abonnement Unibet Coolblue
pi_165687135
Een hoop mensen zijn bang voor de dood. Maar dit is werkelijk helemaal nergens voor nodig.
Hoewel het fysieke sterven soms heel pijnlijk kan zijn, soms een ware lijdensweg - en angst dáár voor zeker soms terecht kan zijn in sommige gevallen - is de overgang van het fysieke bestaan naar de de dimensie van de ziel (immaterieel!) louter een vreugdevolle, alles-vervullende gebeurtenis. Hier lost de pijn, die het leven heeft gebracht, op. En is er totale één wording met onvoorwaardelijk, totale liefde. Er is een levens-terugblik, waarin je aardse leven snel aan je voorbij flitst als een film, met daarin alle waardevolle dierbare momenten. En tot slot is er een hereniging met al je dierbaren die je in dit aardse leven hebt gemist. Ook je geliefde huisdieren zul je hier weer zien. Er is een plaats waar alle dieren vrolijk spelen, in perfecte gezondheid en je zult hen weer in de armen sluiten om ze nooit meer te hoeven loslaten. Dit geldt net zo goed voor je moeder, je vader, je overige dierbare familieleden en je ontvallen vrienden en geliefden. Zelfs je ongeboren kinderen, als je die hebt, zul je hier ontmoeten. Het is een prachtig gebeuren waarin alles wordt vervuld waarin je in je aardse leven soms alleen maar van hebt kunnen dromen of durven hopen dat het bestaat. Vertrouw hierop, en laat al je vervelende associaties met de dood en je treurige ideeën erover los. Dit is meer dan slechts een mooie gedachte. Het is wat je werkelijk te wachten staat hierna. Durf daarop te vertrouwen.

Ook zullen de problemen en alle vervelende overtuigingen waarmee je nu in dit aardse leven te kampen hebt, verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je zult een helder weten ervaren, en een diepgaand inzicht krijgen in alles waarover je nu als een onwetende ronddoolt op aarde en je vaak vast houdt in een toestand van innerlijk lijden.

Het enige wat echter wel een voorwaarde is, is dat je dit leven afmaakt. Zelfmoord is niet de manier om hier te komen. Wanneer je in je leven lijdt, durf dan op dit inzicht te vertrouwen dat ooit alles op z'n plek zal vallen en alle leegte die je nu ervaart op een zeker moment vervuld zal worden.

Angst voor de dood is zonde van je leven. Vertrouw er alsjeblieft op dat het in the end allemaal goed zal zijn, en dat waar je op gewacht hebt zal komen, en het je stoutste dromen te boven gaat! Overigens: het is in bijna alle situaties, ondanks de vormen waarin het leven zich manifesteert, en hoe moeilijk soms ook, tóch mogelijk om gelukkig te worden! Het is allemaal in je aanwezig, hoe diep verstopt soms ook.

Dit was mijn positieve boodschap voor vandaag. ;)
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 12:35:27 #2
243112 Roland_Deschain
The last surviving gunslinger
pi_165687158
^O^
"Childe Roland to the Dark Tower Came"
"The world moved on"
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 12:47:54 #3
180174 Diemux
People vs Me
pi_165687382
Pff, TS is een gelovige.

Zelfmoord is een keuze die iemand zelf mag maken, zonder bemoeienis van een geloof in een sprookjesfiguur. Kortzichtige domme mensen.
pi_165687464
Kom er maar in Jigzoz.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_165687516
Ik heb het al een keer meegemaakt dus ik spreek uit ervaring
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 12:56:31 #6
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_165687530
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:34 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Een hoop mensen zijn bang voor de dood. Maar dit is werkelijk helemaal nergens voor nodig.
Hoewel het fysieke sterven soms heel pijnlijk kan zijn, soms een ware lijdensweg - en angst dáár voor zeker soms terecht kan zijn in sommige gevallen - is de overgang van het fysieke bestaan naar de de dimensie van de ziel (immaterieel!) louter een vreugdevolle, alles-vervullende gebeurtenis. Hier lost de pijn, die het leven heeft gebracht, op. En is er totale één wording met onvoorwaardelijk, totale liefde. Er is een levens-terugblik, waarin je aardse leven snel aan je voorbij flitst als een film, met daarin alle waardevolle dierbare momenten. En tot slot is er een hereniging met al je dierbaren die je in dit aardse leven hebt gemist. Ook je geliefde huisdieren zul je hier weer zien. Er is een plaats waar alle dieren vrolijk spelen, in perfecte gezondheid en je zult hen weer in de armen sluiten om ze nooit meer te hoeven loslaten. Dit geldt net zo goed voor je moeder, je vader, je overige dierbare familieleden en je ontvallen vrienden en geliefden. Zelfs je ongeboren kinderen, als je die hebt, zul je hier ontmoeten. Het is een prachtig gebeuren waarin alles wordt vervuld waarin je in je aardse leven soms alleen maar van hebt kunnen dromen of durven hopen dat het bestaat. Vertrouw hierop, en laat al je vervelende associaties met de dood en je treurige ideeën erover los. Dit is meer dan slechts een mooie gedachte. Het is wat je werkelijk te wachten staat hierna. Durf daarop te vertrouwen.

Ook zullen de problemen en alle vervelende overtuigingen waarmee je nu in dit aardse leven te kampen hebt, verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je zult een helder weten ervaren, en een diepgaand inzicht krijgen in alles waarover je nu als een onwetende ronddoolt op aarde en je vaak vast houdt in een toestand van innerlijk lijden.

Het enige wat echter wel een voorwaarde is, is dat je dit leven afmaakt. Zelfmoord is niet de manier om hier te komen. Wanneer je in je leven lijdt, durf dan op dit inzicht te vertrouwen dat ooit alles op z'n plek zal vallen en alle leegte die je nu ervaart op een zeker moment vervuld zal worden.

Angst voor de dood is zonde van je leven. Vertrouw er alsjeblieft op dat het in the end allemaal goed zal zijn, en dat waar je op gewacht hebt zal komen, en het je stoutste dromen te boven gaat! Overigens: het is in bijna alle situaties, ondanks de vormen waarin het leven zich manifesteert, en hoe moeilijk soms ook, tóch mogelijk om gelukkig te worden! Het is allemaal in je aanwezig, hoe diep verstopt soms ook.

Dit was mijn positieve boodschap voor vandaag. ;)
en wat nou als je wel zelfmoord pleegt? waar kom je dan terecht? en kan je dan ook nog in aanmerking komen van een totale overwaardelijke eenwording met de liefde?
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 12:57:29 #7
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_165687549
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:55 schreef Timeschanger het volgende:
Ik heb het al een keer meegemaakt dus ik spreek uit ervaring
meen je dit nou echt?
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
pi_165687551
Ik kan niet wachten... Dit moet echt wel een feestje zijn. Je leven voorbij zien komen heeft te maken dat je hersenen geen zuurstof meer krijgt.
Dat was op een of andere documentaire.
pi_165687799
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:47 schreef Diemux het volgende:
Pff, TS is een gelovige.

Zelfmoord is een keuze die iemand zelf mag maken, zonder bemoeienis van een geloof in een sprookjesfiguur. Kortzichtige domme mensen.
Nee, ik zou liever zeggen 'een wetende'. Ik heb 2 keer een NDE meegemaakt.
Ik heb verder nooit zelfmoord gepleegd. ;) dus dat weet ik niet uit eerste hand verder. Maar de literatuur erover is het over het algemeen vrij unaniem over eens dat dat de bedoeling niet is. En met een klein beetje gezonde logica lijkt me dat ook niet zo moeilijk voorstelbaar persoonlijk.
Er zijn negatieve stervenservaringen bekend van zelfmoordenaars.

Je probeert op zo'n moment namelijk aan het leven te ontsnappen, en dan SURPRISE! 't gaat gewoon door in een andere vorm. Ik kan me goed voorstellen wat een angst en spijtgevoelens dit kan oproepen. Vaak wordt er dan gesproken over een eindeloos zwart gat ervaren en veel angst, en geen wederzien van dierbaren en zo.
pi_165687829
En hoe kom je dan aan, als een 20 jarige of een oude demente?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 14:14:04 #11
180174 Diemux
People vs Me
pi_165688778
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 13:10 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Nee, ik zou liever zeggen 'een wetende'. Ik heb 2 keer een NDE meegemaakt.
Ik heb verder nooit zelfmoord gepleegd. ;) dus dat weet ik niet uit eerste hand verder. Maar de literatuur erover is het over het algemeen vrij unaniem over eens dat dat de bedoeling niet is. En met een klein beetje gezonde logica lijkt me dat ook niet zo moeilijk voorstelbaar persoonlijk.
Er zijn negatieve stervenservaringen bekend van zelfmoordenaars.

Je probeert op zo'n moment namelijk aan het leven te ontsnappen, en dan SURPRISE! 't gaat gewoon door in een andere vorm. Ik kan me goed voorstellen wat een angst en spijtgevoelens dit kan oproepen. Vaak wordt er dan gesproken over een eindeloos zwart gat ervaren en veel angst, en geen wederzien van dierbaren en zo.
Er is nul bewijs dat het in een andere vorm doorgaat. Dat is destijds bedacht om schapen, gelovige, er toe te bewegen volgens de regels van het geloof te leven. Waarom begrijpt geen gelovige dat het geloof geschreven en ontworpen is om mensen te sturen en te bespelen.
pi_165689234
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 13:12 schreef halfway het volgende:
En hoe kom je dan aan, als een 20 jarige of een oude demente?
Mijn ervaring is dat iedereen daar weer als jong, fris en fruitig verschijnt. Iemand die als 96 jarige dood gaat, zal daar bijvoorbeeld weer als een 30 jarige zijn. Soms ook in eerste instantie even onherkenbaar dus...
Maar ik ben me als ik dit schrijf van bewust dat dit vreemd klinkt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 14:14 schreef Diemux het volgende:

[..]

Er is nul bewijs dat het in een andere vorm doorgaat. Dat is destijds bedacht om schapen, gelovige, er toe te bewegen volgens de regels van het geloof te leven. Waarom begrijpt geen gelovige dat het geloof geschreven en ontworpen is om mensen te sturen en te bespelen.
Er is 'nul bewijs' enkel in wetenschappelijke zin. En zelfs dat is eigenlijk niet waar. Er is al aardig wat onderzoek gedaan naar het fenomeen near death experience, en er zijn al boeken over vol geschreven. Dat de ervaring bestaat en zeer reëel is, is verder niet eens een punt van discussie meer.
Maar je zelf je hele leven laten voorschrijven door de tijdelijke, voortdurend in ontwikkeling zijnde wetenschappelijke inzichten, kan behoorlijk als een rem op je open geest werken.

Verder heeft dit niets met geloof te maken. Ik vertel dit op grond van mijn ervaring met 'de overgang' en ook deels van wat ik erover ken uit literatuur erover. Het is vooral bedoeld om mensen die bang zijn voor dood gerust te stellen en hoop te bieden in plaats van angst.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 17:05:26 #13
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_165691096
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 14:46 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat iedereen daar weer als jong, fris en fruitig verschijnt. Iemand die als 96 jarige dood gaat, zal daar bijvoorbeeld weer als een 30 jarige zijn. Soms ook in eerste instantie even onherkenbaar dus...
Maar ik ben me als ik dit schrijf van bewust dat dit vreemd klinkt.

[..]

Er is 'nul bewijs' enkel in wetenschappelijke zin. En zelfs dat is eigenlijk niet waar. Er is al aardig wat onderzoek gedaan naar het fenomeen near death experience, en er zijn al boeken over vol geschreven. Dat de ervaring bestaat en zeer reëel is, is verder niet eens een punt van discussie meer.
Maar je zelf je hele leven laten voorschrijven door de tijdelijke, voortdurend in ontwikkeling zijnde wetenschappelijke inzichten, kan behoorlijk als een rem op je open geest werken.

Verder heeft dit niets met geloof te maken. Ik vertel dit op grond van mijn ervaring met 'de overgang' en ook deels van wat ik erover ken uit literatuur erover. Het is vooral bedoeld om mensen die bang zijn voor dood gerust te stellen en hoop te bieden in plaats van angst.
luister eens..mag ik ook nog ff een antwoord op mijn vraag aub?
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
pi_165693645
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 12:56 schreef Anthonie24 het volgende:

[..]

en wat nou als je wel zelfmoord pleegt? waar kom je dan terecht? en kan je dan ook nog in aanmerking komen van een totale overwaardelijke eenwording met de liefde?
Ik weet niet precies waar je dan uiteindelijk heen gaat. Moeilijk te zeggen...
Maar feit is volgens mij wel dat je je taak hier moet afmaken, en dat je pas gaat wanneer je tijd erop zit. Dat kan straks over 5 minuten zijn, maar je kunt ook nog 80 jaar leven. Dat weet je dus nooit.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 22:48:39 #15
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_165697506
Bang voor de dood in de zin van mijn eigen dood: totaal niet. Bang voor de dood van anderen (mensen, huisdieren): zeker! Want dan is het toch wel een heel definitief gemis, en een zeer reëel einde. Dan wordt een liefdesband gewoon abrupt door midden gesneden. En da ish nie leuk. :N
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 1 oktober 2016 @ 22:54:49 #16
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_165697630
Na je dood is er niets. Over en uit, een zwart gat. Zelfde als voor je verwekking. Doet geen pijn, je merkt er niks van, hooguit vlak ervoor wat minder fijne dingen.

Maar al je zorgen en zooi zijn dan wel voorbij :Y
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_165698751
Na je dood is er alles wat er is. En dat is alles wat je je in je stoutste dromen nu nog niet bedenken kan. Dat zwarte gat is er alleen maar wanneer je dit leven niet afmaakt, of wanneer je alles nalaat wat er voor jou te doen en volbrengen is in dit leven.
pi_165698794
[..]

[ Bericht 83% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-10-2016 01:23:02 ]
pi_165698799
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 00:02 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Na je dood is er alles wat er is. En dat is alles wat je je in je stoutste dromen nu nog niet bedenken kan. Dat zwarte gat is er alleen maar wanneer je dit leven niet afmaakt, of wanneer je alles nalaat wat er voor jou te doen en volbrengen is in dit leven.
Ik kan me daar helemaal bij aansluiten. En over de leeftijd, die je hierna aanneemt... Ik meen dat het 33 is.
pi_165720037
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 22:48 schreef Villas__Rubin het volgende:
Bang voor de dood in de zin van mijn eigen dood: totaal niet. Bang voor de dood van anderen (mensen, huisdieren): zeker! Want dan is het toch wel een heel definitief gemis, en een zeer reëel einde. Dan wordt een liefdesband gewoon abrupt door midden gesneden. En da ish nie leuk. :N
Dat is inderdaad een bittere waarheid. :{
Maar misschien schept het dan in ieder geval nog wat verlichting dat zij die je ontvallen iets veel fijners tegemoet gaan. Dat ze niet vergaan in het niets, en het niet zielig is, of treurig, wat hen overkomt.
pi_165743256
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 22:54 schreef Nattekat het volgende:
Na je dood is er niets. Over en uit, een zwart gat. Zelfde als voor je verwekking. Doet geen pijn, je merkt er niks van, hooguit vlak ervoor wat minder fijne dingen.

Maar al je zorgen en zooi zijn dan wel voorbij :Y
hoe weet je dit
pi_165766143
Ik vind het een mooi geschreven stukje, ook al geloof ik persoonlijk niet zo een soort grote vreugde en hemelsheid na de dood.
Ik las laatst hier op fok een post waarin stond: ik ben niet bang voor de dood, want als ik leef is de dood er niet, en als de dood er wel is leef ik al niet meer. Die vond ik ook mooi.
pi_165803168
Wat heeft TS meegemaakt om hierover te kunnen spreken?
pi_165864377
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 23:18 schreef PatriciaPrecies het volgende:
Wat heeft TS meegemaakt om hierover te kunnen spreken?
Het antwoord hierop is al reeds te vinden in dit topic.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:09:56 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_165948019
Eens met TS. En de boodschap van het leven is zelfs relevant als er verder niets over blijft van je bewustzijn/ziel/essentie na het overlijden. En wat zelfmoord betreft tja. Volgens mij ligt het gewoon aan je gemoedstoestand tijdens het overlijden en ik ga er zo maar vanuit dat over het algemeen de gemoedstoestand van iemand die een eind aan zijn of haar leven wil maken niet echt heel geweldig is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:37:31 #26
186611 Haags
pi_165948354
Ik kijk er zeker niet naar uit maar ook niet tegenop.
Zonder wrijving geen glans
pi_165993423
quote:
15s.gif Op zondag 9 oktober 2016 23:40 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Het antwoord hierop is al reeds te vinden in dit topic.
Aha overheen gelezen. Maar een bijna dood ervaring dus.. waardoor??
  zondag 16 oktober 2016 @ 18:07:08 #28
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_165994487
''Wanneer iemand zelfmoord pleegt zal die zich enkel uit het dagbewustzijn verwijderen. De persoon in kwestie zal dan aan zijn of haar lichaam blijven vastzitten en zal de verrotting van het lichaam bewust meemaken. Deze pijn is onbeschrijfelijk. Wanneer het lichaam volledig is vergaan, zal de zelfmoordenaar zich in een lege wereld kunnen bewegen; hij of zij zal enkel zichzelf horen en zien. Als de eigenlijke tijd van overlijden is gekomen, zal de ziel ofwel naar het vonkstadium terugkeren, of zij zal naar een geestelijke bestaanswereld gaan. Bijvoorbeeld, als iemand op 35-jarige leeftijd zelfmoord pleegt, en deze persoon zou anders 85 jaar zijn geworden, dan zal deze persoon 50 jaar in een lege wereld ronddolen.''
pi_165994595
Ik kom toch in de hel. Dus mij maakt het niet uit.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_166005358
quote:
0s.gif Bijvoorbeeld, als iemand op 35-jarige leeftijd zelfmoord pleegt, en deze persoon zou anders 85 jaar zijn geworden, dan zal deze persoon 50 jaar in een lege wereld ronddolen.''
Ik ga hier ook (ong.) van uit.
  maandag 17 oktober 2016 @ 05:47:31 #31
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_166005879
Maar tijd bestaat toch eigenlijk niet? Hoe 'werkt' dat dan? Of hoe ervaart de persoon/geest dat?
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:06:14 #32
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_166044433
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:07 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
''Wanneer iemand zelfmoord pleegt zal die zich enkel uit het dagbewustzijn verwijderen. De persoon in kwestie zal dan aan zijn of haar lichaam blijven vastzitten en zal de verrotting van het lichaam bewust meemaken. Deze pijn is onbeschrijfelijk. Wanneer het lichaam volledig is vergaan, zal de zelfmoordenaar zich in een lege wereld kunnen bewegen; hij of zij zal enkel zichzelf horen en zien. Als de eigenlijke tijd van overlijden is gekomen, zal de ziel ofwel naar het vonkstadium terugkeren, of zij zal naar een geestelijke bestaanswereld gaan. Bijvoorbeeld, als iemand op 35-jarige leeftijd zelfmoord pleegt, en deze persoon zou anders 85 jaar zijn geworden, dan zal deze persoon 50 jaar in een lege wereld ronddolen.''
Dat komt van het zelfbenoemde 'grootste medium allertijden' Jozef Rulof toch?
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  woensdag 19 oktober 2016 @ 08:55:57 #33
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_166051737
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:06 schreef Atmosphere82 het volgende:

[..]

Dat komt van het zelfbenoemde 'grootste medium allertijden' Jozef Rulof toch?
Ja klopt :Y
pi_166051824
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 13:10 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Nee, ik zou liever zeggen 'een wetende'. Ik heb 2 keer een NDE meegemaakt.
Ik heb verder nooit zelfmoord gepleegd. ;) dus dat weet ik niet uit eerste hand verder. Maar de literatuur erover is het over het algemeen vrij unaniem over eens dat dat de bedoeling niet is. En met een klein beetje gezonde logica lijkt me dat ook niet zo moeilijk voorstelbaar persoonlijk.
Er zijn negatieve stervenservaringen bekend van zelfmoordenaars.

Je probeert op zo'n moment namelijk aan het leven te ontsnappen, en dan SURPRISE! 't gaat gewoon door in een andere vorm. Ik kan me goed voorstellen wat een angst en spijtgevoelens dit kan oproepen. Vaak wordt er dan gesproken over een eindeloos zwart gat ervaren en veel angst, en geen wederzien van dierbaren en zo.
eigenlijk zeg je; iemand die zelfmoord pleegt moet wel bang voor de dood zijn.
dat, terwijl iemand die zelfmoord pleegt, duidelijk dus niet bang voor de dood was. iets wat jij hier betoogd, dat niemand hoeft te zijn.

beetje tegestrijdige boodschap.

en verder complete onzin, maar dat is mijn persoonlijke mening. dood is dood, en als jij het ervaart als iets fantastich met je huisdieren op een wolk, dan loop je aardig te trippen, zo vlak voor je dood. dat is dan wel weer iets om naar uit te kijken. (je hersenen maken op grote stress/pijn momenten, natuurlijke pijnstillers aan, waar je letterlijk van gaat trippen als een achterlijke. bewezen feit)
pi_166051843
Een relifundi die zelfmoord afkeurt, wat een walgelijk figuur.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166184157
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 09:06 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

eigenlijk zeg je; iemand die zelfmoord pleegt moet wel bang voor de dood zijn.
dat, terwijl iemand die zelfmoord pleegt, duidelijk dus niet bang voor de dood was. iets wat jij hier betoogd, dat niemand hoeft te zijn.

beetje tegestrijdige boodschap.
Ik denk dat het ook prima zo kan zijn dat iemand die ZM pleegt, de angst voor de dood wel overweegt - en heel bang is bij de doodsdaad - maar dat tóch liever verkiest boven doorgaan met het leven, wat in zijn ogen sowieso zeker weten een vervelende onoplosbare hel is... (maar is die subjectieve overtuiging wel juist?)
Ik heb zelf geen ervaring met (bijna) dood door zelfmoord. Ik kan niet vanuit eigen ervaring spreken. Ik heb er alleen wel over gelezen, en volgens mij kan daaruit geconcludeerd worden dat dat niet de weg is naar de hemelse ervaring van het keuzeloze sterven.

En tja, wie weet is het slechts een trip voordat het licht compleet uitgaat, maar ik kan me dat moeilijk voorstellen. Ik had totaal niet het gevoel me in een droom of trip te bevinden. Het was zeer levensecht en ik voelde een diepe herkenning van binnenuit.
Daar waar ik was bestond voor mij altijd al, los van mij of van wie dan ook. Het was een eenwording met het Al. Je 'ik' lost er ook volledig in op. Als een druppel dat weer één wordt met de oceaan.

Maar goed, ik predik verder geen geloof of wat dan ook. Ik kan slechts dingen uit geloven overwegen en spiegelen aan mijn eigen ervaring, en ze wel of niet herkennen. Maar zelfs dat herkennen is niet belangrijk in feite.
De dood hoeft in ieder geval niet gevreesd te worden. Het hiernamaals is (heel) goedaardig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 24-10-2016 23:32:46 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')