abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7135738
Basisscholen verschuiven Sinterklaas voor suikerfeest
quote:
Bron: Nu.nl
Uitgegeven: 4 december 2002 08:29
Laatst gewijzigd: 4 december 2002 08:33

AMSTERDAM - Een kwart van de basisscholen in de randstad viert het Sinterklaas niet op 5 december, omdat het islamitische suikerfeest dit jaar ook op die dag valt. Dit blijkt uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad.

De krant verrichtte haar onderzoek op 120 basisscholen in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. De meeste scholen die het Sinterklaasfeest verplaatsen, vieren de verjaardag van de goedheiligman een dag voor of een dag na 5 december.

Het suikerfeest is de afsluiting van de islamitische vastenmaand Ramadan. Voor Marokkanen kan die afsluiting overigens nog een dag later plaats vinden. Dit is afhankelijk van de dag waarop de nieuwe maan zich toont.

Waarom zou een hollandsche traditie nu ineens verzet moeten worden voor het einde van de ramadan????
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_7135748
wat een bullshit
  woensdag 4 december 2002 @ 09:16:01 #3
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_7135751
Dubbel, slot. Zie 'Sint moet wijken voor suikerfeest' voor de hele discussie
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  woensdag 4 december 2002 @ 09:51:37 #4
16625 robh
pi_7136095
Zie bovenstaande link voor de eerdere discussie, deze gaat weer open. Hou het alstublieft netjes
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_7136132
Mja beetje apart inderdaad. Ik heb zoiets van mensen die aan het suikerfeest meedoen, die doen toch niet aan Sinterklaas? Of zie ik dat verkeerd...

Maar ok ik vind het maar vreemd dat het verzet moet worden dat zou ik dus zelf niet doen.

woensdag 4 december 2002 @ 09:55:46 #6
7966 eRR_
Het klinkt in eerste instantie belachelijk, maar ik was het eens met dhr Cliteur in Buitenhof: Die kids gaan hun suikerfeest toch wel vieren en lopen daardoor Sinterklaas mis. Door Sinterklaas dan te verplaatsen maken ze het toch nog mee, en krijgen ze dus toch hun stukje hollandse cultuur (integratie) mee.
the internet makes you stupid
  woensdag 4 december 2002 @ 09:57:50 #7
13973 ranja
image means nothing
pi_7136167
Tja met de ramadan mag je toch niet eten tussen zonsop- en ondergang? Beetje frustrerend dan als alle niet-moslims van alles zitten te eten en de wel moslims mogen alleen toekijken.
Bovendien, hoeveel mensen vieren sinterklaas komend weekend (of vorig weekend al) alleen maar omdat het handiger is dit in een weekend te doen? Of gewoon helemaal niet meer maar ineens volgens goede amerikaanse traditie met kerst pakjesavond te houden?
En als Sinterklaas op zaterdag of zondag valt wordt het op de scholen ook vrijdag of maandag gevierd...
Niet zoveel moeite mee dus.
  woensdag 4 december 2002 @ 09:59:21 #8
7966 eRR_
Op woensdag 4 december 2002 09:57 schreef ranja het volgende:
Tja met de ramadan mag je toch niet eten tussen zonsop- en ondergang? Beetje frustrerend dan als alle niet-moslims van alles zitten te eten en de wel moslims mogen alleen toekijken.
Ja dag. Wij passen ons niet aan hun maar andersom, dat was de gedachte achter integratie, weet je nog?
pi_7136200
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:59 schreef eRR_ het volgende:

[..]

Ja dag. Wij passen ons niet aan hun maar andersom, dat was de gedachte achter integratie, weet je nog?

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 4 december 2002 @ 10:00:57 #10
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7136206
quote:

[..]

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  woensdag 4 december 2002 @ 10:01:24 #11
7966 eRR_
Op woensdag 4 december 2002 10:00 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

wat? is het zo schokkend wat ik zeg?
  woensdag 4 december 2002 @ 10:01:39 #12
16625 robh
pi_7136214
quote:

Maar wij vieren wel sint maarten op een maandag als het onverhoopt op een zondag valt (over aanpassen gesproken). En vergeet aub niet dat het een kinderfeest moet zijn. Laat die kinderen toch hun lolletje hebben!
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  woensdag 4 december 2002 @ 10:02:07 #13
3542 Gia
User under construction
pi_7136218
Hoe willen ze dit uit gaan leggen aan al die kinderen?

Sinterklaas vertrekt op 6 december weer naar Spanje, dit komt meestal op televisie.

Het moet niet nog gekker worden.

woensdag 4 december 2002 @ 10:02:39 #14
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7136224
Zeg nou eens eerlijk: Wat maakt het nou uit??? wij vierde het afgelopen zondag al......... Het gaat om de gedachte en als een meerderheid van de kids een islamitische achtergrond heeft dan gaat toch gewoon de wet van de grote getallen op??

drukte om wat ???

pi_7136229
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:14 schreef DarkElf het volgende:
Waarom zou een hollandsche traditie nu ineens verzet moeten worden voor het einde van de ramadan????
Die scholen zullen zich wel aanpassen aan de meerderheid van de leerlingen. Ik vermoed dat het voornamelijk "zwarte" scholen zijn die ervoor kiezen om de voorkeur aan het Suikerfeest te geven.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  † In Memoriam † woensdag 4 december 2002 @ 10:03:15 #16
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_7136233
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:14 schreef DarkElf het volgende:
[..]

woensdag 4 december 2002 @ 10:03:17 #17
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7136234
quote:
Op woensdag 4 december 2002 10:01 schreef eRR_ het volgende:

[..]

wat? is het zo schokkend wat ik zeg?

Niet schokkend, wel dom. Integratie is ALTIJD 2 richtingsverkeer.

[Dit bericht is gewijzigd door DaBuzzzzz op 04-12-2002 10:05]

pi_7136250
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:57 schreef ranja het volgende:
Het gaat om scholen en kinderen. Kinderen (tot een jaar of 12) hoeven zich niet aan de regels van Ramadan te houden.
quote:
Bovendien, hoeveel mensen vieren sinterklaas komend weekend (of vorig weekend al) alleen maar omdat het handiger is dit in een weekend te doen? Of gewoon helemaal niet meer maar ineens volgens goede amerikaanse traditie met kerst pakjesavond te houden?
En als Sinterklaas op zaterdag of zondag valt wordt het op de scholen ook vrijdag of maandag gevierd...
Niet zoveel moeite mee dus.
Precies. Ik vraag me af op hoeveel scholen Sinterklaas precies op 5 december wordt gevierd, ook als deze datum wel op een schooldag valt.
pi_7136271
quote:
Op woensdag 4 december 2002 10:02 schreef Gia het volgende:
Sinterklaas vertrekt op 6 december weer naar Spanje, dit komt meestal op televisie.
Ik heb vele malen de aankomst van de Sint "live" op TV gezien, maar nog nooit het vertrek. Maar inderdaad is het vreemd om op een school het Sinterklaasfeest na 5 december te vieren. Ik neem dan ook aan dat het in vrijwel alle gevallen ergens in de week voor 5 december plaatsvindt.
  woensdag 4 december 2002 @ 10:08:55 #20
7966 eRR_
Op woensdag 4 december 2002 10:01 schreef robh het volgende:

[..]

Maar wij vieren wel sint maarten op een maandag als het onverhoopt op een zondag valt (over aanpassen gesproken). En vergeet aub niet dat het een kinderfeest moet zijn. Laat die kinderen toch hun lolletje hebben!

Zoals je ziet schreef ik eerder dat ik het prima vind dat ze Sinterklaas speciaal voor die kids verplaatsen; het is belangrijk dat ze die nederlandse tradite beleven imo.
Ik kan echter niet tegen het gezeur dat wij ons boterhammetje ergens anders moeten opeten omdat het zo zuur is voor de moslims. Zo ken ik iemand die momenteel een integratiecursus volgt. Zij wilde een pakje Fristi opdrinken. De lerares wees haar erop dat dat niet zo aardig is voor al die mensen die vasten voor Ramadan. PARDON? Een cursus NEDERLANDSE integratie !?
  woensdag 4 december 2002 @ 10:11:04 #21
13973 ranja
image means nothing
pi_7136316
quote:
Op woensdag 4 december 2002 10:04 schreef Kozzmic het volgende:

Het gaat om scholen en kinderen. Kinderen (tot een jaar of 12) hoeven zich niet aan de regels van Ramadan te houden.

Ah, weer wat geleerd vandaag!
  woensdag 4 december 2002 @ 10:11:09 #22
16625 robh
pi_7136319
quote:
Op woensdag 4 december 2002 10:08 schreef eRR_ het volgende:

Zo ken ik iemand die momenteel een integratiecursus volgt. Zij wilde een pakje Fristi opdrinken. De lerares wees haar erop dat dat niet zo aardig is voor al die mensen die vasten voor Ramadan. PARDON? Een cursus NEDERLANDSE integratie !?

Een cursus integratie houdt niet in dat je geen respect meer moet hebben voor anderen. Als je zelf beslist dat je niet eet omdat er moslims bij zijn dan is dat prima, eet je wel dan mag dat ook.

Vergelijk het maar eens met vloeken op zondag.

Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  woensdag 4 december 2002 @ 10:13:19 #23
7966 eRR_
Op woensdag 4 december 2002 10:11 schreef robh het volgende:

[..]

Een cursus integratie houdt niet in dat je geen respect meer moet hebben voor anderen. Als je zelf beslist dat je niet eet omdat er moslims bij zijn dan is dat prima, eet je wel dan mag dat ook.

Vergelijk het maar eens met vloeken op zondag.

Ik vloek naar hartelust op Zondag, noem me maar asociaal
Maar serieus; integratie mag dan van 2 kanten komen, maar met dat Ramadan vasten-gebeuren hoef ik geen rekening te houden. Ik heb hier collega's die ook vasten terwijl iedereen eromheen van alles loopt te knagen. Geen enkel probleem, iedereen laat iedereen in z'n waarde.
  woensdag 4 december 2002 @ 10:13:26 #24
3542 Gia
User under construction
pi_7136353
quote:
Op woensdag 4 december 2002 10:07 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik heb vele malen de aankomst van de Sint "live" op TV gezien, maar nog nooit het vertrek. Maar inderdaad is het vreemd om op een school het Sinterklaasfeest na 5 december te vieren. Ik neem dan ook aan dat het in vrijwel alle gevallen ergens in de week voor 5 december plaatsvindt.

Heb ik gezegd dat dat LIVE op televisie komt? Leer toch eens lezen!
Bij het jeugdjournaal wordt eigenlijk altijd verteld dat de sint weer vertrokken is.

En of je Sinterklaas nou een weekend eerder viert, maakt natuurlijk niet uit. Hij is dan toch in Nederland, is dus goed te verklaren aan de kinderen. Maar 5 dagen later, terwijl hij al weer ruimschoots onderweg naar Spanje is, kun je niet verklaren.

Slaat echt nergens op. Ze kunnen toch gewoon dat zoethoutfeest tegelijk vieren. Hier worden de niet-moslimkinderen de dupe van.

Zullen we bij ons op school ook maar geen rekening houden met de moslimkindjes. Gewoon worstenbroodjes met de kerst en niets anders.
Want de meerderheid mag wel varkensvlees eten.

woensdag 4 december 2002 @ 10:13:29 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_7136355
quote:
Op woensdag 4 december 2002 09:55 schreef eRR_ het volgende:
Het klinkt in eerste instantie belachelijk, maar ik was het eens met dhr Cliteur in Buitenhof: Die kids gaan hun suikerfeest toch wel vieren en lopen daardoor Sinterklaas mis. Door Sinterklaas dan te verplaatsen maken ze het toch nog mee, en krijgen ze dus toch hun stukje hollandse cultuur (integratie) mee.
Zeker was het ook helemaal met hem eens. Net als hij dacht ik in eerste instantie ook 'Ho eens even', maar toen bleek dat een van die scholen een van de vorige jaren Sinterklaas op 4 Dec. had gevierd omdat dat op een woensdagmiddag was en dat dus beter uitkwam toen dacht ik, ja waarom eigenlijk niet? Als we het zelf heel makkelijk aan kunnen passen aan onze eigenwensen, met betrekking tot kinderopvang, hulpouders en weet ik wat al niet meer, wat maakt dit dan nu uit.

Vieren wij het allemaal precies op 5 December? Doe niet zo zeg!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')