abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165085559
Ik heb enige tijd geleden een huis gekocht, waar geen oven in zat. Ook is er geen standaard oven keukenkast beschikbaar. Ik heb bij een aantal keukenzaken nagevraagd, maar die willen allemaal de hele kast vervangen. Logisch natuurlijk, ze verkopen liever een hele kast.

Volgens mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn en daarom wil ik hier navragen of mijn idee klopt voordat ik aan de slag ga.

Dit is de kast waar ik nu onder een oven wil inbouwen. Bovenin zit een keramische kookplaat:

Om te beginnen is het de bedoeling dat de deur en lade eruit worden gemonteerd. Vervolgens zal ik de achterwand eruit snijden in verband met de warmteafvoer. Natuurlijk is het netter om het netjes te demonteren, maar daarvoor zou de hele kast moeten worden gedemonteerd. Daarna heb ik een oven console van de IKEA:

Deze zal ik monteren waarna ik de oven hierop kan schuiven. De hoogte ervan moet ik uiteraard even netjes bepalen. Het eindresultaat lijkt dan ongeveer hierop, maar dan exclusief de afdek stukjes en de achterwand is dan niet aanwezig.

Wat dan resteert is het inbouwen van de oven volgens de montage instructies en het steken hiervan in de stopcontact. Tot slot hou ik onder iets ruimte over. Dit wil ik gaan oplossen door heel netjes een reserve stuk plank van de keuken die ik heb liggen op de juiste maat te snijden en onderin te monteren.

Ben ik nou iets vergeten? Of wordt het zo makkelijk als ik het voor me zie?
pi_165088173
Yep gewoon doen!
Laat die handjes wapperen!
  zondag 4 september 2016 @ 19:47:09 #3
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_165088360
Lees even na hoeveel cm onder de kookplaat vrij moet zijn ivm ventilatie. Ik zou onder de oven nog een la maken voor je bakblikken enzo . ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_165088732
heb je daar een aparte elektra groep?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 4 september 2016 @ 19:58:27 #5
382193 Mucha-Girl
Butterflies are free....
pi_165088754
En onthoud dat zo'n rubberen slang meestal een probleem is als de oven er recht tegenaan staat. Er is een kans dat dat vervangen moet worden door buizen. Dat was bij mij in ieder geval wel zo, toen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mucha-Girl op 04-09-2016 22:07:11 ]
Om 17 aug 2012 om 22:51:31 uur schreef TBakkert:
naaaisss :D
goede FOK!ster jij _0_
  Moderator zondag 4 september 2016 @ 21:43:46 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165092782
Een ventilatiestrook in de plint van de keuken aanbrengen lijkt mij ook geen overbodige iets; dan kan de warmte in ieder geval makkelijker weg komen :)

Verder lijkt mij qua plan van aanpak weinig mis mee !
pi_165093027
Zo hebben wij het ook ongeveer gedaan bij onze eerste keuken.
La eronder voor de bakblikken en klaar :)
Succes!
pi_165094089
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 19:58 schreef Mucha-Girl het volgende:
En onthoud dat zo'n rubberen slang meestal een probleem is als de oven er recht tegenaan staat. Er is een kans dat dat vervangen moet worden door buizen. Dat was bij mij in ieder geval wel zo, toen.
Dat is geen slang, het is een aansluitsnoer. Gaat geen gas doorheen maar elektriciteit. ;)
  zondag 4 september 2016 @ 22:29:25 #9
382193 Mucha-Girl
Butterflies are free....
pi_165094317
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 22:22 schreef XanderH het volgende:

[..]

Dat is geen slang, het is een aansluitsnoer. Gaat geen gas doorheen maar elektriciteit. ;)
Zijn daar geen regels voor dan, dat dat afgeschermd moet worden o.i.d.?
Om 17 aug 2012 om 22:51:31 uur schreef TBakkert:
naaaisss :D
goede FOK!ster jij _0_
pi_165094522
de rechte stukken elec snoer gaan in elec buis en die zet je vast ; de bochten kan je open laten ; ga na of 2.5 mm2 koperdraad genoeg dik is (voor wat de oven aan vermogen vraagt) ; verder ok, vooral de ventilatie achter en rondom goed open houden ;
pi_165094836
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 19:47 schreef lipje het volgende:
Lees even na hoeveel cm onder de kookplaat vrij moet zijn ivm ventilatie. Ik zou onder de oven nog een la maken voor je bakblikken enzo . ^O^
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 19:47 schreef lipje het volgende:
Er zal ongeveer 4-5cm onder de kookplaat vrij zitten. De meeste kookplaten schrijven 2cm vrije ruimte voor. Het idee van een lade voor bakblikken moet ik nog even goed bekijken.

quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 19:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
heb je daar een aparte elektra groep?
Jazeker! Ik heb een nog compleet vrije groep voor de oven. De koelkast zit trouwens nu aangesloten op een geheel eigen groep, maar is dat niet overbodig? Een koelkast verbruikt namelijk nooit echt veel. Ik zou namelijk later ook nog een vaatwasser willen. Dan zou ik de koelkast willen aansluiten op de algemene woonkamer/keuken/etc. groep en de vaatwasser dan afzonderlijk op een groep.

quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 21:43 schreef Vonkenboer het volgende:
Een ventilatiestrook in de plint van de keuken aanbrengen lijkt mij ook geen overbodige iets; dan kan de warmte in ieder geval makkelijker weg komen :)

Verder lijkt mij qua plan van aanpak weinig mis mee !
Er zit momenteel een ventilatierooster in de plint, maar dan helemaal aan de andere kant onder de koelkast. Is het nodig om ook een plintrooster te plaatsen onder de oven? En stijgt immers warme lucht niet naar boven?
pi_165111905
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 22:50 schreef Warrick21 het volgende:
De koelkast zit trouwens nu aangesloten op een geheel eigen groep, maar is dat niet overbodig?
Ja is zeker overbodig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_165125564
Hoe hoog is je oven? Is dat hetzelfde als je kastdeurtje dan kun je de lade in zijn geheel naar beneden verplaatsen, daarboven je ovenconsole, oven erin en klaar. Je hebt dan meteen een lade voor bakblikken en ovenschalen en het is meteen afgewerkt.
Als je oven lager is kun je je kastdeurtje afzagen op de maat die je nodig hebt(zaagkant onder houden en afwerken met kantenband), en dit gebruiken als ladefront zodat je een hoge lade hebt waar je eventueel je pannen in kwijt kunt.
pi_165181405
Nou, heel veel goeie tips gekregen! Dus ik ga binnenkort maar eens aan de slag en dit realiseren.

Bedankt allemaal :)
pi_165193478
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 18:17 schreef Warrick21 het volgende:
Vervolgens zal ik de achterwand eruit snijden in verband met de warmteafvoer.
Even een nabrander (pun intended): kun je ook een deel van je achterwand eruit halen? Of hou je dan te weinig circulatie ruimte over? Dit ivm met de stevigheid / haaksheid van je kast?

Heb hier zelf het (dubbele) gootsteenkastje doormidden gehaald omdat er een vaatwasser naast moest komen en uiteindelijk de achterplaat toch deels (met driehoekjes) weer teruggezet omdat 'ie anders best aan het wiebelen was...

gr
pi_165208231
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 07:59 schreef ciewy het volgende:

[..]

Even een nabrander (pun intended): kun je ook een deel van je achterwand eruit halen? Of hou je dan te weinig circulatie ruimte over? Dit ivm met de stevigheid / haaksheid van je kast?

Heb hier zelf het (dubbele) gootsteenkastje doormidden gehaald omdat er een vaatwasser naast moest komen en uiteindelijk de achterplaat toch deels (met driehoekjes) weer teruggezet omdat 'ie anders best aan het wiebelen was...

gr
Vanwege de kookplaat en de kabel die daar loopt, heb ik besloten om de oven helemaal op de grond te plaatsen. Ik ga inderdaad de beukenhout die daar staat laten staan en alleen de achterwand net eronder eruit snijden. 60cm is dan ook precies 2-3cm eronder. Even visueel gemaakt, alles binnen de rode lijntjes wordt eruit gehaald:

Ik betwijfel dat ik uberhaupt nog de 'oven console' nodig heb. Ik had die speciaal gekocht vanwege dat het een maximale belasting van 75kg aankan. Maar de onderste plank van de kast moet toch ook die circa 35kg wegende oven kunnen dragen?
pi_165209328
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 20:51 schreef Warrick21 het volgende:
Maar de onderste plank van de kast moet toch ook die circa 35kg wegende oven kunnen dragen?
Die plank is het probleem niet echt, maar die lullige 4 stukjes plastic die ze "plankdragers" noemen vaak wel Vergeet niet dat je ook nog iets in je oven zet. een afbakbroodje is niet zo zwaar, maar een flinke ovenschaal lasagne oid kan best een aantal kilotjes wegen. ik zou het zekere voor het onzekere nemen en die console pakken, of met hoekprofielen de boel verstevigen.
pi_165210752
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 21:24 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Die plank is het probleem niet echt, maar die lullige 4 stukjes plastic die ze "plankdragers" noemen vaak wel Vergeet niet dat je ook nog iets in je oven zet. een afbakbroodje is niet zo zwaar, maar een flinke ovenschaal lasagne oid kan best een aantal kilotjes wegen. ik zou het zekere voor het onzekere nemen en die console pakken, of met hoekprofielen de boel verstevigen.
Die plank op die lullige 4 plankdragers gaat er natuurlijk uit TS had het over de onderste plank van de kast die kan dat gewicht makkelijk aan want die kast staat normaal op 4 poten direct op de vloer.
pi_165219454
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 22:12 schreef BTKlus het volgende:
Die plank op die lullige 4 plankdragers gaat er natuurlijk uit TS had het over de onderste plank van de kast die kan dat gewicht makkelijk aan want die kast staat normaal op 4 poten direct op de vloer.
Ai, Ik had de tekst boven de foto (beter) moeten lezen. Dan is het natuurlijk onrelevant wat ik zeg. Onderop moet die oven inderdaad prima zonder console kunnen volgens mij.

Ik zou wel aan de achterkant wat gaten in de bodem maken voor airflow. Zoals je hier bij deze IKEA plank ziet, komen die ook niet tot helemaal achteraan maar hebben een rooster voor luchtdoorvoer: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90213573/#/10213572
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')