Je passie volgen klinkt leuk, maar worden we daar als samenleving beter van?quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:13 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee dat kan alleen opgelost worden als mensen ervoor kiezen om hun passie te volgen en iets te gaan doen waar ze echt blij van worden. Een basisinkomen zou een huge boost zijn om mensen daarin te ondersteunen.
Er zijn trouwens al steeds meer mensen die dit doen. Grassroots change the world. Dit drukt enorm tegen het systeem aan wat van bovenaf alles hetzelfde probeert te houden.
Het is wel wat eenzijdig van je, Bart, wanneer ik het moet hebben over 18%, maar jij tegelijkertijd dan niet accepteert dat 10% uberhaupt nooit - in welke situatie dan ook - aan het werk komt omdat ze ziek zijn van lijf en leden. Dus dan gaan we toch weer terug naar een surpluswerkloosheid van 8%, oftewel 1 op de 12.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat dus een heel ander beeld schetst dan die jaloersmakende "1 op 20". Het is dus eerder 1 op 5 en een half. Dat is dus meer dan 3 keer zoveel. Het zou je wel sieren als je die verhouding voortaan gebruikt in je peidooi.
Inkomen wat je ouders voor je gespaard hebben. Die hebben er voor gekozen niet te consumeren om het hun kinderen wel te laten doen. Keuzes is het leven.quote:Op zondag 23 oktober 2016 17:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
We doen hier niet aan klasse systemen.
Maar ik begrijp niet zo goed, hoe je kunt denken dat het één wel eerlijk is, en het andere niet.
Beide personen krijgen inkomen zonder er iets voor te doen.
Die koe wordt niet vanzelf geslacht en het brood komt niet vanzelf in jouw hongerige mond.quote:Op zondag 23 oktober 2016 17:30 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Vind ik goed onderbouwd. Maar we gaan allemaal naar "free riden" toe. Waarom zou je niet gewoon lekker mogen genieten van het leven zonder te werken trouwens?
Die 1% die het merendeel van de belastingen betaalt, die bedoel je?quote:Op zondag 23 oktober 2016 17:29 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat doen ze nu ook al. Dus of er nou een basisinkomen komt of niet, dat maakt verder niet uit.
Verder zou ik me eerder druk maken over de 1% aangezien die veel meer van jouw centen profiteren dan een paar bijstandsgerechtigden.
Als je een 5 uurse werkweek krijgt gaan de uurlonen toch enorm omhoog? Anders kun je toch nooit rondkomen?quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:18 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dezelfde belasting heffen over minder uren zal betekenen dat je minder krijgt per uur.
Tenzij ik ergens een vorm van magie mis.
Als iemand voor een fulltime baan 4000 euro bruto krijgt (-32% belasting, oftewel 1.250 euro, oftewel 2750 netto) en denkt: ik ga 24 uur per week werken, dan krijgt hij 2400 euro bruto (-20% belasting, oftewel 485 euro = 1915 netto) dan draagt de samenleving dus bij aan zijn vrije tijd.
Wil je nu een gelijk tarief heffen, dan ga je weer weg van het "sterkste schouders, zwaarste lasten"-principe. Fulltime krijg iemand dus netto 16 euro per uur, wil je dit vasthouden bij 24 uur per week, dan zou het maandsalaris nog maar 1660 euro bedragen. Da's een flinke lastenverzwaring. Bij 10 uurtjes werken (tegen een fulltime salaris van 4000 bruto, dus 1000 bruto) kom je dan op 700 euro netto uit, oftewel bijstandsniveau. In de huidige situatie mag iemand 905 euro houden van z'n bruto inkomen van 1000 euro.
Van wie krijg je die 5-uurse werkweek?quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Als je een 5 uurse werkweek krijgt gaan de uurlonen toch enorm omhoog? Anders kun je toch nooit rondkomen?
Maar dat soort overwegingen is bedoeld om een gunstig beeld te schetsen. Zodat het allemaal wel meevalt. Met een enkele zin is het nu spartelen om het van 1 op 20 naar 1 op 12 te krijgen. Terwijl het in het echt gewoon 1 op 5 is. Dit in het kader van het framen dat we het nog niet zo slecht doen en dat de huidige maatschappij kansen voor iedereen biedt. En ondertussen komt het je niet uit om de cijfers uit dat filmpje te aanvaarden. Het is mij wel weer duidelijk i.i.g.quote:
Daar kan ik heel kort op zijn. Ja daar word de samenleving veel en veel beter van.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je passie volgen klinkt leuk, maar worden we daar als samenleving beter van?
Er zijn dan weliswaar geen bullshit jobs meer, maar wel bullshit lives waar mensen hun leven lang een passie nastreven waar niemand op zit te wachten en nooit een euro aan toegevoegde waarde behaald kan worden. Dan kan je maar beter een passie zoeken waar de schoorsteen wel van kan roken.
En wederom, wanneer mensen dolgraag zanger willen worden, of profvoetballer, ondanks de minieme kans op succes: ga je gang. Maar als je op je 35e nog steeds geen fatsoenlijke baan hebt omdat je van het basisinkomen prima je voetbalhobby kunt onderhouden, missen we als samenleving een potentieel goede werknemer die misschien wel iets heel moois had kunnen doen met een andere passie.
Het spartelen begon toen je de werkloosheidscijfers omhoog wilde praten (5.7% in september 2016, om exact te zijn, dus 1 op de 17.5) door er de arbeidsongeschiktheidscijfers aan toe wilde voegen en de ZZP'ers wilde opnemen. Vervolgens mocht ik de aannames doen over welke percentages dan wel reeel zijn en wil jij dat ik iets zeg over een filmpje waarvan jij maar even klakkeloos aannam dat het klopt. Tsja, dan is discussieren wel heel erg saai.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar dat soort overwegingen is bedoeld om een gunstig beeld te schetsen. Zodat het allemaal wel meevalt. Met een enkele zin is het nu spartelen om het van 1 op 20 naar 1 op 12 te krijgen. Terwijl het in het echt gewoon 1 op 5 is. Dit in het kader van het framen dat we het nog niet zo slecht doen en dat de huidige maatschappij kansen voor iedereen biedt. En ondertussen komt het je niet uit om de cijfers uit dat filmpje te aanvaarden. Het is mij wel weer duidelijk i.i.g.
JAWEL ! ROBOTS DOEN DAT!quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die koe wordt niet vanzelf geslacht en het brood komt niet vanzelf in jouw hongerige mond.
quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:28 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Als je een 5 uurse werkweek krijgt gaan de uurlonen toch enorm omhoog? Anders kun je toch nooit rondkomen?
Zij doen dat dus niet. Zie ook de link in #65. Je zou kunnen zeggen dat zij nauwelijks tot geen belasting meer betalen. Omdat ze zelf vinden dat dat niet hoeft en natuurlijk omdat ze dat zelf kunnen regelen. Zij maken de regels van het spel.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die 1% die het merendeel van de belastingen betaalt, die bedoel je?
Koeien kunnen door robots geslacht worden. Brood word al voor een heel groot deel door robots gefarbriceerd,.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die koe wordt niet vanzelf geslacht en het brood komt niet vanzelf in jouw hongerige mond.
Niemand betaalt geen belasting en al zou de 1% slechts een half procent belasting betalen dan betalen ze in euro's nog steeds vele malen meer dan de gemiddelde werknemer.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zij doen dat dus niet. Zie ook de link in #65. Je zou kunnen zeggen dat zij nauwelijks tot geen belasting meer betalen. Omdat ze zelf vinden dat dat niet hoeft en natuurlijk omdat ze dat zelf kunnen regelen. Zij maken de regels van het spel.
Grapjas. Die betalen juist bijna geen belasting omdat ze enorme bedragen betalen aan de beste belastingadviseurs die ervoor zorgen dat ze veel te weinig betalen en dus enorme bedragen weg houden bij de maatschappij.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:28 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die 1% die het merendeel van de belastingen betaalt, die bedoel je?
Dat is nog maar de vraag. Worden mensen echt gelukkig van een leven lang werken aan een droom die voor velen niet uit zal komen? Zullen de ziektekosten omlaag gaan, want laten we eerlijk wezen - wie gaat er dokter worden? Wie gaat het afval ophalen zodat je gelukkig over straat kan en wie garandeert je veiligheid zodat je überhaupt je passie kunt nastreven?quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:31 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Daar kan ik heel kort op zijn. Ja daar word de samenleving veel en veel beter van.
Wat we nu hebben is een totaal zieke samenleving waarin mensen baantjes doen waar ze niks aan vinden en vaak ook heel weinig toegevoegde waarde hebben aan de samenleving. We hebben beroepen als het werken bij een bank of incasso bureau die "door het systeem" heel hoog in worden geschat en zwaar giftig zijn voor de samenleving.
Als mensen hun passie gaan volgen dan krijgen we dus een enorme toegevoegde waarde aan de samenleving EN je krijgt een veel gelukkiger mens met als klap op de vuurpijl zullen de ziektekosten (die nu de pan uitltopen) drastisch omlaag gaan.
Het bekende geen gezeik, iedereen rijk adagio.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
JAWEL ! ROBOTS DOEN DAT!
()
[..]jouw redenaties zijn echt zo uit een sprookjesboek gequote
Ik vind ze stiekem wel geniaal.
Zie mijn reactie op Bart2002quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:33 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Grapjas. Die betalen juist bijna geen belasting omdat ze enorme bedragen betalen aan de beste belastingadviseurs die ervoor zorgen dat ze veel te weinig betalen en dus enorme bedragen weg houden bij de maatschappij.
Get your facts straight.
Gewoon van dezelfde bedrijven en overheden als waar je ze nu ook van krijgt.....Dat uurloon zal vanzelf omhoog gaan.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Van wie krijg je die 5-uurse werkweek?
Gaat de overheid contracten van meer dan 5 uur per week verbieden en tegelijkertijd werkgevers verplichten met 5 uur minimaal 1500 euro te betalen? Hoe werkt deze truc?
Zou je willen beweren dat zij liegen? Dat het stemmingmakerij is en dat het in het echt heel anders werkt? Zeg dat dan. Probeer eerlijk te zijn.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:32 schreef GSbrder het volgende:
en wil jij dat ik iets zeg over een filmpje waarvan jij maar even klakkeloos aannam dat het klopt
Zo gek is het dus niet als we belastingen verlagen. Daar hebben dus met name de middenklasse gezinnen profijt van, de armen en rijken betalen nauwelijks belasting.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zij doen dat dus niet. Zie ook de link in #65. Je zou kunnen zeggen dat zij nauwelijks tot geen belasting meer betalen. Omdat ze zelf vinden dat dat niet hoeft en natuurlijk omdat ze dat zelf kunnen regelen. Zij maken de regels van het spel.
Speld, ballon, prik.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag. Worden mensen echt gelukkig van een leven lang werken aan een droom die voor velen niet uit zal komen? Zullen de ziektekosten omlaag gaan, want laten we eerlijk wezen - wie gaat er dokter worden? Wie gaat het afval ophalen zodat je gelukkig over straat kan en wie garandeert je veiligheid zodat je überhaupt je passie kunt nastreven?
Of je krijgt gewoon geen baan. Wie zou jou een baan geven als dat 75 euro per uur kost?quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:34 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Gewoon van dezelfde bedrijven en overheden als waar je ze nu ook van krijgt.....Dat uurloon zal vanzelf omhoog gaan.
Ik zie niet in waarom "het volk" dat dan ook niet zou mogen doen. Een half procent belasting willen we allemaal wel. Waar zit hem dat in dat zij dat wel mogen en wij niet?quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:33 schreef Metro2005 het volgende:
en al zou de 1% slechts een half procent belasting betalen
Jou en jouw soorts stemgedrag.quote:Op zondag 23 oktober 2016 18:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom "het volk" dat dan ook niet zou mogen doen. Een half procent belasting willen we allemaal wel. Waar zit hem dat in dat zij dat wel mogen en wij niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |