Twee voordelen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 16:59 schreef stavromulabeta het volgende:
En wat is het voordeel van een hypotheek + vermogen boven je huis gewoon direct met vermogen te financieren? Je hypotheeklasten zijn nog steeds hoger dan het rendement op je spaarrekening.
En vergeet de HRA niet. Bij 42% aftrek kan de rente alweer hoger zijn dan 1,2% om dit effectief te laten zijn.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 17:04 schreef StretchingKoala het volgende:
Je wil zeggen, vermogen - schuld is belasting box 3 spaargeld.
Is daar het effectieve % niet rond de 1,2% op het moment, dus dan zou je rente lager dan dat moeten zijn wil het zin hebben + de 1 (of2x) vrijstelling + de belastingdruk zal toch gaan dalen in 2017 voor spaargeld gezien verwacht rendement niet meer van deze tijd is.
nee, hra speelt hier dus geen rol. in mijn voorbeeld betaal ik voor hypotheek van een ton 41 euro per maand.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 17:31 schreef hottentot het volgende:
[..]
En vergeet de HRA niet. Bij 42% aftrek kan de rente alweer hoger zijn dan 1,2% om dit effectief te laten zijn.
Je ziet een positief effect én een negatief aspect over het hoofd bij je plan:quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 16:46 schreef macondo het volgende:
Natuurlijk is het zo dat je wel vermogen moet hebben, én dat je maar de helft van het huis met een aflossingsvrije hypotheek mag financieren. Wat zie ik over het hoofd?
Je ziet niets over het hoofd en google is je vriend.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 16:46 schreef macondo het volgende:
Natuurlijk is het zo dat je wel vermogen moet hebben, én dat je maar de helft van het huis met een aflossingsvrije hypotheek mag financieren. Wat zie ik over het hoofd?
Je bent vast al bij een hoop hypotheekadviseurs geweest dat je dat nog niet weet?quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 18:41 schreef macondo het volgende:
Stel dat jouw voorbeeld 25k annuïteit hypotheek neemt, naast 150k aflossingsvrije hypotheek. Betaal je dan eigenwoningforfait ?
Ik vind dat voordeel van ¤1800 op een betaalde rente van ¤2250 echt significant.quote:
Zeker. Kan mij niet voorstellen dat overheid dit lang gaat toestaan.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 19:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind dat voordeel van ¤1800 op een betaalde rente van ¤2250 echt significant.
Klopt. Van Box 3 naar Box 1 is niet toegestaan.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 19:24 schreef 8008135 het volgende:
Houd er wel rekening mee dat je na X jaar niet zo kan besluiten de schuld alsnog in box 1 op te nemen en de rente af te trekken.
Deze constructie is mogelijk t.g.v. heffingen als EWF, Box 3 progressief e.d.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 19:08 schreef macondo het volgende:
Zeker. Kan mij niet voorstellen dat overheid dit lang gaat toestaan.
Hier vind je wat ik moeilijk probeerde uit te leggen: http://www.belastingdiens(...)e_eigenwoningschuld/quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 18:41 schreef macondo het volgende:
Wow dit scheelt echt heel veel geld. Hoef je alleen geen eigenwoningforfait te betalen als je 0,0 financiert met hypotheekrente aftrek?
Stel dat jouw voorbeeld 25k annuïteit hypotheek neemt, naast 150k aflossingsvrije hypotheek. Betaal je dan eigenwoningforfait ?
Had het al gevonden, was beetje luiheid icm mobiel internet dat ik het vroeg.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 19:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier vind je wat ik moeilijk probeerde uit te leggen: http://www.belastingdiens(...)e_eigenwoningschuld/
Nog een vraagje voor Blomke ; voor de maximale hypotheek die je kan krijgen bij een bank kan het vermogen ook meegenomen worden. Maximaal 3%.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 19:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Deze constructie is mogelijk t.g.v. heffingen als EWF, Box 3 progressief e.d.
Volgende overheidsstap zal wel zijn: hypotheek in Box 3? Dan huis ook in Box 3.
Kan je een link geven naar de oorsprong van dat idee??quote:Op woensdag 31 augustus 2016 15:50 schreef macondo het volgende:
Nog een vraagje voor Blomke ; voor de maximale hypotheek die je kan krijgen bij een bank kan het vermogen ook meegenomen worden. Maximaal 3%.
Mijn bron is de hypotheekadviseur. Maar hypotheekverstrekkers hoeven het natuurlijk niet te accepteren.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 16:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je een link geven naar de oorsprong van dat idee??
Zo'n donkerbruin vermoeden had ik al. En met dat volk van hypotheekadviseurs ben ik allang klaar.quote:
Nogal wiedes dat die lui in een hypotheekadviesbureau zo'n idee propageren.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 17:17 schreef Obiwankenodium het volgende:
Inkomen uit vermogen mag volgens de gedragscode hypothecaire financieringen, maar wat mag hoeft niet ook zo uitgevoerd te worden, dus ik weet niet of er banken zijn die dit meenemen (in een standaard woninghypotheek).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |