http://www.joop.nl/nieuws(...)de-dankzij-nederlandquote:In de maand juli werd een recordaantal moslimhatende berichten op sociaal netwerk Twitter geplaatst. Bijna zevenduizend per dag, met een enorme uitschieter op de dag na de aanslag in Nice. Veel van de berichten kwamen uit Nederland.
Het monitoren van de berichten gebeurt door denktank Demos, dat sinds eind februari het aantal Engelstalige tweets met islamofobe commentaren bijhoudt. Nog niet eerder was het aantal zo hoog als vorige maand: in totaal 215.247, of gemiddeld 6.943 per dag.
De absolute piek werd bereikt op 15 juli, de dag na de aanslag in Nice waarbij 85 mensen om het leven kwamen. Die dag werden maar liefst 21.190 tweets geteld met islamofobe commentaren. Een andere uitschieter was 17 juli, de dag na de mislukte staatsgreep in Turkije.
Carl Miller, onderzoeker van Demos maakt zich zorgen:
De tweets zijn verontrustend, omdat er mensen zijn die zeggen boos te zijn op ‘de moslimwereld’ en niet op bijvoorbeeld Islamitische Staat. Die berichten zijn schadelijk, kwetsend en erg problematisch. Volgens de Britse wetgeving zijn dergelijke berichten alleen illegaal als ze werkelijk een bedreiging vormen voor iemands leven. Mensen zijn dus minder beschermd in de online wereld.
Voor de meting baseert Demos zich op 49 woorden en hashtags als indicator voor islamhaat. De meeste van de Engelstalige haattweets kwamen uit het Verenigd Koninkrijk, op de voet gevolgd door Nederland. Daarna volgden Frankrijk en Duitsland.
Bron: De Standaard
IslamofobieMedia
En waarom zou dit erg zijn?quote:De tweets zijn verontrustend, omdat er mensen zijn die zeggen boos te zijn op ‘de moslimwereld’ en niet op bijvoorbeeld Islamitische Staat’, zegt Carl Miller, onderzoeker van de denktank.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:42 schreef Kassamiep het volgende:
Hoeveel haattweets VAN moslims zijn er eigenlijk ? Gewoon voor het perspectief.
Volgens mij wordt dit min of meer gelijkgesteld tegenwoordig.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:47 schreef esv7 het volgende:
Islamofobie is toch wat anders dan moslimhaat? En staat Nederland zo hoog omdat wij relatief veel Engelse tweets plaatsen en Duitsers en Fransen meer in hun eigen taal?
Tja dan vind ik de resultaten niet zo raar eigenlijk, kort na een aanslag zijn mensen nog vol van emotie en dan is het niet verrassend dat ze tweets plaatsen waarin ze deze emotie uitspreken, waaronder angst.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dit min of meer gelijkgesteld tegenwoordig.
Alleen iedere kritiek is op islam/moslims is dus islamofobie en daardoor ook moslimhaat.
En haat schijnt slecht te zijn. Maar ja ik haat RTL4 ook dus...
Is dat zo gek dan? In de islamitische wereld gaat er wel wat meer mis dan alleen die IS-praktijken.quote:De tweets zijn verontrustend, omdat er mensen zijn die zeggen boos te zijn op ‘de moslimwereld’
PEW PEW PEWquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:39 schreef LompeHork het volgende:
Hoe zit het met de Moslimhaat op de FP hier? Is dat nog een beetje te handelen?
Lijkt me idd een vrij logische reactie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 19:55 schreef esv7 het volgende:
[..]
Tja dan vind ik de resultaten niet zo raar eigenlijk, kort na een aanslag zijn mensen nog vol van emotie en dan is het niet verrassend dat ze tweets plaatsen waarin ze deze emotie uitspreken, waaronder angst.
Dat mag gewoon, wij blanken hebben ook veel haat tegen de blanken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 20:01 schreef BarryOSeven het volgende:
Hoe zit dat met de blankenhaat op twitter?
White guilt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat mag gewoon, wij blanken hebben ook veel haat tegen de blanken.
Ja, zit te denken:quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat mag gewoon, wij blanken hebben ook veel haat tegen de blanken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |