abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165240646
Twee weken geleden is mijn tuin opnieuw aangelegd. Door gedonder met de tuinman (aka de smoesjesman) kon het alleen op één van de warmste dagen van het jaar. Het was een regenachtige zomer, maar sinds mijn nieuwe gras ligt is Nederland in een woestijn veranderd. Zucht.

Ik sproei (bijna) dagelijks een uurtje of twee (het is maar twintig vierkante meter gras) maar een deel van mijn gras lijkt het niet te redden. Er zijn een paar flinke bruine plekken waar het gras echt dood is. Ik vermoed dat het op de pallet het liggen broeien.

Wat is wijsheid? Het op die plek handmatig knippen in de hoop dat de rest van het gras de vlekken vult. Alvast bijzaaien? Niets aan doen?
  zondag 11 september 2016 @ 09:36:12 #2
438758 zeer
Opritsjniki
pi_165240668
Groeit het gras ook?

Denk dat 2 uur per dag sproeien op een graszode die nog niet aangeslagen is, niet direct bijdraagt aan z'n vitaliteit
pi_165240684
Is 2 uur sproeien op 20m niet veel te veel? Ik heb t idee dat je je gras aan het verzuipen bent.
pi_165240693
Gras lijkt al snel dood, maar een uurtje een uitgedroogde mat is funest, die moet je zeker bij warm weer nathouden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_165240697
Wanneer sproei je?
pi_165240710
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 09:38 schreef halfway het volgende:
Gras lijkt al snel dood, maar een uurtje een uitgedroogde mat is funest, die moet je zeker bij warm weer nathouden.
Nathouden ja, maar niet verzuipen. Meerdere keren per dag even de sproeier er op is ruim voldoende.
pi_165240729
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 09:40 schreef emil23 het volgende:

[..]

Nathouden ja, maar niet verzuipen. Meerdere keren per dag even de sproeier er op is ruim voldoende.
Alleen niet in de volle zon.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_165240740
Welke grond ligt eronder?
Heb je de grond omgespit of geverticuteerd?
Heb je de zoden na het leggen gewalst of aangedrukt?
Heb je een startboost gebruikt (bv gazonstart az)?
Welke zoden heb je? Sport, luxe, schaduw?
<hr>
pi_165240747

[ Bericht 100% gewijzigd door Dawnbreaker op 11-09-2016 09:45:54 ]
<hr>
pi_165240760
Ik heb niets gedaan, maar de tuinman heeft grond omgespit, opgehoogd en onder en bovenop de mat mest (oid) gedaan.

Wat voor mat het is, weet ik niet. Hij was vergeten om gras te bestellen (vaste leverancier was op vakantie) en moest het lastminute regelen. Matten zijn niet gewalst. Aangedrukt weet ik niet.

Tuin heeft vooral schaduw, ik sproei 's avonds.
pi_165240771
De rest van het gras groeit trouwens wel. Daarom blijf ik ook fanatiek sproeien. De reden dat ik vooral 's avonds lang sproei, is dat ik gelezen heb dat anders de wortels van het gras niet groeien (worden lui). Plus: overdag ben ik meestal niet thuis. Het schijnt deze week nog warmer te worden.
pi_165240822
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 09:46 schreef austenamsterdam het volgende:
Ik heb niets gedaan, maar de tuinman heeft grond omgespit, opgehoogd en onder en bovenop de mat mest (oid) gedaan.

Wat voor mat het is, weet ik niet. Hij was vergeten om gras te bestellen (vaste leverancier was op vakantie) en moest het lastminute regelen. Matten zijn niet gewalst. Aangedrukt weet ik niet.

Tuin heeft vooral schaduw, ik sproei 's avonds.
Als hij alles goed heeft gedaan (ook walsen dus), moet je het tijd geven, gras kan goed herstellen maar wel erg traag, kan weken duren voordat een slechte plek weer goed is. Is een stukje echt dood, leg je er een nieuwe mat op.

Je kan aan de slag met mest en kalk maar dan moet je wel ff de grond meten, bij tuincentra krijg je voor paar euro zon testkit en weet je of er mest of kalk op moet.

En anders gewoon die beunhaas bellen en het hem laten herstellen.
<hr>
pi_165240863
Van de andere kant, voor ¤40 heb je een nieuwe mat.
pi_165240894
Hij heeft niet gewalst. De rest van zijn acties zagen er goed uit.

Een deel van de strook groeit wel gewoon, er zitten een paar kale plekken in. Vandaar dat ik over bijzaaien begon.

Het is nota bene geen beunhaas: het was een bedrijf. Hij heeft ook het terras aangelegd, dat ziet er prachtig uit. Maar dit deed hij er duidelijk effe erbij.
pi_165240929
Gewoon blijven pappen en nathouden, trekt in het voorjaar wel weer bij.
pindazakje
pi_165241052
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 09:59 schreef austenamsterdam het volgende:
Hij heeft niet gewalst. De rest van zijn acties zagen er goed uit.

Een deel van de strook groeit wel gewoon, er zitten een paar kale plekken in. Vandaar dat ik over bijzaaien begon.

Het is nota bene geen beunhaas: het was een bedrijf. Hij heeft ook het terras aangelegd, dat ziet er prachtig uit. Maar dit deed hij er duidelijk effe erbij.
Bijzaaien is geen optie, ivm verschil in gras beter is 2 matjes erbij en de slechte stukken eruit snijden.
pi_165241166
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 10:09 schreef halfway het volgende:

[..]

Bijzaaien is geen optie, ivm verschil in gras beter is 2 matjes erbij en de slechte stukken eruit snijden.
Maar in het voorjaar zaai je toch ook kale plekken bij? Maar ik moet er nu dus gewoon afblijven?

Wat is jullie sproeiadvies voor de komende tijd eigenlijk?
  maandag 12 september 2016 @ 08:16:56 #18
396740 ReNero2
Ohw look, a flying cow!
pi_165264971
Boven de 25 graden groeit gras niet meer dus om het met deze temperaturen te laten herstellen is een kwestie van een lange adem. In de avond een uurtje sproeien, geen kunstmest gebruiken nu en mochten de vlekken er in blijven ook als het frisser wordt even een hand graszaad (sportveld mix) er overheen strooien. Het gazon zal iets gehavend de winter ingaan maar in het voorjaar ben je verzekerd van een biljardlaken :P
Het feit dat je een mening hebt betekent nog niet dat deze ergens op gebaseerd is.
When you post one, it is tragedy. But when you post one million, it is a statistic.
pi_165266225
Wat ook nog kan, gazon az erover en na 6 weken wat kalk erover. Is wel afhank. Van je grond, dus mss testen.
<hr>
pi_165266274
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 09:59 schreef austenamsterdam het volgende:

Als ik dit zo lees denk ik dat je terrastegels binnenkort ook dood zijn.....
pi_165271622
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 10:14 schreef emil23 het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees denk ik dat je terrastegels binnenkort ook dood zijn.....
Nee, hoor. Die sproei ik ook. ;-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')