abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165288350
Momenteel weet ik nog steeds niet wat ik als net hbo-afgestudeerde wil gaan doen... Natuurlijk heb je enkele jaren geleden een opleiding gekozen omdat je daar goed in bent of voldoening uithaalt, maar nu ik dagen doorbreng op vacaturesites trekken andere banen mij ook steeds meer merk ik.

Zo lijkt de functie van conducteur op de trein mij wel wat. Behoorlijke vrijheid, niet dagenlang achter de computer zitten wat ik normaal met mijn baan wel zou hebben, geen constante druk om te voldoen aan wat mensen van je vragen/verwachten en geen vergadercultuur. Bovendien is omgang met mensen wel goed voor mij. Natuurlijk kleven er ook nadelen aan als in veiligheid en boze klanten. Maar als ik het voorstel aan mijn omgeving lachen ze me bijna allemaal uit: pfff, dat wil je toch niet doen met jouw opleiding, dat is toch niks voor jou?

Startsalaris voor treinpersoneel (ongeschoold dus) is 1900 euro bruto exclusief toeslagen. Maximale salaris is na flink wat jaren 2500 euro. Een gemiddeld hbo-salaris start je vaak rond de 2000/2500 euro en ga je na een paar jaar al richting de 3000, voor mij zou 3800 euro maximaal zijn als ik de gemiddelde cao raadpleeg. 1300 euro verschil tussen het maximale salaris bij een baan op niveau en een baan wat onder je niveau is Ook zou je dan kunnen afvragen waarom ik met bloed zweet en tranen een hbo-opleiding heb afgerond omdat je voor de meeste 'simpele' baantjes vaak al met vmbo/mbo-niveau klaar bent. Een diploma is nooit weg, maar als je er niks mee doet is het wel zonde natuurlijk, je krijgt niet meer betaald omdat je overgekwalificeerd bent.

Los van de kans op een baan binnen mijn eigen sector, wat is voor jullie de belangrijkste keuze bij een baan? Denken jullie nog steeds vanuit je opleiding of wat je eigenlijk écht in je leven wilt? Als ik straks bij wijze van spreken 1000 euro per maand minder verdien dan ik zou kunnen krijgen elders met mijn capaciteiten, is dat dan zonde of telt voldoening in je werk meer?

Deze vraag is ook deels opgekomen omdat het werkaanbod binnen mijn sector behoorlijk matig is, maar als ze mij een baan aanbieden zou ik die waarschijnlijk gewoon accepteren: ik heb er voor geleerd, beter salaris en ik denk uiteindelijk ook een stukje voldoening. Nadelen zijn dus de vergadercultuur, dagen achter je bureau zitten, in mijn geval behoorlijke reistijd.
pi_165288465
Ik denk vanuit geld..... wat levert mij het meeste op, versus wat vind ik het leukste om te doen.
  dinsdag 13 september 2016 @ 10:51:41 #3
416020 K44S
The bearded man
pi_165288506
Belangrijkst keuzen bij mijn baan?
Dat er een klik is tussen mij en de dienst/het product EN dat het goed klikt met de collega's

Je verdient vanzelf meer naarmate je meer ervaring hebt/kennis op doet etc etc.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  dinsdag 13 september 2016 @ 10:52:15 #4
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165288515
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
niet dagenlang achter de computer zitten wat ik normaal met mijn baan wel zou hebben, geen constante druk om te voldoen aan wat mensen van je vragen/verwachten en geen vergadercultuur
Hier begrijp ik even iets niet. Je bent net afgestudeerd, wat is dan jouw ervaring met "constante druk" en "vergadercultuur"?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_165288528
quote:
5s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:42 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

Los van de kans op een baan binnen mijn eigen sector, wat is voor jullie de belangrijkste keuze bij een baan? Denken jullie nog steeds vanuit je opleiding of wat je eigenlijk écht in je leven wilt? Als ik straks bij wijze van spreken 1000 euro per maand minder verdien dan ik zou kunnen krijgen elders met mijn capaciteiten, is dat dan zonde of telt voldoening in je werk meer?
Veel hangt af van:
1) Wat is je kennis (qua opleiding en ervaring),
2) Wat zijn je competenties (analyseren, managen, beïnvloeden, overtuigen)
3) Wat zijn je ambities.

In outplacementjargon: "wat ken ik, wat kan ik en wat wil ik".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165288599
Zoals ik al in het werkzoekend-topic zei:

Ik denk aan 2 dingen: levert het me geld op, en kan ik het volhouden.
Wat ik met mn leven wil heeft niet alleen met mijn werk te maken; het is een klein onderdeel van mn leven. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Je krijgt tegenwoordig toch vooral tijdelijke contracten dus na een half jaar kan ik weer wat anders zoeken.

Overigens denk ik dat je jezelf echt veel te hoog inschat. Jij denkt echt dat werkgevers staan te springen om een pas-afgestudeerde hbo'er zonder werkervaring buiten stages. Je hebt even niks te kiezen nu.
pi_165288622
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:52 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Hier begrijp ik even iets niet. Je bent net afgestudeerd, wat is dan jouw ervaring met "constante druk" en "vergadercultuur"?
Vanuit stages e.d. heb ik een goed beeld hoe een werkdag er straks zou uitzien. Ook heb je te maken met kantoorpolitiek, wat je bij een vrij beroep als conducteur al minder hebt. Feit blijft dat ik voor werk binnen mijn sector gewoon 40 uur per week achter een computer zit. Het werk trekt mij nog steeds wel, maar de dingen eromheen niet. Voor minder geld aan de slag maar wel een vrijer beroep is dan ook wat waard?
pi_165288635
Ik denk dat je in de huidige economische situatie blij mag zijn als je een baan kunt krijgen, ongeacht of die aansluit bij je opleiding of wat je denkt leuk te vinden.
De vraagstelling is een absolute luxepositie, en heeft weinig met de realiteit te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165288653
Edit: nee.

[ Bericht 95% gewijzigd door Leandra op 13-09-2016 11:01:20 ]
  dinsdag 13 september 2016 @ 11:00:33 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165288672
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:57 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Het werk trekt mij nog steeds wel, maar de dingen eromheen niet
OK dus omdat jij 1 uur per week moet vergaderen, wil jij dat werk niet meer doen :?

Als het je niet bevalt, dan ga je toch ergens anders werken waar minder vergadercultuur heerst, en waar geen kantoorpolitiek is maar een gezellige atmosfeer?

Ik vind dat je de baby met het badwater weggooit.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_165288694
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:58 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat je in de huidige economische situatie blij mag zijn als je een baan kunt krijgen, ongeacht of die aansluit bij je opleiding of wat je denkt leuk te vinden.
De vraagstelling is een absolute luxepositie, en heeft weinig met de realiteit te maken.
Ja precies... Als ik nu in deze tijd zou afstuderen dan zou ik me aanmelden bij een uitzendbureau als intercedent. Daar zijn ze gek op pas-afgestudeerden.

Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
pi_165288753
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 10:56 schreef Elvi het volgende:
Zoals ik al in het werkzoekend-topic zei:

Ik denk aan 2 dingen: levert het me geld op, en kan ik het volhouden.
Wat ik met mn leven wil heeft niet alleen met mijn werk te maken; het is een klein onderdeel van mn leven. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Je krijgt tegenwoordig toch vooral tijdelijke contracten dus na een half jaar kan ik weer wat anders zoeken.

Overigens denk ik dat je jezelf echt veel te hoog inschat. Jij denkt echt dat werkgevers staan te springen om een pas-afgestudeerde hbo'er zonder werkervaring buiten stages. Je hebt even niks te kiezen nu.
Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.
pi_165288802
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:03 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Nee daarom, dat weet ik ook. Startsalaris is volgens mij nog gelijk ook.. maar dan kan je dus afvragen waarom ik een hbo-opleiding heb gedaan om vervolgens (al dan niet een lange tijd van je leven) een baan te hebben waar je niet voor geleerd hebt en je waarschijnlijk nooit wat hebt aan je diploma.
Niemand begint aan de top, mensen groeien, ontwikkelen zichzelf, volgen extra cursussen of extra opleidingen. Niemand weet met 18 jaar precies wat ze de komende 50 willen doen. Dat is ook niet meer realitisch: niemand blijft meer 50 jaar bij dezelfde baas werken.
pi_165288812
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:03 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Overigens ben jij nog niet eens begonnen met werken, dus waar heb je het over :? Je praat alsof je al 15 jaar iets anders doet dan waarvoor je geleerd hebt :')
pi_165288859
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:01 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ja precies... Als ik nu in deze tijd zou afstuderen dan zou ik me aanmelden bij een uitzendbureau als intercedent. Daar zijn ze gek op pas-afgestudeerden.

Ik denk overigens dat de meeste afgestudeerden nu terecht komen in een callcenter of een 'werkervaringsplek'. TS denkt dat hij met een hbo-papiertje heel wat te wensen heeft, maar dat is niet meer zo.
Het zijn vooral tijdelijke contracten of helemaal freelance, dus zekerheid heb je niet bepaald. Callcenters wil ik sowieso niet. Werkervaringsplekken zijn er wel, maar dan zou ik nog minder verdienen dan met bovenstaande baan, al werk je dan wel binnen je sector en bouw je ervaring op.
pi_165288900
Een diploma geeft alleen je denk-niveau aan, waarvan je zelf al aangeeft dat je het met pijn en moeite gehaald hebt. Het is dus nog maar de vraag of je hier ook echt aan voldoet.
Je competenties staan los van je diploma, als je niet met mensen om kan gaan, niet tegen vergaderen kan en moe wordt van de 'randverschijnselen', bezit je dus simpelweg bepaalde competenties niet, die wel nodig zijn voor een functie in het gebied van je studie.

Daarnaast is die 3800 gebaseerd op bepaalde groei, waarvan nog niet gezegd is dat je dat punt ook gaat behalen, het is geen gegeven.

Staar je niet blind op dingen die je niet hebt, of niet relevant zijn, ga doen waar je je goed bij voelt. Dat hou je veel langer vol.
pi_165288959
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:10 schreef Jopie78 het volgende:
Een diploma geeft alleen je denk-niveau aan, waarvan je zelf al aangeeft dat je het met pijn en moeite gehaald hebt. Het is dus nog maar de vraag of je hier ook echt aan voldoet.
Je competenties staan los van je diploma, als je niet met mensen om kan gaan, niet tegen vergaderen kan en moe wordt van de 'randverschijnselen', bezit je dus simpelweg bepaalde competenties niet, die wel nodig zijn voor een functie in het gebied van je studie.

Daarnaast is die 3800 gebaseerd op bepaalde groei, waarvan nog niet gezegd is dat je dat punt ook gaat behalen, het is geen gegeven.

Staar je niet blind op dingen die je niet hebt, of niet relevant zijn, ga doen waar je je goed bij voelt. Dat hou je veel langer vol.
Ik denk dat ik sowieso de gok ga wagen, ook om te kijken of ik überhaupt kans maak. Uiteindelijk is elke maand 1900 euro krijgen beter dan thuiszitten zonder een cent.
pi_165289049
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:13 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Ik denk dat ik sowieso de gok ga wagen, ook om te kijken of ik überhaupt kans maak. Uiteindelijk is elke maand 1900 euro krijgen beter dan thuiszitten zonder een cent.
Je moet iets doen, omdat je het wil, niet om te kijken hoe ver je komt.
Je kan twee kanten op, een functie kiezen waarbij je kan werken aan je competenties, zodat je ze op een gegeven moment wel bezit, of je angsten ontwijken en voor de gemakkelijke weg kiezen.

Je kwelt jezelf, zoals gewoonlijk, door een grote hoeveelheid irrelevante informatie erbij te halen, de gebruikelijke beren, wat de keuze niet gemakkelijker maakt. Focus.. Vraag hulp om die focus te behouden.. Grote kans dat je met kerst nog loopt te emmeren op deze manier.
pi_165289096
De meeste mensen die een baan met verantwoordelijkheden hebben, verlangen denk ik weleens naar een 'simpele' baan. Eentje zonder deadlines, drukte, gedoe. Je klokt in, maakt je uren en nadat je bent uitgeklokt denk je geen seconde meer aan je werk.

Lijkt me soms heerlijk. Maar ik weet ook dat ik me na een maand kapot zou vervelen.
  dinsdag 13 september 2016 @ 11:22:53 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_165289152
Er zijn heel veel studierichtingen waarin uiteindelijk vrijwel niemand een beroep in die richting heeft.... dus dan kun je daar wel aan vastklampen, en het zelfs "jammer" vinden dat je je tijd aan die opleiding besteed hebt, maar je helpt jezelf niet door nog meer te twijfelen en ondertussen niets te doen.
Ga gewoon via een uitzendbureau werken, wie weet wat voor leuke banen er dan op je pad komen, die je helemaal niet verwacht had.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_165289180
quote:
15s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:18 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Je moet iets doen, omdat je het wil, niet om te kijken hoe ver je komt.
Je kan twee kanten op, een functie kiezen waarbij je kan werken aan je competenties, zodat je ze op een gegeven moment wel bezit, of je angsten ontwijken en voor de gemakkelijke weg kiezen.

Je kwelt jezelf, zoals gewoonlijk, door een grote hoeveelheid irrelevante informatie erbij te halen, de gebruikelijke beren, wat de keuze niet gemakkelijker maakt. Focus.. Vraag hulp om die focus te behouden.. Grote kans dat je met kerst nog loopt te emmeren op deze manier.
Ik heb sollicitaties binnen mijn vakgebied uitstaan. De kans is klein, want veel concurrentie. Ook korte contracten e.d. Ergens lijkt een baan als conducteur mij wel wat, maar het beeld wat anderen hebben (ook met mijn opleiding) is niet altijd begripvol of positief.
pi_165289309
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:24 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Ik heb sollicitaties binnen mijn vakgebied uitstaan. De kans is klein, want veel concurrentie. Ook korte contracten e.d. Ergens lijkt een baan als conducteur mij wel wat, maar het beeld wat anderen hebben (ook met mijn opleiding) is niet altijd begripvol of positief.
Mensen reageren op jouw houding. Je hebt altijd excuses, zie hierboven. Ga doen wat je wilt, als dat conducteur is, soit. Het is jouw leven, jij moet er gelukkig mee worden. Als je nu al weet dat je tureluur wordt van de hele dag mensen om je heen, de sociale contacten, of de deadlines, dan ga je toch niet solliciteren op die functies... Hoe simpel kan het zijn. Naast je baan als conducteur kan je altijd gaan schrijven, in je eigen tempo, via je eigen kanaal.

Je bent zo hard bezig iets te zijn wat je niet bent, om maar aan een plaatje te voldoen. Waarom? Wie denk je daar mee te behagen?
pi_165289455
Daarnaast vergelijk je steeds appels met peren. Twee mensen met een hbo-diploma zijn niet per definitie gelijk(waardig). Waar jij 6 jaar over de jouwe hebt gedaan, doen andere het in 2 jaar, met een eigen bedrijf, een gezin, sporten, hobbies, commissies, vrijwilligerswerk en wat niet meer, ernaast.

Ga vanuit jezelf redeneren, niet vanuit je gekleurde blik op anderen..
pi_165289687
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:28 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Mensen reageren op jouw houding. Je hebt altijd excuses, zie hierboven. Ga doen wat je wilt, als dat conducteur is, soit. Het is jouw leven, jij moet er gelukkig mee worden. Als je nu al weet dat je tureluur wordt van de hele dag mensen om je heen, de sociale contacten, of de deadlines, dan ga je toch niet solliciteren op die functies... Hoe simpel kan het zijn. Naast je baan als conducteur kan je altijd gaan schrijven, in je eigen tempo, via je eigen kanaal.

Je bent zo hard bezig iets te zijn wat je niet bent, om maar aan een plaatje te voldoen. Waarom? Wie denk je daar mee te behagen?
Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?
pi_165289780
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 11:44 schreef DatIsJammurZeg het volgende:

[..]

Dat is ook het doel van dit topic: voor een paar honderd euro meer dagelijks jezelf moeten bewijzen of gewoon doen waar je zelf (voor een tijdje) vrolijk van wordt?
Als je het nou gewoon eens zelf uitprobeert? Tijdelijke banen genoeg om uit te testen wat je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')