abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166102773
Mijn huidige Tele2-modem (Comtrend vi-3223u) heeft zo'n slecht bereik dat ik genoodzaakt ben er een router achter te plaatsen, zodat het bereik wat beter wordt. Ik heb daarom de TP-Link H5R gekocht. Het bereik is daardoor inderdaad verbeterd. Echter heb ik dagelijks het probleem dat de router geen internet meer heeft. De router is dan nog wel verbonden met het modem, maar niet met het internet. Als ik rechtstreeks met het modem verbind, heb ik wel internet.

Wanneer ik modem en router even van stroom afhaal en daarna weer opstart, doet alles het weer.

Moet ik dan iets aanpassen in de settings van het modem of de router? Heeft dat iets te maken met een statisch of dynamisch ip? Heb al een tijdje gezocht, maar kon niets vindn. Heeft iemand een tip?
  Moderator vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:18:23 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_166102832
Zitten beide routers niet in dezelfde IP range?
Als je inlogt op je TP link router, verander dan eens de 192.168.(waarschijnlijk)1.1 in 192.168.2.1 (of in elk geval iets anders dan de Tele2 router)
pi_166103217
Weet niet of het relevant is, maar voor de volledigheid. De instellingen in het tele2 modem zijn als volgt:

IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server for Lan.
Start IP Address: 192.168.1.10
End IP Address: 192.168.1.254
Leased Time (hour):24

DMZ Host IP Address: 192.168.1.10

De instellingen voor de TP-Link router zijn:
IP Address: 192.168.1.10
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
MTU Size (in bytes): 1500 (The default is 1500, do not change unless necessary.)
Primary DNS: 192.168.1.1
Secondary DNS: 0.0.0.0 (Optional)
pi_166103854
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:39 schreef Droplollie het volgende:
Weet niet of het relevant is, maar voor de volledigheid. De instellingen in het tele2 modem zijn als volgt:

IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server for Lan.
Start IP Address: 192.168.1.10
End IP Address: 192.168.1.254
Leased Time (hour):24

DMZ Host IP Address: 192.168.1.10

De instellingen voor de TP-Link router zijn:
IP Address: 192.168.1.10
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
MTU Size (in bytes): 1500 (The default is 1500, do not change unless necessary.)
Primary DNS: 192.168.1.1
Secondary DNS: 0.0.0.0 (Optional)
Zet je modem in bridge modus. Nu zit je router in dezelfde ip range als je modem. Je modem deelt nu een DHCP uit terwijl je router dit ook wilt doen.
pi_166103972
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 12:15 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Zet je modem in bridge modus. Nu zit je router in dezelfde ip range als je modem. Je modem deelt nu een DHCP uit terwijl je router dit ook wilt doen.
Thanks. En hoe zet ik mijn modem in bridge modus? En moet DMZ Host IP Address ook daadwerkelijk ingevuld zijn en hetzelfde zijn als het statische ip-adres van mijn router?
pi_166104063
Je kan ook gewoon de LAN IP-range op je router aanpassen naar 192.168.3.x
pi_166104121
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 12:15 schreef Shadowkid053 het volgende:

Zet je modem in bridge modus.
Dat krijg je bij Tele2 niet voor elkaar.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_166104196
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:39 schreef Droplollie het volgende:
Weet niet of het relevant is, maar voor de volledigheid. De instellingen in het tele2 modem zijn als volgt:

IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server for Lan.
Start IP Address: 192.168.1.10
End IP Address: 192.168.1.254
Leased Time (hour):24

DMZ Host IP Address: 192.168.1.10

De instellingen voor de TP-Link router zijn:
IP Address: 192.168.1.10
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
MTU Size (in bytes): 1500 (The default is 1500, do not change unless necessary.)
Primary DNS: 192.168.1.1
Secondary DNS: 0.0.0.0 (Optional)
DHCP range Tele 2 modem aanpassen van End IP Address: 192.168.1.254 naar End IP Address: 192.168.1.100. Eventueel lease time maximaal zetten.

TPLink fixed ip adres geven 192.168.1.101
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_166104979
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 12:35 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

DHCP range Tele 2 modem aanpassen van End IP Address: 192.168.1.254 naar End IP Address: 192.168.1.100. Eventueel lease time maximaal zetten.

TPLink fixed ip adres geven 192.168.1.101
Dank. Heb het nu op deze manier aangepast. Moet ik nog iets met 'DMZ Host IP Address' doen?
pi_166105989
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 13:26 schreef Droplollie het volgende:

[..]

Dank. Heb het nu op deze manier aangepast. Moet ik nog iets met 'DMZ Host IP Address' doen?
Neuh, tenzij je een dmz hebt.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_166109778
Hij heeft het vanmiddag weer zo'n 4 uur gedaan. Nu valt het internet weer weg. Ik houd nog wel verbinding met de router, maar heb geen verbinding meer met internet. Ook als ik een kabel tussen de laptop en de router legt heb ik geen internet.

Het werkt pas weer wanneer ik de modem (van Tele2) van het stroom haal en weer opnieuw start

ik krijg dan de volgende melding als ik een website bezoek:

Het DNS-adres van de server van www.*****.com kan niet worden gevonden.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Wanneer ik rechtstreeks verbind met het modem van Tele2 heb ik dit probleem niet. Voor de volledigheid. Dit is hoe ik het modem en de router nu heb ingesteld:

Modem (Tele2)
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server for Lan.
Start IP Address: 192.168.1.10
End IP Address: 192.168.1.100
Leased Time (hour):99999

DMZ Host IP Address: 192.168.1.10

TP-LINK (Router)
WAN Connection Type: Static
IP Address: 192.168.1.101
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
MTU Size (in bytes): 1500 (The default is 1500, do not change unless necessary.)
Primary DNS: 192.168.1.1
Secondary DNS: 0.0.0.0

[ Bericht 6% gewijzigd door Droplollie op 21-10-2016 18:46:39 ]
pi_166122461
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 12:28 schreef MaGNeT het volgende:
Je kan ook gewoon de LAN IP-range op je router aanpassen naar 192.168.3.x
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:54:56 #13
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_166124692
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:14 schreef Droplollie het volgende:
Mijn huidige Tele2-modem (Comtrend vi-3223u) heeft zo'n slecht bereik dat ik genoodzaakt ben er een router achter te plaatsen, zodat het bereik wat beter wordt.
(..) Heeft iemand een tip?
Je moet geen router achter een router hangen. Je kan veel beter een accesspoint (of meerdere) aanschaffen en die achter je router knopen. Schakel dan de wifi van je router/ap combo van tele2 uit.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_166143484
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 11:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je bedoelt op het modem van Tele2? Dat heb ik al geprobeerd. Ik krijg dan de melding dat dit niet is toegestaan. Als ik de range op het Tele2 modem zet op 192.168.1.200 - 192.168.1.254 en de router daarachter een statisch IP-adres van bijv. 192.168.1.100 is dat toch hetzelfde principe als jouw idee?

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 13:54 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Je moet geen router achter een router hangen. Je kan veel beter een accesspoint (of meerdere) aanschaffen en die achter je router knopen. Schakel dan de wifi van je router/ap combo van tele2 uit.
Je kunt toch een router instellen als Access Point? Dan heb je toch hetzelfde idee? Heb de volgende stappen gevolgd: http://nl.tp-link.com/faq-417.html

Echter wanneer ik DHCP uitzet in mijn TP-Link router zijn de wifi verbindingen simpelweg niet meer zichtbaar. Bekabeld werkt het dan wel gewoon.

Iemand enig idee wat nog een oplossing kan zijn? Ik ben het spoor inmiddels wel bijser.
pi_166143551
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:09 schreef Droplollie het volgende:

[..]

Je bedoelt op het modem van Tele2? Dat heb ik al geprobeerd. Ik krijg dan de melding dat dit niet is toegestaan. Als ik de range op het Tele2 modem zet op 192.168.1.200 - 192.168.1.254 en de router daarachter een statisch IP-adres van bijv. 192.168.1.100 is dat toch hetzelfde principe als jouw idee?

Zeg ik modem? Nee... Ik zeg "router".

De TP-Link dus.

Koppel hem eerst los van je modem.

Reset je TP-Link voor de zekerheid, log in op de TP-Link en pas daar het LAN-IP aan naar 192.168.3.1.
Sluit hem dan pas aan op je modem.

Meer hoef je niet te doen, hooguit nog een keer herstarten als het niet direct werkt.

WiFi naam en wachtwoord zou ik wel aanpassen naar eigen wens.
  zondag 23 oktober 2016 @ 12:28:44 #16
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_166143835
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:09 schreef Droplollie het volgende:
Je kunt toch een router instellen als Access Point? Dan heb je toch hetzelfde idee?
Ligt aan de router, maar meestal wel. Punt is dat je veel betere accesspoints kan kopen dan in een ap/router combo zit. Sowieso nooit netwerk apparatuur bedoelt voor de consumentenmarkt aanschaffen want dat is allemaal rommel. Koop gewoon een Ubiquiti Unifi AC PRO of AC LR, scheelt je een hoop gezeik.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_166144095
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zeg ik modem? Nee... Ik zeg "router".

De TP-Link dus.

Koppel hem eerst los van je modem.

Reset je TP-Link voor de zekerheid, log in op de TP-Link en pas daar het LAN-IP aan naar 192.168.3.1.
Sluit hem dan pas aan op je modem.

Meer hoef je niet te doen, hooguit nog een keer herstarten als het niet direct werkt.

WiFi naam en wachtwoord zou ik wel aanpassen naar eigen wens.
Dankje. Heb exact dit gedaan. Ik krijg nu echter uberhaupt niet (zowel bekabeld als via Wifi) verbinding. Moet ik de WAN-instellingen ook weer op statisch zetten met ip-adres bijv. 192.168.3.2?
pi_166144624
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 12:40 schreef Droplollie het volgende:

[..]

Dankje. Heb exact dit gedaan. Ik krijg nu echter uberhaupt niet (zowel bekabeld als via Wifi) verbinding. Moet ik de WAN-instellingen ook weer op statisch zetten met ip-adres bijv. 192.168.3.2?
Nee, de WAN moet juist niet in het 192.168.3.x bereik staan want dan heb je op LAN en WAN hetzelfde IP-bereik en dat zorgt juist voor routing-problemen. De WAN van je TP-Link router moet in het IP-bereik staan van dat van je Tele2 modem, ofwel:

WAN mooi op DHCP laten. Die zou dan een 192.168.1.x adres moeten krijgen van je modem.
En aan de LAN kant deelt je TP-Link dan 192.168.3.x adressen uit.

Als het niet werkt is dat niet logisch, ik neem aan dat je 1 kabel vanaf 1 van de 4 poortjes op je Tele2 modem naar de WAN poort van de TP-Link hebt aangesloten?

Krijgt je TP-Link router wel een IP toegewezen door het Tele2 modem?
Herstart desnoods nog eens je modem.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-10-2016 13:11:11 ]
pi_166144770
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, de WAN moet juist niet in het 192.168.3.x bereik staan want dan heb je op LAN en WAN hetzelfde IP-bereik en dat zorgt juist voor routing-problemen. De WAN van je TP-Link router moet in het IP-bereik staan van dat van je Tele2 modem, ofwel:

WAN mooi op DHCP laten. Die zou dan een 192.168.1.x adres moeten krijgen van je modem.
En aan de LAN kant deelt je TP-Link dan 192.168.3.x adressen uit.

Als het niet werkt is dat niet logisch, ik neem aan dat je 1 kabel vanaf 1 van de 4 poortjes op je Tele2 modem naar de WAN poort van de TP-Link hebt aangesloten?
Oké. WAN houd ik op dynamisch ip. Tele2 modem range heb ik terug gezet naar 192.168.1.100 - 192.168.1.250. Wellicht dat dat nog gaat helpen.
Kabel loopt uiteraard van 1 van de 4 poortjes naar de WAN-poort.

EDIT: Ja, de router krijgt een ip-adres toegewezen.
pi_166144836
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:09 schreef Droplollie het volgende:

[..]

Oké. WAN houd ik op dynamisch ip. Tele2 modem range heb ik terug gezet naar 192.168.1.100 - 192.168.1.250. Wellicht dat dat nog gaat helpen.
Kabel loopt uiteraard van 1 van de 4 poortjes naar de WAN-poort.

EDIT: Ja, de router krijgt een ip-adres toegewezen.
Ok, dus de router krijgt een IP van het Tele2 modem dat in de 192.168.1.x range zit.
Kan je het modem pingen door de router heen?

Klik start -> type dan CMD gevolgd door enter -> ping 192.168.1.1

En kan je naar het internet pingen door de router heen?

Start -> CMD -> ping 8.8.8.8
(8.8.8.8 is een DNS-server van Google, altijd handig om te weten).
pi_166144939
Even afgezien van dat IP-bereik (wat op LAN en WAN altijd moet verschillen) zou zo'n router vrijwel "uit de doos" moeten werken.
Het feit dat het zo'n probleem is in dit geval, zou kunnen betekenen dat er iets niet lekker klikt tussen je modem en router.

Ik zie bijvoorbeeld dat het Comtrend vi-3223u modem alleen maar 100Mbit poortjes heeft ipv Gigabit. Mogelijk vindt de TP-Link dat niet gezellig, wie zal het zeggen.
Of misschien is het modem wel gaar en werkt het via WiFi nog wel goed maar zijn de LAN-poortjes niet fris, dat zie ik vaak bij oudere SpeedTouch modems waar de elco's van zijn gaan lekken.

Als je de mogelijkheid heb, probeer de router eens bij iemand anders uit. Ook weer even resetten, eerst uitzoeken wat de bestaande range is en eventueel weer aanpassen als die gelijk is aan die van het modem.
pi_166144983
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:18 schreef MaGNeT het volgende:
Even afgezien van dat IP-bereik (wat op LAN en WAN altijd moet verschillen) zou zo'n router vrijwel "uit de doos" moeten werken.
Het feit dat het zo'n probleem is in dit geval, zou kunnen betekenen dat er iets niet lekker klikt tussen je modem en router.

Ik zie bijvoorbeeld dat het Comtrend vi-3223u modem alleen maar 100Mbit poortjes heeft ipv Gigabit. Mogelijk vindt de TP-Link dat niet gezellig, wie zal het zeggen.
Of misschien is het modem wel gaar en werkt het via WiFi nog wel goed maar zijn de LAN-poortjes niet fris, dat zie ik vaak bij oudere SpeedTouch modems waar de elco's van zijn gaan lekken.

Als je de mogelijkheid heb, probeer de router eens bij iemand anders uit. Ook weer even resetten, eerst uitzoeken wat de bestaande range is en eventueel weer aanpassen als die gelijk is aan die van het modem.
Dankje voor het meedenken. Ik heb alles weer opnieuw gereset. Opnieuw ingesteld, waarbij de instellingen nu dus als volgt zijn:

De instellingen zoals ze nu zijn zijn dus:

Tele 2 modem:
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server for Lan.
Start IP Address: 192.168.1.10
End IP Address: 192.168.1.254
Leased Time (hour):24

TP-Link:
LAN- IP-adres: 192.168.3.1

WAN: Dynamisch

Het lijkt nu allemaal te werken (dat dacht ik gisteren en eergisteren ook), dus nu eerst maar even afwachten hoe lang dit stand houdt. In ieder geval bedankt voor je hulp!
pi_166145024
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:20 schreef Droplollie het volgende:

[..]

Dankje voor het meedenken. Ik heb alles weer opnieuw gereset. Opnieuw ingesteld, waarbij de instellingen nu dus als volgt zijn:

De instellingen zoals ze nu zijn zijn dus:

Tele 2 modem:
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server for Lan.
Start IP Address: 192.168.1.10
End IP Address: 192.168.1.254
Leased Time (hour):24

TP-Link:
LAN- IP-adres: 192.168.3.1

WAN: Dynamisch

Het lijkt nu allemaal te werken (dat dacht ik gisteren en eergisteren ook), dus nu eerst maar even afwachten hoe lang dit stand houdt. In ieder geval bedankt voor je hulp!
Oké, ik ben benieuwd.
Op deze manier, met deze instellingen zou het probleemloos maanden zonder herstart moeten kunnen werken dus als het weer uitvalt wordt het toch serieus troubleshooten.

Ik zou dan beginnen met het aansluiten van een PC of laptop met een kabel en daar een paar dagen mee internetten. Als het bekabeld niet uitvalt mag je er redelijk vanuit gaan dat de LAN-poorten op je modem goed zijn.

Dan zou je kunnen denken aan een ander model router. Ik vermoed niet dat je router dan "stuk" is maar wel dat er iets is wat er voor zorgt dat die 2 elkaar niet mogen.
pi_166167361
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 18:35 schreef Droplollie het volgende:

Primary DNS: 192.168.1.1
Secondary DNS: 0.0.0.0
Secondary DNS 8.8.8.8 maken.

Mocht het hierna nog onstabiel zijn dan primary en secondary omdraaien.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_166193959
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oké, ik ben benieuwd.
Op deze manier, met deze instellingen zou het probleemloos maanden zonder herstart moeten kunnen werken dus als het weer uitvalt wordt het toch serieus troubleshooten.

Ik zou dan beginnen met het aansluiten van een PC of laptop met een kabel en daar een paar dagen mee internetten. Als het bekabeld niet uitvalt mag je er redelijk vanuit gaan dat de LAN-poorten op je modem goed zijn.

Dan zou je kunnen denken aan een ander model router. Ik vermoed niet dat je router dan "stuk" is maar wel dat er iets is wat er voor zorgt dat die 2 elkaar niet mogen.
Oké, nu twee dagen bezig. En twee keer gehad dat ik geen internet meer had (zelfde melding over DNS).
Tele2 modem opnieuw opstarten en het werkt weer gewoon.

Heb nu de secondary DNS op 8.8.8.8 gezet in de ruiter (ip-adres op dynamisch gehouden). Eens kijken of dat werkt.
pi_166225690
Op het tele2 forum staat een duidelijke uitleg wat je moet doen:
https://forum.tele2.nl/ti(...)n-zinvol-onzin-52822
pi_166461856
Na de secondary DNS op 8.8.8.8 te hebben gezet is het probleem verholpen. Dank voor de hulp!
pi_166472133
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 20:28 schreef Droplollie het volgende:
Na de secondary DNS op 8.8.8.8 te hebben gezet is het probleem verholpen. Dank voor de hulp!
Mooi zo. Goed om te weten dat het nu goed werkt. ^O^
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')