quote:
Op zaterdag 27 augustus 2016 13:32 schreef Burdie het volgende:Franny dat hoor je mij toch ook niet zeggen? Het was een oprechte vraag

. Ik merk wel vaker dat kinderen op het kdv andere dingen oppikken dan kinderen die niet naar het kdv gaan en vroeg me af of het daarvan kwam.
Ja, ik voel me kennelijk beetje aangesproken. Laten we zeggen: ik word er natuurlijk niet zo blij van als ik op een overvol strand of in een speeltuin bij I sta die zo tekeer gaat en mij als klein dictatortje aan het commanderen is op die manier.

.
Denk dat invloeden soms lastig na te gaan zijn. Kinderen zijn kleine sponsjes. I speelt met buurtkinderen, hoort andere ouders tegen hun kinderen praten, en sowieso hoort ze natuurlijk veel volwassenen, niet alleen haar ouders.
I begon vanochtend ineens het liedje 'ienemienmutte' te zingen. Dat eindigt natuurlijk met 'ieniemiene mutte is de baas'. Gisteren hoorde ik het vriendje van I op het kdv ook ineens zeggen 'Ik ben de baas'. Woorden die wij thuis nooit gebruiken, maar nu ze dit liedje heeft geleerd en dit ook hoort van haar vriendje neem ik aan dat wij zeer binnenkort thuis zullen horen 'ik ben de baas!'. Dat is dan een duidelijk voorbeeld van wat ze daar oppikt.
Amsel,

.

.
Ik probeer vaak in de 'ik-boodschap' te communiceren. Doe ik bij mijn werk voor de klas ook. Daar werkt dat behoorlijk goed. Maar mijn 2,5-jarige heeft het daar niet zo op. Dit soort gesprekjes hebben we dan.
Na een woedeaanval waarbij I me ook begon te slaan:
"I, ik vind het echt niet leuk als je me slaat. Dat doet pijn. (+ uitleg over wat ze dan wel kan doen)
"Wel! Slaan is wel leuk"
"Nee, I, ik vind dat echt niet leuk, want het doet pijn en het maakt me verdrietig."
"Nee, niet verdrietig! Jij niet verdrietig, mama. Slaan is wel leuk!"
"I, ik denk dat jij het ook niet leuk vindt als iemand jou slaat, toch?"
(Dit had ik natuurlijk beter niet kunnen zeggen

.)
"Wel leuk! [pauze] Mama, jij moet mij slaan"
"Nee I, ik ga jou niet slaan. Ik vind het helemaal niet fijn om jou pijn te doen"
"Wel pijn doen! MAMA, JIJ MOET MIJ SLAAN. MAMA, JIJ MOET MIJ SLAAN"

.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"