht ook het handelen van de bewindvoerder te discussie stellen en zeggen dat moeder het nooit zou willen verkopen.quote:Op maandag 7 november 2016 08:30 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik zie in dit geval eigenlijk geen enkel probleem. Het huis is al verkocht en er zijn al afspraken gemaakt over de overdracht. De verkoop is dan al onvoorwaardelijk. Een nieuwe bewindvoerder, maar ook de kinderen, kleinkinderen en wie dan ook kunnen niets meer doen dan de bestaande afspraken rond de overdracht na te komen.
Probleem voor TS is dat niet het gemeentehuis verkocht wordt, maar de echtelijke woning. En volgens boek 1 is die koopovereenkomst vernietigbaar zolang er geen handtekening van beide echtgenoten is.quote:Op maandag 7 november 2016 06:38 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Ja de koop is rechtsgeldig. Ik kan ook met jou een koopovereenkomst sluiten waarbij ik aan jou het stadhuis in Groningen verkoop. Probleem voor mij is dat ik niet de eigenaar ben van het stadhuis in Groningen, dus ik zal het nog lastig krijgen om het ook daadwerkelijk aan jou te leveren. Tenzij ik een ontbindende/opschortende voorwaarde daarvoor ben overeengekomen met jou heb ik wel een probleem dan. Wanneer ik niet kan leveren kan jij van mij een vergoeding eisen. Doorgaans zal iemand een koop sluiten met de eigenaar, dus is er geen probleem.
In het geval van TS kan de koop nog onderuit gehaald worden ja, maar puur op grond van de overeengekomen ontbindende voorwaarden. Een notaris zal nimmer een vernietigbare akte passeren, hij/zij zorgt er wel voor dat eea bij de overdracht geregeld is.
Ik zie niet zoveel beren op de weg eerlijk gezegd.
Vind ik toch wel discutabel. Want de voorgestelde bewindvoerder is zelf toch ook al ziek?quote:Op zondag 6 november 2016 22:39 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Doorgaans een organisatie? Nou datzie ik niet zo in de praktijk. Zeker in de situatie die TS schets zal de man gewoon bewindvoerder worden.
[..]
In mijn regio (Z-ZWB) is het eigenlijk altijd sneller, mits goed voorbereid. Maar dat zal per regio verschillen wellicht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |