Ik denk dat ik het verschil al kan verklaren:quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jouw cijfers vandaan komen, maar hier vind ik bij 1984 beduidend minder abortussen bij in Nederland wonende vrouwen, namelijk 18.700, en dat is dan al een daling.
http://www.digibron.nl/se(...)rs-dalen-geleidelijk
Maar als ik vanavond niet mobiel zit zal ik eens verder zoeken.
Maar een mens, en het leeft. Dus menselijk leven. En volgens mij is elk menselijk leven waardevol.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar zo'n kind bestaat nog niet. Het is een potentieel leven dat nog niets kan buiten het lichaam van de moeder, niet ademhalen, niet leven.
Ik vind de grens van 24 weken ook laat, maar daaronder is een foetus simpelweg geen bestaand kind, geen levend wezen. Zodra het uit de baarmoeder is, is het sowieso dood.
Maar jij gaat dat kind dat een ander verplicht van jou geboren moet laten worden niet opvoeden.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:30 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Maar een mens, en het leeft. Dus menselijk leven. En volgens mij is elk menselijk leven waardevol.
Dat is het punt: het leeft niet als je het loskoppelt van de placenta, de baarmoeder.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:30 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Maar een mens, en het leeft. Dus menselijk leven. En volgens mij is elk menselijk leven waardevol.
Van mij hoeft niemand zwanger te worden, dat is (vrijwel altijd) toch een keuze.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar jij gaat dat kind dat een ander verplicht van jou geboren moet laten worden niet opvoeden.
Lekker makkelijk voor een ander iets beslissen maar de verantwoordelijkheid er niet voor willen nemen.
Iemand met een kunsthart leeft ook niet als je dat loskoppelt. Maar hij of zij leeft toch. Het is toch niet relevant of dat met steun gebeurt?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is het punt: het leeft niet als je het loskoppelt van de placenta, de baarmoeder.
Niet altijd.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:39 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Van mij hoeft niemand zwanger te worden, dat is (vrijwel altijd) toch een keuze.
Ik heb niet het idee dat je mijn punt begrijpt.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 12:54 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Als je een mens echt op dezelfde lijn stelt met een mug houdt hier het gesprek op.
Als je seks hebt, weet je dat je zwanger kunt raken. Daar moet je dan verantwoordelijkheid voor nemen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet altijd.
Ik denk dat er ook maar weinig abortussen zijn bij geplande zwangerschappen, behalve degenen met een medische oorzaak.
Ik vind dat je een heel dom punt maakt. Alsof intelligentie een cruciaal vereiste is voor menselijkheid.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:42 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat je mijn punt begrijpt.
Jij laat te veel je emoties spreken, probeer het plaatje dat ik heb geschetst eens rationeel te bekijken. Alleen dan kun je zoiets begrijpen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:43 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ik vind dat je een heel dom punt maakt. Alsof intelligentie een cruciaal vereiste is voor menselijkheid.
Ik heb nog geen enkel emotioneel argument gemaakt.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:43 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Jij laat te veel je emoties spreken, probeer het plaatje dat ik heb geschetst eens rationeel te bekijken. Alleen dan kun je zoiets begrijpen.
quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:42 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Als je seks hebt, weet je dat je zwanger kunt raken. Daar moet je dan verantwoordelijkheid voor nemen.
Daarbij vind ik dat je best mag normeren voor een hele samenleving. Dat gebeurt bij alle wetgeving. We leven nu eenmaal niet in een land waar iedereen zelf maar mag weten wat ze doen. Gelukkig.
Dat doe je dus wel, want je redeneert puur op basis van wat jij vind, dus emotioneel en niet rationeel. Lees mijn uitleg nog eens terug.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:44 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ik heb nog geen enkel emotioneel argument gemaakt.
Ja, dat is ook onzin.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:44 schreef Leandra het volgende:
[..]ik neem aan dat je dat ook zo stellig gaat volhouden als een man zeurt dat hij alimentatie moet betalen voor een kind dat hij niet wilde hebben maar stelt "erin geluisd" te zijn?
Nee dat doe ik niet, ik leg een aantal principes neer, en beredeneer verder mijn punt. Ik zie dat jij met een oud en uitgekauwd verhaal komt over dat een "foetus" dezelfde intelligentie heeft als een mug en dus dat ze allebei evenveel waard zouden zijn, dat is uiteraard onzin, intelligentie bepaald niet of iets menselijk is of niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:45 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dat doe je dus wel, want je redeneert puur op basis van wat jij vind, dus emotioneel en niet rationeel. Lees mijn uitleg nog eens terug.
Dat is bijzonder zuur. Maar je weet dat het risico er is.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
En wat als de sekspartner liegt over zijn/haar anticonceptie danwel mogelijkheden zwanger te raken?
Wie ben jij om te bepalen dat ik ook volgens jouw principes zou moeten leven?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:47 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Nee dat doe ik niet, ik leg een aantal principes neer, en beredeneer verder mijn punt. Ik zie dat jij met een oud en uitgekauwd verhaal komt over dat een "foetus" dezelfde intelligentie heeft als een mug en dus dat ze allebei evenveel waard zouden zijn, dat is uiteraard onzin, intelligentie bepaald niet of iets menselijk is of niet.
Je kan natuurlijk zeggen dat het menselijk zijn niet betekent dat het ook waardevol is, maar daar ben ik het zeer mee oneens omdat het onwetenschappelijk is en ook nogal gevaarlijk.
Ja, wie ben ik om te zeggen dat je niet mag stelen of je buurvrouw niet met een kapmes haar hoofd af mag hakken?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen dat ik ook volgens jouw principes zou moeten leven?
Wat ik bedoel is, wie bepaalt dat een mensen leven in essentie meer waard is dan dat van een ander levend organisme?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:47 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Nee dat doe ik niet, ik leg een aantal principes neer, en beredeneer verder mijn punt. Ik zie dat jij met een oud en uitgekauwd verhaal komt over dat een "foetus" dezelfde intelligentie heeft als een mug en dus dat ze allebei evenveel waard zouden zijn, dat is uiteraard onzin, intelligentie bepaald niet of iets menselijk is of niet.
Je kan natuurlijk zeggen dat het menselijk zijn niet betekent dat het ook waardevol is, maar daar ben ik het zeer mee oneens omdat het onwetenschappelijk is en ook nogal gevaarlijk.
Ja uiteraard bedoel jij dat. En ik vind dat elk mens een intrinsieke waarde heeft. En ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat dat eigenlijk ook zo is. Een mens is geen dier.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:50 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is, wie bepaalt dat een mensen leven in essentie meer waard is dan dat van een ander levend organisme?
Zo uitgekauwd dat er nog steeds miljoenen mensjes per jaar legaal kapot worden geknipt.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:50 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is, wie bepaalt dat een mensen leven in essentie meer waard is dan dat van een ander levend organisme?
Jouw verhaal is trouwens net zo uitgekauwd, niet gelijk zo arrogant opstellen.
Wacht, dus als mijn sekspartner en ik afspreken condooms te gebruiken omdat andere anticonceptie voor mij op dat moment geen optie is en meneer duikt er een keer 's nachts bovenop terwijl ik nog slaap en hij "toevallig" vergeet een condoom om te doen heb ik pech als ik daar zwanger van raak?quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:48 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Dat is bijzonder zuur. Maar je weet dat het risico er is.
Dat vind jij, maar een mens is net zo goed een dier vanuit biologisch perspectief. We hebben geen enkele reden om aan te nemen dat "we" meer waard zijn dan alle andere levende organismen.quote:Op woensdag 12 oktober 2016 13:52 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ja uiteraard bedoel jij dat. En ik vind dat elk mens een intrinsieke waarde heeft. En ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat dat eigenlijk ook zo is. Een mens is geen dier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |