Al met al een behoorlijk enerverende ochtend waarbij ik de politie eens van een andere kant heb meegemaakt
maar verder is het achterlijk dat je jezelf eerst moet laten meppen.
quote:
Op maandag 2 december 2002 13:37 schreef Buurmannetje het volgende:
Nu heb ik wel vaker in een politiecel gezeten, mar deze keer was toch even iets anders.
Ja nou ja slaan gaat wel een beetje ver, maar de politie moest je wel een boete geven anders zijn ze zelf niet meer geloofwaardig. Maar heel goed dat ze je op die manier hebben behandeld vind ik....en je hebt je fietsje nog!
ik vind dat je top gehandeld hebt, zo zouden mensen het vaker moeten doen.
quote:jij bent interessant
Op maandag 2 december 2002 13:45 schreef Kos het volgende:[..]
Stoer man!
Echt belachelijk dat je die boete hebt gekregen... kan je daar geen protest tegen aantekenen? Was er al maar een wet die het verdedigen van eigendommen iets makkelijker maakte ... en dan bedoel ik dus volledige vrijstelling van vervolging als je met geweld je eigendom(men) verdedigt ...
quote:Dank je... maar waarom?
Op maandag 2 december 2002 13:49 schreef realist_ik het volgende:[..]
jij bent interessant
Je hebt hem dus niet aangevallen, maar jezelf verdedigd!
Als ik jou was zou ik maar eens ff langsgaan bij de rechtshulp winkel
Misschien moet je wel in bezwaar gaan en komt er dan uit de rechtszaak dat als iemand met gebalde vuisten op je af komt dat je dan jezelf wel 'preventief' mag verdedigen. Zou een mooi precedent zijn voor iedereen die zijn bezittingen wil verdedigen tegen junks en ander gespuis.
quote:Jongen (15) zwaargewond bij dropping
Op maandag 2 december 2002 13:49 schreef realist_ik het volgende:[..]
Was er al maar een wet die het verdedigen van eigendommen iets makkelijker maakte ... en dan bedoel ik dus volledige vrijstelling van vervolging als je met geweld je eigendom(men) verdedigt ...
Zoals hier bedoel je ?
quote:Het was een junk, geen zwerver!!!
Op maandag 2 december 2002 13:47 schreef Swoods het volgende:
Damn, ¤ 140,- voor een zwerver neerslaan die je fiets jat. Bezopen
[Dit bericht is gewijzigd door Salvad0R op 02-12-2002 13:52]
quote:wat een klootzakken! vieze hoe****gasten! Laat ze nou echt ff iets beters doen, normaal berechten... BLEH!
Op maandag 2 december 2002 13:49 schreef systemlan het volgende:
>> De man gooit daarop mijn fiets op de weg en loopt met z'n vuisten in vechthouding op me af.Je hebt hem dus niet aangevallen, maar jezelf verdedigd!
Kijk als je hem nou meteen gemept had, maar hij kwam toch op jou af? Zelfverdediging dus.
Kromme zooi altijd...
Van mij mag je iemand die je op heterdaad betrapt op het stelen van je eigendom best stevig aanpakken, hoeft helemaal niet buiten proporties ofzo maar een weekje revalideren lijkt me een betere oplossing dan de huidige strafmaat.
Ik vind de gang van zaken dan ook belachelijk en adviseer je eigenlijk om een advocaat in de arm te nemen en eventueel de publiciteit op te zoeken.
Ik zou dit niet pikken. Je had inderdaad beter je fiets kunnen laten pikken en dan een nieuwe kunnen kopen.
Ik had de hond er op gezet, zal 'm leren.
quote:Nee, belachelijk inderdaad.
Op maandag 2 december 2002 13:53 schreef Pikkebaas het volgende:
We leven in een vreemde wereld, waar je je eigendom niet
Volgende keer zeg ik gewoon tegen de politie dat iemand m'n fiets probeerde te jatten, dan kan ik gewoon iemand legaal op z'n bek slaan.
Je snapt toch zelf ook wel waarom dat in de wet staat ?
quote:Aha, "de Zuiger" is ook present met z'n belabberde vergelijkingen ...
Op maandag 2 december 2002 13:51 schreef gelly het volgende:[..]
Jongen (15) zwaargewond bij dropping
Zoals hier bedoel je ?
Goed gedaan iig!
ik noem het zelfverdediging, die gast kwam toch met z'n vuisten omhoog op je af? ( en anders maar niet, dan zeg je dat)
belachelijk weer ...
quote:Wat jij het boeit, noemt niet. Het gaat om de juridische kwalificatie en dit valt duidelijk niet onder zelfverdediging... Als je slaan omdat die junk je wilde aanvallen.
ik noem het zelfverdediging, die gast kwam toch met z'n vuisten omhoog op je af?
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 02-12-2002 14:00]
quote:stort het maar op mijn rekening ... als we dan dat bedrag hebben, verdubbel ik het en stuur ik het door ... als we het niet halen, stuur ik elke euro weer terug natuurlijk
Op maandag 2 december 2002 13:55 schreef Atreidez het volgende:
Wat is je rekeningnummer, als we allemaal een euro storten komen we er wel tochGoed gedaan iig!
Ondanks dat iemand een dreun verkocht hebt, vind ik dat je goed gehandeld hebt. Ook al is geweld..geweld.
Ik denk dat je niet de enige bent die in zo'n situatie zo reageert.
quote:zijn jouw zaken toch niet ...
Op maandag 2 december 2002 13:59 schreef gelly het volgende:
Waarvoor heeft de topicopener eigenlijk eerder in de cel gezeten ?
waarom werk jij niet?
quote:Hoezo niet ? Dan moet ie dat er niet bijzetten. Blijkbaar is het zelf ook niet zo'n lieverdje.
Op maandag 2 december 2002 14:00 schreef realist_ik het volgende:[..]
zijn jouw zaken toch niet ...
quote:waarom werk jij niet?
Op maandag 2 december 2002 14:00 schreef gelly het volgende:[..]
Hoezo niet ? Dan moet ie dat er niet bijzetten. Blijkbaar is het zelf ook niet zo'n lieverdje.
quote:En dat is relevant omdat ?
Op maandag 2 december 2002 14:01 schreef realist_ik het volgende:[..]
waarom werk jij niet?
quote:Nee, toch niet. Ff nagelezen: junk had fiets al op de weg gegooid, dus in principe had je je fiets gewoon kunnen pakken. Helaas, geen noodweer, dus dat wordt dokken
Op maandag 2 december 2002 13:57 schreef ChrisJX het volgende:
Ik vind dat op basis van het beschermen van je fiets (je eigendom) dit wel zelfverdeding (noodweer) was... En dat moet je best aannemelijk kunnen maken.
Dus een mooi briefje naar de OvJ of weet ik bij wie je bezwaar kunt maken, moet uitkomst kunnen bieden.
Maar ik geef je (niet-juridisch gezien) 100% gelijk dat je die gozer op z'n bek sloeg. Moet ie maar van je fiets af blijven.
quote:De man gooit daarop mijn fiets op de weg en loopt met z'n vuisten in vechthouding op me af
Op maandag 2 december 2002 14:02 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Nee, toch niet. Ff nagelezen: junk had fiets al op de weg gegooid, dus in principe had je je fiets gewoon kunnen pakken. Helaas, geen noodweer, dus dat wordt dokken
Maar ik geef je (niet-juridisch gezien) 100% gelijk dat je die gozer op z'n bek sloeg. Moet ie maar van je fiets af blijven.
Lijkt me wel noodweer hoor!!
quote:waarom is het relevant om te weten waarom topicstarter al eens in een cel heeft gezeten?
Op maandag 2 december 2002 14:02 schreef gelly het volgende:[..]
En dat is relevant omdat ?
quote:jij hebt gelijk. dit is in mijn ogen ook zelfverdediging.klote van die 140 euro, maar ik vind dat je goed gehandeld hebt. en als je met dit verhaal aan zou komen bij de politie: ik kwam de supermarkt uit en zag een junk er met mijn fiets vandoor gaan, blijft het bij aangifte... met andere woorden dan kan je fluiten naar je fiets en kom je bij de zovelen op de beroemde stapel. dan kost het een nieuwe fiets. en dan zegt de politie eigen schuld, had je maar achter hem aan moeten gaan... wat willen ze nou ik dit land. klote rechtsysteem
Op maandag 2 december 2002 13:49 schreef systemlan het volgende:
>> De man gooit daarop mijn fiets op de weg en loopt met z'n vuisten in vechthouding op me af.Je hebt hem dus niet aangevallen, maar jezelf verdedigd!
quote:Niet als je gewoon weg kunt lopen, of als je nog geen (mogelijke) tik hebt gehad.
Op maandag 2 december 2002 14:04 schreef HeatWave het volgende:[..]
De man gooit daarop mijn fiets op de weg en loopt met z'n vuisten in vechthouding op me af
Lijkt me wel noodweer hoor!!
quote:Misschien heeft de topicstarter wel een verleden van geweldadig handelen, en heeft ie daarom een bekeuring gekregen ipv een waarschuwing. Het is wel degelijk relevant.
Op maandag 2 december 2002 14:04 schreef realist_ik het volgende:[..]
waarom is het relevant om te weten waarom topicstarter al eens in een cel heeft gezeten?
JIJ was daar toch tegenstander van? HE? openbaar maken van strafblad? hebben we een paar maanden terug nog een discussie over gehad...
toen vond jij het (criminele) verleden niet relevant ...
begin er dan nu niet over ... hypocriet.
[Dit bericht is gewijzigd door gelly op 02-12-2002 14:07]
quote:Kan wezen, maar juridisch gezien is het gewoon geen zelfverdediging. Juridisch gezien is het openbare geweldpleging, zou zelfs mishandeling kunnen zijn als die gozer aangifte zou doen.
Op maandag 2 december 2002 14:04 schreef duckes het volgende:[..]
jij hebt gelijk. dit is in mijn ogen ook zelfverdediging.klote van die 140 euro,
quote:Precies. Je had eerst moeten kijken of je kon weg lopen en als dat niet kon, pas slaan als die ander begon.
Niet als je gewoon weg kunt lopen, of als je nog geen (mogelijke) tik hebt gehad.
quote:Je zit toch niet in een jury ofzo?
Op maandag 2 december 2002 14:06 schreef gelly het volgende:[..]
Misschien heeft de topicstarter wel een verleden van geweldadig handelen, en heeft ie daarom een bekeuring gekregen ipv een waarschuwing. Het is wel degelijk relevant.
quote:Tja dat is lastig te beoordelen, maar als er iemand dreigend op me af komt terwijl ie mijn fiets aan het jatten is krijgt ie patje hoor. Is me die luizige 140 euro wel waard.
Op maandag 2 december 2002 14:06 schreef gelly het volgende:[..]
Niet als je gewoon weg kunt lopen, of als je nog geen (mogelijke) tik hebt gehad.
Als ie gewoon oprot en verder niet moeilijk doet dan laat ik hem wel gaan. Ik woon in Amsterdam, ben aan het jat-risico van mijn fiets wel gewend
quote:Sorry voor mijn overtrokken reactie, maar ik moet niet de schuld geven aan de politie-functionarissen. Zij handelen volgens de wet, dus we moeten zwaar boos zijn op de mensen die de wet bepalen. Zo beetje duidelijkere mening.
Op maandag 2 december 2002 13:52 schreef atp-5 het volgende:[..]
wat een klootzakken! vieze hoe****gasten! Laat ze nou echt ff iets beters doen, normaal berechten... BLEH!
jammer van de 140 euro boete, had et meer als echte zelfverdediging laten lijken bij de politie, dan was je ermee weggekomen zonder boete.
maarja jammerz van de 140 euro, voor dat geld mag je wel meer slaan
rekeningnummer, zodat er ff wat kunne overmaken iedereen een euro oid
quote:Ja, begrijpelijk. Maar vergeet je eigen gezondheid ook niet, zo'n lijer zal maar aids of hepatitus hebben.
Op maandag 2 december 2002 14:09 schreef HeatWave het volgende:[..]
Tja dat is lastig te beoordelen, maar als er iemand dreigend op me af komt terwijl ie mijn fiets aan het jatten is krijgt ie patje hoor. Is me die luizige 140 euro wel waard.
quote:Mag je gerust weten, in mijn jonge jaren ben ik een paar keer na een avond flink doorzakken ter ontnuchtering een nachtje uit logeren geweest in een cel, ik ben nu 39 en dit speelde rondom m'n achttiende ofzo...
Op maandag 2 december 2002 13:59 schreef gelly het volgende:
Waarvoor heeft de topicopener eigenlijk eerder in de cel gezeten ?
Nu ik al deze reacties zo eens lees denk ik inderdaad dat ik het hele verhaal maar eens ga opschrijven en in bezwaar moet gaan.
quote:Zit ook wat in
Op maandag 2 december 2002 14:12 schreef gelly het volgende:[..]
Ja, begrijpelijk. Maar vergeet je eigen gezondheid ook niet, zo'n lijer zal maar aids of hepatitus hebben.
Ach ik maak dit gelukkig niet zo vaak mee, fietsen stelen ze meestal als ik er niet bij ben
quote:Je vergeet dat die wet er is om jezelf ook te beschermen. Namelijk tegen lui die beweren dat jij hun fiets jatte, en je daarom molesteren.
Op maandag 2 december 2002 14:09 schreef atp-5 het volgende:[..]
Sorry voor mijn overtrokken reactie, maar ik moet niet de schuld geven aan de politie-functionarissen. Zij handelen volgens de wet, dus we moeten zwaar boos zijn op de mensen die de wet bepalen. Zo beetje duidelijkere mening.
quote:Pardon, WEGLOPEN? Dan werd die man dus beloond voor diefstal en bedreiging.
Op maandag 2 december 2002 14:07 schreef ChrisJX het volgende:
Precies. Je had eerst moeten kijken of je kon weg lopen en als dat niet kon, pas slaan als die ander begon.
quote:Het gaat er om dat het geen zelfverdiging is, als je nog kunt weglopen. Bovendien had die junk niet geslaan, alleen een "vechthouding" aangenomen. Hij had trouwens de junk wel tegen de grond mogen werken, gelijk 2 tanden uit de mond slaan is buitenproportioneel.
Op maandag 2 december 2002 14:14 schreef speknek het volgende:[..]
Pardon, WEGLOPEN? Dan werd die man dus beloond voor diefstal en bedreiging.
quote:Je kunt het natuurlijk proberen, maar ik acht de kans dat je gelijk krijgt niet echt groot.
Op maandag 2 december 2002 14:12 schreef Buurmannetje het volgende:
Nu ik al deze reacties zo eens lees denk ik inderdaad dat ik het hele verhaal maar eens ga opschrijven en in bezwaar moet gaan.
quote:Sorry, geef ook alleen de wet weer!
Pardon, WEGLOPEN? Dan werd die man dus beloond voor diefstal en bedreiging.
quote:Nope. Als ik nou met gebalde vuisten op je af kom, terwijl ik helemaal niets heb gestolen, is het dan ook noodweer als je mij slaat?
Doe je het zelf en zo'n gek valt je aan mag je je niet eens verdedigen. Die man kwam toch met gebalde vuisten op je af?
Nee toch? Misschien dreig ik alleen maar. Tenslotte heb ik jou niks gedaan behalve mijn vuisten naar je gebald. Dus zou het in dat geval zinloos geweld zijn als je me slaat.
Dus volgens jou is het feit dat iemand iets steelt of niet en dreigend op je af komt het verschil tussen noodweer en zinloos geweld?
Feit is natuurlijk dat die junk geen enkel recht had om jou te dreigen, maar jij hebt net zo goed geen enkel recht om hem dan maar te meppen. Zo zit Het Systeem in elkaar, dat is eerlijkheid.
Misschien dat die junk volgende week wel eens helemaal af zou gaan kicken, een goed mens zou gaan worden, op de één of andere manier belangrijk was geworden voor de mensheid en zelfs de Nobelprijs zou hebben gewonnen! Dan heb jij met jouw knal voor zijn kop dat direkt afgekapt en verglijdt de wereld misschien wel naar een kernoorlog.
Ver gezocht? Ik heb bij veel mensen nog veel verder gezochte theorieen voor het tegenovergestelde gezien. Bijvoorbeeld dat een kale man met een partij, maar geen plan, Nederland in 4 jaar tijd gaat redden...
Mensen zouden eens net zo veel energie moeten steken in het bedenken van positieve theorieen als dat ze steken in negatieve theorieen.
quote:Mooi uitgelegd, RetepV!
Op maandag 2 december 2002 14:19 schreef RetepV het volgende:[..]
Nope. Als ik nou met gebalde vuisten op je af kom, terwijl ik helemaal niets heb gestolen, is het dan ook noodweer als je mij slaat?
Nee toch? Misschien dreig ik alleen maar. Tenslotte heb ik jou niks gedaan behalve mijn vuisten naar je gebald. Dus zou het in dat geval zinloos geweld zijn als je me slaat.
quote:Oh gelly, als iemand je auto jat op straat en jij komt aanlopen dan hoek je die gast niet neer wil je zeggen?
Op maandag 2 december 2002 14:17 schreef gelly het volgende:[..]
Het gaat er om dat het geen zelfverdiging is, als je nog kunt weglopen. Bovendien had die junk niet geslaan, alleen een "vechthouding" aangenomen. Hij had trouwens de junk wel tegen de grond mogen werken, gelijk 2 tanden uit de mond slaan is buitenproportioneel.
En schijt aan als ie 2 tanden eruit heeft, mochten er van mij wel wat meer zijn.
quote:Nee, ik ben niet zo geweldadig aangelegd. Ik zou hem eerst proberen staande te houden, verzet ie zich daar tegen, dan gebruik ik gepast geweld om hem in bedwang te houden.
Op maandag 2 december 2002 14:24 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Oh gelly, als iemand je auto jat op straat en jij komt aanlopen dan hoek je die gast niet neer wil je zeggen?
En schijt aan als ie 2 tanden eruit heeft, mochten er van mij wel wat meer zijn.
Als het een vent van 2 bij 2 is grijp ik zelf niet in trouwens. M'n leven is me iets meer waard dan m'n auto.
[Dit bericht is gewijzigd door gelly op 02-12-2002 14:26]
quote:Uhm, een poging tot slaan van zijn kant is al genoeg om zelf een tik te mogen uitdelen. En nee, dan nog mag je iemand niet finaal in elkaar slaan.
Op maandag 2 december 2002 14:26 schreef _VoiD_ het volgende:
En degene die de eerste klap uitdeelt deelt meestal de beste uit, dus gaat NIEMAND wachten tot ie zelf tikken vangt.
Ho, even wachten tot hij mij een blauw oog slaat, dan mag ik em finaal aftrappen.
quote:Het moet proportioneel blijven.
Op maandag 2 december 2002 14:27 schreef gelly het volgende:[..]
Uhm, een poging tot slaan van zijn kant is al genoeg om zelf een tik te mogen uitdelen. En nee, dan nog mag je iemand niet finaal in elkaar slaan.
quote:
Op maandag 2 december 2002 14:25 schreef gelly het volgende:[..]
Nee, ik ben niet zo geweldadig aangelegd. Ik zou hem eerst proberen staande te houden, verzet ie zich daar tegen, dan gebruik ik gepast geweld om hem in bedwang te houden.
quote:Is een goede oplossing. Als je hem in bedwang kunt houden (je houdt em aan) totdat de politie arriveert ben je juridisch gezien perfect bezig.
Op maandag 2 december 2002 14:29 schreef realist_ik het volgende:[..]
![]()
ik zie het al helemaal voor me ...
Wat ga je dan doen? Ga je op hem liggen tot de politie arriveert?
quote:Onderuit halen, arm achter de rug draaien en een knie in z'n rug inderdaad. Wat is daar lachwekkend aan ?
Op maandag 2 december 2002 14:29 schreef realist_ik het volgende:[..]
![]()
ik zie het al helemaal voor me ...
Wat ga je dan doen? Ga je op hem liggen tot de politie arriveert?
quote:Let it be ...
Op maandag 2 december 2002 14:33 schreef gelly het volgende:[..]
Onderuit halen, arm achter de rug draaien en een knie in z'n rug inderdaad. Wat is daar lachwekkend aan ?
quote:Een poging tot slaan van iemand die je fiets JAT. Niet zomaar natuurlijk. Je moet het in de context van het verhaal lezen. En dan mag je die persoon van mij grof hard onderuit meppen.
Op maandag 2 december 2002 14:27 schreef gelly het volgende:[..]
Uhm, een poging tot slaan van zijn kant is al genoeg om zelf een tik te mogen uitdelen. En nee, dan nog mag je iemand niet finaal in elkaar slaan.
Als jij iemand met je fiets ziet wegrennen, dan ga je er ook achteraan. En ook al wil hij jou niet meppen, ik denk dat minstens 70% van de mensen hier HEM/HAAR wel een klap geeft. Desnoods kick je em grof van je fiets af.
[Dit bericht is gewijzigd door _VoiD_ op 02-12-2002 14:39]
quote:Het is idd DE oplossing ... in theorie ... maar zo werkt het dus niet hé ...
Op maandag 2 december 2002 14:31 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Is een goede oplossing. Als je hem in bedwang kunt houden (je houdt em aan) totdat de politie arriveert ben je juridisch gezien perfect bezig.
quote:Hoe denk je dat een politieagent dat doet
Op maandag 2 december 2002 14:36 schreef realist_ik het volgende:[..]
Let it be ...
quote:Nee sorry, we kunnen nu niet komen. We hebben het veeeeels te druk met uh, uh, snelheidsovertredingen te bekeuren.
Op maandag 2 december 2002 14:37 schreef realist_ik het volgende:[..]
Het is idd DE oplossing ... in theorie ... maar zo werkt het dus niet hé ...
quote:Daar kan ik niks aandoen. Ik geef slechts weer wat de wet wil...
Op maandag 2 december 2002 14:37 schreef realist_ik het volgende:[..]
Het is idd DE oplossing ... in theorie ... maar zo werkt het dus niet hé ...
quote:Je bent geen politieagent...
Op maandag 2 december 2002 14:39 schreef gelly het volgende:[..]
Hoe denk je dat een politieagent dat doet
quote:gewoon goed opgelost zo. toch vind ik het jammer dat je in zo'n geval 140 euro boete krijgt. toch best een bedrag. het is zogezegt zelfverdediging als je eerst zelf een klap incasseren moet. uit bovenstaande blijkt toch dat die klap wel degelijk tot uiting gekomen zou zijn
De man gooit daarop mijn fiets op de weg en loopt met z'n vuisten in vechthouding op me af.
quote:Dat vind ik nou zo mooi he! Al die mensen die gaan zitten vertellen wat van hun mag. Het maakt niet uit of je persoonlijk vindt of het wel of niet mag! Het gaat erom wat van de wet mag! En van de wet mag het gewoon niet! Ongeacht wat jij er van vindt!
Op maandag 2 december 2002 14:36 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Een poging tot slaan van iemand die je fiets JAT. Niet zomaar natuurlijk. Je moet het in de context van het verhaal lezen. En dan mag je die persoon van mij grof hard onderuit meppen.
quote:Nou en ? Jij beweert dat het flauwekul is om zo iemand aan te houden.
Op maandag 2 december 2002 14:42 schreef realist_ik het volgende:[..]
Je bent geen politieagent...
quote:140 Euro voor Openlijke geweldpleging ? Tering, als ik dat bij Feyenoord doe krijg ik 2 maanden onvoorwaardelijk ...
Vanmorgen om ongeveer half tien even naar de Supermarkt, ik kom weer naar buiten met m'n boodschapjes zie ik een schichtig figuur tien meter verderop met een wel heel bekende fiets lopen.
Dus ik gooi de tas met boodschappen op de grond en schreeuw al naar hem toe lopend wat ie GVD denkt dat ie aan het doen is met mijn fiets.
De man gooit daarop mijn fiets op de weg en loopt met z'n vuisten in vechthouding op me af. Inmiddels is mijn adrenaline-peil al zo hoog dat ik hem zo hard op z'n mondje sla dat het bloed er spontaan uitloopt (later blijkt ie twee tanden te hebben gebroken), hierbij flikkert ie achterover over een rijtje winkelwagens waarbij hij schreeuwt als een speenvarken.
Zal je net zien dat er op dat moment een politiewagen voorbij komt op het Cambuurplein.
De agenten stappen uit en vragen wat er aan de hand is en ik leg de situatie uit, gevolg is dat we allebei aangehouden worden en mee moeten naar het Politiebureau.
Na versterking te hebben gevraagd (we mochten niet in één auto met z'n beiden) reden we naar het bureau.
Nou kon ik onderweg al een beetje merken dat de agenten het niet zo'n ramp vonden dat ik het op deze manier had opgelost maar het mocht nou eenmaal niet.
Nu heb ik wel vaker in een politiecel gezeten, mar deze keer was toch even iets anders.
Ik heb niet eens in een cel gezeten maar mocht meteen door naar een verhoorkamertje waar ik twee koppen koffie kreeg.
Hele verhaal uitgelegd aan de Hulp Officier van Justitie en die zei dat ie op zich wel kon begrijpen dat ik zo had gereageerd maar dat ik toch een boete kreeg voor Openlijke Geweldpleging van ¤ 140.
Op mijn vraag wat ik dan had moeten doen in zo'n geval antwoordde hij dat ik had moeten wachten op de eerste klap dan was het zelfverdediging geweest... Ja, ammehoela, ik laat me niet slaan als het niet moet.
Enfin, de verslaafde (want dat bleek het dus te zijn) was bekend bij hun en had nog wat andere dingen op z'n kerfstok staan, dus die blijft daar nog een poosje.
De heren agenten hebben mij keurig weer teruggebracht naar de supermarkt waar mijn fiets nog stond.
Normaal mag je altijd lopend terug naar huis, dat ze me terugreden was eigenlijk ook omdat ze wel een beetje wel baalden dat ik als de schuldige werd aangewezen.Al met al een behoorlijk enerverende ochtend waarbij ik de politie eens van een andere kant heb meegemaakt
quote:nee, dat zeg ik niet ...
Op maandag 2 december 2002 14:48 schreef gelly het volgende:[..]
Nou en ? Jij beweert dat het flauwekul is om zo iemand aan te houden.
Maar het beeld dat ik kreeg bij je eerste post die daarover handelde in combinatie met je uitspraak dat je tegen grote, brede gasten niks zou doen... dat was lachwekkend ... Je hebt er zelf waarschijnlijk wel een last-action-hero gevoel bij, maar ik vond het lachwekkend ...
quote:Nee, net als dat ik iemand met een mes niet ga aanvallen. Dingen zijn vervangbaar, je leven niet.
Op maandag 2 december 2002 14:57 schreef realist_ik het volgende:[..]
nee, dat zeg ik niet ...
Sterker nog, ik zei dat het in theorie de beste oplossing is ...Maar het beeld dat ik kreeg bij je eerste post die daarover handelde in combinatie met je uitspraak dat je tegen grote, brede gasten niks zou doen... dat was lachwekkend ... Je hebt er zelf waarschijnlijk wel een last-action-hero gevoel bij, maar ik vond het lachwekkend ...
quote:hou er over op ... ik kom niet meer bij ...
Op maandag 2 december 2002 14:59 schreef gelly het volgende:[..]
Nee, net als dat ik iemand met een mes niet ga aanvallen. Dingen zijn vervangbaar, je leven niet.
quote:Spoor je wel
Op maandag 2 december 2002 15:02 schreef realist_ik het volgende:[..]
hou er over op ... ik kom niet meer bij ...
(ik ga akkoord met je laatste stelling hoor, daar niet van ...)
quote:Zuig niet zo
Op maandag 2 december 2002 15:02 schreef gelly het volgende:[..]
Spoor je wel
Wat je had moeten doen is: afwachten tot die junk zou uithalen, afweren (als je er op bedacht bent dat iemand gaat slaan is dat makkelijker dan je waarschijnlijk denkt) en hem vervolgens op zijn bek moeten slaan.
Ik denk dat de OvJ dan had besloten je niet te vervolgen.
Persoonlijk zeg ik trouwens: Goed gedaan!!
quote:Nee, jij bent een heilig boontje. Flikker toch op man. Jij rijdt NOOIT te hard wil je zeggen? Doe es lollig.
Op maandag 2 december 2002 14:48 schreef ChrisJX het volgende:[..]
Dat vind ik nou zo mooi he! Al die mensen die gaan zitten vertellen wat van hun mag. Het maakt niet uit of je persoonlijk vindt of het wel of niet mag! Het gaat erom wat van de wet mag! En van de wet mag het gewoon niet! Ongeacht wat jij er van vindt!
quote:Ok, morgen kom ik je auto enzo jatten en dan doe je nix als ik op je af komen lopen met gebalde vuisten, k?
Op maandag 2 december 2002 14:59 schreef gelly het volgende:[..]
Nee, net als dat ik iemand met een mes niet ga aanvallen. Dingen zijn vervangbaar, je leven niet.
quote:En? Dat maakt het toch nog niet goed of moreel? Dat de wet het voorschrijft?
Op maandag 2 december 2002 14:07 schreef ChrisJX het volgende:Kan wezen, maar juridisch gezien is het gewoon geen zelfverdediging. Juridisch gezien is het openbare geweldpleging, zou zelfs mishandeling kunnen zijn als die gozer aangifte zou doen.
quote:Wilden we juist niet af van een samenleving vol lafaards?
Precies. Je had eerst moeten kijken of je kon weg lopen en als dat niet kon, pas slaan als die ander begon.
quote:Waar lees je dat ?
Op maandag 2 december 2002 16:11 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Ok, morgen kom ik je auto enzo jatten en dan doe je nix als ik op je af komen lopen met gebalde vuisten, k?
quote:Ingrijpen ja, als een ander iets overkomt. Niet moedwillig de confrontatie opzoeken.
Op maandag 2 december 2002 16:15 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Wilden we juist niet af van een samenleving vol lafaards?
quote:Als iemand die bekend is bij de politie mijn fiets aan het stelen is en/of op mij afkomt, dan zoek ik niet moedwillig de confrontatie. Je lijkt te vergeten dat de politie er vooral voor hulp áchteraf is. Als je je bedreigd voelt, heb je zelf een keuze te maken die al dan niet je leven zal redden.
Op maandag 2 december 2002 16:17 schreef gelly het volgende:Ingrijpen ja, als een ander iets overkomt. Niet moedwillig de confrontatie opzoeken.
Overigens heb ik begrepen dat je in Nederland, itt Belgie, wél het recht hebt je eigendom te beschermen. En dat lijkt mij volkomen terecht.
quote:Je zei zelf dat het beter was om weg te lopen. Nou doei
Op maandag 2 december 2002 16:16 schreef gelly het volgende:[..]
Waar lees je dat ?
quote:ja daar heb je idd ook weer gelijk in
Op maandag 2 december 2002 14:50 schreef BreezerFR het volgende:[..]
140 Euro voor Openlijke geweldpleging ? Tering, als ik dat bij Feyenoord doe krijg ik 2 maanden onvoorwaardelijk ...
Ik zou het ook een acceptable bijkomistigheid hebben gevonden.
Ikzelf zou dus net zo gehandeld hebben dan jij ! ( alleen zou me niet druk maken over de boete )
quote:Nee, hij zal niet weglopen (of ben je heel groot en breed?) ...
Op maandag 2 december 2002 16:30 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Je zei zelf dat het beter was om weg te lopen. Nou doei
[Dit bericht is gewijzigd door realist_ik op 02-12-2002 16:39]
quote:Ik grijp niet in m'n eentje in tegen een vent van 2 bij 2, of bij een lijp met een mes nee. Volgens mij lees je alleen wat je wilt lezen.
Op maandag 2 december 2002 16:30 schreef _VoiD_ het volgende:[..]
Je zei zelf dat het beter was om weg te lopen. Nou doei
quote:Dus...je doet dat uit lijfsbehoud niet omdat het niet "netjes" is..
Op maandag 2 december 2002 16:38 schreef gelly het volgende:[..]
Ik grijp niet in m'n eentje in tegen een vent van 2 bij 2, of bij een lijp met een mes nee. Volgens mij lees je alleen wat je wilt lezen.
quote:Nee, maar als jij ook een stukje hout hebt.....
Op maandag 2 december 2002 16:38 schreef gelly het volgende:[..]
Ik grijp niet in m'n eentje in tegen een vent van 2 bij 2, of bij een lijp met een mes nee. Volgens mij lees je alleen wat je wilt lezen.
Op zo'n moment denk je niet na wat allemaal wel en niet mag van de wet. Je bent dan zó woedend dat je die vent gewoon een mep verkoopt.
quote:Precies!!
Op maandag 2 december 2002 17:20 schreef Glacius het volgende:
Goede actie.Op zo'n moment denk je niet na wat allemaal wel en niet mag van de wet. Je bent dan zó woedend dat je die vent gewoon een mep verkoopt.
Ik heb er ook 1 op heterdaad betrapt en van MIJN fiets af getrokken (let wel 2 woorden!! ) waarbij de stakker zich bezeerde...
Gezien mijn postuur is dat alles waartoe ik in staat ben en ik vond het resultaat mooi zat
quote:Nee, gelukkig niet.
Op maandag 2 december 2002 17:50 schreef BAZZA het volgende:
Heb je nou ook een strafblad?
quote:Dan "valt het nog mee"...
Op maandag 2 december 2002 19:25 schreef Buurmannetje het volgende:Nee, gelukkig niet.
Ik krijg een dezer dagen een acceptgiro, als ik die binnen vier weken betaal hoef ik niet voor te komen...
Nu kan ik het er wel op aan laten komen bij de rechtbank maar als je dan niet gelijk krijgt wordt de boete vele malen hoger en dit alles is me niet een maandsalaris waard.
maar toch lullig voor je! inderdaad maar gewoon betalen en hopen dat die klap flink zeer heeft gedaan
quote:Welkom in Nederland Kutland.
Op maandag 2 december 2002 13:37 schreef Buurmannetje het volgende:Op mijn vraag wat ik dan had moeten doen in zo'n geval antwoordde hij dat ik had moeten wachten op de eerste klap dan was het zelfverdediging geweest... Ja, ammehoela, ik laat me niet slaan als het niet moet.
quote:Helaas neemt justitie het alleen op voor daders, van mij zou je een medaille krijgen.
Al met al een behoorlijk enerverende ochtend waarbij ik de politie eens van een andere kant heb meegemaakt
quote:Achteraf is makkelijk vast te stellen dat hij juist heeft gehandeld, een boete is gewoon waanzin.
Op maandag 2 december 2002 13:54 schreef gelly het volgende:[..]
Nee, belachelijk inderdaad.
Volgende keer zeg ik gewoon tegen de politie dat iemand m'n fiets probeerde te jatten, dan kan ik gewoon iemand legaal op z'n bek slaan.
Je snapt toch zelf ook wel waarom dat in de wet staat ?
Maar ik had precies zo gehandeld, mensen moeten gewoon met z'n poten van ander mans spullen afblijven.
quote:Er is onlangs nog een uitspraak gedaan door de Hoge Raad waarbij iemand die zelf als eerste een klap uitdeelde vanwege de grote mate van dreiging in zijn situatie vrijgesproken werd. Dat geeft in ieder geval hoop dat dit op termijn ook wettelijk rechtgezet wordt. Tot die tijd zou je deze jurispredentie in je protest tegen de boete (bezwaar aantekenen dus!) kunnen gebruiken. Als de topic-starter bezwaar aan wil tekenen moet hij het maar even laten weten, stuur ik hem die uitspraak wel.
Op maandag 2 december 2002 13:47 schreef wonko het volgende:
Grappig...de politie wil al niet eens meer iets aan fietsendiefstal doen. Doe je het zelf en zo'n gek valt je aan mag je je niet eens verdedigen. Die man kwam toch met gebalde vuisten op je af? Lijkt me dan duidelijk dat ie je aan wil vallen. Ik denk dat de politie je graag een medaille had gegeven maar de regels zijn anders. Je mag jezelf of je bezit niet verdedigen zonder zelf klappen te krijgen. Dan mag je je verdedigen. Alleen jammer als iemand je als eerste slaat en je neerslaat...hoe verdedig je je dan?
quote:Hardstikke bedankt voor 't aanbod, maar ik ben dus al bij het Buro voor Rechtshulp geweest en die gaven me dezelfde informatie...
Op donderdag 5 december 2002 17:10 schreef worship het volgende:[..]
Er is onlangs nog een uitspraak gedaan door de Hoge Raad waarbij iemand die zelf als eerste een klap uitdeelde vanwege de grote mate van dreiging in zijn situatie vrijgesproken werd. Dat geeft in ieder geval hoop dat dit op termijn ook wettelijk rechtgezet wordt. Tot die tijd zou je deze jurispredentie in je protest tegen de boete (bezwaar aantekenen dus!) kunnen gebruiken. Als de topic-starter bezwaar aan wil tekenen moet hij het maar even laten weten, stuur ik hem die uitspraak wel.
quote:Ik heb weinig verstand van wetgeving, maar daar komt bij dat het overduidelijk is dat in deze situatie de politie geen enkele poging zal ondernemen om jouw bezit te beschermen/achterhalen, dus geen enkele bescherming vanuit overheidswege. Ik vraag mij af of het in deze dan niet juridisch gerechtvaardigt is om d.m.v. geweld, zij het tot bepaalde grenzen, je bezit te beschermen vanwege nalatigheid van de overheid?
Op donderdag 5 december 2002 17:10 schreef worship het volgende:[..]
Er is onlangs nog een uitspraak gedaan door de Hoge Raad waarbij iemand die zelf als eerste een klap uitdeelde vanwege de grote mate van dreiging in zijn situatie vrijgesproken werd. Dat geeft in ieder geval hoop dat dit op termijn ook wettelijk rechtgezet wordt. Tot die tijd zou je deze jurispredentie in je protest tegen de boete (bezwaar aantekenen dus!) kunnen gebruiken. Als de topic-starter bezwaar aan wil tekenen moet hij het maar even laten weten, stuur ik hem die uitspraak wel.
D'r is toch ook zoiets als overmacht, dus stel je voor dat je door het lint gaat omdat b.v. je fiets gestolen is of je vriendin verkracht en je doet de dader wat aan?
Ik zou het gewoon voor laten komen.
quote:hij kwam in vechthouding op je af, je voelde je dus bedreigd en in een hoekje gedrukt. het liefst zou je wegrennen maar je stond verstijfd van angst uit reactie verdedigde jezelf door hem van je af te tikken...
Vanmorgen om ongeveer half tien even naar de Supermarkt, ik kom weer naar buiten met m'n boodschapjes zie ik een schichtig figuur tien meter verderop met een wel heel bekende fiets lopen.
Dus ik gooi de tas met boodschappen op de grond en schreeuw al naar hem toe lopend wat ie GVD denkt dat ie aan het doen is met mijn fiets.
De man gooit daarop mijn fiets op de weg en loopt met z'n vuisten in vechthouding op me af. Inmiddels is mijn adrenaline-peil al zo hoog dat ik hem zo hard op z'n mondje sla dat het bloed er spontaan uitloopt (later blijkt ie twee tanden te hebben gebroken), hierbij flikkert ie achterover over een rijtje winkelwagens waarbij hij schreeuwt als een speenvarken.
Zal je net zien dat er op dat moment een politiewagen voorbij komt op het Cambuurplein.
De agenten stappen uit en vragen wat er aan de hand is en ik leg de situatie uit, gevolg is dat we allebei aangehouden worden en mee moeten naar het Politiebureau.
Na versterking te hebben gevraagd (we mochten niet in één auto met z'n beiden) reden we naar het bureau.
Nou kon ik onderweg al een beetje merken dat de agenten het niet zo'n ramp vonden dat ik het op deze manier had opgelost maar het mocht nou eenmaal niet.
Ik heb niet eens in een cel gezeten maar mocht meteen door naar een verhoorkamertje waar ik twee koppen koffie kreeg.
Hele verhaal uitgelegd aan de Hulp Officier van Justitie en die zei dat ie op zich wel kon begrijpen dat ik zo had gereageerd maar dat ik toch een boete kreeg voor Openlijke Geweldpleging van ¤ 140.
Op mijn vraag wat ik dan had moeten doen in zo'n geval antwoordde hij dat ik had moeten wachten op de eerste klap dan was het zelfverdediging geweest... Ja, ammehoela, ik laat me niet slaan als het niet moet.
Enfin, de verslaafde (want dat bleek het dus te zijn) was bekend bij hun en had nog wat andere dingen op z'n kerfstok staan, dus die blijft daar nog een poosje.
De heren agenten hebben mij keurig weer teruggebracht naar de supermarkt waar mijn fiets nog stond.
Normaal mag je altijd lopend terug naar huis, dat ze me terugreden was eigenlijk ook omdat ze wel een beetje wel baalden dat ik als de schuldige werd aangewezen.Al met al een behoorlijk enerverende ochtend waarbij ik de politie eens van een andere kant heb meegemaakt
jij schuldig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |