quote:
quote:
Doe het zelf altijd zonder though. Smoelt beter.quote:Hoofdletters gebruik je bij:
...
2. persoonsnamen: Klaas, Hans Janssen. Bij persoonsnamen krijgt het tussenvoegsel (van, van der, in ‘t) een hoofdletter als er geen naam of voorletter aan voorafgaat. Dus: Jan, Sint-Maarten, Jan de Vries, de heer De Vries, de heer en mevrouw Jansen-Van Dijk. In Vlaanderen behouden tussenvoegsels van persoonsnamen altijd hun originele schrijfwijze: mevrouw van der Velde, mevrouw J. van der Velde, Jan Vanden Broucke
...
Geldt dat ook in het Engels?quote:Op maandag 22 augustus 2016 16:40 schreef Sarasi het volgende:
Met. Het eerste deel van de naam moet altijd met hoofdletter. Het zou dus ook Sir V.d. (of Vd) Hoeven worden, als dat professioneel was geweest.
Het ligt er een beetje aan uit welk land je komt, maar in veel paspoorten wordt de naam alleen met hoofdletters geschreven. Dat lijkt me dus sterk.quote:Op zondag 4 september 2016 07:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Geldt dat ook in het Engels?
Voor België geldt de regel bijvoorbeeld niet, daar schrijf je de naam ALTIJD zoals die in het paspoort staat, en het voorzetsel in het paspoort heeft een hoofdletter of niet.
In het Duits geldt voor von/Von ook een afwijkende regel.
Toch is het zo. Genoeg boze Belgen gezien omdat hun naam qua Belgisch hoofdlettergebruik verkeerd was geschreven door een Nederlander die taalregeltjes toepaste.quote:Op dinsdag 6 september 2016 22:05 schreef JAM het volgende:
[..]
Het ligt er een beetje aan uit welk land je komt, maar in veel paspoorten wordt de naam alleen met hoofdletters geschreven. Dat lijkt me dus sterk.
Als een Nederlander een fout maakt, is het een fout. Als een Belg een fout maakt, is het Vlaams. Ze kunnen mijn pijp opblazen.quote:Op zaterdag 24 september 2016 08:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Toch is het zo. Genoeg boze Belgen gezien omdat hun naam qua Belgisch hoofdlettergebruik verkeerd was geschreven door een Nederlander die taalregeltjes toepaste.
Klopt ja. Er wordt vaak beweerd dat Vlamingen het Nederlands beter beheersen dan Nederlanders, maar dat lijkt maar zo, precies om de reden die je hier aangeeft.quote:Op zaterdag 24 september 2016 19:31 schreef JAM het volgende:
[..]
Als een Nederlander een fout maakt, is het een fout. Als een Belg een fout maakt, is het Vlaams. Ze kunnen mijn pijp opblazen.
Toen ik het opschreef dacht ik: 'Van wie heb ik dat ook alweer?', want ik wist zeker dat ik het zelf niet had bedacht. Dat zal jij wel zijn geweest.quote:Op zaterdag 24 september 2016 22:25 schreef thabit het volgende:
[..]
Klopt ja. Er wordt vaak beweerd dat Vlamingen het Nederlands beter beheersen dan Nederlanders, maar dat lijkt maar zo, precies om de reden die je hier aangeeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |