quote:Waarom zou een hollandsche traditie nu ineens verzet moeten worden voor het einde van de ramadan????
Bron: Nu.nl
Uitgegeven: 4 december 2002 08:29
Laatst gewijzigd: 4 december 2002 08:33AMSTERDAM - Een kwart van de basisscholen in de randstad viert het Sinterklaas niet op 5 december, omdat het islamitische suikerfeest dit jaar ook op die dag valt. Dit blijkt uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad.
De krant verrichtte haar onderzoek op 120 basisscholen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. De meeste scholen die het Sinterklaasfeest verplaatsen, vieren de verjaardag van de goedheiligman een dag voor of een dag na 5 december.
Het suikerfeest is de afsluiting van de islamitische vastenmaand Ramadan. Voor Marokkanen kan die afsluiting overigens nog een dag later plaats vinden. Dit is afhankelijk van de dag waarop de nieuwe maan zich toont.
Maar ok ik vind het maar vreemd dat het verzet moet worden dat zou ik dus zelf niet doen.
quote:Ja dag. Wij passen ons niet aan hun maar andersom, dat was de gedachte achter integratie, weet je nog?
Op woensdag 4 december 2002 09:57 schreef ranja het volgende:
Tja met de ramadan mag je toch niet eten tussen zonsop- en ondergang? Beetje frustrerend dan als alle niet-moslims van alles zitten te eten en de wel moslims mogen alleen toekijken.
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:59 schreef eRR_ het volgende:[..]
Ja dag. Wij passen ons niet aan hun maar andersom, dat was de gedachte achter integratie, weet je nog?
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:59 schreef eRR_ het volgende:[..]
Ja dag. Wij passen ons niet aan hun maar andersom, dat was de gedachte achter integratie, weet je nog?
quote:wat? is het zo schokkend wat ik zeg?
Op woensdag 4 december 2002 10:00 schreef DaBuzzzzz het volgende:[..]
quote:Maar wij vieren wel sint maarten op een maandag als het onverhoopt op een zondag valt (over aanpassen gesproken). En vergeet aub niet dat het een kinderfeest moet zijn. Laat die kinderen toch hun lolletje hebben!
Op woensdag 4 december 2002 09:59 schreef eRR_ het volgende:Ja dag. Wij passen ons niet aan hun maar andersom, dat was de gedachte achter integratie, weet je nog?
Sinterklaas vertrekt op 6 december weer naar Spanje, dit komt meestal op televisie.
Het moet niet nog gekker worden.
drukte om wat ???
quote:Die scholen zullen zich wel aanpassen aan de meerderheid van de leerlingen. Ik vermoed dat het voornamelijk "zwarte" scholen zijn die ervoor kiezen om de voorkeur aan het Suikerfeest te geven.
Op woensdag 4 december 2002 09:14 schreef DarkElf het volgende:
Basisscholen verschuiven Sinterklaas voor suikerfeest
Waarom zou een hollandsche traditie nu ineens verzet moeten worden voor het einde van de ramadan????
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:14 schreef DarkElf het volgende:
Basisscholen verschuiven Sinterklaas voor suikerfeest
[..]Waarom zou een hollandsche traditie nu ineens verzet moeten worden voor het einde van de ramadan????
quote:Niet schokkend, wel dom. Integratie is ALTIJD 2 richtingsverkeer.
Op woensdag 4 december 2002 10:01 schreef eRR_ het volgende:[..]
wat? is het zo schokkend wat ik zeg?
[Dit bericht is gewijzigd door DaBuzzzzz op 04-12-2002 10:05]
quote:Het gaat om scholen en kinderen. Kinderen (tot een jaar of 12) hoeven zich niet aan de regels van Ramadan te houden.
Op woensdag 4 december 2002 09:57 schreef ranja het volgende:
Tja met de ramadan mag je toch niet eten tussen zonsop- en ondergang? Beetje frustrerend dan als alle niet-moslims van alles zitten te eten en de wel moslims mogen alleen toekijken.
quote:Precies. Ik vraag me af op hoeveel scholen Sinterklaas precies op 5 december wordt gevierd, ook als deze datum wel op een schooldag valt.
Bovendien, hoeveel mensen vieren sinterklaas komend weekend (of vorig weekend al) alleen maar omdat het handiger is dit in een weekend te doen? Of gewoon helemaal niet meer maar ineens volgens goede amerikaanse traditie met kerst pakjesavond te houden?
En als Sinterklaas op zaterdag of zondag valt wordt het op de scholen ook vrijdag of maandag gevierd...
Niet zoveel moeite mee dus.
quote:Ik heb vele malen de aankomst van de Sint "live" op TV gezien, maar nog nooit het vertrek. Maar inderdaad is het vreemd om op een school het Sinterklaasfeest na 5 december te vieren. Ik neem dan ook aan dat het in vrijwel alle gevallen ergens in de week voor 5 december plaatsvindt.
Op woensdag 4 december 2002 10:02 schreef Gia het volgende:
Sinterklaas vertrekt op 6 december weer naar Spanje, dit komt meestal op televisie.
quote:Zoals je ziet schreef ik eerder dat ik het prima vind dat ze Sinterklaas speciaal voor die kids verplaatsen; het is belangrijk dat ze die nederlandse tradite beleven imo.
Op woensdag 4 december 2002 10:01 schreef robh het volgende:[..]
Maar wij vieren wel sint maarten op een maandag als het onverhoopt op een zondag valt (over aanpassen gesproken). En vergeet aub niet dat het een kinderfeest moet zijn. Laat die kinderen toch hun lolletje hebben!
quote:Ah, weer wat geleerd vandaag!
Op woensdag 4 december 2002 10:04 schreef Kozzmic het volgende:Het gaat om scholen en kinderen. Kinderen (tot een jaar of 12) hoeven zich niet aan de regels van Ramadan te houden.
quote:Een cursus integratie houdt niet in dat je geen respect meer moet hebben voor anderen. Als je zelf beslist dat je niet eet omdat er moslims bij zijn dan is dat prima, eet je wel dan mag dat ook.
Op woensdag 4 december 2002 10:08 schreef eRR_ het volgende:Zo ken ik iemand die momenteel een integratiecursus volgt. Zij wilde een pakje Fristi opdrinken. De lerares wees haar erop dat dat niet zo aardig is voor al die mensen die vasten voor Ramadan. PARDON? Een cursus NEDERLANDSE integratie !?
Vergelijk het maar eens met vloeken op zondag.
quote:Ik vloek naar hartelust op Zondag, noem me maar asociaal
Op woensdag 4 december 2002 10:11 schreef robh het volgende:[..]
Een cursus integratie houdt niet in dat je geen respect meer moet hebben voor anderen. Als je zelf beslist dat je niet eet omdat er moslims bij zijn dan is dat prima, eet je wel dan mag dat ook.
Vergelijk het maar eens met vloeken op zondag.
quote:Heb ik gezegd dat dat LIVE op televisie komt? Leer toch eens lezen!
Op woensdag 4 december 2002 10:07 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik heb vele malen de aankomst van de Sint "live" op TV gezien, maar nog nooit het vertrek. Maar inderdaad is het vreemd om op een school het Sinterklaasfeest na 5 december te vieren. Ik neem dan ook aan dat het in vrijwel alle gevallen ergens in de week voor 5 december plaatsvindt.
En of je Sinterklaas nou een weekend eerder viert, maakt natuurlijk niet uit. Hij is dan toch in Nederland, is dus goed te verklaren aan de kinderen. Maar 5 dagen later, terwijl hij al weer ruimschoots onderweg naar Spanje is, kun je niet verklaren.
Slaat echt nergens op. Ze kunnen toch gewoon dat zoethoutfeest tegelijk vieren. Hier worden de niet-moslimkinderen de dupe van.
Zullen we bij ons op school ook maar geen rekening houden met de moslimkindjes. Gewoon worstenbroodjes met de kerst en niets anders.
Want de meerderheid mag wel varkensvlees eten.
quote:Zeker was het ook helemaal met hem eens. Net als hij dacht ik in eerste instantie ook 'Ho eens even', maar toen bleek dat een van die scholen een van de vorige jaren Sinterklaas op 4 Dec. had gevierd omdat dat op een woensdagmiddag was en dat dus beter uitkwam toen dacht ik, ja waarom eigenlijk niet? Als we het zelf heel makkelijk aan kunnen passen aan onze eigenwensen, met betrekking tot kinderopvang, hulpouders en weet ik wat al niet meer, wat maakt dit dan nu uit.
Op woensdag 4 december 2002 09:55 schreef eRR_ het volgende:
Het klinkt in eerste instantie belachelijk, maar ik was het eens met dhr Cliteur in Buitenhof: Die kids gaan hun suikerfeest toch wel vieren en lopen daardoor Sinterklaas mis. Door Sinterklaas dan te verplaatsen maken ze het toch nog mee, en krijgen ze dus toch hun stukje hollandse cultuur (integratie) mee.
Vieren wij het allemaal precies op 5 December? Doe niet zo zeg!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |