Het kan misschien wel organisatietechnisch, maar aangezien dit een overheidsorgaan wordt en het ambtenaren zijn kunnen we dat aantal ambtenaren gerust x10 doen.quote:Op zondag 2 oktober 2016 21:01 schreef danos het volgende:
100 ambtenaren voor een kostenpost van 10-15 miljard, lijkt me wat erg ambitieus? Met een goed computersysteem, nog ambitieuzer.
Dan valt dit als kostenpost nog in het niet in vergelijking tot wat de verzekeraars kosten. Dus dat is geen probleem. Verder kan de publieke opinie macht uitoefenen over "ons" fonds als iets ons niet bevalt. En dat kan met de verzekeraars niet.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:10 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Het kan misschien wel organisatietechnisch, maar aangezien dit een overheidsorgaan wordt en het ambtenaren zijn kunnen we dat aantal ambtenaren gerust x10 doen.
Nogmaals, maak een vergelijk met andere landen.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:10 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Het kan misschien wel organisatietechnisch, maar aangezien dit een overheidsorgaan wordt en het ambtenaren zijn kunnen we dat aantal ambtenaren gerust x10 doen.
Dus dan krijgt het nationaal zorgfonds macht over alle zorginstellingen. Ik denk niet dat mensen blij worden als hun lokale ziekenhuis wordt gesloten.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het nationaal zorgfonds kan natuurlijk ook de tent sluiten (of de geldstroom stoppen). In het uiterste geval.
Doen we met scholen tenslotte ook.
Maar goed, ik begrijp dat sommige posters hier zelf in de verzekeringswereld actief zijn.
Wil je vrijheid in het kiezen van een zorgverlener of wil je de goedkoopste zorgverlener. Als een verzekeraar zegt dat je alleen naar de goedkoopste kan, zijn mensen boos, maar als blijkt dat er te veel geld voor wordt uitgegeven worden mensen ook boos.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:09 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is ook een probleem inderdaad. Ik heb in het vorige deel een grafiekje gepost wat aangaf dat de simpelste ingrepen een factor 5 in prijs uiteenlopen afhankelijk van waar je behandeld wordt. Aan dat soort onzin dient ook paal en perk gesteld te worden. Het kan niet zo zijn dat het bij de ene 500 euro kost en bij de ander 2.500 euro voor ongeveer hetzelfde. Op dat gebied kunnen (of willen) de zorgverzekeraars geen vuist maken. En dat geeft te denken. Wat doen zij eigenlijk voor ons?
De werkgever betaald niks meer aan zorgkosten zoals vroeger. Toen betaalde je werkgever ongeveer de helft.quote:Op zondag 2 oktober 2016 21:52 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Gebeurt dat niet al met het deel dat door de werkgever wordt betaald?
Zeker. De zorgverzekeraars hebben die macht. Alleen kiezen zij ervoor om op dat gebied hun macht niet uit te oefenen. Wat kunnen we daar uit opmaken? En nogmaals de vraag: wat doen zij voor ons?quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:18 schreef Morrigan het volgende:
Zorg dan gewoon voor landelijke tarieven. Volgens mij is dat veel makkelijker.
Zou een zorgverzekeraar iets anders doen dan?quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:18 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dus dan krijgt het nationaal zorgfonds macht over alle zorginstellingen. Ik denk niet dat mensen blij worden als hun lokale ziekenhuis wordt gesloten.
Ik bedoel dus alleen 5% van je loon en verder niks.quote:Op zondag 2 oktober 2016 21:56 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Niet naar de huisarts vanwege de kosten lijkt me nogal vreemd, aangezien de huisarts niet onder eigen risico valt.
Verder kun je hier zien wat iedereen betaalt over zijn loon.
http://www.belastingdiens(...)_zvw_of_bijdrage_zvw
Zoals je ziet is dat iets meer van 5%.
Wetgeving omtrent zorgverzekeraars valt ook via de publieke opinie te besturenquote:Op zondag 2 oktober 2016 21:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is een fonds "van ons" wat via de publieke opinie valt te besturen. En dat is m.i. een voordeel wat "onbetaalbaar" is.
En zoals gezegd weten we in het huidige systeem ook amper tot niet waar het geld blijft. Dus in principe kan het alleen maar beter worden als je het overzichtelijker en transparanter maakt.
Maar je kunt private bedrijven niet aanspreken op hun beleid als ze de wet niet overtreden. En dat kan bij een fonds van ons natuurlijk wel. Dat is best een enorm verschil hoor.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Wetgeving omtrent zorgverzekeraars valt ook via de publieke opinie te besturen
In welke landen hebben ze dan een zorgfonds met 100 ambtenaren ?quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:17 schreef Klopkoek het volgende:
Nogmaals, maak een vergelijk met andere landen.
Dit hoeft niet zo te zijn. In de regel werken USA/Nederland achtige systemen juist een enorme overhead in de hand.
Van een verzekeraar moet je helemaal niks verwachten. Zij zien jou ook gewoon maar als een nummertje die af en toe iets komt declareren. Ze kijken hooguit wat het goedkoopst is en waarmee ze de meeste zieltjes binnenhalen.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:20 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeker. De zorgverzekeraars hebben die macht. Alleen kiezen zij ervoor om op dat gebied hun macht niet uit te oefenen. Wat kunnen we daar uit opmaken? En nogmaals de vraag: wat doen zij voor ons?
Dan pas je de wet aan en dan moeten ze er alsnog mee stoppenquote:Op zondag 2 oktober 2016 22:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar je kunt private bedrijven niet aanspreken op hun beleid als ze de wet niet overtreden. En dat kan bij een fonds van ons natuurlijk wel. Dat is best een enorm verschil hoor.
Wel als ze die macht hadden, maar dat hebben ze gelukkig niet. Ze kunnen alleen aangeven dat ze met bepaalde zorgverleners niet in zee willen gaan, maar dat geldt alleen voor verzekerden met een goedkopere basisverzekering.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zou een zorgverzekeraar iets anders doen dan?
Het is ook een mentaliteitsprobleem. In de hand gewerkt en gepropageerd door Hoogervorst en consorten.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:25 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Van een verzekeraar moet je helemaal niks verwachten. Zij zien jou ook gewoon maar als een nummertje die af en toe iets komt declareren. Ze kijken hooguit wat het goedkoopst is en waarmee ze de meeste zieltjes binnenhalen.
Je kunt je eerder afvragen waarom het niet gewoon door de overheid wordt bepaald. Blijkbaar ziet mevrouw Schippers als een toch niet zo'n groot probleem.Erg jammer.
En in het verleden al inefficiënter gebleken dan concurrentie door bedrijven.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:18 schreef Morrigan het volgende:
Zorg dan gewoon voor landelijke tarieven. Volgens mij is dat veel makkelijker.
Dus wat is hun onderhandelingsmacht dan precies?quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wel als ze die macht hadden, maar dat hebben ze gelukkig niet. Ze kunnen alleen aangeven dat ze met bepaalde zorgverleners niet in zee willen gaan, maar dat geldt alleen voor verzekerden met een goedkopere basisverzekering.
De zorg zou geen markt moeten zijn. Bovendien is het nu ook buitengewoon inefficiënt. De internationale lijstjes liegen er niet om.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:29 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
En in het verleden al inefficiënter gebleken dan concurrentie door bedrijven.
Er gaat vaak veel water door de maas voordat dat effect heeft. En het leed is dan reeds lang geschied. Dat zie je b.v. aan de nasleep van de "woekerpolis". Verder moet je stoppen met die lullige smileys. Ik ben serieus en ik hoop jij ook.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:27 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dan pas je de wet aan en dan moeten ze er alsnog mee stoppen
Dat Zorgfonds van je is dus helemaal niet beter, dat is het probleem.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:34 schreef Bart2002 het volgende:
Wat is er op tegen om dit falende syteem te slopen en iets beters te proberen?
Tja. Je lijkt dat zeker te weten. Dus discussie heeft geen zin begrijp ik.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:36 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat Zorgfonds van je is dus helemaal niet beter, dat is het probleem.
Waarom niet?quote:
10 jaar geleden viel 90% onder het A-segment. Was het toen in verhouding met nu inefficiënter en duurder?quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:29 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
En in het verleden al inefficiënter gebleken dan concurrentie door bedrijven.
Precies wat ik eerder zei. Hooguit dat ze niet met dure zorgverleners willen samenwerken. Al vraag ik me af in hoeverre verzekerden daarop letten als ze een zorgverzekeraar kiezen.quote:Op zondag 2 oktober 2016 22:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dus wat is hun onderhandelingsmacht dan precies?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |