abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165152845
Dag allen,

Vraag
Wat kan ik, als 28 jarige, thuis wonend, universitair afgestudeerd, doen om aan geld te komen? Is bijstand een optie? Voor zover ik begrepen hebt niet. Voor je oordeelt, even verder lezen.

Situatie
Wederom thuiswonend, doordat ik in 2015 een stage wilde lopen in Amsterdam, en de financiële middelen tijdens mijn tweede studie (eerste afgerond, nu doorgestudeerd) niet had om toen van Enschede naar Amsterdam te verhuizen en mezelf te onderhouden (had geen recht meer op lening, en stage pakte 40u, en honours college 15 uur per week). Strategisch een betere zet, dacht ik. Nu heb ik na mijn afstuderen nog een stage gelopen (kon nog niks vinden qua werk), en heb uitzendwerk gedaan om rond te komen m.b.t. huisgeld. Daarna fulltime kunnen werken voor 6mnd en vervolgens op reis gegaan en vrijwilligerswerk in mijn vakgebied gedaan. Nu was ik 3 mdn terug, en werkte 32 uur aan een project. Dit project is tijdens mijn vrijwilligerswerk reeds stopgezet, en zit ik zonder inkomen. WW is geen optie, meer helaas. Wat zijn mijn mogelijkheden? Mijn financiele buffer is er wel, maar is niet heel groot. Het thuiswonen komt me al zo'n 2 jaar de spuigaten uit (gelukkig ben ik veel in het buitenland geweest).

Is het een optie om op kamers te gaan, en zo iets aan te vragen om verder te kunnen kijken? Mijn mentale gezondheid gaat er op achteruit door thuis te zitten.

Ik hoop dat hier experts zitten die me een stuk verder kunnen helpen. Antwoorden als "werk" kan je achter wegen laten, hier ben ik druk mee bezig, feedback is dat ik veelal te slim ben voor de vacature, of 'niet in het team pas omdat ik te academisch ben'.
  woensdag 7 september 2016 @ 16:06:47 #2
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_165153183
Je kan op kamers gaan, dan val je in elk geval niet onder de kostendelersnorm.

Ik neem aan dat je ook al traineeships hebt geprobeerd?
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
  woensdag 7 september 2016 @ 16:13:44 #3
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_165153357
Curieuze taalfoutjes.

Maar wees eens concreter, welke richting zoek je werk? En welke locatie? Andere issues die relevant zijn?
Overal verstand van.
pi_165153373
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 15:52 schreef J.C.R. het volgende:
Dag allen,

Vraag
Wat kan ik, als 28 jarige, thuis wonend, universitair afgestudeerd, doen om aan geld te komen? Is bijstand een optie? Voor zover ik begrepen hebt niet.

Antwoorden als "werk" kan je achter wegen laten, hier ben ik druk mee bezig, feedback is dat ik veelal te slim ben voor de vacature, of 'niet in het team pas omdat ik te academisch ben'.
Jij kan geen callcenterbaan oid krijgen omdat je te slim bent? En daarom wil je mogelijk de bijstand in?
pi_165153738
Callcenters nemen vrijwel iedereen aan. Bij mij zit er ook eentje en daar werken junks tot net opgeleide piloten zonder baan.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_165154289
Bij callcenters nemen ze iedereen die enigszins Nederlands spreekt aan. Ook via uitzendbureaus zijn altijd wel tijdelijke fulltime klotebaantjes te vinden.

Allerlei werkzaamheden die mensen liever niet doen en waarvoor je weinig tot niets hoeft te kunnen. Daar is het verloop in personeel groot en kun je dus zo aan de slag.

Binnen callcenters is het eventueel mogelijk om je richting te zoeken richting warme verkoop, aftersales, klantenservice of helpdesk.
pi_165154489
Ja dat kan
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_165155984
Meh als je echt wilt is er wel werk, maar wellicht niet wat je wilt. Mgoe, van gras en slootwater kan je ook niet leven. Ik gok dat je bij 0 uitzendbureau's staat ingeschreven, of veel te veeleisend bent.

Eerst werk zoeken, desnoods asperges steken of stront sorteren op keur; dan pas kan je gaan nadenken over uit huis gaan.

Op kamers, of überhaupt het huis uit, gaat je niet lukken, want geen inkomen. En gek genoeg willen verhuurders liever wel dat je inkomen hebt VOOR je een contract tekent.
Dum de dum
pi_165160918
Excuus voor de late reactie; kwam het e.e.a. tussendoor.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 16:06 schreef finsdefis het volgende:
Je kan op kamers gaan, dan val je in elk geval niet onder de kostendelersnorm.

Ik neem aan dat je ook al traineeships hebt geprobeerd?
Goede tip dat ik op die manier onder de kostendelersnorm uit kom! Ga ik dat gelijk doen!

Traineeships inderdaad geprobeerd. Inmiddels 1 van een half jaar achter de rug. Totaal aantal fulltime werkervaring is net iets meer dan 2 jaar.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 16:13 schreef macondo het volgende:
Curieuze taalfoutjes.

Maar wees eens concreter, welke richting zoek je werk? En welke locatie? Andere issues die relevant zijn?
Ik heb een achtergrond in de communicatiewetenschappen (volgens het diploma) en heb mijn vakken gedropt en vervangen voor psychologie en verandermanagement. Vind persoonlijk leiderschap heel tof, en wil ook dat gebied in. Denk dus aan PhD/trainer op het gebied van jongeren in achterstandswijken, armoede, gedragsproblemen en hoe men uit de fight/flight respons kan gaan, om een constructieve bijdrage te leveren aan eigen relaties en werk. Kortom, ik wil de psychologie in, zonder de officele achtergrond, terwijl ik deze wel heb opgedaan tijdens mijn studie. Alleen de titel van mijn diploma zegt geen psychologie. Daar wil ik naar toe.

Over mijn stuk tekst: snel gescheven, was in de haast. Welke foutjes bedoel je, en waarom curieus? Misschien kan ik wat leren.
pi_165160992
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:31 schreef Fe2O3 het volgende:
Meh als je echt wilt is er wel werk, maar wellicht niet wat je wilt. Mgoe, van gras en slootwater kan je ook niet leven. Ik gok dat je bij 0 uitzendbureau's staat ingeschreven, of veel te veeleisend bent.

Eerst werk zoeken, desnoods asperges steken of stront sorteren op keur; dan pas kan je gaan nadenken over uit huis gaan.

Op kamers, of überhaupt het huis uit, gaat je niet lukken, want geen inkomen. En gek genoeg willen verhuurders liever wel dat je inkomen hebt VOOR je een contract tekent.
Ik sta momenteel bij nationale en internationale (aantal in Engeland bijv.) uitzendbureaus ingeschreven. Ik heb sales baantjes aangepakt, magazijnwerk, administratie, inpakwerk, greeter bij bijenkorf, etc. Ik denk dat ik iets te veel autistische trekken heb, en daardoor sociaal niet heel goed meekom.

Over stront sorteren; zoals je kan lezen heb ik het e.e.a. aan rotbaantjes achter de rug, en pak ze aan waar ik kan. Ook kom ik net terug uit Marokko van vrijwiligerswerk op het gebied van persoonlijk leiderschap. Leven in minimale omstandigheden, kutbaantjes hebben ben ik bekend mee.

Dus als ik het goed begrijp, is de enige mogelijkheid om uit het huis te gaan, een vaste baan te hebben?

[ Bericht 8% gewijzigd door J.C.R. op 07-09-2016 22:03:27 ]
pi_165161195
Het lijkt me dat u voldoet aan de voorwaarden voor een bijstandsuitkering. Zodra er (weer) inkomen is zal de bijstandsuitkering worden gekort. En zolang u thuiswoont valt u onder de kostendelersnorm: wel uitkering, maar minder - afhankelijk van het aantal kostendelers dat er is. Bijstand is niet meer afhankelijk van het inkomen van de medebewoners. (lees ouders) Zie: https://www.rijksoverheid(...)ik-recht-op-bijstand
pi_165161215
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 17:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij callcenters nemen ze iedereen die enigszins Nederlands spreekt aan. Ook via uitzendbureaus zijn altijd wel tijdelijke fulltime klotebaantjes te vinden.

Allerlei werkzaamheden die mensen liever niet doen en waarvoor je weinig tot niets hoeft te kunnen. Daar is het verloop in personeel groot en kun je dus zo aan de slag.

Binnen callcenters is het eventueel mogelijk om je richting te zoeken richting warme verkoop, aftersales, klantenservice of helpdesk.
Herkenbaar dat ze vele mensen aannemen. Zo bijv. bij Bol.com op gesprek geweest en kreeg daar de welbekende vraag: Wat doet iemand met zo'n CV als die van jou bij zo'n functie? Wil je deze functie wel? Wat zoek je eigenlijk, want je CV zegt anders..?!

Hier komt het lastige; mijn waarde liggen in de eerlijkheid, transparantie en vertrouwen, dus hier wil ik bij blijven en zeg ik eerlijk: "ik wil geld verdienen, en dit is inderdaad niet mijn droombaan. Dit is een manier voor mij om verder te kunnen". Vervolgens krijg ik later een belletje dat ze de eerlijkheid heel erg waarderen en misschien in de toekomst zaken willen doen wanneer ik m'n expertise heb opgebouwd, en daarom mij niet in dit team zien. Vandaar dat ik nu voor de optie uitkering ga, wat ik zelf liever niet heb, aangezien dit ook mijn eigenwaarde aantast in een prestatiegerichte maatschappij.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.C.R. op 07-09-2016 22:05:39 (foutje) ]
  woensdag 7 september 2016 @ 22:07:01 #13
57047 macondo
pi_165161599
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 21:49 schreef J.C.R. het volgende:

Ik denk dat ik iets te veel autistische trekken heb, en daardoor sociaal niet heel goed meekom.
quote:
Vind persoonlijk leiderschap heel tof, en wil ook dat gebied in. Denk dus aan PhD/trainer op het gebied van jongeren in achterstandswijken, armoede, gedragsproblemen en hoe men uit de fight/flight respons kan gaan, om een constructieve bijdrage te leveren aan eigen relaties en werk. Kortom, ik wil de psychologie in, zonder de officele achtergrond, terwijl ik deze wel heb opgedaan tijdens mijn studie.
Je ben licht autistisch, kunt sociaal moeilijk meekomen?

Je wilt heel sociale dingen gaan doen, leiderschap dinges en gedragsproblemen aanpakken?
Overal verstand van.
pi_165161828
Er zijn zat opties, maar TS wil liever een uitkering ipv werkervaring... zonde.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_165161871
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 22:07 schreef macondo het volgende:

[..]

[..]

Je ben licht autistisch, kunt sociaal moeilijk meekomen?

Je wilt heel sociale dingen gaan doen, leiderschap dinges en gedragsproblemen aanpakken?
Kijk, sociaal zijn is een vaardigheid en dit kan je leren. Natuurlijk duurt het bij mij wat langer, en praat ik wat langzamer, daardoor kom ik beter tot m'n recht ik gecontroleerde en veilige omgevingen. Juist in begeleidende rollen ben ik sterk; 1 op 1 of kleine groepen, omdat er dan een veilige omgeving gecreëerd kan worden. Dat is de reden dat ik die kant op wil, omdat ik weet dat ik dat juist kan.

Wel een goed punt though; grote groepen, hoog sociaal, hoge druk gaat m dus niet worden.
pi_165161924
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 22:14 schreef bijdehand het volgende:
Er zijn zat opties, maar TS wil liever een uitkering ipv werkervaring... zonde.
Klopt, er zijn vele mogelijkheden. Mits je er doorheen komt. En ik ben op zoek naar de mogelijkheden, om vervolgens verder te gaan. Een uitkering is een mogelijkheid die ik zie, het is niet de enige. Als je iets verder had gelezen dan je username en neus lang is, had je dat begrepen. Mocht je tips hebben, graag :-)

Een voorbeeld waarom ik het als mogelijkheid zie: thuiswonen tast iemand z'n autonomie aan, en zeker als deze persoon, lees ik, meer autonomie had. Autonomie is een belangrijk onderdeel in motivatie en welzijn, wil men op een gezonde manier waarde toevoegen aan een bedrijf bijvoorbeeld. Met de autonomie van een eigen plek, is de belemmering weggenomen en vergroot ik mijn welzijn en daarmee mijn motivatie. Zie Self-Determination Theory van Deci & Ryan (2000), of verdiep je in positieve psychologie. Dat is de reden waarom ik opzoek ben naar mogelijkheiden.

[ Bericht 26% gewijzigd door J.C.R. op 07-09-2016 22:21:02 (SDT toegevoegd) ]
pi_165162159
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 22:17 schreef J.C.R. het volgende:

[..]

Klopt, er zijn vele mogelijkheden. Mits je er doorheen komt. En ik ben op zoek naar de mogelijkheden, om vervolgens verder te gaan. Een uitkering is een mogelijkheid die ik zie, het is niet de enige. Als je iets verder had gelezen dan je username en neus lang is, had je dat begrepen. Mocht je tips hebben, graag :-)

Een voorbeeld waarom ik het als mogelijkheid zie: thuiswonen tast iemand z'n autonomie aan, en zeker als deze persoon, lees ik, meer autonomie had. Autonomie is een belangrijk onderdeel in motivatie en welzijn, wil men op een gezonde manier waarde toevoegen aan een bedrijf bijvoorbeeld. Met de autonomie van een eigen plek, is de belemmering weggenomen en vergroot ik mijn welzijn en daarmee mijn motivatie. Zie Self-Determination Theory van Deci & Ryan (2000), of verdiep je in positieve psychologie. Dat is de reden waarom ik opzoek ben naar mogelijkheiden.
Al neem je een krantenwijk! Ongelooflijk... kutbaantjes zat! Zelfs seizoenwerk. Dat lukt zelfs jou wel :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_165162568
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 21:55 schreef J.C.R. het volgende:

[..]

Herkenbaar dat ze vele mensen aannemen. Zo bijv. bij Bol.com op gesprek geweest en kreeg daar de welbekende vraag: Wat doet iemand met zo'n CV als die van jou bij zo'n functie? Wil je deze functie wel? Wat zoek je eigenlijk, want je CV zegt anders..?!

Hier komt het lastige; mijn waarde liggen in de eerlijkheid, transparantie en vertrouwen, dus hier wil ik bij blijven en zeg ik eerlijk: "ik wil geld verdienen, en dit is inderdaad niet mijn droombaan. Dit is een manier voor mij om verder te kunnen". Vervolgens krijg ik later een belletje dat ze de eerlijkheid heel erg waarderen en misschien in de toekomst zaken willen doen wanneer ik m'n expertise heb opgebouwd, en daarom mij niet in dit team zien. Vandaar dat ik nu voor de optie uitkering ga, wat ik zelf liever niet heb, aangezien dit ook mijn eigenwaarde aantast in een prestatiegerichte maatschappij.
Dat je primair voor het geld komt, snapt elke HRM medewerker die sollicitatiegesprekken voert. Als je geld zat had ging je wel fulltime je hobby uitoefenen. Dat hoef je niet uit te leggen.

Je kan net, zo eerlijk zeggen dat ik jouw vakgebied heel weinig vacatures beschikbaar zijn en dat je daarom je horizon aan het verbreden bent. Net zo eerlijk, maar de HRM medewerker hoort dit liever dan dat je alleen maar zegt 'ik wil geld'.

Ze nodigen je uit voor een gesprek, dus je opleidingsniveau is niet de reden dat je wordt afgewezen. Dat feit stond immers al zwart op wit voordat je werd uitgenodigd.

Tot slot zal een uitkeringsperiode op je Cv je niet snel verder helpen aan een goede leuke baan. Leuke banen komen meestal pas op je pad als je een tijdje 'onderweg' bent in je carrière.
  woensdag 7 september 2016 @ 22:38:31 #19
57047 macondo
pi_165162578
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 22:15 schreef J.C.R. het volgende:

[..]

Kijk, sociaal zijn is een vaardigheid en dit kan je leren. Natuurlijk duurt het bij mij wat langer, en praat ik wat langzamer, daardoor kom ik beter tot m'n recht ik gecontroleerde en veilige omgevingen. Juist in begeleidende rollen ben ik sterk; 1 op 1 of kleine groepen, omdat er dan een veilige omgeving gecreëerd kan worden. Dat is de reden dat ik die kant op wil, omdat ik weet dat ik dat juist kan.

Wel een goed punt though; grote groepen, hoog sociaal, hoge druk gaat m dus niet worden.
Sorry man, maar autisme gaat niet goed samen met coaching en leiderschap. Subtiele signalen zal je missen, het is geen kwestie van "leren".

Klinkt hard, maar tijd om de bakens te verzetten.
Overal verstand van.
  woensdag 7 september 2016 @ 22:42:34 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_165162705
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2016 22:23 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Al neem je een krantenwijk! Ongelooflijk... kutbaantjes zat! Zelfs seizoenwerk. Dat lukt zelfs jou wel :)
Mwoah ik ken iemand als TS, die is ook redelijk autistisch, en dat valt soms vies tegen. Mgoe, doe je niks aan.

Dus ja, je moet een contract met inkomen hebben om uit huis te gaan, omdat simpelweg niemand je zal willen verhuren zonder een inkomstenbron.

Je staat neem ik aan ingeschreven bij de woningbouw? Bouw jaren op ...

Misschien moet je bij het uitzendbureau aangeven dat je ALLES wilt doen, het is leuk om naar een ver land te gaan voor noppes, maar je koopt er weinig voor. Je moet iets doen, en als dat simpel dom werk is, soit.

Er moet nu eerst een vast inkomen zijn. Zelfs met 1500 bruto/mnd kun je sociale woningen huren. Daarna kan je kijken naar eigen woonruimte, en dan vanuit daar verder naar beter betaald werk wat meer richting gaat naar wat je wilt en kunt.
Dum de dum
pi_165167400
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 22:42 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Mwoah ik ken iemand als TS, die is ook redelijk autistisch, en dat valt soms vies tegen. Mgoe, doe je niks aan.
Ja, het is niet makkelijk maar het is mogelijk. Een goed leider zal hij denk ik niet zijn, dus dat kan hij ook gewoon zeggen. Bij een sollicitatie zeggen dat je de baan wil omdat je geld nodig hebt is gewoon het bewust frustreren van het gesprek.
pi_165167862
Waarom is een uitkering geen optie?
Ik heb buren die de hele dag, elke dag met hun hele "sociale groep" overlast veroorzaken. Nog nooit een dag gewerkt sinds ze in Nederland zijn aangekomen en volgens de statistieken is er 70% zekerheid dat ze dat ook nooit zullen gaan doen. Daar staat tegenover dat ze vele financiële voordeeltjes krijgen en een jaarlijkse renovering van hun huis. Bij extreme overlast alleen een vriendelijk woordje van de politie, gemeente en woningbouw.

Waarom kan TS die wel gemotiveerd is om te werken maar niks kan vinden daar geen gebruik van maken?!?! Ik betaal belasting voor een vangnet om iemand op weg te helpen, niet voor misbruikende parasieten.
pi_165167895
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 21:49 schreef J.C.R. het volgende:
Ik denk dat ik iets te veel autistische trekken heb, en daardoor sociaal niet heel goed meekom.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 21:47 schreef J.C.R. het volgende:
Kortom, ik wil de psychologie in, zonder de officele achtergrond, terwijl ik deze wel heb opgedaan tijdens mijn studie. Alleen de titel van mijn diploma zegt geen psychologie. Daar wil ik naar toe.
Voor psychologie moet je wel gestudeerd hebben, in het bezit zijn van een diploma, liefst met GZ aantekening én de werkloosheid onder psychologen ligt hoog.
In jongerenwerk is de werkloosheid helemaal om te huilen.
Een psycholoog met teveel autistische trekjes? Ahum. Het is bij uitstek een sociaal beroep.

Ik denk dat je verwachtingspatroon niet realistisch is.
  donderdag 8 september 2016 @ 09:43:33 #24
370659 Elvenpath
Live life to its fullest
pi_165168599
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 08:34 schreef Dally het volgende:
Waarom is een uitkering geen optie?
Ik heb buren die de hele dag, elke dag met hun hele "sociale groep" overlast veroorzaken. Nog nooit een dag gewerkt sinds ze in Nederland zijn aangekomen en volgens de statistieken is er 70% zekerheid dat ze dat ook nooit zullen gaan doen. Daar staat tegenover dat ze vele financiële voordeeltjes krijgen en een jaarlijkse renovering van hun huis. Bij extreme overlast alleen een vriendelijk woordje van de politie, gemeente en woningbouw.

Waarom kan TS die wel gemotiveerd is om te werken maar niks kan vinden daar geen gebruik van maken?!?! Ik betaal belasting voor een vangnet om iemand op weg te helpen, niet voor misbruikende parasieten.
Ik snap ook niet waarom veel users op fok.nl zo negatief staan tegenover een uitkering. Kijk een uitkering is inderdaad bedoelt als laatste redmiddel maar met reacties als 'je zit liever op je reet dan dat je met je handen werkt' werken ook averechts.

Het vorige schoolseizoen is net geëindigd wat betekend dat er enorm veel mensen zijn afgestudeerd. Als deze mensen willen een baan. Ze zullen ook wel binnen het jaar een baan in hun vakgebied krijgen maar niet nu meteen. In tussentijd zullen ze echter wel ergens van moeten leven.
Het is makkelijk om te zeggen dat er altijd wel kutbaantjes (sorry voor de taal) maar hier zitten ook haken en ogen aan. Je moet bijv. wel tijd houden om te solliciteren. En wat dacht je van leidinggevenden die niet zitten te wachten op pas afgestudeerden? Bedrijven als bol.com nemen liever iemand aan die daar graag jarenlang gemotiveerd wil blijven werken. Als pas afgestudeerde wil je echter waarschijnlijk zo snel mogelijk weer weg. Of de nieuwe baan vraagt dat je per direct daar kan beginnen.

Al met al vind ik het minder erg als een bijstandsuitkering (waar ik ook belasting voor betaal) wordt gebruikt als laatste redmiddel. Ik vind het erger dat er mensen zijn die er hun hele leven van afhankelijk willen zijn. TS wil echter zo snel mogelijk aan het werk. Geef hem morgen een baan en zij/hij zal zielsgelukkig gaan werken. Dat is iets heel anders dan ongemotiveerde mensen die liever de hele dag gaan bankhangen.
pi_165168907
Allereerst ben ik erg positief over de reacties in dit forum. Ik ken andere fora waar het heel anders aan toe gaat, hier vind ik 90% kwaliteit. Dank daarvoor.

Ik ga het autisme niet keihard verdedigen, aangezien het trekjes zijn, en ik weet de mijne. Iedereen heeft tot een gradatie trekjes, en ik heb ze te weinig voor een diagnose. Misschien gooi ik het te makkelijk op tafel zonder de gevolgen te zien, en is dat een fout van mij.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 08:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Voor psychologie moet je wel gestudeerd hebben, in het bezit zijn van een diploma, liefst met GZ aantekening én de werkloosheid onder psychologen ligt hoog.
Een psycholoog met teveel autistische trekjes? Ahum. Het is bij uitstek een sociaal beroep.

Klopt zeker, voor psychologie. En dat is ook helaas waar ik tegenaan loop. Mijn zus is kinder-jeugd psychologe en ik merk van haar hoe lastig het is om een baan te hebben. Gelukkig heeft zij nu 3 jaar ervaring in het vakgebied.

Ik heb vanmiddag nog 2 gesprekken voor een nieuwe job (ben net 2 dagen in NL), dus geloof dat dat allemaal goed gaat komen, het zijn, en daar gaat het mij om, de financien om de periode tussen jobless --> job te kunnen overbruggen en te werken aan mijn welzijn. Bedankt Elvenpath en Dally voor de ondersteunende woorden.

Ik ben tot zo ver blij met de antwoorden en begrijp dus dat het niet mogelijk is om bijstand aan te vragen. Goed om te weten, dan ga ik ook nog niet op zoek naar een kamer.

Dank!
pi_165168934
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 08:36 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Voor psychologie hoef je helemaal niet gestudeerd te hebben. Psycholoog is geen beschermde titel dus iedere idioot kan dit bordje op zijn deur hangen. Wanneer je bij instellingen oid gaat werken moet je inderdaad wel je papiertje hebben, BIG geregistreerd zijn etc.

Daarnaast zijn Psychologen ook geen wondermensen hoor, zijn genoeg die ook de nodige stoornissen hebben.

On topic; TS neem de eerste de beste baan aan die je kunt vinden, desnoods parttime als het heel kut is, bouw van daaruit verder.
  donderdag 8 september 2016 @ 10:39:05 #27
57047 macondo
pi_165169499
quote:
11s.gif Op donderdag 8 september 2016 09:43 schreef Elvenpath het volgende:

Ik snap ook niet waarom veel users op fok.nl zo negatief staan tegenover een uitkering.
Hoe zou het komen, dat parasieten met een uitkering zo'n negatieve reputatie hebben?
Overal verstand van.
pi_165170011
quote:
Dag allen,

Vraag
Wat kan ik, als 28 jarige, thuis wonend, universitair afgestudeerd, doen om aan geld te komen? Is bijstand een optie? Voor zover ik begrepen hebt niet. Voor je oordeelt, even verder lezen.

Situatie
Wederom thuiswonend, doordat ik in 2015 een stage wilde lopen in Amsterdam, en de financiële middelen tijdens mijn tweede studie (eerste afgerond, nu doorgestudeerd) niet had om toen van Enschede naar Amsterdam te verhuizen en mezelf te onderhouden (had geen recht meer op lening, en stage pakte 40u, en honours college 15 uur per week). Strategisch een betere zet, dacht ik. Nu heb ik na mijn afstuderen nog een stage gelopen (kon nog niks vinden qua werk), en heb uitzendwerk gedaan om rond te komen m.b.t. huisgeld. Daarna fulltime kunnen werken voor 6mnd en vervolgens op reis gegaan en vrijwilligerswerk in mijn vakgebied gedaan. Nu was ik 3 mdn terug, en werkte 32 uur aan een project. Dit project is tijdens mijn vrijwilligerswerk reeds stopgezet, en zit ik zonder inkomen. WW is geen optie, meer helaas. Wat zijn mijn mogelijkheden? Mijn financiele buffer is er wel, maar is niet heel groot. Het thuiswonen komt me al zo'n 2 jaar de spuigaten uit (gelukkig ben ik veel in het buitenland geweest).

Is het een optie om op kamers te gaan, en zo iets aan te vragen om verder te kunnen kijken? Mijn mentale gezondheid gaat er op achteruit door thuis te zitten.

Ik hoop dat hier experts zitten die me een stuk verder kunnen helpen. Antwoorden als "werk" kan je achter wegen laten, hier ben ik druk mee bezig, feedback is dat ik veelal te slim ben voor de vacature, of 'niet in het team pas omdat ik te academisch ben'.
Domme vraag misschien, maar wilden die bedrijven waar je stage gelopen hebt je niet aannemen? En zo nee, waarom niet?
pi_165170039
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 10:39 schreef macondo het volgende:

[..]

Hoe zou het komen, dat parasieten met een uitkering zo'n negatieve reputatie hebben?
Zolang je niet ziek bent (psychisch of lichamelijk) kan je in mijn ogen prima werken. Als je dat niet wilt omdat het werk je te min is dan ben je inderdaad een parasiet als je je handje op gaat houden.
pi_165171295
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 11:08 schreef Horzula het volgende:

[..]

Domme vraag misschien, maar wilden die bedrijven waar je stage gelopen hebt je niet aannemen? En zo nee, waarom niet?
Goede vraag, zeker geen domme. Bij het internetbureau zijn ze gaan krimpen, bij Accenture was geen plek. Bij een ander stage bedrijf kan ik nog wel even bellen! Thanks voor deze "Domme" vraag; was een blinde vlek.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 11:09 schreef GS-Raw het volgende:

[..]

Zolang je niet ziek bent (psychisch of lichamelijk) kan je in mijn ogen prima werken. Als je dat niet wilt omdat het werk je te min is dan ben je inderdaad een parasiet als je je handje op gaat houden.
Ben ik met je eens; als je op je luie reet wil zitten en werk weigert, dan is dat inderdaad een slechte optie. Daar werkweigering m.i. soms ook juist kan zijn wanneer men een win/verlies situatie creëert. Stel dat je altijd als bakker hebt gewerkt, en nu kan je als goudsmid aan het werk en je kent het vak niet maar de persoon verwacht wel dat je het vak een beetje beheerst. Als je dit achter zou houden, en werk accepteert 'om maar geld te verdienen' is dit geen win/win situatie. De baas van het goud bedrijf heeft een niet zo gemotiveerde persoon in dienst, wat m.i. zonde is van zijn investering, aangezien een persoon na 3 mnd pas echt sterk gaat produceren en zeker in een grote organisatie ong 2 jaar nodig heeft om 100% vloeiend te functioneren. Maar goed, werk weigeren omdat je op de bank wil zitten en niks wil doen, dan ben je inderdaad een parasiet. En onder die categorie zet ik mezelf niet; werk is een onderdeel van m'n geluksgevoel en wil graag een gelukkig mens zijn :-)
pi_165181431
Het huidige uitkeringssysteem is helaas wel heel erg in het voordeel van parasieten.

Iemand die geen zin heeft om te werken en geen enkele moeite doet een sollicitatiegesprek door te komen krijgt van alles. Iemand die zijn hele leven alles verbrast ook.
Maar iemand die rekening houd met slechtere tijden, huisje aflossen, spaar geld maar toch werkeloos raakt is compleet de lul. Je moet eerst je geld opmaken en je huis verkopen voordat je de hulp krijgt die parasieten meteen krijgen.

In geval van TS vind ik bijstand een investering in plaats van parasitisme (uitgaande van zijn eerlijke blauwe ogen natuurlijk, een parasiet doet ook gemotiveerd voor gratis geld).
pi_165182588
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 18:31 schreef Fe2O3 het volgende:

Veelal niet als het om sociale verhuur gaat. Bij velen is het zo dat je inkomen niet hoger mag zijn dan een bepaald bedrag, dat het niets is tijdens moment van inschrijven maakt vaak niet uit want ze weten dat zodra je ingeschreven staat op het adres je recht hebt op bijstand. Alleen de eerste maand huur moet je vaak wel meteen betalen dus wel zorgen dat je dat bedrag hebt.
pi_165183734
quote:
Dag allen,

Vraag

Situatie

Welke opleiding had je gedaan als ik vragen mag?
  vrijdag 9 september 2016 @ 09:36:01 #34
370659 Elvenpath
Live life to its fullest
pi_165194761
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 10:39 schreef macondo het volgende:

[..]

Parasiet = iemand die van plan is om voor eeuwig of langere tijd het handje op te houden en gratis geld te kunnen ontvangen.

Waar de bijstand voor bedoelt is = om mensen tijdelijk te ondersteunen zodat ze niet verhongeren, schulden opbouwen of uit huis worden gezet.

Wat TS wil = TIJDELIJKE ondersteuning totdat hij een baan heeft.

Er is een groot verschil tussen iemand die een opleiding heeft gevolgd en graag wil werken en iemand die bijv. vertikt om de Nederlandse taal te leren of elke dag drugs gebruikt waardoor een baan er niet in zit.
  vrijdag 9 september 2016 @ 09:37:49 #35
370659 Elvenpath
Live life to its fullest
pi_165194801
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 12:09 schreef J.C.R. het volgende:

[..]

Goede vraag, zeker geen domme. Bij het internetbureau zijn ze gaan krimpen, bij Accenture was geen plek. Bij een ander stage bedrijf kan ik nog wel even bellen! Thanks voor deze "Domme" vraag; was een blinde vlek.

[..]

Ben ik met je eens; als je op je luie reet wil zitten en werk weigert, dan is dat inderdaad een slechte optie. Daar werkweigering m.i. soms ook juist kan zijn wanneer men een win/verlies situatie creëert. Stel dat je altijd als bakker hebt gewerkt, en nu kan je als goudsmid aan het werk en je kent het vak niet maar de persoon verwacht wel dat je het vak een beetje beheerst. Als je dit achter zou houden, en werk accepteert 'om maar geld te verdienen' is dit geen win/win situatie. De baas van het goud bedrijf heeft een niet zo gemotiveerde persoon in dienst, wat m.i. zonde is van zijn investering, aangezien een persoon na 3 mnd pas echt sterk gaat produceren en zeker in een grote organisatie ong 2 jaar nodig heeft om 100% vloeiend te functioneren. Maar goed, werk weigeren omdat je op de bank wil zitten en niks wil doen, dan ben je inderdaad een parasiet. En onder die categorie zet ik mezelf niet; werk is een onderdeel van m'n geluksgevoel en wil graag een gelukkig mens zijn :-)
TS, je bent te lief en te eerlijk... Jij gaat het nog zwaar krijgen in het leven.. :X
  vrijdag 9 september 2016 @ 10:00:26 #36
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_165195174
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:36 schreef Elvenpath het volgende:

[..]

Parasiet = iemand die van plan is om voor eeuwig of langere tijd het handje op te houden en gratis geld te kunnen ontvangen.

Waar de bijstand voor bedoelt is = om mensen tijdelijk te ondersteunen zodat ze niet verhongeren, schulden opbouwen of uit huis worden gezet.

Wat TS wil = TIJDELIJKE ondersteuning totdat hij een baan heeft.

Er is een groot verschil tussen iemand die een opleiding heeft gevolgd en graag wil werken en iemand die bijv. vertikt om de Nederlandse taal te leren of elke dag drugs gebruikt waardoor een baan er niet in zit.
Tja.. eerst op vakantie (ieders goed recht hoor) en dan tijdelijke ondersteuning.. gaat er bij mij niet in..
Je kan gewoon dozen vouwen, vegen of auto's gaan poetsen.. zo moeilijk is het allemaal niet..
Welcome to the world zou ik zeggen..

Parasieten zijn mensen die gebruik maken van, terwijl ze echt prima in staat zijn hun eigen boontjes te doppen... Of dat nou voor langer of korter is maakt geen verschil..
pi_165195180
Kan het zijn dat een werkgever uit je cv kan concluderen dat je "veranderlijk" bent ? Je verhaal lezende heb ik de indruk dat je veel verschillende dingen hebt gedaan qua opleiding, werk en vrijwilligerswerk. Misschien is het wijs om je cv bij iedere sollicitatie aan te passen en weg te laten wat niet meewerkt in die sollicitatie. Ter verduidelijking: één of twee keer iets in het buitenland hebben gedaan staat goed op je cv maar vijf keer is wel veel. Een werkgever hoopt dat je je wilt binden en wanneer je cv te breed is kan de indruk ontstaan dat je het ergens gauw zat bent. Heel veel succes !
pi_165195567
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 21:29 schreef Mathema het volgende:

[..]

Welke opleiding had je gedaan als ik vragen mag?
Communicatiewetenschap. Heb alleen bijna al m'n vakken vervangen voor psychologie en bedrijfskunde vakken. Daarnaast een zelfstudie in positieve psychologie gedaan, en een leiderschapshonours gevolgd. Je zou kunnen zeggen dat ik me toentertijd gespecialiseerd heb in motivatie (persoonlijk leiderschap).
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 september 2016 09:37 schreef Elvenpath het volgende:

[..]

TS, je bent te lief en te eerlijk... Jij gaat het nog zwaar krijgen in het leven.. :X
Thanks voor het compliment. Misschien. Maar ik geloof niet dat de wereld gaat veranderen als iedereen het zelfde gedrag vertoont. Zoals Gandhi (als ik het goed heb) zei: Be the change you want to see in the world. Maar goed, nu ga ik misschien net iets te veel naast m'n schoenen lopen
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 september 2016 10:00 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Tja.. eerst op vakantie (ieders goed recht hoor) en dan tijdelijke ondersteuning.. gaat er bij mij niet in..
Je kan gewoon dozen vouwen, vegen of auto's gaan poetsen.. zo moeilijk is het allemaal niet..
Welcome to the world zou ik zeggen..

Parasieten zijn mensen die gebruik maken van, terwijl ze echt prima in staat zijn hun eigen boontjes te doppen... Of dat nou voor langer of korter is maakt geen verschil..
Wat versta je onder mijn vakantie? Tijdens mijn 4 mnd reis heb ik een blog bijgehouden over mijn persoonlijke onderzoek, en heb ik een onderzoeksrapport geschreven. Daarnaast heb ik geschreven voor EF Language Instituut in China. En tijdens mijn vrijwilligerswerk heb ik mijn expertise juist kunnen uitbouwen (coach in persoonlijk leiderschap), en tijdens deze periode hoorde ik dat mijn project ten einde kwam (het was eerder afgerond) en dus sta ik op eens op straat. In marokko had ik z.g.a geen internet om hier op te kunnen anticiperen met sollicitaties voor een nieuwe baan. Eerst vragen naar meer informatie, dan oordelen. Dit zijn aannames waar je op borduurt en dien je niet te doen. Een uitspraak kan je pas doen wanneer je voldoende informatie hebt. Je kan natuurlijk wel je aanname testen maar benoem dat ook. Volgende week ga ik peren plukken, daar ik niet van dat geld op mezelf kan, en ik de vraag voor een uitkering ter aanvulling redelijk doch billik vind.
pi_165195650
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 20:49 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Veelal niet als het om sociale verhuur gaat. Bij velen is het zo dat je inkomen niet hoger mag zijn dan een bepaald bedrag, dat het niets is tijdens moment van inschrijven maakt vaak niet uit want ze weten dat zodra je ingeschreven staat op het adres je recht hebt op bijstand. Alleen de eerste maand huur moet je vaak wel meteen betalen dus wel zorgen dat je dat bedrag hebt.
Kijk, Hier heb ik wat aan! Thanks!! :-)

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 10:00 schreef Justme7005 het volgende:
Kan het zijn dat een werkgever uit je cv kan concluderen dat je "veranderlijk" bent ? Je verhaal lezende heb ik de indruk dat je veel verschillende dingen hebt gedaan qua opleiding, werk en vrijwilligerswerk. Misschien is het wijs om je cv bij iedere sollicitatie aan te passen en weg te laten wat niet meewerkt in die sollicitatie. Ter verduidelijking: één of twee keer iets in het buitenland hebben gedaan staat goed op je cv maar vijf keer is wel veel. Een werkgever hoopt dat je je wilt binden en wanneer je cv te breed is kan de indruk ontstaan dat je het ergens gauw zat bent. Heel veel succes !
Goede tip. De rode draad in mijn werk (behalve mijn werk om rond te kunnen komen wat niet in mijn richting is) is op het gebied geweest van welzijn. Qua buitenland ervaring heb ik 1x een backpack & persoonlijk onderzoek (incl rapport) reis staan, en 1x vrijwilligerswerk in Marokko. M.i. best ok. Dat idee van iets aanpassen is een goede, thanks!

[ Bericht 44% gewijzigd door J.C.R. op 09-09-2016 11:26:28 (aanpassing) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')