gezocht: camouflage schema`s en markeringen zoals gebruikt op de tiger 2 (konigs tiger) door de gemechaniseerde eenheden van o.a. de ss-leibstandarte etc
Niet de wehrmacht dus, het gaat me specifiek om de ss-eenheden hun tijgertjes
quote:Als je een biebjotheek bij de hand hebt kun je kijken of ze het boek:
Op woensdag 4 december 2002 13:06 schreef speedcore het volgende:
zo we hebben de aandacht. Guderian mag weer terug in z`n hoekjegezocht: camouflage schema`s en markeringen zoals gebruikt op de tiger 2 (konigs tiger) door de gemechaniseerde eenheden van o.a. de ss-leibstandarte etc
The SS - Hitler's Instrument of Terror hebben ( sorry, schrijver ontgaat me even; boek staat wel thuis)
hier mischien...
Zoek anders eens naar een boekenlijst van squadron signal. Die zijn meestal wel erg goed.
http://www.hannants.co.uk/cgi-bin/search.pl?Mode=view&Database=new&R=SQS6251
http://www.hannants.co.uk/cgi-bin/search.pl?Mode=view&Database=new&R=SQS6252
http://www.hannants.co.uk/cgi-bin/search.pl?Mode=view&Database=new&R=SQS6253
http://www.hannants.co.uk/cgi-bin/search.pl?Mode=view&Database=new&R=SB1556-0
quote:verschilde dat niet per campagne?
zo we hebben de aandacht. Guderian mag weer terug in z`n hoekjegezocht: camouflage schema`s en markeringen zoals gebruikt op de tiger 2 (konigs tiger) door de gemechaniseerde eenheden van o.a. de ss-leibstandarte etc
quote:Guderian ?
Die SS-eenheden ? Je bedoelt de Waffen-SS ?
Er is namelijk een groot verschil tussen SS en Waffen-SS.
Die Tigers die jij bedoelt horen bij de Waffen-SS
Ik heb nog een paar plaatjes: volgens mij beige en bruin.
quote:niet echt
Op vrijdag 6 december 2002 21:39 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Guderian ?
Was dat niet de grootste grappenmaker van de Wehrmacht ?
quote:idd waffen SS die aan het front vochten, niet de einsatzgruppen natuurlijk
Die SS-eenheden ? Je bedoelt de Waffen-SS ?
quote:Ben er (dankzij wat links in dit topic, danku) inmiddels al achter dat qua markeiringen en camo een ss-tiger niet zoveel verschil van een gewone tiger. Grootste verschil is vooral het nummer op de koepel, een gewone tiger is alleen een nummer ( bijv 300 ) een ss-tiger begon met een s voor het nummer (bij S41). Correct me if I am wrong natuurlijk
Die Tigers die jij bedoelt horen bij de Waffen-SS
Ik heb nog een paar plaatjes: volgens mij beige en bruin.
Voor:
en na:
quote:idd waffen SS die aan het front vochten, niet de einsatzgruppen natuurlijk
[quote]Die SS-eenheden ? Je bedoelt de Waffen-SS ?
einsatzgruppen vielen ook onder de waffen SS (=gewapende SS)! de SS (=Algemeine SS) was een politieke organisatie en de Waffen SS de bewapende tak hiervan.
Het doel van de einsatzgruppen was het 'oplossen van het joodse vraagstuk in bezet gebied' en het hardhandig optreden (lees: uitroeien) tegen partizanen en ander verzet. einsatzgruppen waren dus waffen SS soldaten die achteer de frontlinie, maar wel in bezet gebied, alles een een beetje in gereel moesten houden.
quote:Toch wel een grappenmaker die Guderian. Dacht het toch van wel, heb jij "Achtung Panzer" gelezen ?
Op zondag 8 december 2002 21:19 schreef speedcore het volgende:[..]
niet echt
Guderian (samen met Hitler & Porsche) is ook de uitvinder van de Tigers, Elephants en de Panthers.
quote:De SS was een grote schurken-organisatie, zoals iedereen wel weet.
[..]idd waffen SS die aan het front vochten, niet de einsatzgruppen natuurlijk
[..]Ben er (dankzij wat links in dit topic, danku) inmiddels al achter dat qua markeiringen en camo een ss-tiger niet zoveel verschil van een gewone tiger. Grootste verschil is vooral het nummer op de koepel, een gewone tiger is alleen een nummer ( bijv 300 ) een ss-tiger begon met een s voor het nummer (bij S41). Correct me if I am wrong natuurlijk
[Dit bericht is gewijzigd door M.ALTA op 09-12-2002 22:12]
quote:yep
Op maandag 9 december 2002 16:52 schreef M.ALTA het volgende:[..]
heb jij "Achtung Panzer" gelezen ?
quote:vergeet de Totenkopf niet. Maar dat doet er in dit topic niet echt toe, aangezien (konings)tigers niet werden gebruikt om dorpen leeg te schieten achter het front, maar voornamelijk aan het front zelf bezig waren met aan puin geschoten worden/ dingen aan puin schieten.
Guderian is ook de uitvinder van de Tigers en de Panthers.
Hij heeft samen met de Russen in de twintiger jaren de tank-divisies uitgevonden, waardoor de Russen ook over goede tank-eenheden konden beschikken.Guderian (samen met Hitler & Porsche) is ook de uitvinder van de Tigers, Elephants en de Panthers.
[..]De SS was een grote schurken-organisatie, zoals iedereen wel weet.
De Waffen SS waren gewone soldaten, maar enkele eenheden waren nog erger dan de Einsatzgruppen:
Ik meen de divisies Galicia, Nordland en Wiking die in Oost Europa
"speciale opdrachten" uitvoerden.
quote:Idd. Hoewel een koningstiger het summum is qua zware tanks in die tijd, was het idd een grote miskleum om ze te bouwen. Naast de kwaliteitsprobleempjes in de link, was het ook niet echt handig om een tank te bouwen die zo zwaar is dat hij bijna geen brug over kan zonder er doorheen te zakken. Zeker niet in Europa, waar je rivier na rivier tegenkomt. Zn extreem dorstig karakter maakt natuurlijk geen fuck uit als je, net als de amerikanen toen en nu, al zowat verzuipt in de olie. Als je een chronisch brandstoftekort hebt daarentegen is een verbruik van 800 liter per 100 km natuurlijk te idioot voor woorden. Nog een nadeel was dat kosten/baten niet meer in verhouding stonden. Als je bij de bouw genoeg ijzer voor 2 panthers verwerkt in 1 tank, die vervolgens door z`n omvang al bijna niet te verstoppen is en dus een makkelijk doelwit voor alles wat vliegt/rijdt etc, dan is het een behoorlijke verspilling van je toch al zo weinige grondstoffen. Had je voor hetzelfde geld toch mooi 2 tanks kunnen bouwen die iets meer klans hadden te doen waarvoor ze werden gebouwd.
Op zondag 8 december 2002 22:51 schreef CeeJee het volgende:
http://www.battlefield.ru/library/bookshelf/weapons/weapons7.html over het wrede lot van Königstiger 502 die buitgemaakt werd en als schietschijf gebruikt werd door de Sovjets.Voor:
[afbeelding]en na:
[afbeelding]
maar dammmmmmn, wat een prachtig mooie miskleun was het.
tank 502 was dat btw een porsche koepel of een Henschel(produktie) koepel?????
quote:Ik helaas niet, boek uit 1950 geloof ik.
Op maandag 9 december 2002 20:21 schreef speedcore het volgende:[Achtung Panzer gelezen ?..]
yep
[..]
Staat er ook iets in over een spionage-schandaal m.b.t. de Poolse geheime dienst omstreeks 1934/1935 ? m.b.t. de Abwehr ?. die de tank-geheimen kwamen be-spioneren ?
quote:Dit is denk ik wel interessant voor je:
[..]
Galicia is na WO-2 intact gebleven als SS-club met diverse vertakkingen in ODESSA en de CIA.
quote:niet dat ik heb gezien. Wel een heel grondige analyse van de tactieken van ww 1(van beide kanten, en nog behoorlijk objectief ook. Hij was niet te beroerd om de vinger op de zere plk aan eigen zijde te leggen), plus hoe in de "toekomst" (=w02) het beste gebruik kan worden gemaakt van het "nieuwe"wapen. Waar z`n theorieen toe geleid hebben is wel duidelijk geworden.Binnen no-time Polen, de benelux en half Frankrijk onder de voet gelopen. Rusland pakte wat anders uit dan gedacht( door Hitler), maar zelfs dat voorspelde ie al in 1937, dat ze een probleem zouden hebben als ze Rusland binnen zouden trekken.
Op woensdag 11 december 2002 15:41 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Ik helaas niet, boek uit 1950 geloof ik.
Ik heb alleen een samenvatting en literatuur-verwijzingen.Staat er ook iets in over een spionage-schandaal m.b.t. de Poolse geheime dienst omstreeks 1934/1935 ? m.b.t. de Abwehr ?. die de tank-geheimen kwamen be-spioneren ?
[..]
Dit is denk ik wel interessant voor je:
Galicia is na WO-2 intact gebleven als SS-club met diverse vertakkingen in ODESSA en de CIA.
[/quote]
wel eens vaag wat over gehoord. Had dat ook niet iets te maken met de c.i.a die gechanteerd werd door diezelfde ssčrs??
quote:1937
Op woensdag 11 december 2002 15:41 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Ik helaas niet, boek uit 1950 geloof ik.
quote:1937 oh, ja,. Ben in de war met een ander boek van Guderian
Op woensdag 11 december 2002 17:14 schreef speedcore het volgende:[... 1937..]
Toch wel interessant topic.
quote:Polen: ja, vergeet niet dat Polen bondgenoot van Duitsland was in 1934, vandaar. w.b.t. spionage: had te maken met Guderian als hoofd van een speciale militaire inlichtingen dienst omstreeks 1935 geloof ik.
[..]niet dat ik heb gezien. Wel een heel grondige analyse van de tactieken van ww 1(van beide kanten, en nog behoorlijk objectief ook. Hij was niet te beroerd om de vinger op de zere plk aan eigen zijde te leggen), plus hoe in de "toekomst" (=w02) het beste gebruik kan worden gemaakt van het "nieuwe"wapen. Waar z`n theorieen toe geleid hebben is wel duidelijk geworden.Binnen no-time Polen, de benelux en half Frankrijk onder de voet gelopen. Rusland pakte wat anders uit dan gedacht( door Hitler), maar zelfs dat voorspelde ie al in 1937, dat ze een probleem zouden hebben als ze Rusland binnen zouden trekken.
Frankrijk: Ik snap dat Duinkerken-verhaal nog steeds niet. Heel vreemd..
Rusland: ja 1941, maar er klopt hier iets niet.
De spionage-diensten hadden een veel grotere impact dan die tank-tactieken. Er ging iets goed mis bij zowel de Duitsers als bij de Russen;
ik meen in augustus/september 1941 bij een omsingeling van een groot Russisch leger.
De Russen hadden de plannen van de Duitsers gestolen, maar doordat de Duitsers snel hun plannen en hun routes continu wijzigden was de ironie dat de Duitsers een nog grotere overwinning behaalden.
Ik geloof Kiev of Smolensk.
Bij Stalingrad en Koersk ging het precies andersom.
quote:Nee ik dacht van niet, geen chantage, maar dat is een te lang verhaal voor dit topic, denk ik.
[Dit is denk ik wel interessant voor je:Galicia is na WO-2 intact gebleven als SS-club met diverse vertakkingen in ODESSA en de CIA.
]
wel eens vaag wat over gehoord. Had dat ook niet iets te maken met de c.i.a die gechanteerd werd door diezelfde ssčrs??
Galicia waren geen Duitse soldaten meen ik, maar Polen en Oekrainers.
En die Wiking divisie was dat niet onder Generaal Felix Steiner ? en von Manstein ? Hier ligt volgens mij ook een link naar de CIA.
Ik beperk me maar dan hierbij tot de militaire-inlichtingen dienst van de Duitsers aan het Oosfront onder Gehlen. Gehlen is later CIA-chef in Duitsland geworden (West-Duitse inlichtingendienst).
Ik vond deze link op de site www.achtungpanzer.com waarschijnlijk de site vwb info over Duitse Panzertruppen.
quote:Dit zijn inderdaad mooie sites; maar ik ben het absoluut niet met Guderian eens (ook niet voor zijn tijd).
Op donderdag 12 december 2002 16:51 schreef Sniper het volgende:
Check deze site specifiek gericht op de Das Reich 2e SS Panzer Divisie (en dan bij Vehicle Markings).Ik vond deze link op de site www.achtungpanzer.com waarschijnlijk de site vwb info over Duitse Panzertruppen.
quote:Mischien dat zijn visie op de manier waarop een veldslag snel gewonnen kan worden wel succesvol geimplementeerd kon worden indien hij het juiste materiaal had. Ik dacht dat de eerste series Tigers bijvoorbeeld zo goed als waardeloos was; veel te weinig motorvermogen en gewoonweg te zwaar/langzaam/statisch. Dat schiet niet op in de russische modder. De Duitse tank ontwikkeling stond mi altijd in het teken van steeds zwaardere bepantsering en grotere kanonnen (leidend tot een MAUS van 188 ton), terwijl imho veel te weinig stil werd gestaan bij het belang van snel kunnen manoeuvreren (tanks die te zwaar zijn voor slecht terrein, bruggen etc zijn slechts beperkt inzetbaar). Zeker als je tegen een overmacht vecht van belang.
Op donderdag 12 december 2002 16:53 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Dit zijn inderdaad mooie sites; maar ik ben het absoluut niet met Guderian eens (ook niet voor zijn tijd).
quote:niet misschien. de Us of A bijvoorbeeld heeft heel veel (heel erg veel) geleend van de duitsers qua blitzkriegtactieken. ZIe de 1e golfoorlog wat betreft het succesvol toepassen.
Op donderdag 12 december 2002 17:07 schreef Sniper het volgende:[..]
Mischien dat zijn visie op de manier waarop een veldslag snel gewonnen kan worden wel succesvol geimplementeerd kon worden indien hij het juiste materiaal had.
quote:Dat gaat waarschijnlijk toch over de koningstiger. De tiger 1 (voorzover ik weet dan, correct me if I am wrong) was zo eng voor de geallieerden dat ze al heel snel alles wat duits was en op een tank leek "tiger "begonnen te noemen. Indruk zal ie dus wel gemaakt hebben
Ik dacht dat de eerste series Tigers bijvoorbeeld zo goed als waardeloos was; veel te weinig motorvermogen en gewoonweg te zwaar/langzaam/statisch. Dat schiet niet op in de russische modder.
over de russische modder gesproken, de duitsers hadden te smalle tracks gemonteerd, waardoor de druk op de grond te groot werd en ze wegzakten in de modder. De russen wisten wat hun te wachten stond en monteerden relatie veel bredere tracks op hun t34`s en KV1`s.
quote:een kat in het nauw maakt rare sprongen.
De Duitse tank ontwikkeling stond mi altijd in het teken van steeds zwaardere bepantsering en grotere kanonnen (leidend tot een MAUS van 188 ton), terwijl imho veel te weinig stil werd gestaan bij het belang van snel kunnen manoeuvreren (tanks die te zwaar zijn voor slecht terrein, bruggen etc zijn slechts beperkt inzetbaar). Zeker als je tegen een overmacht vecht van belang.
Het ironische is trouwens dat iedereen het altijd en eeuwig heeft over d etigers (1 en 2) met hun 88`s, terwijl de meest succesvolle tank aan germaanse kant een medium zware tank was, de panther.
quote:Waarschijnlijk wilde Hitler op de lange termijn toch Engeland aan zijn kant zien te krijgen ( Het blanke ras verenigd tegen de communisten zeg maar), en je kweekt weinig goodwill als je dan een compleet expeditie leger tot de laatste man afslacht. De geschiedenis heeft inmidels bewezen dat het anders liep. (tactisch gesproken is het natuurlijk dom om te stoppen, waardoor het momentum van de aanval eruit is, en je je vijanden de kans geeft om te hergroeperen en terug te komen.Zlfs als dat hergroeperen aan de andere kant van de noordzee is
Op woensdag 11 december 2002 17:44 schreef M.ALTA het volgende:Frankrijk: Ik snap dat Duinkerken-verhaal nog steeds niet. Heel vreemd..
quote:isse simpel: het antwoord is "enigma". De britten stuurden via via(ambassades) al de duitse plannen rechtstreeks naar de russen, die er vervolgens handig gebruik van maakten. Ik geloof dat de sovjets pas ver na 1945 erachter kwamen wie de bron was.
Rusland: ja 1941, maar er klopt hier iets niet.
De spionage-diensten hadden een veel grotere impact dan die tank-tactieken. Er ging iets goed mis bij zowel de Duitsers als bij de Russen;
ik meen in augustus/september 1941 bij een omsingeling van een groot Russisch leger.
quote:
De Russen hadden de plannen van de Duitsers gestolen, maar doordat de Duitsers snel hun plannen en hun routes continu wijzigden was de ironie dat de Duitsers een nog grotere overwinning behaalden.
Ik geloof Kiev of Smolensk.
Bij Stalingrad en Koersk ging het precies andersom.
[..]
Nee ik dacht van niet, geen chantage, maar dat is een te lang verhaal voor dit topic, denk ik.
Galicia waren geen Duitse soldaten meen ik, maar Polen en Oekrainers.
En die Wiking divisie was dat niet onder Generaal Felix Steiner ? en von Manstein ? Hier ligt volgens mij ook een link naar de CIA.
Ik beperk me maar dan hierbij tot de militaire-inlichtingen dienst van de Duitsers aan het Oosfront onder Gehlen. Gehlen is later CIA-chef in Duitsland geworden (West-Duitse inlichtingendienst).
[/quote]
interesting
quote:Nee, daar helpt die anti-kleefmijnpasta niet tegen...
Op zondag 8 december 2002 22:51 schreef CeeJee het volgende:
http://www.battlefield.ru/library/bookshelf/weapons/weapons7.html over het wrede lot van Königstiger 502 die buitgemaakt werd en als schietschijf gebruikt werd door de Sovjets.Voor:
[afbeelding]en na:
[afbeelding]
quote:Ook ironisch is dat de Geallieerden met hun Char-B en Mathilda tanks in 1940 juist de Tigers hadden, en de Duitsers daar weinig tegen konden doen behalve een Stuka bellen. De partij die het beste materiaal leekt te hebben legde toen af, en later de Duitsers net zo hard.
Op zaterdag 14 december 2002 13:36 schreef speedcore het volgende:
Het ironische is trouwens dat iedereen het altijd en eeuwig heeft over d etigers (1 en 2) met hun 88`s, terwijl de meest succesvolle tank aan germaanse kant een medium zware tank was, de panther.
o.a.
http://www.wssob.com/002kpspzr.html
Zo wordt op deze site gesuggereerd dat de SS-tankeenehden in april 1945 naar Hongarije zouden zijn gestuurd.
Dit is onjuist.
Dit gebeurde al tijdens de slag in de Ardennen in Januari 1945.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |