Hoi,
Na lange tijd gelurkt te hebben (en veel goede adviezen gevonden en opgevolgd) mijn eerste post hier. Hoop dat ik alles goed en volgens de regels doe.
Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben wij een huis gekocht (bouwjaar 1972), daarin is een IKEA keuken geplaatst. De gootsteen en de vaatwasser zitten naast elkaar. Beide voeren af op één en dezelfde afvoer volgens een systeem wat kennelijk vaker gebruikt wordt in IKEA keukens.
Paar dagen terug liep water in de gootsteen slecht weg. De gebruikelijke trucs geprobeerd, de rubberen ontstopper, heet water, soda. Daarna met de trekveer. Sifon los gehaald en gecontroleerd. Weinig vervuiling tegen gekomen, bleef slecht doorlopen. Uit eerdere zoektochten herinnerde ik mij dat het ofwel verstopping, ofwel probleem met ontluchting/beluchting kan zijn. Na wat verder zoeken op het wereldwijde web ontdekt dat dit sifon echt keurig recht moet hangen om het goed te doen. En dat was niet het geval
Gisteravond langdurig zitten rommelen om dat ding kaarsrecht te krijgen, nu, dat lukte, maar nu loopt het een beetje over onderaan waar de dikke buis (met een zwarte ring aan de onderkant) door een soort overloopstukje gekoppeld is aan de afvoerbuis die in de vloer verdwijnt. Nu viel mij wel op dat op zowel de dikke buis als bij de randen van dat overloopstukje behoorlijk wat aangekoekte kalk zit. En dat overloopstukje zit los, wat ik raar vindt maar misschien hoort dat zo?
Nu durf ik de vaatwasser niet meer aan te zetten, want die pompt het water met een noodgang eruit en dan zou het wel eens wat flinker over kunnen stromen. Vind ik nogal eng met electriciteit er zo vlak naast.
![e9sfYDb.jpg]()
Kan iemand mij vertellen wat hier mis is, en hoe ik het zo kan oplossen dat water goed kan weglopen zonder dat het overstroomt?
Voor alle duidelijkheid, dit is aangelegd door een aannemer die voor alles de benodigde papieren/diploma's had.
Alvast bedankt!