Dat vind ik ook altijd zo opvallend. Per se een appartement in het centrum van een van de grote steden willen hebben. Ja dan gaat het niet lukken als alleenstaande net afgestudeerde.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:27 schreef sirdanilot het volgende:
Voor 600 kun je wel een ruime studentenkamer hebben, sommige zelfs met keukentje en badkamertje.
Een volledig appartement of een volledige grote studie, nee dat gaat niet nee.
Je kunt ook altijd kijken buiten de grote 4 steden, of b.v. in wat slechtere buurten. Voorsteden zoals Zoetermeer of zo zijn écht niet zo duur. Je hoeft toch niet aan het Damrak te zitten?
Dat dacht je. Nogmaals, ik ben de afgelopen twee maanden in en rond den Haag op zoek geweest naar een woning en had weinig eisen. Ik weet wat dat betreft exact hoe het daar werkt en het is dus niet wat jij zegt. Sterker nog, ik heb zelfs op een van die huizen gereageerd en werd afgewezen ivm te laag inkomen en afdoende interesse. Blijkbaar zijn er nu weer nieuwe woningen beschikbaar in die flat, of zijn er toch niet genoeg kandidaten die aan al hun eisen voldoen...quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Borgstelling is dus een of twee maanden huur vooruit betalen. Die studios zijn juist erg in trek bij jongeren die nog niet zoveel vastigheid hebben.
Nee hoor, in een vrij groot dorp op de Veluwe. Utrecht ging inderdaad niet lukken, toen ik eenmaal aan de beurt was met Woonstede had ik geen binding meer met de stad. Vanwege de koopgrens ging kopen toen ook niet meer lukken.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat vind ik ook altijd zo opvallend. Per se een appartement in het centrum van een van de grote steden willen hebben. Ja dan gaat het niet lukken als alleenstaande net afgestudeerde.
Ik baseer me een beetje op eigen ervaringen in de afgelopen tien jaar. Ik heb ook eigenlijk pas sinds dit jaar een vast contract en een koophuis (op mn 32e) en nooit in een sociale huurwoning gewoond. Ik heb het nooit moeilijk gehad om wat te vinden. Nou is Eindhoven wellicht wat makkelijker dan Den Haag. Maar hoe dan ook lukt het veel jonge alleenstaanden zonder vaste baan het toch wel om iets te vinden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:07 schreef yats het volgende:
[..]
Dat dacht je. Nogmaals, ik ben de afgelopen twee maanden in en rond den Haag op zoek geweest naar een woning en had weinig eisen. Ik weet wat dat betreft exact hoe het daar werkt en het is dus niet wat jij zegt. Sterker nog, ik heb zelfs op een van die huizen gereageerd en werd afgewezen ivm te laag inkomen en afdoende interesse. Blijkbaar zijn er nu weer nieuwe woningen beschikbaar in die flat, of zijn er toch niet genoeg kandidaten die aan al hun eisen voldoen...
Aan het begin van mijn studie had ik me ingeschreven voor de woningcorporatie, en nu maak ik al 'gemiddeld' kans op sommige woningen, zo te zien.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:07 schreef yats het volgende:
[..]
Dat dacht je. Nogmaals, ik ben de afgelopen twee maanden in en rond den Haag op zoek geweest naar een woning en had weinig eisen. Ik weet wat dat betreft exact hoe het daar werkt en het is dus niet wat jij zegt. Sterker nog, ik heb zelfs op een van die huizen gereageerd en werd afgewezen ivm te laag inkomen en afdoende interesse. Blijkbaar zijn er nu weer nieuwe woningen beschikbaar in die flat, of zijn er toch niet genoeg kandidaten die aan al hun eisen voldoen...
Je bent echt wereldvreemdquote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:27 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Lenen wordt helemaal niet moeilijk maar juist makkelijker. Je hebt nu veel langer de tijd om af te lossen.
Studeren wordt duurder ja, maar je kunt wel gewoon bijlenen. En afbetalen studieschuld is naar draagkracht, dus als je echt zo huilie huilie weinig verdient hoef je nauwelijks af te betalen per maand.
En is het moeilijker dan jaren geleden toen je gewoon fluitend kon langstuderen zonder enig probleem? Ja natuurlijk. Maar waarom naar het verleden kijken vol jaloezie, kijk naar de toekomst. Met hoe het tien jaar geleden was heb ik niks te maken.
[..]
Voor 600 kun je wel een ruime studentenkamer hebben, sommige zelfs met keukentje en badkamertje.
Een volledig appartement of een volledige grote studie, nee dat gaat niet nee.
Je kunt ook altijd kijken buiten de grote 4 steden, of b.v. in wat slechtere buurten. Voorsteden zoals Zoetermeer of zo zijn écht niet zo duur. Je hoeft toch niet aan het Damrak te zitten?
Tsja, was het legale onderhuur?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:29 schreef CherryLips het volgende:
Ik woonde in leidsche Rijn. In onderhuur.
En ben na een jaar met gierende banden (tijdelijk) terug naar m'n ouders gegaan
De woningmarkt is ook wel aardig verziekt voor starters of mensen met weinig inkomen inderdaad. Vooral als eenverdiener....quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Aan het begin van mijn studie had ik me ingeschreven voor de woningcorporatie, en nu maak ik al 'gemiddeld' kans op sommige woningen, zo te zien.
Dat is dus ook iets om aan te denken als je begint. Nu is het te laat denk ik. De wachtrijen zijn namelijk enorm. Je hebt flink wat wachtjaren nodig om kans te maken.
Niet legaal, via familie, maar er was een paar keer ingebroken, gezeik in de straat, veel criminaliteit. Ik zat liever bij m'n pappie en mammie, zeg maar. Dus je kunt wel wat vinden voor een habbekrats, ook zonder vaste baan, maar je wilt niet in een getto of open riool gaan zitten. Dan liever zogenaamd m'n handje ophouden in hotel mama.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:32 schreef Godshand het volgende:
[..]
Tsja, was het legale onderhuur?
Vooral in studentensteden wordt zoveel stiekem illegaal onderverhuurd...
"Ja hoor, je mag mn kamer wel hebben". Officieel mag het niet maar de meeste huisbazen interesseert het geen neuk, zolang ze hun geld maar krijgen.
Als je de wachttijd opbouwt in dezelfde stad als waar je studeert of vandaan komt heb je volledig gelijk. Alleen, wat nu als je dat in een andere stad hebt? Ik heb 10 jaar wachttijd in Arnhem, kan daar waarschijnlijk zo een leuk huis vinden maar laat daar nu net geen werk zijn. Vanwege werk ben ik naar den Haag gekomen, maar dan begin je dus op 0 en word het moeilijk. Dan ben je immers op particulier huren aangewezen. En dat is dus een fout in ons systeem in een van de redenen waarom mensen langer thuis (moeten) blijven wonen, hetgeen ik aan probeer te geven maar blijkbaar niet duidelijk genoeg over komt.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Aan het begin van mijn studie had ik me ingeschreven voor de woningcorporatie, en nu maak ik al 'gemiddeld' kans op sommige woningen, zo te zien.
Dat is dus ook iets om aan te denken als je begint. Nu is het te laat denk ik. De wachtrijen zijn namelijk enorm. Je hebt flink wat wachtjaren nodig om kans te maken.
Ja Arnhem, heel leuk dat je wachttijd hebt in de middle of nowhere maar je wist natuurlijk zelf al dat je daar nooit van je leven iets aan zou hebben hč.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:09 schreef yats het volgende:
[..]
Als je de wachttijd opbouwt in dezelfde stad als waar je studeert of vandaan komt heb je volledig gelijk. Alleen, wat nu als je dat in een andere stad hebt? Ik heb 10 jaar wachttijd in Arnhem, kan daar waarschijnlijk zo een leuk huis vinden maar laat daar nu net geen werk zijn. Vanwege werk ben ik naar den Haag gekomen, maar dan begin je dus op 0 en word het moeilijk. Dan ben je immers op particulier huren aangewezen. En dat is dus een fout in ons systeem in een van de redenen waarom mensen langer thuis (moeten) blijven wonen, hetgeen ik aan probeer te geven maar blijkbaar niet duidelijk genoeg over komt.
Dat denk je maar. Werkloosheid is niet zo significant gestegen, in de afgelopen 50 jaar. Altijd netjes onder 10% gebleven.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
"moeten gaan werken", 50 jaar geleden misschien ja.
Tegenwoordig mag je daar invullen "proberen werk te vinden".
Je moeder is geen mooie leuke partner.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 01:18 schreef UitStraling het volgende:
Als je moeilijk een baan kunt vinden ligt het toch echt gewoon voor 100 procent aan jezelf, ik moet altijd wel een beetje lachen om mensen die een dikke studie hebben gevolgd en vervolgens raar staan te kijken dat werkgevers niet op ze zitten te wachten,,,,,,,dan heb je dus de uitstraling van een naaktslak en ben je wel geschoold voor je gekozen beroep maar kun je jezelf niet verkopen en geen goede baan is dus ook gewoon geen leuk huisje en geen mooie leuke partner, is gewoon de manier waarop de natuur werkt
Valt wel mee hoor. Sommige beroepen is de arbeidsmarkt echt verzadigd.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 01:18 schreef UitStraling het volgende:
Als je moeilijk een baan kunt vinden ligt het toch echt gewoon voor 100 procent aan jezelf, ik moet altijd wel een beetje lachen om mensen die een dikke studie hebben gevolgd en vervolgens raar staan te kijken dat werkgevers niet op ze zitten te wachten,,,,,,,dan heb je dus de uitstraling van een naaktslak en ben je wel geschoold voor je gekozen beroep maar kun je jezelf niet verkopen en geen goede baan is dus ook gewoon geen leuk huisje en geen mooie leuke partner, is gewoon de manier waarop de natuur werkt
Tja, Eindhoven, dan begrijp ik het wel...quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik baseer me een beetje op eigen ervaringen in de afgelopen tien jaar. Ik heb ook eigenlijk pas sinds dit jaar een vast contract en een koophuis (op mn 32e) en nooit in een sociale huurwoning gewoond. Ik heb het nooit moeilijk gehad om wat te vinden. Nou is Eindhoven wellicht wat makkelijker dan Den Haag. Maar hoe dan ook lukt het veel jonge alleenstaanden zonder vaste baan het toch wel om iets te vinden.
Dat cijfer is enigszins vertekend omdat met name veel starters en 50plussers die langere tijd naar werk zoeken (wat voor hen gewoon moeilijker is) het uiteindelijk opgeven en zich uitschrijven als werkzoekend, weer gaan studeren of bijvoorbeeld emigreren. Het UWV weet hier overigens van, maar die mensen komen dus niet in de statistieken voor. Verder bestaat een groot deel van die 10% uit met name starters en 50plussers, onder die groepen ligt het werkloosheidscijfer vele malen hoger dan 10% (de jongerenwerkloosheid lag een tijdje terug op bijna 25%!). Dus ja, onder de gemiddelde bevolking valt het cijfer mee. Maar juist onder de kwetsbare groepen is het een stuk moeilijker.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:53 schreef Rene_Froger het volgende:
[..]
Dat denk je maar. Werkloosheid is niet zo significant gestegen, in de afgelopen 50 jaar. Altijd netjes onder 10% gebleven.
Ik heb een tijdje bij mn vriendin(nu vrouw) in Boskoop gewoond en daar hadden we een mini 1kamer appartement voor 300pm. 4x7 ofzo dus erg klein maar ook goedkoop.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:33 schreef smeerpijp. het volgende:
[..]
De woningmarkt is ook wel aardig verziekt voor starters of mensen met weinig inkomen inderdaad. Vooral als eenverdiener....
Via sociale huur zijn de wachtlijsten jaren lang en in de particuliere sector begint het vanaf 700.. Kun je lekker heen werken om NET aan al je vaste laten te kunnen voldoen zonder geld over te houden om te sparen of voor leuke dingen. Wat het kopen van een eventuele woning nog verder bemoeilijkt.
Om nog maar niet te spreken over een eventuele studie schuld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |