Studentenverenigingen zijn overschat. Ik kan me wel voorstellen dat je wanneer je in een nieuwe stad gaat studeren behoefte hebt aan nieuwe vrienden. Zelf ben ik meer van het organisch laten ontstaan van vriendschappen ipv dat door middel van een studentenvereniging te laten forceren. Maar goed, ieder zijn ding, en op zich is er niets mis mee als je dat op deze manier doet.
Er is echter een bepaald slag verenigingen dat de laagste vorm van studenten aantrekt. “Elitaire” kneuzenclubjes van mannetjes die zo blij zijn dat ze eindelijk ergens bij horen en dat hun lunchgeld niet meer iedere pauze wordt afgepakt dat zij bereid zijn diep te gaan. Heel diep. Je compleet laten vernederen om bij dit clubje labbekakkers te mogen horen. Eenmaal ontgroend hoor je erbij en dan maakt zich een bepaald soort grootheidswaan en narcisme meester van de getergde, gekleineerde en gekrenkte zielen. Ze zijn nu niet meer het kneusje, ze zijn nu Vindicat lid, de elite.
Men kan lastig omgaan met deze nieuw verworven “status”, dit uit zich dus vaak in grenzeloos gedrag zoals bij een puber die zijn eerste vrijheden krijgt maar daar nog niet goed mee overweg kan en soms uit de bocht vliegt. Dit gebeurt vaak tijdens ontgroeningen waar de lichting komt, die nog lager in rang staan. Ze horen er nog niet bij, ze mogen vernederd worden. Het uitgelezen moment om je machtswellust, grootheidswaan en narcisme bot te vieren op hen die lager zijn dan jij. In feite het omdraaien van de rollen, nu ben jij de onderdrukker en niet de onderdrukte. Die macht voelt goed en daardoor gaat men soms te ver.
Dergelijke ontgroeningen worden naar de buitenwereld verdedigd door te zeggen: “Het smeed een band” of “hierdoor kweek je kameraadschap”, terwijl het in feite het botvieren van frustraties van gekrenkte zielen op weerloze andere gekrenkte en gefrustreerde zielen is. Dit is belangrijk, want de verworven status geldt alleen binnen de club, daarbuiten zijn het vaak dezelfde kneuzen gebleven wanneer men niet in groepsverband en met verenigingsdas op stap is. Zo lang je onder elkaar bent voel je je dus goed, met je elkaar aangeprate status.
Zo vond men het nodig om vrouwelijke studenten te vernederen middels een bangalijst en blijkt nu dat er iemand een hersenoedeem heeft opgelopen tijdens de ontgroening vanwege een klap van een ouderejaars. Ik ben geen medicus maar ik durf wel te stellen dat er dan geen sprake is van een vriendschappelijk tikje. Meneer wilde zich waarschijnlijk machtig voelen en de lagere in rang vernederen.
Incidenten van studentenverenigingen zijn van alle tijden en zullen altijd blijven, maar het is toch wel opvallend dat de verenigingen die het meest negatief in het nieuws komen de verenigingen zijn waar de zogenaamde zelfbenoemde elite zich aansluit. Ik durf wel te stellen dat dat het gajes en het afvoerputje van de studentenwereld is. Ligt het aan de opvoeding? Komt het doordat je 2000 onzekere kneusjes bij elkaar zet en wat vrijheid geeft?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty