abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:12:45 #1
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166206013
Oorspronkelijke OP:

Er is een landelijk burgerinitiatief gestart om een basisinkomen in 2018 mogelijk te maken waarbij alle toeslagen en basiszorg in 1 inkomen zitten. Geen tegenprestaties meer en geen bureaucratie.
Tekenen kan via de link hieronder:
https://basisinkomen2018.nl

Meningen?
De afgelopen delen veel discussie omtrent (on)betaalbaarheid, (on)haalbaarheid, (on)redelijkheid met voor wie wel/niet een basisinkomen en onder welke voorwaarden met vooral toch interessante gezichtspunten.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:14:56 #2
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166206099
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 22:10 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Iedereen weet dat de meeste werkgevers bepaalde voorkeuren hebben bij het aannemen van nieuw personeel. Niet te oud omdat ze dan minder loon hoeven te betalen en mensen flexibeler van geest zijn. En een blank iemand die goed nederlands kan.

Hier zijn legio voorbeelden van te vinden. Je kunt het wel ontkennen maar dat is echt nergens op gebaseerd.
Dat je liever goedkoper en flexibeler personeel hebt wil niet zeggen dat je per definitie discrimineert op leeftijd.

Daarnaast gaat het er niet om dat we hier voorbeelden noemen, jij gaf aan dat mensen in de bijstand het slachtoffer zijn van geïnstitutionaliseerd racisme en leeftijdsdiscriminatie. Dat is de stelling die je moet verdedigen. Wanneer er minder mensen werkloos zijn op latere leeftijd dan op jongere leeftijd en niet alle niet-westerse allochtonen dezelfde mate van bijstandbehoefte ervaren, kun je daar je twijfels bij zetten.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:33:34 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_166206743
http://www.telegraaf.nl/b(...)_agenda_Kamer__.html

mooi he , wanneer gaat dat gestort worden ??
Dan ga ik een wereldreis maken

Hoef ik dan ook geen belasting te betalen meer ?

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 25-10-2016 22:55:20 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_166207772
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 22:06 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus met andere woorden; je kunt die 34 miljard terugverdienen als overheid door het onvoorwaardelijke basisinkomen te gebruiken om de lasten op arbeid te verhogen? Immers, de overheid zal als eerste gaan sleutelen aan de tarieven voor mensen met (de hoogste) inkomens. Waar enerzijds de aftrekposten worden afgeschaft (dag HRA, dag arbeidskorting, dag algemene heffingskorting, dag arbeidskorting) en je dus netto al minder overhoudt, gaan ook om het dicht te rekenen de lasten op arbeid omhoog. De huidige inkomsten middels inkomstenbelasting bedragen rond de 50 miljard euro. Daar komen dus twee klappen bovenop, enerzijds aftrekposten (-40) en anderzijds het tekort (-34).
Mja, ik kan mij geen voorstelling maken wat de gemiddelde heffingskorting per persoon is. Ik kan het zo niet zo goed interpreteren.... Het lijkt mij in ieder geval wel vrij duidelijk dat het basisinkomen hoger is dan het totale bedrag aan heffingskortingen.... Wat je wel mooi laat zien is dat je belastingtechnisch ongeveer het dubbele bedrag nodig hebt. 1000 euro basisinkomen is 12000 in een jaar.... Als de gemiddelde heffingskorting nu 6000 euro zou zijn zou je quitte spelen als je mensen geen heffingskorting meer geeft (soort van basisinkomen van 6000 euro) en 6000 euro extra belasting laat betalen. (500 euro per maand)
Je mag er ook naar kijken als een balans, want waar er ergens geld weggaat komt er elders geld terug, het is pure herverdeling... Je gaat iets terugvinden in de marginale belastingdruk - naar mijn mening in box 1 omdat je op kosten van de staat leeft -

Ik zit zelf te denken aan box 1 over 450*12 euro 100% belasting - box 2 40% en eventueel hogere boxen om te denivelleren. Dat bedrag van 450 euro omdat dit overeenkomt met 10 uur werken tegen minimumloon, ik vind dat je minstens 10 uur per week moet werken voor de samenleving, als verplichting om het te ontvangen (voorwaardelijk basisinkomen ala 1000 euro)
Kun je ook een basisinkomen van 550 euro noemen en een bijstand van 450 eventueel.... Het punt dat ik eigenlijk wil stressen is dat ik het terecht vind dat iemand 100% wordt gekort over de eerste 450 euro die iemand verdient, als wij zo een persoon 1000 euro geven in de maand. Daarna moet het marginale tarief juist aantrekkelijker zijn dan die nu is, maar dat lijkt mij niet heel moeilijk.... Als je bruto 800 verdient in de bijstand hou je 200 euro over en daarna als je meer gaat verdienen 0. Houdt in dat je 1000+200 = 1200 euro krijgt in bijstand + inkomen... En dat je nog wel even te gaan hebt met je 800 euro bruto voordat je boven de 1200 euro netto uitkomt zonder die bijstand.

Het fijne aan dit systeem is dat je niet het gezeik krijgt dat iemand meer verdient vanwege bijstand + inkomen... Of dat iemand minder geld overhoudt als iemand gaat werken omdat hij allerlei toeslagen verliest... Extreem gekort wordt op zijn bijstand etc etc.... Als je op dit moment in de bijstand zit lever je 75+% van je inkomen in bij de overheid.... Als je extra wordt gekort op je toeslagen of zelfs het recht op toeslag verliest kun je je indenken dat dit hele verkeerde incentives zijn.

Het systeem moet overigens naar mijn mening fiscaal soepel afgebouwd worden.. Dat maakt het al een vereiste dat iedereen in hetzelfde fiscale systeem moet zitten.

quote:
Ik reken het alvast maar even voor: momenteel ontvang je met een modaal inkomen (2800) ongeveer 2130 euro netto. Trek daar de aftrekposten vanaf (-350 euro) en de extra belastingverhoging om het dicht te rekenen (-342 euro) en bij een gelijkblijvende progressiviteit, een gelijkblijvende werkzame beroepsbevolking heb je van je eerste 1000 euro gratis dus al zo'n 700 euro zelf ingelegd. Je werkt dan met een modaal inkomen voor 1440 euro netto, plus 1000 euro basisinkomen. Dit is nog exclusief een mogelijke HRA of mensen die minder gaan werken.
Het persoon dat modaal verdient zou er dus op vooruit gaan... met 300 euro per maand. En de belastingdruk zou zich naar de 50% begeven. Dat vind ik niet verkeerd.

[ Bericht 7% gewijzigd door ludovico op 25-10-2016 23:07:58 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:11:14 #5
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166208195
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 22:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mja, ik kan mij geen voorstelling maken wat de gemiddelde heffingskorting per persoon is. Ik kan het zo niet zo goed interpreteren.... Het lijkt mij in ieder geval wel vrij duidelijk dat het basisinkomen hoger is dan het totale bedrag aan heffingskortingen.... Wat je wel mooi laat zien is dat je belastingtechnisch ongeveer het dubbele bedrag nodig hebt. 1000 euro basisinkomen is 12000 in een jaar.... Als de gemiddelde heffingskorting nu 6000 euro zou zijn zou je quitte spelen als je mensen geen heffingskorting meer geeft (soort van basisinkomen van 6000 euro) en 6000 euro extra belasting laat betalen. (500 euro per maand)
Je mag er ook naar kijken als een balans, want waar er ergens geld weggaat komt er elders geld terug, het is pure herverdeling... Je gaat iets terugvinden in de marginale belastingdruk - naar mijn mening in box 1 omdat je op kosten van de staat leeft -

Ik zit zelf te denken aan box 1 over 450*12 euro 100% belasting - box 2 40% en eventueel hogere boxen om te denivelleren. Dat bedrag van 450 euro omdat dit overeenkomt met 10 uur werken tegen minimumloon, ik vind dat je minstens 10 uur per week moet werken voor de samenleving, als verplichting om het te ontvangen (voorwaardelijk basisinkomen ala 1000 euro)
Kun je ook een basisinkomen van 550 euro noemen en een bijstand van 450 eventueel.... Het punt dat ik eigenlijk wil stressen is dat ik het terecht vind dat iemand 100% wordt gekort over de eerste 450 euro die iemand verdient, als wij zo een persoon 1000 euro geven in de maand. Daarna moet het marginale tarief juist aantrekkelijker zijn dan die nu is, maar dat lijkt mij niet heel moeilijk.... Als je bruto 800 verdient in de bijstand hou je 200 euro over en daarna als je meer gaat verdienen 0. Houdt in dat je 1000+200 = 1200 euro krijgt in bijstand + inkomen... En dat je nog wel even te gaan hebt met je 800 euro bruto voordat je boven de 1200 euro netto uitkomt zonder die bijstand.

Het fijne aan dit systeem is dat je niet het gezeik krijgt dat iemand meer verdient vanwege bijstand + inkomen... Of dat iemand minder geld overhoudt als iemand gaat werken omdat hij allerlei toeslagen verliest... Extreem gekort wordt op zijn bijstand etc etc.... Als je op dit moment in de bijstand zit lever je 75+% van je inkomen in bij de overheid.... Als je extra wordt gekort op je toeslagen of zelfs het recht op toeslag verliest kun je je indenken dat dit hele verkeerde incentives zijn.

Het systeem moet overigens naar mijn mening fiscaal soepel afgebouwd worden.. Dat maakt het al een vereiste dat iedereen in hetzelfde fiscale systeem moet zitten.

[..]

Het persoon dat modaal verdient zou er dus op vooruit gaan... met 300 euro per maand. En de belastingdruk zou zich naar de 50% begeven. Dat vind ik niet verkeerd.
Een modale burger zou 300 euro meer overhouden, indien hij een huurder is in de vrije sector.
Een belastingdruk van 50% zou inderdaad opgaan voor de huidige verdeling van de lasten. In jouw voorbeeld lees ik eerder het omgekeerde, dus een hoge belastingdruk bij lage of kleine inkomens, als tegenprestatie voor het ontvangen van het BI. Ik vraag me dan wel af; in welk opzicht kun je dan nog echt spreken van een onvoorwaardelijk basisinkomen als het in grote lijnen een sigaar uit eigen doos is en je een tegenprestatie moet leveren van ca. 10 uur maatschappelijke dienstplicht ;)?
pi_166208381
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een modale burger zou 300 euro meer overhouden, indien hij een huurder is in de vrije sector.
Een belastingdruk van 50% zou inderdaad opgaan voor de huidige verdeling van de lasten. In jouw voorbeeld lees ik eerder het omgekeerde, dus een hoge belastingdruk bij lage of kleine inkomens, als tegenprestatie voor het ontvangen van het BI. Ik vraag me dan wel af; in welk opzicht kun je dan nog echt spreken van een onvoorwaardelijk basisinkomen als het in grote lijnen een sigaar uit eigen doos is en je een tegenprestatie moet leveren van ca. 10 uur maatschappelijke dienstplicht ;)?
Kben ook niet echt van mening dat het persé onvoorwaardelijk moet zijn.
Huurtoeslag vind ik ook grootse onzin. De marktwerking verstoren zorgt voor een ander optimum, huizen kunnen niet te duur zijn, maar weerspiegelen de prijs zoals die is. Ik zie het meer als een soort van specifieker maken van de bijstandsuitkering omdat we het idee hebben dat de keuze voor woning niet helemaal vrij is en we daar voor moeten compenseren omdat mensen niet op straat mogen komen etc etc...

Mijn idee is dat er dan iets verkeerd zit aan de aanbodzijde en dat woningcorporaties niet goed werken... Te specifiek probleem om überhaupt zo over de hele samenleving te strooien... Niet doelmatig onrechtvaardig beleid als je het mij vraagt.

Ik ben er voor dat het UWV een winstgevende organisatie is. Mensen niks laten doen voor geld is beter dan mensen die niks doen en vervolgens ook nog eens extra geld kosten voor de samenleving omdat we daar allemaal domme dingen voor gaan verzinnen die niet werken.

En zoals je al leest vind ik het wel een verplichting om - je in enige mate in te zetten voor de maatschappij, 10 uurtjes per week, lijkt me niet heel gek..... Juist sociaal misschien, dat collectieve zorgt ervoor dat niemand zich helemaal kan afzonderen uit onze maatschappij en we ons best doen ze erbij te betrekken.. Dwingen kan je niet, maar als ze niet aan onze voorwaarden voldoen krijgen ze alleen 550 euro per maand en geen 1000.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:18:30 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166208454
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kben ook niet echt van mening dat het persé onvoorwaardelijk moet zijn.

Ik ben er voor dat het UWV een winstgevende organisatie is. Mensen niks laten doen voor geld is beter dan mensen die niks doen en vervolgens ook nog eens extra geld kosten voor de samenleving omdat we daar allemaal domme dingen voor gaan verzinnen die niet werken.

En zoals je al leest vind ik het wel een verplichting om - je in enige mate in te zetten voor de maatschappij, 10 uurtjes per week, lijkt me niet heel gek..... Juist sociaal misschien, dat collectieve zorgt ervoor dat niemand zich helemaal kan afzonderen uit onze maatschappij en we ons best doen ze erbij te betrekken.. Dwingen kan je niet, maar als ze niet aan onze voorwaarden voldoen krijgen ze alleen 550 euro per maand en geen 1000.
Kun je het niet gewoon bij het oude laten dan en helemaal die 1000 euro (of 550 euro) niet rondpompen? Mensen die echt niets uitvreten krijgen 600 euro om niet te gaan stelen en voor de rest voorkomen we dat we geld van A naar B naar A moeten verplaatsen.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:19:53 #8
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166208502
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kun je het niet gewoon bij het oude laten dan en helemaal die 1000 euro (of 550 euro) niet rondpompen? Mensen die echt niets uitvreten krijgen 600 euro om niet te gaan stelen en voor de rest voorkomen we dat we geld van A naar B naar A moeten verplaatsen.
600 euro kan je toch niet van leven man. Kan je amper je huur van betalen.....
Feyenoord!
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:21:22 #9
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166208567
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:19 schreef Japie77 het volgende:

[..]

600 euro kan je toch niet van leven man. Kan je amper je huur van betalen.....
Dan moet je samen gaan wonen met wat andere mensen.
pi_166208592
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dan ben ik voor een basisinkomen van 600 euro.
Simpelweg omdat dezelfde fiscale regels voor ieder individu hetzelfde moeten zijn, anders krijg je dat er verschil zit tussen verschillende mensen, die hetzelfde werk verrichten, maar de een vanwege aanspraak op bijstand meer verdient dan het persoon zonder deze aanspraak.
Zoals ik al illustreerde met de 800 bruto - 1200 euro netto i.v.m. bijstand... En de 800 euro bruto 800 euro netto omdat iemand niet in de bijstand zit. Dit soort verschillen bestaan niet als er één fiscaal systeem is dat voor iedereen geld op basis van alléén inkomen.

Nu gaan we uit van vertrekpositie / hoelang iemand al in de bijstand zit / leeftijd / samenwonen / kinderen / vermogen --- ik vind het allemaal een beetje onzin en zelfs onrechtvaardig.

Overigens hoef je niet non stop met geld te spelen hoor, verander die 600 euro in een toeslag die geleidelijk afneemt met %x per euro inkomen en de meeste werkende mensen hebben er helemaal geen aanspraak op.
pi_166208757
kan iemand mij vertellen mocht er een basisinkomen komen hoe gaat er hiervoor betaald worden? waar gaat er dan gekort worden om dit te realiseren?
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:28:42 #12
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166208788
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dan ben ik voor een basisinkomen van 600 euro.
Simpelweg omdat dezelfde fiscale regels voor ieder individu hetzelfde moeten zijn, anders krijg je dat er verschil zit tussen verschillende mensen, die hetzelfde werk verrichten, maar de een vanwege aanspraak op bijstand meer verdient dan het persoon zonder deze aanspraak.
Zoals ik al illustreerde met de 800 bruto - 1200 euro netto i.v.m. bijstand... En de 800 euro bruto 800 euro netto omdat iemand niet in de bijstand zit. Dit soort verschillen bestaan niet als er één fiscaal systeem is dat voor iedereen geld op basis van alléén inkomen.

Nu gaan we uit van vertrekpositie / hoelang iemand al in de bijstand zit / leeftijd / samenwonen / kinderen / vermogen --- ik vind het allemaal een beetje onzin en zelfs onrechtvaardig.

Overigens hoef je niet non stop met geld te spelen hoor, verander die 600 euro in een toeslag die geleidelijk afneemt met %x per euro inkomen en de meeste werkende mensen hebben er helemaal geen aanspraak op.
De bijstand is toch een gevalletje waar zo'n 500.000 mensen in zitten. Moeten we daarvoor werkelijk een systeem bedenken en geld rond te pompen voor 17 miljoen Nederlanders?

Tevens is, in de huidige situatie zit er al een beperking op de bijverdiencapaciteit van iemand in de bijstand. Zo "oneerlijk" is dat dus niet.
pi_166208896
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:27 schreef vigen98 het volgende:
kan iemand mij vertellen mocht er een basisinkomen komen hoe gaat er hiervoor betaald worden? waar gaat er dan gekort worden om dit te realiseren?

Voor 80% is het bedrag al binnengeharkt zonder aan de marginale belastingtarieven te zitten.
De overige 20% is +- extra terecht gekomen in de private sector die terug belast moet worden. Met GSborder hierboven staan wat grove berekeningen die uitgaan van een marginale belastingdruk die voor een modaal persoon zal moeten stijgen richting 50%
pi_166208986
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Voor 80% is het bedrag al binnengeharkt zonder aan de marginale belastingtarieven te zitten.
De overige 20% is +- extra terecht gekomen in de private sector die terug belast moet worden. Met GSborder hierboven staan wat grove berekeningen die uitgaan van een marginale belastingdruk die voor een modaal persoon zal moeten stijgen richting 50%
O :{ Jammer :( Had wel graag zo'n groot bedrag gewilt

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2016 23:35:12 ]
pi_166209053
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De bijstand is toch een gevalletje waar zo'n 500.000 mensen in zitten. Moeten we daarvoor werkelijk een systeem bedenken en geld rond te pompen voor 17 miljoen Nederlanders?

Tevens is, in de huidige situatie zit er al een beperking op de bijverdiencapaciteit van iemand in de bijstand. Zo "oneerlijk" is dat dus niet.
De uitvoering is een stuk simpeler met een basisinkomen. Geld wordt dus niet rondgepompt maar wordt geimplementeerd bij de belastingdienst, zo moeilijk is het echt niet, het is juist gigantisch simpel, kijk naar de berekening van Canoy over de besparing in de uitvoeringskosten bijv.

Ik vind dat systeem wel oneerlijk. Tot 200 euro per maand, voor niet al te lange tijd.... 75% lever je in.... Dus 800 bruto per maand - zorgt voor 200 euro extra inkomen...

Hetzelfde persoon dat niet in de bijstand zit en 800 euro verdient heeft andere regels en houdt niet 1200 netto over in een maand maar slecht 800. Dit verschil is niet rechtvaardig, beide werken even lang, beide verdienen evenveel, beide zouden evenveel moeten overhouden aan het einde van de maand.
pi_166209114
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:34 schreef vigen98 het volgende:

[..]

O :{ Jammer :( Had wel graag zo'n groot bedrag gewilt
Mensen rekenen zichzelf zo graag rijk, tis eigenlijk totaal niet aan de orde.... Dat is ook de grap... Het is een fiscalisering van de bijstand naar de inkomstenbelasting.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:52:47 #17
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166209485
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:21 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dan moet je samen gaan wonen met wat andere mensen.
Waarom gun je mensen niet een normaal menswaardig bestaan?
Feyenoord!
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:53:33 #18
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166209505
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:27 schreef vigen98 het volgende:
Gewoon het huidige sociale stelsel ombouwen en dan samen met de positieve effecten van het basisinkomen en dan ben je er.
Feyenoord!
pi_166209675
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:52 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Alleenstaande toeslag? De bijstand gaat nu uit van 600 euro daarvoor (de bijstand van een alleenstaande is 1000 euro, van een huis met 2 personen van 1400 totaal)..... Vrij riant als je het mij vraagt. Op die manier ontneem je mensen de prikkel om iets te doen wat ze zelf zouden willen / wat minder kost / omdat ze er flink op achteruit gaan als ze gaan samenwonen... Of je creëert een zwarte markt, dat kan ook nog, dat een bijstandsgerechtigde zijn kamer aan studenten verhuurt en ergens anders samenwoont. Overigens is die 600 euro zonder het meenemen van de huurtoeslag.... Een huis van 700 euro kost voor de bijstandsgerechtigde slechts 400 vanwege de huurtoeslag op dit moment.

De huidige situatie is dan ook wel een beetje idioot. Zeker omdat samenwonen nóg meer kan gaan kosten omdat je het recht op bijstand volledig kunt verliezen door het persoon waar je mee samenwoont + huurtoeslag omdat iemand teveel verdient en je een gezamenlijke huishouding gaat voeren op dat moment.

De toeslagen vanuit de overheid nemen dan af met 300+1000 = 1300 euro in de maand. Terwijl het huis 700 euro kost.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 00:09:54 #20
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166209811
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 23:52 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Heeft niets met gunnen te maken. Zo'n makkelijke uitspraak.
Geef je mensen 1000 euro, zal er altijd wel iemand beweren dat je daar niet rond van kunt komen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 00:13:11 #21
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166209853
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 00:01 schreef ludovico het volgende:

[..]

Alleenstaande toeslag? De bijstand gaat nu uit van 600 euro daarvoor (de bijstand van een alleenstaande is 1000 euro, van een huis met 2 personen van 1400 totaal)..... Vrij riant als je het mij vraagt. Op die manier ontneem je mensen de prikkel om iets te doen wat ze zelf zouden willen / wat minder kost / omdat ze er flink op achteruit gaan als ze gaan samenwonen... Of je creëert een zwarte markt, dat kan ook nog, dat een bijstandsgerechtigde zijn kamer aan studenten verhuurt en ergens anders samenwoont. Overigens is die 600 euro zonder het meenemen van de huurtoeslag.... Een huis van 700 euro kost voor de bijstandsgerechtigde slechts 400 vanwege de huurtoeslag op dit moment.

De huidige situatie is dan ook wel een beetje idioot. Zeker omdat samenwonen nóg meer kan gaan kosten omdat je het recht op bijstand volledig kunt verliezen door het persoon waar je mee samenwoont + huurtoeslag omdat iemand teveel verdient en je een gezamenlijke huishouding gaat voeren op dat moment.

De toeslagen vanuit de overheid nemen dan af met 300+1000 = 1300 euro in de maand. Terwijl het huis 700 euro kost.
Waar het mij veel meer om gaat is de hele insteek. Hoe er naar mensen gekeken word. Als je een bijstandsuitkering hebt word je als het ware een paria in onze maatschappij. Met een basisinkomen draai je dat 100 graden om en ga je uit van wat mensen wel kunnen en willen. Je geeft een positieve prikkel ipv een straf. Dat werkt veel en veel beter.
Feyenoord!
  woensdag 26 oktober 2016 @ 00:14:01 #22
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166209864
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 00:09 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Heeft niets met gunnen te maken. Zo'n makkelijke uitspraak.
Geef je mensen 1000 euro, zal er altijd wel iemand beweren dat je daar niet rond van kunt komen.
Het heeft bij jou wel met gunnen te maken. Dat lees je duidelijk in jouw reacties. Zie ook mijn bovenstaande post trouwens.
Feyenoord!
pi_166209937
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 00:13 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Waar het mij veel meer om gaat is de hele insteek. Hoe er naar mensen gekeken word. Als je een bijstandsuitkering hebt word je als het ware een paria in onze maatschappij. Met een basisinkomen draai je dat 100 graden om en ga je uit van wat mensen wel kunnen en willen. Je geeft een positieve prikkel ipv een straf. Dat werkt veel en veel beter.
Het huidige systeem van geld geven zorgt ervoor dat mensen zichzelf beroven van 1300 euro in de maand als ze gaan samenwonen met iemand die aardig verdient.
Hoe wenselijk vind je dat? (kanttekening, ze kunnen inkomen middelen... Aftrekposten etc, okay de rekensom wordt iets minder extreem)

Kijk, iedere uitgave die je enorm specificeert gaat gepaard met gekke toestanden.. Zeker als je het inkomen van een ander daarbij gaat halen of dat je enorm gaat korten op allerlei toeslagen...

Tjah, mij gaat het er meer om dat er niet naar persoonlijke omstandigheden meer gekeken wordt maar naar het inkomen van het individu.

- Dat werken loont (dus geen marginaal tarief van 75% dat moet worden ingeleverd)
- Dat werken meer oplevert dan bijstand. (inkomen + bijstand moet per definitie hoger zijn dan alleen inkomen..... Dit moet dus vlekkeloos in elkaar overlopen, wat het niet doet.... En als dat het wel doet dan mag het al een basisinkomen heten)
- Dat er wel een vangnet is in inkomen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 00:34:53 #24
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_166210169
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 00:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het huidige systeem van geld geven zorgt ervoor dat mensen zichzelf beroven van 1300 euro in de maand als ze gaan samenwonen met iemand die aardig verdient.
Hoe wenselijk vind je dat? (kanttekening, ze kunnen inkomen middelen... Aftrekposten etc, okay de rekensom wordt iets minder extreem)

Kijk, iedere uitgave die je enorm specificeert gaat gepaard met gekke toestanden.. Zeker als je het inkomen van een ander daarbij gaat halen of dat je enorm gaat korten op allerlei toeslagen...

Tjah, mij gaat het er meer om dat er niet naar persoonlijke omstandigheden meer gekeken wordt maar naar het inkomen van het individu.

- Dat werken loont (dus geen marginaal tarief van 75% dat moet worden ingeleverd)
- Dat werken meer oplevert dan bijstand. (inkomen + bijstand moet per definitie hoger zijn dan alleen inkomen..... Dit moet dus vlekkeloos in elkaar overlopen, wat het niet doet.... En als dat het wel doet dan mag het al een basisinkomen heten)
- Dat er wel een vangnet is in inkomen.
Hoezo gaat het jou niet om persoonlijke omstandigheden? Dat is toch het allerbelangrijkste voor een maatschappij en een mens op zich. Geld is slechts een middel om onze wereld vorm te geven.
Feyenoord!
  woensdag 26 oktober 2016 @ 00:35:21 #25
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166210177
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 00:14 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Het heeft bij jou wel met gunnen te maken. Dat lees je duidelijk in jouw reacties. Zie ook mijn bovenstaande post trouwens.
Ben ik het niet mee eens. Maar goed, als jij beter denkt te kunnen beoordelen wat mijn motivatie is, prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')