abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166201186
Hallo,

Wij hebben een jaren 30 woning gekocht en willen graag de muur die tussen de woonkamer en keuken staat slopen. Er is ons verteld dat het een draagmuur is, maar dit is nog niet bevestigd door een deskundige. Omdat we een beperkt budget hebben zijn we aan het afwegen of we het direct gaan doen of dat we eerst gaan sparen. Heeft iemand enig idee wat de kosten zullen zijn voor het slopen, plaatsen van een steunbalk en de afwerking. Alvast heel erg bedankt

pi_166201480
Je bedoelt dat muurtje met die toog? Qua plaatsing lijkt me dat geen draagmuur.. je muren in de lengte zijn vermoedelijk je draagmuren..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_166201600
Oké dat klinkt als muziek haha. Vroeger zat de keuken er niet. Dat stuk is er later bijgebouwd vandaar dat er ook nog een raam in zit. Maar als het geen draagmuur is, betekent dat dan dat we hem kunnen slopen zonder iets te plaatsen? Alvast bedankt voor je reactie.
  Moderator dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:21:31 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166201735
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 20:17 schreef Melissa_Pascal het volgende:
Dat stuk is er later bijgebouwd vandaar dat er ook nog een raam in zit.
Dan is dat je voormalige buitenmuur; heeft die uitbouw een plat dak ? Of is de hele woning naderhand groter gemaakt ?

Het is trouwens ondoenlijk om hier via internet een advies in te geven zonder de situatie ter plekke te kunnen bekijken en te beoordelen. Ik zou echt ene bouwkundige vragen langs te komen ^O^
pi_166201743
Dus vroeger was het een buitenmuur? Dan is hij ongetwijfeld wel dragend... Sorry
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_166201962
Aah das jammer. Hoef ook geen exacte begroting, meer een indicatie. Had gehoord dat het rond de 1300 zou kosten. Enig idee of het in die richting zal zijn of dat het veeel meer zal zijn. Uiteraard gaan we tzt een bouwkundige benaderen.
pi_166202935
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 20:29 schreef Melissa_Pascal het volgende:
Aah das jammer. Hoef ook geen exacte begroting, meer een indicatie. Had gehoord dat het rond de 1300 zou kosten. Enig idee of het in die richting zal zijn of dat het veeel meer zal zijn. Uiteraard gaan we tzt een bouwkundige benaderen.
Zal meer zijn
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  Moderator dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:01:18 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166203015
quote:
Had gehoord dat het rond de 1300 zou kosten.
Nou, ik ben bang dat je inclusief afwerken van de wanden, aanhelen van het plafond e.d. veel meer kwijt bent dan ¤ 1300,-
pi_166203165
Als ik jou was zou ik maar heel goed nagaan of het geen draagmuur is, als het een buitenmuur was kan het er best een zijn.
Het is een jaren 30 woning he, die hebben nog wel eens de neiging om afwijkend gebouwd te zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_166215762
quote:
Meer. Heb het recent in een ander topic aangegeven, maar in ons jarendertighuis is door een van de vorige eigenaren een draagmuur gesloopt zonder plaatsing van een steunbalk. Wij hebben die balk laten plaatsen en dat alleen al kostte ruim 3000 euro (wel lengte van 3 meter), zat het slopen van de draagmuur dus nog niet eens bij want dat was al gedaan. Daar zat wel de constructieberekening, kosten van het staal, plaatsen en brandwerend afwerken bij. Ik zou met een constructeur of bouwkundige gaan kijken, die kan je daar bij helpen.
pi_166228716
Vergeet niet dat de vloer opnieuw gedaan moet worden omdat er een deel mist en dat het plafond netjes gemaakt moet worden + volledig schilderen. De wanden missen waarschijnlijk ook een deel van het behang/stucwerk.

Het enige juiste antwoord is al gegeven hierboven: Laat een deskundige de situatie ter plekke beoordelen en inschatten wat het gaat kosten. Als jullie toch al van plan zijn om de vloer, wanden, plafonds aan te pakken dan zou ik deze klus direct meenemen.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 11:27:59 #12
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_166237798
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 20:05 schreef Melissa_Pascal het volgende:
Hallo,

Wij hebben een jaren 30 woning gekocht en willen graag de muur die tussen de woonkamer en keuken staat slopen. Er is ons verteld dat het een draagmuur is, maar dit is nog niet bevestigd door een deskundige. Omdat we een beperkt budget hebben zijn we aan het afwegen of we het direct gaan doen of dat we eerst gaan sparen. Heeft iemand enig idee wat de kosten zullen zijn voor het slopen, plaatsen van een steunbalk en de afwerking. Alvast heel erg bedankt

[ afbeelding ]
Kost duur, haha.

Ga maar na, los van de dingen die je zelf opnoemt moet ook je plafond op de schop, de vloer zal aangepast moeten worden, afwerking enzovoorts. Ben je zo al een paar duizend euro verder hoor. Laat er zeker een aannemer naar kijken.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 11:58:38 #13
167870 luciferhout
hout van lucifer
pi_166238307
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:27 schreef Noisiv het volgende:
Vergeet niet dat de vloer opnieuw gedaan moet worden omdat er een deel mist en dat het plafond netjes gemaakt moet worden + volledig schilderen. De wanden missen waarschijnlijk ook een deel van het behang/stucwerk.

Het enige juiste antwoord is al gegeven hierboven: Laat een deskundige de situatie ter plekke beoordelen en inschatten wat het gaat kosten. Als jullie toch al van plan zijn om de vloer, wanden, plafonds aan te pakken dan zou ik deze klus direct meenemen.
Klopt helemaal! Als je die muur nu niet weghaalt doe je het nooit meer! ;)
luciferhout, en niets anders!
hier had uw reclame kunnen staan!
pi_166239546
quote:
Voor 1300 euro wil een aannemer een NIET dragende muur misschien wel verwijderen en puin afvoeren, maar de hele afwerking van vloeren, muren en plafonds zit dan nog niet in het bedrag.

1300 euro das 2 a 3 man een dag werk plus de huur van een puincontainer.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:22:43 #15
459050 SailorP
Oud in een nieuw jasje
pi_166259062
Ik heb 2 jaar geleden via werkspot iemand gehad die voor 1500 een staalconstructie heeft geplaatst, de muur heeft verwijderd en de thermostaat en stopcontact verplaatst, inclusief afvoeren puin en stucen. Het is dus wel mogelijk maar je moet goed zoeken... Uiteindelijk is er bij mij nog 800 euro bij gekomen voor het verleggen van alle leidingen in de keuken, het verlagen van het keukenplafond en het aanleggen van een buitenkraan.
pi_166259808
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 11:22 schreef SailorP het volgende:
Ik heb 2 jaar geleden via werkspot iemand gehad die voor 1500 een staalconstructie heeft geplaatst, de muur heeft verwijderd en de thermostaat en stopcontact verplaatst, inclusief afvoeren puin en stucen. Het is dus wel mogelijk maar je moet goed zoeken... Uiteindelijk is er bij mij nog 800 euro bij gekomen voor het verleggen van alle leidingen in de keuken, het verlagen van het keukenplafond en het aanleggen van een buitenkraan.
En wat zeiden de constructeur over de berekening en de gemeente over de vergunning?
pi_166275352
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 12:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En wat zeiden de constructeur over de berekening en de gemeente over de vergunning?
aannames.... Omdat hij iemand via werkspot heeft gevonden of omdat hij "slechts"2300 euro heeft betaald.

Als je op de foto kijkt is de aanname dat je 2-3 man nodig hebt en een hele puincontainer ook een bijzondere bij een niet dragende muur, die twee kleine stukjes gaan gewoon in puinzakken en als het een een niet dragende muur is is hij in een uurtje weg... dus tsja

Enige dat ik wil aangeven, er zijn twee kanten in het spectrum.. SailorP aan de lage kant en jij aan de hoge kant
pi_166277383
Ws dus meer.

Maar qua afweging, nu doen.. over 5 jaar ben je net klaar met de laatste kleine klussen, is je budget net zo dramatisch als nu.
Nog weer eens 5 jaar verder wil je echt niet meer gaan zagen en breken in je woonkamer.

Ik denk wel dat de toog vierkant maken al heel veel scheelt. Bij mij was de deuropening rond opgevuld. Dat verwijderen was 4 minuten werk. Het weer strak afwerken 4 dagen (incl droogtijd)
pi_166277760
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 23:59 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

aannames.... Omdat hij iemand via werkspot heeft gevonden of omdat hij "slechts"2300 euro heeft betaald.

Als je op de foto kijkt is de aanname dat je 2-3 man nodig hebt en een hele puincontainer ook een bijzondere bij een niet dragende muur, die twee kleine stukjes gaan gewoon in puinzakken en als het een een niet dragende muur is is hij in een uurtje weg... dus tsja

Enige dat ik wil aangeven, er zijn twee kanten in het spectrum.. SailorP aan de lage kant en jij aan de hoge kant
Als je ook hebt gelezen, weet je dat de betreffende muur onderdeel is van de oorspronkelijke buitengevel. Dat is altijd dragend.

Gezien het bouwjaar, zal de gevel een steens bakstenen muur zijn, of mogelijk 2x halfsteens met een kleine spouw als er 'modern' gebouwd is. Daar komt een flinke bult puin vanaf. Kan best dat ze zich suf gaan sjouwen met puinzakken die ze dan met hun eigen aanhanger naar de afvalverwerker brengrn, maar dat zal niet noemenswaardig goedkoper zijn dan het huren van een container.

Of ken jij veel jaren '30 gevels die niet dragend zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')