Nu Rio voorbij is, keek ik maar eens waar de komende spelen gehouden gaan worden, want je gaat je toch afvragen wie het nog wil, zowat elke stad eindigt uiteindelijk met gigantische schulden, en sport locaties die gelijk verlaten worden omdat het te duur is ze te blijven gebruiken voor de locale bevolking. De locale bevolkig van een aantal Westerse steden heeft de afgelopen tijd dan ook als ik het goed heb succesvol hun stadsbestuur teruggefloten als die Olympische ambities kregen. En andere steden die een plan opstelde waarbij vooral al bestaande faciliteiten werden gebruikt, sneuvelde kennelijk al in de eerste rond omdat dit het IOC niet randioos genoeg was...
Dus de volgende spelen zijn in Pyeongchang(winter), Tokio(zomer) en Peking(winter). Een lijstje die me nog meer deed denken dat de spelen, net als evenementen als WK voetbal(Jemen, Rusland) etc in de toekomst vrijwel alleen in landen gaan worden gehouden waar een beetje geldsmijten voor de nationale trots prima is en oppositie gemakshalve van de straat geslagen wordt door de politie.
Dus vroeg ik me af waar in 2024 het feetsje is, en de kandidaten lijst is:
BUDAPEST (HUN), HAMBURG (GER), LOS ANGELES (USA), PARIS (FRA), AND ROME (ITA).
En dat is toch wel een verrassing...alleen Europa en de VS. LA dat in '84 de spelen in feite heeft gered door er geen geld op toe te leggen, en al een fiks aantal sportfaciliteiten heeft die zo in te zetten zijn voor de spelen. Rome dat na diverse kampioenschappen voetbal, atletiek en winter olympics waarschijnlijk ook al wel wat nuttige sportlocaties heeft.
Parijs, Hamburg, ook geen kleine jongens. Budapest is een beetje het dark horse hier denk ik.
Dus, wie zou het worden, Welke stad zou het beste zijn, en welke maakt het meeste kans denken jullie?
Ik heb er nog niet zo'n mening over, al zou het wel grappig zijn dat LA precies 40 jaar later weer de spelen mag doen natuurijk.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)