abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 april 2003 @ 09:24:48 #101
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9809244
Tja, wat jij beschrijft is inderdaad een toverwereld. Er is niemand die vuurballen etc kan schieten. En ook al zouden we dat kunnen, doen we dat niet. Een van de belangrijkste regels der wiccans is niemand te verwonden of te doden (Do as ye will, an harm it none)

Ik zou zeggen, zoek je heil in fantasy boeken, films en games. Dungeons and dragons komt het dichtste bij een echte fantasy wereld. En je hebt ook mensen die levend DnD spelen.

Veel succes!

Een dag zonder koffie is een dag niet geleefd.
  woensdag 16 april 2003 @ 13:10:51 #102
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9813995
-edit

Nog een keer dan:

Zijn er nederlandse wicce's en zo ja, ik wil graag met jullie in contact komen. Msn ofzo.

[Dit bericht is gewijzigd door MUUS op 16-04-2003 14:55]

woensdag 16 april 2003 @ 14:33:35 #103
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9816058
quote:
Op woensdag 16 april 2003 09:24 schreef AxaliaN het volgende:
Tja, wat jij beschrijft is inderdaad een toverwereld. Er is niemand die vuurballen etc kan schieten. En ook al zouden we dat kunnen, doen we dat niet. Een van de belangrijkste regels der wiccans is niemand te verwonden of te doden (Do as ye will, an harm it none)

Ik zou zeggen, zoek je heil in fantasy boeken, films en games. Dungeons and dragons komt het dichtste bij een echte fantasy wereld. En je hebt ook mensen die levend DnD spelen.

Veel succes!

Fantasy is voor mij een vlucht, ik kan dus maar beter niet aan die pillen beginnen want dan ben ik meteen weer drie weken uit de roulatie .

En natuurlijk kan niemand vuurballen schieten, maar het zou wel cool zijn als het wel kon.
Maar dan de vraag: wat kunnen wiccans dan wèl? Ik ben wel benieuwd naar magische successen!

Mag dat hier, of gaan we dan offtopic? Anders open ik wel een nieuwe

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_9816183
-edit-
quote:
Op woensdag 16 april 2003 14:33 schreef Kwark het volgende:

Maar dan de vraag: wat kunnen wiccans dan wèl? Ik ben wel benieuwd naar magische successen!

Mag dat hier, of gaan we dan offtopic? Anders open ik wel een nieuwe

Nee hoor, stel je vragen maar gewoon hier. . Dit topic is voor wiccans onderling, maar ook voor mensen die geinteresseerd zijn en er meer over willen weten. Barst maar los, hoor. .

[Dit bericht is gewijzigd door MUUS op 16-04-2003 14:56]

Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  woensdag 16 april 2003 @ 14:39:27 #105
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9816216
Tja, wat verwacht je van ons? Wiccans kunnen niets bijzonders hoor. Behalve als iemand paranormaal is. En jah ok, dan ben je eerder aangetrokken tot ene geloof als Wicca dan het christendom dat paranormale zaken verloochent.
  woensdag 16 april 2003 @ 15:02:22 #106
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9816746
quote:
Op woensdag 16 april 2003 14:39 schreef AxaliaN het volgende:
Tja, wat verwacht je van ons? Wiccans kunnen niets bijzonders hoor. Behalve als iemand paranormaal is. En jah ok, dan ben je eerder aangetrokken tot ene geloof als Wicca dan het christendom dat paranormale zaken verloochent.
Nou, ik verwacht persoonlijk niets van wiccans, maar ik neem aan dat de wiccans wel het een en ander verwachten van de rituelen die ze uitvoeren, en dan bedoel ik iets concreters dan alleen maar dat je er innerlijk rustig door wordt (tenzij je een kalmeringsspell hebt uitgesproken ).

Dus. Wiccans & Magie. Wat vermag het? Heb je wel eens iemand beter kunnen maken, dmv magie de weg weten terug te vinden als je verdwaald was, of iets anders? Ik ben gewoon benieuwd naar persoonlijke voorbeelden van situaties waarin je iets bereikte door middel van magie.

hé muus, ik zie je sig ineens in een ander licht

[Dit bericht is gewijzigd door Kwark op 16-04-2003 15:03]

Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_9816762
Off-topic posts even verwijderd. .

Kwark, even een vraagje : je zei dat je met die Godin/God niks kon, maar zie je die goden die bij wicca genoemd worden dan als personen? Want wat er eigenlijk bedoeld wordt, is dat het allemaal in jou zit en in alles om je heen. Sterker nog : je kan het ook voelen. Leg je hand eens op de grond in het bos en je voelt een soort hartslag.
Snap je een beetje wat ik bedoel? . Er wordt dus niet gezegd dat je in een soort personen moet geloven (je moet trouwens helemaal niks), maar er wordt gezegd dat er kracht en energie in alles zit. Dat wordt er bedoeld met de Godin/God.

Wat die magie betreft en de successen.
Je moet dan denken aan spells die gedaan worden zoals bv. voor iemand die ziek is of om zelf wat meer inzicht en rust te krijgen in een bepaalde situatie of om geld aan te trekken als je in geldnood zit.

Ikzelf doe dat soort spells niet. Niet op de manier zoals het beschreven wordt in veel wicca-boeken iig, dus wat dat betreft kan ik je geen verhalen vertellen, maar misschien kunnen/willen anderen je wel wat vertellen. .

Oi!
  woensdag 16 april 2003 @ 15:09:49 #108
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9816934
Tja, spells... Moeilijk onderwerp. Het enige wat ik je concreet kan vertellen is dat het pas werkt als je er echt in gelooft.

Ik denk dan ook dat spells meer een kunstje is om je onderbewustzijn te bedonderen. Er zijn nl maar zat voorvallen geweest dat je geest je lichaam beter/ziek kan maken.

pi_9817123
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:02 schreef Kwark het volgende:

[..]

Nou, ik verwacht persoonlijk niets van wiccans, maar ik neem aan dat de wiccans wel het een en ander verwachten van de rituelen die ze uitvoeren, en dan bedoel ik iets concreters dan alleen maar dat je er innerlijk rustig door wordt (tenzij je een kalmeringsspell hebt uitgesproken ).

Dus. Wiccans & Magie. Wat vermag het? Heb je wel eens iemand beter kunnen maken, dmv magie de weg weten terug te vinden als je verdwaald was, of iets anders? Ik ben gewoon benieuwd naar persoonlijke voorbeelden van situaties waarin je iets bereikte door middel van magie.

Zoals ik zei, doe ik niet de spells zoals ze vaak beschreven worden. Ja, ik heb wel wat mensen 'beter gemaakt', maar op mijn eigen manier.
Die manier kun je ook een vorm van magie noemen eigenlijk, want de 'main ingredient' is in beide gevallen het geloof erin. Geloof in jezelf en het feit dat je iets kunt veranderen.
quote:
hé muus, ik zie je sig ineens in een ander licht
In het licht waarin het bedoeld is waarschijnlijk. .
Oi!
  woensdag 16 april 2003 @ 15:18:12 #110
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9817177
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:03 schreef MUUS het volgende:
Off-topic posts even verwijderd. .

Kwark, even een vraagje : je zei dat je met die Godin/God niks kon, maar zie je die goden die bij wicca genoemd worden dan als personen? Want wat er eigenlijk bedoeld wordt, is dat het allemaal in jou zit en in alles om je heen. Sterker nog : je kan het ook voelen. Leg je hand eens op de grond in het bos en je voelt een soort hartslag.
Snap je een beetje wat ik bedoel? . Er wordt dus niet gezegd dat je in een soort personen moet geloven (je moet trouwens helemaal niks), maar er wordt gezegd dat er kracht en energie in alles zit. Dat wordt er bedoeld met de Godin/God.

De grens tussen boeddhisme en wicca wordt op deze manier wel erg dun he . En eigenlijk ook de grens tussen wicca en alle andere geloven, want er zijn er tegenwoordig nog maar weinig die God/Allah/Etc. nog werkelijk zien als Man met Baard op Wolk.

Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt (geloof ik), maar dan snap ik eigenlijk niet dat je het nog Wicca kunt noemen. Het komt mij dan eerder voor als "gewoon" een levensfilosofie waarin respect voor de wereld en met een gevoelig oor naar je eigen innerlijk luisteren voorop staan. Prima, maar waarom dan nog de rituelen, en woorden als Godin en God enzo?
Nou ja, een beetje theater altijd leuk, maar dan ben je dus gewoon bezig met de verschillende aspecten van je eigen persoonlijkheid.

Die hartslag, ja ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt...een ander voorbeeld is dat op sommige dagen alleen al de lucht zo vol electriciteit lijkt te zitten dat het voelt alsof de hele wereld tintelt...dat zijn de mooie momenten waarop je je op de een of andere manier met alles verbonden kunt voelen.

Ik noem het gewoon anders...en kleed het anders aan .

quote:
Wat die magie betreft en de successen.
Je moet dan denken aan spells die gedaan worden zoals bv. voor iemand die ziek is of om zelf wat meer inzicht en rust te krijgen in een bepaalde situatie of om geld aan te trekken als je in geldnood zit.

Ikzelf doe dat soort spells niet. Niet op de manier zoals het beschreven wordt in veel wicca-boeken iig, dus wat dat betreft kan ik je geen verhalen vertellen, maar misschien kunnen/willen anderen je wel wat vertellen. .

Nou precies, ik wil dus bijvoorbeeld wel eens weten of iemand inderdaad dmv een ritueel of een spreuk geld heeft weten 'aan te trekken'. Ik zal niet flauw zijn en roepen dat het gewoon toeval is geweest

Trouwens, als ik vragen mag, als jij je dan niet bezig houdt met magie, hoe geef jij dan invulling aan het Wiccan-zijn?

/edit: die laatste vraag had je al min of meer beantwoord zag ik, te laat

woensdag 16 april 2003 @ 15:22:14 #111
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9817302
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:18 schreef Kwark het volgende:

Nou precies, ik wil dus bijvoorbeeld wel eens weten of iemand inderdaad dmv een ritueel of een spreuk geld heeft weten 'aan te trekken'. Ik zal niet flauw zijn en roepen dat het gewoon toeval is geweest

Een echte wiccan zal dit nooit gedaan hebben nee. Spreuken moet je nooit uit eigenbelang doen.
  woensdag 16 april 2003 @ 15:31:05 #112
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9817531
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:22 schreef AxaliaN het volgende:

[..]

Een echte wiccan zal dit nooit gedaan hebben nee. Spreuken moet je nooit uit eigenbelang doen.

Waarom niet? Alles mag toch, zolang je er maar geen anderen mee schaadt?
pi_9817612
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:18 schreef Kwark het volgende:

Trouwens, als ik vragen mag, als jij je dan niet bezig houdt met magie, hoe geef jij dan invulling aan het Wiccan-zijn?

/edit: die laatste vraag had je al min of meer beantwoord zag ik, te laat

Ik zal proberen het nog een beetje extra uit te leggen, voor zover ik dat kan met mijn altijd vage beschrijvingen. .

Het besef dat er meer in mij en de dingen om me heen zit, geeft me een stukje rust en al klinkt dit misschien heel simpel en klein voor mij is dit zo belangrijk.

Verder kun je mijn manier ook 'magie' noemen. De dingen die ik er omheen doe, zijn ook mijn rituelen.
Ook ik heb een altaartje, al is dit meer een soort verzamel-plek van dingen die belangrijk voor me zijn en waar ik tot mezelf kan komen, dan een plek waar ik sta te zwaaien met een athame. Ieder zijn eigen manier, hè? .

Een ritueel is voor mij een wandeling in het bos of over het strand lopen waar ik dan speciaal naartoe ga om bv. rust in mijn hoofd te krijgen/vragen.
Mijn altaartje gebruik ik wel als ik iemand van pijn wil afhelpen. Daar ga ik dan zitten, omdat het een fijne, rustige plek is en ik me het beste kan concentreren.

Leg ik mezelf zo een beetje duidelijk uit? Het is zo moeilijk om uit te leggen hoe je iets invult.

Oh, en jouw manier van dingen invullen en ervaren is natuurlijk altijd goed. Of dat nou inhoudt dat je je met wicca bezig houdt of met het christendom, jouw beleving en dus altijd goed. .

Oi!
  woensdag 16 april 2003 @ 15:36:12 #114
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9817641
Ja maar denk eens verder na...

Jij krijgt het geld, bv van de vezekering ofzo, omdat je een kappote ruit hebt. Das normaal. Maar je wilt betere beglazing, dus je verzint er effe 50 euro bij. Je doet een spel om te zorgen dat je dit ook krijgt.

Nu komt het

Een alleenstaande moeder met 2 kinderen krijgt schade aan haar auto. Het is al een oud ding, en dat zegt de vezekering ook. Ze keren de 50 euro schade (wat voor een alleenstaande moeder met 2 kinderen echt hard geld is) niet uit.

Als jij die spel niet had gedaan voor je extra luxe zou die vrouw die 50 euro wel gehad hebben.

Nu is geld een moeilijk voorbeeld hoor.

woensdag 16 april 2003 @ 15:40:34 #115
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_9817752
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:22 schreef AxaliaN het volgende:
Een klein beetje eigenbelang is niet zo erg hoor...Als je een spell doet om geld aan te trekken als je het echt 'nodig' hebt is wat anders dan geld aan proberen te trekken gewoon omdat je 'meer geld' wil hebben...

Als je echt honger hebt, mag je toch ook brood stelen...?

Zelfde als je bv een spreukje doet als je naar huis gaat, omdat je nou toch echt wel eens graag zou willen dat er een parkeerplekje voor de deur is en niet 3 straten verder...Of omdat je toch wel erg graag die leuke baan zou willen hebben, waar je op hebt gesolliciteerd...

Als je er maar niemand kwaad mee doet...

Ikheb zat voorbeelden van spells die ik heb gedaan die succesvol waren, maar die ook met het grootste gemak als 'toeval' bestempeld kunnen worden...

Het gaat erom of je erin gelooft of niet, met een sterke wil kan je erg veel voor elkaar krijgen...

While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  woensdag 16 april 2003 @ 15:43:23 #116
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9817839
Ja ok, dat zijn uitzonderingen.
  woensdag 16 april 2003 @ 15:43:51 #117
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9817852
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:36 schreef AxaliaN het volgende:
Ja maar denk eens verder na...

Jij krijgt het geld, bv van de vezekering ofzo, omdat je een kappote ruit hebt. Das normaal. Maar je wilt betere beglazing, dus je verzint er effe 50 euro bij. Je doet een spel om te zorgen dat je dit ook krijgt.

Nu komt het

Een alleenstaande moeder met 2 kinderen krijgt schade aan haar auto. Het is al een oud ding, en dat zegt de vezekering ook. Ze keren de 50 euro schade (wat voor een alleenstaande moeder met 2 kinderen echt hard geld is) niet uit.

Als jij die spel niet had gedaan voor je extra luxe zou die vrouw die 50 euro wel gehad hebben.

Nu is geld een moeilijk voorbeeld hoor.

1. Dat kan zo lopen, maar dat hoeft natuulijk niet. Voor hetzelfde geld vind je een portemonnee vol platinum credit cards, die je dan als rechtgeaard wicca natuurlijk terug brengt naar de rechtmatige eigenaar, die daar dan heel blij mee is en jou net die vijftig euro vindersloon geeft die je nodig had voor je autoruit. Het feit dat het ergens vandaan komt en niet zomaar uit de lucht komt vallen betekent nog niet automatisch dat je er iemand tekort mee doet. En

2. Dat geldt niet alleen voor materiële zaken, maar voor alles. Alles is energie. Als jij dmv een ritueel iemand iets gelukkiger maakt, kán dat betekenen dat je een stukje geluk bij een ander wegsnoept, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is immers niets meer dan energie, gekneed door de wiccan in de voorm die hij of zij verkiest.

woensdag 16 april 2003 @ 15:46:15 #118
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_9817915
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:35 schreef MUUS het volgende:
...
Ook ik heb een altaartje, al is dit meer een soort verzamel-plek van dingen die belangrijk voor me zijn en waar ik tot mezelf kan komen, dan een plek waar ik sta te zwaaien met een athame. Ieder zijn eigen manier, hè? .
Ik heb niet eens een athame, ik ben er nog niet 1 tegengekomen die het was voor mij...
quote:
Een ritueel is voor mij een wandeling in het bos of over het strand lopen waar ik dan speciaal naartoe ga om bv. rust in mijn hoofd te krijgen/vragen.
Het strand vind ik geweldig, ik ga ook heel vaak naar het strand...Alsof alle storende gedachten gewoon 'uit je hoofd waaien'...

Het strand is voor mij persoonlijk een meer spirituele plek dan een bos...

woensdag 16 april 2003 @ 15:46:17 #119
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9817916
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:35 schreef MUUS het volgende:

[..]

Ik zal proberen het nog een beetje extra uit te leggen, voor zover ik dat kan met mijn altijd vage beschrijvingen. .

Het besef dat er meer in mij en de dingen om me heen zit, geeft me een stukje rust en al klinkt dit misschien heel simpel en klein voor mij is dit zo belangrijk.

Verder kun je mijn manier ook 'magie' noemen. De dingen die ik er omheen doe, zijn ook mijn rituelen.

Mijn altaartje gebruik ik wel als ik iemand van pijn wil afhelpen. Daar ga ik dan zitten, omdat het een fijne, rustige plek is en ik me het beste kan concentreren.

Leg ik mezelf zo een beetje duidelijk uit? Het is zo moeilijk om uit te leggen hoe je iets invult.

Oh, en jouw manier van dingen invullen en ervaren is natuurlijk altijd goed. Of dat nou inhoudt dat je je met wicca bezig houdt of met het christendom, jouw beleving en dus altijd goed. .

To each his own, inderdaad . Als ik dit zo lees verschilt wat jij doet niet eens wezenlijk van hoe ik leef...je knoopt er vooral wat andere woorden en connotaties aan vast

Bedankt voor je heldere uitleg, ik snap het

woensdag 16 april 2003 @ 15:47:50 #120
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9817964
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:40 schreef She-Wolf het volgende:
Ikheb zat voorbeelden van spells die ik heb gedaan die succesvol waren, maar die ook met het grootste gemak als 'toeval' bestempeld kunnen worden...
Zou je een voorbeeld willen noemen? Of liever niet?
  woensdag 16 april 2003 @ 15:55:57 #121
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_9818178
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:47 schreef Kwark het volgende:

Zou je een voorbeeld willen noemen? Of liever niet?

Dingen zoals ik als eerder had beschreven bijvoorbeeld, ivm een parkeerplek of een baan...Of een lustopwekkende spell...Of een spell om mijn hoofdpijn te laten verdwijnen...Om iemand te laten slagen voor een examen, of meer zelfvertrouwen te geven...

Het zijn niet altijd hele grote, wereldverbeterende dingen, het zit hem heel vaak gewoon in het alledaagse.

Er zijn natuurlijk weleens momenten waarop grotere dingen nodig zijn, als iemand ziek is bijvoorbeeld. Maar dat werkt voor mij dan weer op een andere manier...

Ik denk dat een spell of een ritueel bij wiccans best vaak te vergelijken is met bidden bij christenen...

woensdag 16 april 2003 @ 15:57:10 #122
16456 Kwark
Great Jorb!
pi_9818227
Is het in a way niet een vorm van zelfhypnose?
  woensdag 16 april 2003 @ 15:57:28 #123
17061 mvt
blame Canada
pi_9818236
Even een vraagje nu ik het tijdje gevolgt heb : In hoeverre is Wicca een "heidense" natuurgodsdienst "met een sausje magie"??
heidens en sausje magie vanuit het standpunt van de christen
We were to understand there would be pie and punch?
pi_9818271
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:55 schreef She-Wolf het volgende:

Ik denk dat een spell of een ritueel bij wiccans best vaak te vergelijken is met bidden bij christenen...

Hou eens op met in mijn hoofd kijken! . Ik wilde net exact hetzelfde typen namelijk. .
Oi!
  woensdag 16 april 2003 @ 16:02:28 #125
53101 AxaliaN
Yattadanser
pi_9818417
quote:
Op woensdag 16 april 2003 15:57 schreef mvt het volgende:
Even een vraagje nu ik het tijdje gevolgt heb : In hoeverre is Wicca een "heidense" natuurgodsdienst "met een sausje magie"??
heidens en sausje magie vanuit het standpunt van de christen
Wicca is een natuurgodsdienst. Punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')