abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165380259
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen... Natuurlijk heb je enkele jaren geleden een opleiding gekozen omdat je daar goed in bent of voldoening uithaalt, maar nu ik dagen doorbreng op vacaturesites trekken andere banen mij ook steeds meer merk ik.

Zo lijkt de functie van conducteur op de trein mij wel wat. Behoorlijke vrijheid, niet dagenlang achter de computer zitten wat ik normaal met mijn baan wel zou hebben, geen constante druk om te voldoen aan wat mensen van je vragen/verwachten en geen vergadercultuur. Bovendien is omgang met mensen wel goed voor mij. Natuurlijk kleven er ook nadelen aan als in veiligheid en boze klanten. Maar als ik het voorstel aan mijn omgeving lachen ze me bijna allemaal uit: pfff, dat wil je toch niet doen met jouw opleiding, dat is toch niks voor jou?

Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg. 1300 euro verschil tussen het maximale salaris bij een baan op niveau en een baan wat onder je niveau is Ook zou je dan kunnen afvragen waarom ik met bloed zweet en tranen een hbo-opleiding heb afgerond omdat je voor de meeste 'simpele' baantjes vaak al met vmbo/mbo-niveau klaar bent. Een diploma is nooit weg, maar als je er niks mee doet is het wel zonde natuurlijk, je krijgt niet meer betaald omdat je overgekwalificeerd bent.

Los van de kans op een baan binnen mijn eigen sector, wat is voor jullie de belangrijkste keuze bij een baan? Denken jullie nog steeds vanuit je opleiding of wat je eigenlijk écht in je leven wilt? Als ik straks bij wijze van spreken 1000 euro per maand minder verdien dan ik zou kunnen krijgen elders met mijn capaciteiten, is dat dan zonde of telt voldoening in je werk meer?

Deze vraag is ook deels opgekomen omdat het werkaanbod binnen mijn sector behoorlijk matig is, maar als ze mij een baan aanbieden zou ik die waarschijnlijk gewoon accepteren: ik heb er voor geleerd, beter salaris en ik denk uiteindelijk ook een stukje voldoening. Nadelen zijn dus de vergadercultuur, dagen achter je bureau zitten, in mijn geval behoorlijke reistijd.
  zaterdag 17 september 2016 @ 11:27:59 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_165380301
Volgens mij had moderator Leandra in het vorige deel al gezegd dat een deel twee geen optie was.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_165380304
Je trekt toch je eigen plan en van de 10 adviezen reageer je selectief en hoop je dat er 1 met je meepraat die je achtergrond nog niet weet.

Compleet overbodig deel 2
Hell To The Liars
pi_165380456
Ha, de aandachtshoererij is gewoon een paar deurtjes verplaatst!
Ja doei.
pi_165380603
Goede start.
pi_165381244
Ehm nee.

Ik heb in het vorige topic minimaal een keer heel duidelijk gezegd dat er geen deel twee hoefde te komen.

quote:
2s.gif Op vrijdag 16 september 2016 20:23 schreef Leandra het volgende:
En omdat het toch weinig met het vinden van werk te maken heeft hoeft er geen deel 2 te komen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')