Wat deze oude man zegt, een SSD is de beste investering die je ooit kan doen in je laptop qua snelheid. De prijs is tegenwoordig prima te doen en je weet inderdaad echt niet wat je overkomt. Maar sowieso een nieuwe installatie gaat al snelheid schelen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:38 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Sowieso eerst checken of er überhaupt wel win7 drivers zijn voor deze laptop omdat er standaard win8 op stond hoeft dat niet zo te zijn. Soms willen drivers voor model specifieke dingen zoals extra knoppen voor bijv Bluetooth nog wel eens ontbreken.
Verder is mijn ervaring dat Win10 inderdaad soepeler loopt dan eerdere versies. Inderdaad zal een schone installatie veel schelen. Als je die installatie dan nog doet op een ssd dan weet je helemaal niet meer wat je overkomt
Windows raakt vervuild als de gebruiker dat toestaat/doet. Denk je nou echt dat die al die tools bij elkaar de stabiliteit en snelheid verhogen?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 11:53 schreef Zaebos het volgende:
Ik ken Windows als een OS die snel vervuild en instabiel raakt en mijn ervaring is dat cleaner wel degelijk het systeem langer stabiel kunnen houden.
Ja dat denk ik. En hoe sta ik het dan niet toe dat Windows vervuilt?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:19 schreef zarGon het volgende:
[..]
Windows raakt vervuild als de gebruiker dat toestaat/doet. Denk je nou echt dat die al die tools bij elkaar de stabiliteit en snelheid verhogen?
Geen rotzooi installeren, zoals die tools.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:39 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Ja dat denk ik. En hoe sta ik het dan niet toe dat Windows vervuilt?
een goede tool laat een SSD niet defragmenteren, die voert wel andere optimalisaties uit (maar dat verschil is voor de meeste SSD's verwaarloosbaar klein)quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:48 schreef tudorme het volgende:
Zoveel van die tools gebruiken is vragen om problemen. En als je een SSD-drive hebt moet je al helemaal nooit defragmenteren.
Alleen downloaden en installeren wat je écht nodig hebt en tijdens de installatie (zeker van gratis software) goed opletten of er geen andere software wordt meegeïnstalleerd.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:39 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Klopt. Daarom beter om helemaal geen defrag tools überhaupt nog extra te installeren.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:54 schreef mschol het volgende:
[..]
een goede tool laat een SSD niet defragmenteren, die voert wel andere optimalisaties uit (maar dat verschil is voor de meeste SSD's verwaarloosbaar klein)
Door niet zo'n waslijst aan programma's te hebben die je niet gebruikt en niet nodig hebt. En je laptop eens weg te brengen naar een computerzaak voor een schone W10 installatie. Lijkt me in dit geval verstandiger. Je laptop is langzaam door bloatware en zogenaamde cleanerprogramma's waarvan de helft waarschijnlijk met je laptop mee opstart en altijd actief is.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:39 schreef Zaebos het volgende:
[..]
In deze staat nog zooi gaan verwijderen is zonde van je tijd. Clean install W10 zal pas zorgen voor een echt snel en stabiel systeem. Zoals hij nu is is hij fubar.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:55 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Alleen downloaden en installeren wat je écht nodig hebt en tijdens de installatie (zeker van gratis software) goed opletten of er geen andere software wordt meegeïnstalleerd.
Zoals als ZarGon hier boven al aangeeft kan je een groot aantal van die "tools" verwijderen. Of ze echt meer toevoegen dan ze zelf aan schade toebrengen is nog maar te betwijfelen en vaak kost het draaien van die tools meer tijd dan de som van de van de vertraging per handeling die je zou ervaren zonder die tools. (ergo het draaien van die tools kost je meer tijd dan het je oplevert)
Daarnaast heb je sommige software "dubbel", zoals meerdere programma's op PDF's te lezen, meerdere mediaspelers, meerdere bewerkingtools voor afbeeldingen. Ik zou eens goed kijken wat je écht gebruikt en alles wat je niet gebruikt eraf gooien.
Dat hoeft niet. Ssd's zijn hetzelfde formaat als laptop-hd's.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 13:20 schreef Zaebos het volgende:
Ik ben van plan sowieso binnenkort Windows opnieuw te installeren zonder behoud van persoonlijke bestanden.
Ik wilde eigenlijk een dualboot maken met Linux, maar dat lukte voorheen niet. Omdat het een vooringestalleerde laptop is met recovery-partities denk ik. Op de vraag hoe ik zoiets bij mijn laptop zou kunnen doen, kom ik later terug.
De laptop is heel dun: volgens mij geeft dat sowieso aan dat er een SSD in zit. Die is 500 GB groot en gepartitioneerd met een aparte data-partitie.
Je moet helemaal niet dat soort programma's installeren. Gewoon je gezonde verstand gebruiken houdt Windows veel schoner dan al die troep erop zetten.quote:Driver Booster is inderdaad handig, maar van ioBit. Het is een onderdeel van Advanced System Care.
Revo Uninstaller bevat ook schoonmaak-opties, echter is het vooral bedoeld voor het de-installeren van software. Windows laat nogal wat restbestanden achter.
De Cleaners die ik handig vindt, zijn: CCleaner, Revo Uninstaller. Cleaners waar ik wantrouwiger naar ben, zijn Privazer en Advanced System Care
Dat was bij Windows XP misschien zo. Windows 10 weet zichzelf prima te managen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:00 schreef Zaebos het volgende:
Je download weleens software om te proberen, wat je later verwijdert. Ik vind het echt onzin door te stellen dat je Windows niet hoeft op te schonen als je je gezond verstand gebruikt. Het systeem kan door zoveel redenen vastlopen, instabiel of traag worden: of je nou veel download of een voorzichtige gebruiker bent.
Het is naar mijn weten essentieel om Windows regelmatig op te schonen en Windows schijfopruiming voldoet niet.
Als jij geen troep installeert zoals al die zogenaamde cleaners, blijft Windows 10 prima functioneren. Jouw mening verder is dan verder niet zo relevant.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:00 schreef Zaebos het volgende:
Je download weleens software om te proberen, wat je later verwijdert. Ik vind het echt onzin door te stellen dat je Windows niet hoeft op te schonen als je je gezond verstand gebruikt. Het systeem kan door zoveel redenen vastlopen, instabiel of traag worden: of je nou veel download of een voorzichtige gebruiker bent.
Het is naar mijn weten essentieel om Windows regelmatig op te schonen en Windows schijfopruiming voldoet niet.
Lol, en vervolgens klagen dat het systeem traag is. Opschonen doe je door al die troep die jij installeert en zogenaamd opschoond te verwijderen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:00 schreef Zaebos het volgende:
Heb mijn pc gebouwd in januari 2010. Eerst met Windows 7, dan via 8 naar 10. Heb een SSD waar Windows op staat en wat support software en een gewone HD voor software en opslag. Heb nog nooit mijn harde schijf opgeruimd en alles werkt als een tierelier.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 14:00 schreef Zaebos het volgende:
- Back-up je data. Op de cloud of op een andere harde schijf.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 15:52 schreef Zaebos het volgende:
http://www.jdhodges.com/blog/asus-x202e-hard-drive-upgrade-ssd/
Dit is mijn laptop en hij bevat idd een HDD
Ik heb meerdere keer verschillende Linux distributies geprobeerd en er is er bij mij geen een geweest waar ik het zonder command line af kon op een gegeven moment. Dan is er voor mij meteen de lol vanaf. Bij mij moet het gewoon meteen werken en moet ik geen gezeur hebben om bepaalde dingen aan de praat te krijgen. Waar ik 10 jaar geleden nog gek was op knutselen is het voor mij nu een gebruiksvoorwerp dat gewoon moet werken.quote:Op maandag 3 oktober 2016 18:18 schreef tudorme het volgende:
Je kunt het nog anders doen: gooi Windows eraf en zet het gratis Linux Mint erop. Want op een oudere machine werkt Linux Mint vele malen sneller dan Windows 7 of 10. En is ook gratis.
Vergelijk zelf.
Windows 10 zonder al die crapware (voorgeïnstalleerde apps) en flink wat aanpassingen is enorm veel sneller en stabieler dan Windows 7 of 8.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 09:18 schreef Zaebos het volgende:
Ik heb een laptop die ruim 3 jaar oud is en waarop destijds Win8 en nu Win10 op staat. Het was sowieso niet echt een snel beestje: core 3 1,8 GHZ en 4G RAM. Videogeheugen weet ik nu niet (laptop is bij mijn moeder)
Mijn idee is dat het vooral Windows is die het apparaat zo traag maakt en dat Win7 zonder die apps veel minder vermogen vraagt. Nu zeggen ze bijvoorbeeld in de computerstoring dat Windows 10 veel sneller is dan Windows 7. Klopt dat ook of betreft dit alleen het opstarten van het systeem en is dat vooral een marketingspraatje?
Gefeliciteerd met je OS die out of the box al 2 jaar lang geen (kritieke) updates ontvangt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:58 schreef Iwanius het volgende:
Als de ts zo een computer heeft waarom dan niet zoals ik:
[ afbeelding ]
Uiteraard SP3
Ik weet niet hou oud je ervaringen zijn op een standaard PC met Linux. Want mijn ervaring met Linux Mint was dat je de terminal totaal niet nodig hebt. Zelfs niet om andere drivers voor je video kaart of netwerkkaart te installeren of zelfs firmware updates. Alle gaat vanuit de GUI.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 11:43 schreef Molleman het volgende:
[..]
Ik heb meerdere keer verschillende Linux distributies geprobeerd en er is er bij mij geen een geweest waar ik het zonder command line af kon op een gegeven moment. Dan is er voor mij meteen de lol vanaf. Bij mij moet het gewoon meteen werken en moet ik geen gezeur hebben om bepaalde dingen aan de praat te krijgen. Waar ik 10 jaar geleden nog gek was op knutselen is het voor mij nu een gebruiksvoorwerp dat gewoon moet werken.
Waar het een aantal jaar geleden videokaart drivers was, daarna een keer geluid en microfoon, een keer wat randapparatuur die niet werkte op Linux. Bij W10 werkt het gewoon meteen bij mij en met een SSD ook nog eens razendsnel.
Ik heb echt niet de nieuwste PC, 2009, maar hij draait als een zonnetje.
Draai nu een Linux distri op mijn Chromebook erbij, aangezien dat mijn enige optie is op zo'n apparaat naast ChromeOS. Draait wel oke maar echt nog een distri in zijn opstartfase.
Thanks voor je uitleg. Hier heb ik wat aan!quote:Op maandag 3 oktober 2016 11:17 schreef zarGon het volgende:
[..]
- Back-up je data. Op de cloud of op een andere harde schijf.
- Koop een SSD. https://tweakers.net/categorie/674/solid-state-drives/. Raad je minimaal 120/128 GB aan. Als je het kan betalen, neem dan liever 240/250/256 GB.
- Je hebt Windows 10 draaien (Win 8 -> Win 10 upgrade), wat dus betekent dat je een legale key/serial/licentie hebt. Tijdens een installatie zou je licentiesleutel automatisch gevonden moeten worden, maar zoek/noteer je licentiesleutel voor de zekerheid met 'Magical Jelly Bean Keyfinder'. https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/.
- Download Windows 10 van Microsoft. https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10. Download het hulpprogramma, waarmee gemakkelijk de Windows-installatie op een USB-stick kunt plaatsen.
- Je hebt een USB-stick van minimaal 8 GB nodig, als je dat niet hebt, kun je er eentje kopen. Zet de Windows-installatie op de USB-stick d.m.v. het hulpprogramma.
- Verwissel de harde schijf, haal de HDD eruit en zet je SSD erin.
- Installeer Windows 10 m.b.v. de USB-stick.
- Plaats je back-up terug.
- Optioneel: koop een behuizing voor je HDD, zodat je die naast je SSD kunt gebruiken. https://tweakers.net/cate(...)huizingen/producten/.
- Installeer die rotzooi niet. CCleaner kun je eventueel gebruiken om gemakkelijk ruimte vrij te maken door tijdelijke bestanden op te ruimen, maar de rest is overkill.
- Mocht je software willen uitproberen, kun je daar (in jouw geval) een virtuele machine (VM) gebruiken. Je kunt kant-en-klare VM's van Microsoft downloaden: https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/tools/vms/.
Vergeet ik iets?
Edit: ja, iets met partities, maar tja, aangezien je geen antwoord gaf op mijn vorige post...
Het is alleen niet dichtgetimmerd.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 13:11 schreef Iwanius het volgende:
Dat aloude kletsverhaal van veiligheid e.d. ken ik nu wel,dus wat is je punt verder als alles hier prima werkt en alles verder dichtgetimmerd is en dus veilig?
en hoe denk jij dat te kunnen zeggen, zo vanachter je computer?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:09 schreef Delibird het volgende:
[..]
Het is alleen niet dichtgetimmerd.
om eerlijk te zijn: Avast free werkt prima, mits je wat zaken uitzet/aanpast zodat de hoeveelheid spam (in de vorm van popups) geminimaliseerd wordt (en uiteraard opletten bij upgrades dat je alleen avast installeert en geen andere extra componenten)quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:12 schreef Zaebos het volgende:
Nog even terugkomend op die cleaner-software.
Ik heb een kennis gesproken die in de ICT zit en hij is zelf wel te spreken over sommige cleaners.
Advanced System Care ga ik niet meer gebruiken. Ik heb er ook wat internet artikelen over gelezen en de gratis versie schoont niet heel erg goed op, maar overlaadt je wel met een hoop reclame.
CCleaner en Revo Uninstaller zijn wel erg goed. Hij gaf mij ook als tip om als ik toch Avast gebruik te upgraden naar de betaalde versie
http://www.piriform.com/ccleaner/builds.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:12 schreef Zaebos het volgende:
CCleaner en Revo Uninstaller zijn wel erg goed.
Een SSD is de beste upgrade die je een laptop kan geven. Ik raad het je echt van harte aan.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:03 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Thanks voor je uitleg. Hier heb ik wat aan!
En ja, ik heb aparte partities en mijn persoonlijke data staat gescheiden van de partitie waar het OS en de software op staat geinstalleerd.
Heb je POSReady geactiveerd? Zo ja, dan lijkt me die 3 GB-barrière (omdat x86) wel irritant anno 2016. Vooral ook i.c.m. Firefox die bekend is met zijn memory leaks.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 13:11 schreef Iwanius het volgende:
Dat aloude kletsverhaal van veiligheid e.d. ken ik nu wel,dus wat is je punt verder als alles hier prima werkt en alles verder dichtgetimmerd is en dus veilig?
En daarmee bedoel je?quote:
Zoals je hierboven zegt.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:32 schreef zarGon het volgende:
[knip].
Of gebruik je x64 en moet je elke update handmatig regelen?
Vertel eens hoe je dat precies doet dan?quote:
Dat er gaten in Windows XP zitten die een virusscanner niet tegenhoudt. De ondersteuning van FireFox voor XP stopt ook begin volgend jaar.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:44 schreef Iwanius het volgende:
[..]
En daarmee bedoel je?
[..]
Zoals je hierboven zegt.
Want een kennis in de ICT heeft natuurlijk altijd gelijk...quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:12 schreef Zaebos het volgende:
Nog even terugkomend op die cleaner-software.
Ik heb een kennis gesproken die in de ICT zit en hij is zelf wel te spreken over sommige cleaners.
Advanced System Care ga ik niet meer gebruiken. Ik heb er ook wat internet artikelen over gelezen en de gratis versie schoont niet heel erg goed op, maar overlaadt je wel met een hoop reclame.
CCleaner en Revo Uninstaller zijn wel erg goed. Hij gaf mij ook als tip om als ik toch Avast gebruik te upgraden naar de betaalde versie
Overigens zou een echte ICT'er aanraden om eens een clean install te doen en niet al die zogenaamde cleaners te installeren en gewoon zorgen dat je Windows Defender goed werkt. Vervolgens zou hij je adviseren om programma's te testen in een VM en om daarnaast gewoon op te letten met wat je installeert. Dan hoef je echt geen cleaners te draaien. Hooguit eens in de 6 maanden Hitmanpro om te zien of er wat malware of toolbars meersneakt zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:04 schreef Delibird het volgende:
[..]
Want een kennis in de ICT heeft natuurlijk altijd gelijk...
een echte ICT'er raad imho, voor een normale gebruiker, geen windows defender aan..quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:17 schreef Silven het volgende:
[..]
Overigens zou een echte ICT'er aanraden om eens een clean install te doen en niet al die zogenaamde cleaners te installeren en gewoon zorgen dat je Windows Defender goed werkt.
Vervolgens zou hij je adviseren om programma's te testen in een VM en om daarnaast gewoon op te letten met wat je installeert. Dan hoef je echt geen cleaners te draaien.
dan kan je net zo goed die vm achterwege laten, want ja je kijkt toch met hitmanpro of er wat meekomt..quote:Hooguit eens in de 6 maanden Hitmanpro om te zien of er wat malware of toolbars meersneakt zijn.
Juist wel, met AVG en al die andere gratis virusscanners krijg je allemaal troep bij zoals AVG Identity Protection en browser addons die onnodige sites 'controleren'.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:27 schreef mschol het volgende:
[..]
een echte ICT'er raad imho, voor een normale gebruiker, geen windows defender aan..
Ik snap alleen niet waarom je zo halsstarrig aan XP blijft vastklampen... Wat houdt je tegen om niet naar Windows 10 over te stappen?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 09:57 schreef Iwanius het volgende:
Ik deed het handmatig updaten maar zoals je terecht opmerkt is dat updaten voor XP allang gestopt en bescherm ik mij met een goed Total protection progje van G Data en tot nu toe blijft het OS als een zonnetje draaien en vrij van allerlei malware en alles wat ermee samenhangt.
Dus concreet: Is mijn XP versie actueel? Nee natuurlijk niet voor redenen die jezelf ook al opmerkte.
Ik vertrouw hem meer dan jijquote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:04 schreef Delibird het volgende:
[..]
Want een kennis in de ICT heeft natuurlijk altijd gelijk...
Volgens mij zit jij hier gewoon anderen na te praten en heb je er zelf geen idee van. Waarom zou ik een betwetertje als jij die mij hier loopt af te kraken omdat ik het waag 'troep' op mijn PC te installeren serieuzer nemen als iemand die jaren in de ICT werkt?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 16:12 schreef Delibird het volgende:
[..]
Wat jij wil joh, ik heb er geen last van als jij je computer weer vol gooit met troep.
jawel hoor, zeker op windows 10. Want de normale gebruiker krijgt over het algemeen prima alle security updates binnen voor Windows 10, want home versie en dus geen uitgestelde updates. En daarbij de malware removal tool die iedere patch tuesday binnenkomt.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 11:27 schreef mschol het volgende:
[..]
een echte ICT'er raad imho, voor een normale gebruiker, geen windows defender aan..
de icter installeert die en dan is er niks aan de hand, avast heeft zelfs standaard niet enorm veel rommel die het mee installeertquote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:31 schreef Delibird het volgende:
[..]
Juist wel, met AVG en al die andere gratis virusscanners krijg je allemaal troep bij zoals AVG Identity Protection en browser addons die onnodige sites 'controleren'.
Omdat je ook zelf onderzoek kunt doen op Google, en dan kunt lezen dat dat soort programma's alleen maar ellende veroorzaken. Er zijn en waren aardig wat problemen die veroorzaakt werden door de CCleaner registery 'cleaner'. Microsoft raadt ze dan ook af.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 16:40 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Volgens mij zit jij hier gewoon anderen na te praten en heb je er zelf geen idee van. Waarom zou ik een betwetertje als jij die mij hier loopt af te kraken omdat ik het waag 'troep' op mijn PC te installeren serieuzer nemen als iemand die jaren in de ICT werkt?
Jawel, je krijgt pas na tijdje zo'n melding of je die troep wil installeren en de gewone gebruiker klikt dan op ja. Ik spreek uit ervaring, kom velen mensen tegen die hun zoekmachine hebben zien verandert worden in 'AVG secure search' en 'AVG Identity Protection' er 'opeens' op hebben gekregen.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 19:36 schreef mschol het volgende:
[..]
de icter installeert die en dan is er niks aan de hand, avast heeft zelfs standaard niet enorm veel rommel die het mee installeert
windows defender is een bare, bare minimumscanner waar zowat elk virus doorheen prikt
vroeger im de begin tijd was het een goede scanner, nu loopt het allang achter alle feiten aan te hobbelen, de malwarescanner heb ik dus ook bar weinig vertrouwen in
ik heb avg jaren terug al gedropt i.v.m. het teveel lastig vallen van gebruikers en gigantische performance impact op oudere systemen, bij avast installeert hij bij mijn gebruikers alleen de secure browser als extra: vervelend maar verre van storend of vertragendquote:Op donderdag 6 oktober 2016 06:54 schreef Delibird het volgende:
[..]
Jawel, je krijgt pas na tijdje zo'n melding of je die troep wil installeren en de gewone gebruiker klikt dan op ja. Ik spreek uit ervaring, kom velen mensen tegen die hun zoekmachine hebben zien verandert worden in 'AVG secure search' en 'AVG Identity Protection' er 'opeens' op hebben gekregen.
Ik ben al redelijk vaak 'Avast SecureLine' tegengekomen, ook zo'n troep programma waar de normale gebruiker niks aan heeft.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/quote:In elke betrouwbare test scoort Windows Defender niet slechter dan AVG, Avast enz.
Hier legt Microsoft uit waarom die test misleidend is: https://blogs.technet.mic(...)latest-test-results/quote:Op donderdag 6 oktober 2016 08:29 schreef mschol het volgende:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/
dat noem ik niet bepaald "niet slechter" maar, relatief gezien, gewoon beroerd
Tuurlijk zegt Microsoft dat je dat soort cleaners niet moet gebruiken. Als ze namelijk zouden zeggen dat het goede software is, erkennen ze daarmee dat Windows niet helemaal waterdicht is qua systeemonderhoud. Verder komt het met name commerciële software goed uit dat er na het deinstalleren altijd wat restbestanden en registerwaarden achterblijven. Er zijn software-ontwikkelaars die goede zaken doen met Microsoft.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 13:57 schreef Delibird het volgende:
[..]
Hier legt Microsoft uit waarom die test misleidend is: https://blogs.technet.mic(...)latest-test-results/
Waar reageer je op en waar gaat dit over, man... Vooral je tweede alinea doet een zucht eruitkomen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:14 schreef Zaebos het volgende:
[..]
Tuurlijk zegt Microsoft dat je dat soort cleaners niet moet gebruiken. Als ze namelijk zouden zeggen dat het goede software is, erkennen ze daarmee dat Windows niet helemaal waterdicht is qua systeemonderhoud. Verder komt het met name commerciële software goed uit dat er na het deinstalleren altijd wat restbestanden en registerwaarden achterblijven. Er zijn software-ontwikkelaars die goede zaken doen met Microsoft.
Wat Microsoft niet wil, is dat je voor elke toepassing gratis software kan downloaden. Voor geavanceerd grafisch vormgeven kan je met The Gimp ver komen; je hoeft daarvoor niet persé meer dan 1000 euro te spenderen voor Photoshop. Als je een document wilt maken, kan LibreOffice of Abiword volstaan voor hetgeen wat jij wilt doen; je hoeft niet persé Microsoft Office aan te schaffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |